The archive, gender roles and the deconstruction of Salazarism in Alberto Seixas Santos' Brandos Costumes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.14/33783 |
Resumo: | Among the films that appeared in the aftermath of the April 1974 Revolution, Alberto Seixas Santos’s Brandos Costumes is a singular case. By assuming an essayistic character through which the daily life of Portuguese people is analyzed from a domestic perspective, Brandos Costumes is one of the first films to openly discuss gender and social roles during Salazarism. This essay examines how the use of archival footage contributes, on the one hand, to the discussion of gender roles, and, on the other, to the experimental essayistic nature of Brandos Costumes. I base my argument on the premise that archival images are used to defy the authority of the truth conveyed by Salazar’s regime. |
id |
RCAP_da6f1c1137fccaa0fc4b9ec7d9f7b668 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/33783 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The archive, gender roles and the deconstruction of Salazarism in Alberto Seixas Santos' Brandos CostumesPortuguese FilmArchiveGender rolesNon‑inscriptionBrandos CostumesCinema portuguêsArquivoGéneroNão‑inscriçãoAmong the films that appeared in the aftermath of the April 1974 Revolution, Alberto Seixas Santos’s Brandos Costumes is a singular case. By assuming an essayistic character through which the daily life of Portuguese people is analyzed from a domestic perspective, Brandos Costumes is one of the first films to openly discuss gender and social roles during Salazarism. This essay examines how the use of archival footage contributes, on the one hand, to the discussion of gender roles, and, on the other, to the experimental essayistic nature of Brandos Costumes. I base my argument on the premise that archival images are used to defy the authority of the truth conveyed by Salazar’s regime.No quadro dos filmes que apareceram logo após a Revolução de 1974, Brandos Costumes de Alberto Seixas Santos é um caso singular. Ao assumir um caráter ensaístico, através do qual a vida quotidiana dos portugueses é analisada a partir de uma perspetiva doméstica, Brandos Costumes é um dos primeiros filmes a discutir abertamente os papéis sociais e de género durante o Salazarismo. Este ensaio examina como o uso de imagens de arquivo contribui, por um lado, para a discussão de papéis de género, e, por outro, da natureza ensaística experimental do filme, tendo por base a premissa de que as imagens de arquivo são utilizadas para desafiar a autoridade da verdade transmitida pelo regime de Salazar.Imprensa da Universidade de CoimbraVeritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaMartins, Adriana Alves de Paula2021-06-21T13:54:47Z2017-042017-04-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/33783eng978989261308610.14195/978-989-26-1308-6_21info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-12T17:39:20Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/33783Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:27:23.406649Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The archive, gender roles and the deconstruction of Salazarism in Alberto Seixas Santos' Brandos Costumes |
title |
The archive, gender roles and the deconstruction of Salazarism in Alberto Seixas Santos' Brandos Costumes |
spellingShingle |
The archive, gender roles and the deconstruction of Salazarism in Alberto Seixas Santos' Brandos Costumes Martins, Adriana Alves de Paula Portuguese Film Archive Gender roles Non‑inscription Brandos Costumes Cinema português Arquivo Género Não‑inscrição |
title_short |
The archive, gender roles and the deconstruction of Salazarism in Alberto Seixas Santos' Brandos Costumes |
title_full |
The archive, gender roles and the deconstruction of Salazarism in Alberto Seixas Santos' Brandos Costumes |
title_fullStr |
The archive, gender roles and the deconstruction of Salazarism in Alberto Seixas Santos' Brandos Costumes |
title_full_unstemmed |
The archive, gender roles and the deconstruction of Salazarism in Alberto Seixas Santos' Brandos Costumes |
title_sort |
The archive, gender roles and the deconstruction of Salazarism in Alberto Seixas Santos' Brandos Costumes |
author |
Martins, Adriana Alves de Paula |
author_facet |
Martins, Adriana Alves de Paula |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Adriana Alves de Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Portuguese Film Archive Gender roles Non‑inscription Brandos Costumes Cinema português Arquivo Género Não‑inscrição |
topic |
Portuguese Film Archive Gender roles Non‑inscription Brandos Costumes Cinema português Arquivo Género Não‑inscrição |
description |
Among the films that appeared in the aftermath of the April 1974 Revolution, Alberto Seixas Santos’s Brandos Costumes is a singular case. By assuming an essayistic character through which the daily life of Portuguese people is analyzed from a domestic perspective, Brandos Costumes is one of the first films to openly discuss gender and social roles during Salazarism. This essay examines how the use of archival footage contributes, on the one hand, to the discussion of gender roles, and, on the other, to the experimental essayistic nature of Brandos Costumes. I base my argument on the premise that archival images are used to defy the authority of the truth conveyed by Salazar’s regime. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04 2017-04-01T00:00:00Z 2021-06-21T13:54:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.14/33783 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.14/33783 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
9789892613086 10.14195/978-989-26-1308-6_21 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa da Universidade de Coimbra |
publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa da Universidade de Coimbra |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131991523721216 |