Social networks: itinerancies in the context of Didactics curricular unit

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Karine Pinheiro de
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Machado, Claudia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v10i2.11321
Resumo: In this article, we present an account of an experience of using Facebook within the framework of the didactic discipline of the Pedagogy course of a Brazilian higher education institution.This is a case study carried out with 35 students. The data collection was done through the records of all the activities performed and afterwards the content analysis was carried out.With this we verified that the use of the social network as a space of mediation contributed to the pedagogical know-how, giving voice to the questions that arise from the students’ practice as a teacher and constituted a critical reflexibility to enable the construction of new didactic processes.
id RCAP_df58c4195e91056dab1ef218092c60e2
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/11321
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Social networks: itinerancies in the context of Didactics curricular unitRedes sociais: itinerâncias no âmbito da unidade curricular de DidáticaIn this article, we present an account of an experience of using Facebook within the framework of the didactic discipline of the Pedagogy course of a Brazilian higher education institution.This is a case study carried out with 35 students. The data collection was done through the records of all the activities performed and afterwards the content analysis was carried out.With this we verified that the use of the social network as a space of mediation contributed to the pedagogical know-how, giving voice to the questions that arise from the students’ practice as a teacher and constituted a critical reflexibility to enable the construction of new didactic processes.En este artículo, presentamos el relato de una experiencia de la utilización de Facebook en el ámbito de la disciplina Didáctica del curso de Pedagogía de una institución de enseñanza superior brasileña. Se trata de un estudio de caso realizado con 35 estudiantes. La recogida de datos fue efectuada por medio de los registros de todas las actividades realizadas y posteriormente se efectuó el análisis de contenido. Con ello verificamos que la utilización de la red social como espacio de mediación, contribuyó al saber hacer pedagógico, dando voz a las cuestiones que nacen de la práctica de los estudiantes como profesor, constituyendo una reflexibilidad crítica al posibilitar la construcción de nuevos procesos didácticos.Neste artigo, apresentamos o relato de uma experiência da utilização do Facebook no âmbito da disciplina Didática do curso de Pedagogia de uma instituição de ensino superior brasileira. Trata-se de um estudo de caso realizado com 35 estudantes. A recolha de dados foi efetuada por meio dos registros de todas as atividades realizadas e posteriormente foi efetuada a análise de conteúdo. Com isso verificamos que a utilização da rede social como espaço de mediação, contribuiu para o saber-fazer pedagógico, dando voz às questões que nascem da prática dos estudantes enquanto professor, constituindo uma reflexibilidade crítica ao possibilitar a construção de novos processos didáticos.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2018-07-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v10i2.11321https://doi.org/10.34624/id.v10i2.11321Indagatio Didactica; Vol 10 No 2 (2018); 151-167Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 2 (2018); 151-167Indagatio Didactica; Vol. 10 No 2 (2018); 151-167Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 2 (2018); 151-1671647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11321https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11321/7379Souza, Karine Pinheiro deMachado, Claudiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:18Zoai:proa.ua.pt:article/11321Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:22.254548Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Social networks: itinerancies in the context of Didactics curricular unit
Redes sociais: itinerâncias no âmbito da unidade curricular de Didática
title Social networks: itinerancies in the context of Didactics curricular unit
spellingShingle Social networks: itinerancies in the context of Didactics curricular unit
Souza, Karine Pinheiro de
title_short Social networks: itinerancies in the context of Didactics curricular unit
title_full Social networks: itinerancies in the context of Didactics curricular unit
title_fullStr Social networks: itinerancies in the context of Didactics curricular unit
title_full_unstemmed Social networks: itinerancies in the context of Didactics curricular unit
title_sort Social networks: itinerancies in the context of Didactics curricular unit
author Souza, Karine Pinheiro de
author_facet Souza, Karine Pinheiro de
Machado, Claudia
author_role author
author2 Machado, Claudia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Karine Pinheiro de
Machado, Claudia
description In this article, we present an account of an experience of using Facebook within the framework of the didactic discipline of the Pedagogy course of a Brazilian higher education institution.This is a case study carried out with 35 students. The data collection was done through the records of all the activities performed and afterwards the content analysis was carried out.With this we verified that the use of the social network as a space of mediation contributed to the pedagogical know-how, giving voice to the questions that arise from the students’ practice as a teacher and constituted a critical reflexibility to enable the construction of new didactic processes.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-27
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v10i2.11321
https://doi.org/10.34624/id.v10i2.11321
url https://doi.org/10.34624/id.v10i2.11321
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11321
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11321/7379
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 10 No 2 (2018); 151-167
Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 2 (2018); 151-167
Indagatio Didactica; Vol. 10 No 2 (2018); 151-167
Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 2 (2018); 151-167
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133571574661120