Social networks: itinerancies in the context of Didactics curricular unit
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v10i2.11321 |
Resumo: | In this article, we present an account of an experience of using Facebook within the framework of the didactic discipline of the Pedagogy course of a Brazilian higher education institution.This is a case study carried out with 35 students. The data collection was done through the records of all the activities performed and afterwards the content analysis was carried out.With this we verified that the use of the social network as a space of mediation contributed to the pedagogical know-how, giving voice to the questions that arise from the students’ practice as a teacher and constituted a critical reflexibility to enable the construction of new didactic processes. |
id |
RCAP_df58c4195e91056dab1ef218092c60e2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/11321 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Social networks: itinerancies in the context of Didactics curricular unitRedes sociais: itinerâncias no âmbito da unidade curricular de DidáticaIn this article, we present an account of an experience of using Facebook within the framework of the didactic discipline of the Pedagogy course of a Brazilian higher education institution.This is a case study carried out with 35 students. The data collection was done through the records of all the activities performed and afterwards the content analysis was carried out.With this we verified that the use of the social network as a space of mediation contributed to the pedagogical know-how, giving voice to the questions that arise from the students’ practice as a teacher and constituted a critical reflexibility to enable the construction of new didactic processes.En este artículo, presentamos el relato de una experiencia de la utilización de Facebook en el ámbito de la disciplina Didáctica del curso de Pedagogía de una institución de enseñanza superior brasileña. Se trata de un estudio de caso realizado con 35 estudiantes. La recogida de datos fue efectuada por medio de los registros de todas las actividades realizadas y posteriormente se efectuó el análisis de contenido. Con ello verificamos que la utilización de la red social como espacio de mediación, contribuyó al saber hacer pedagógico, dando voz a las cuestiones que nacen de la práctica de los estudiantes como profesor, constituyendo una reflexibilidad crítica al posibilitar la construcción de nuevos procesos didácticos.Neste artigo, apresentamos o relato de uma experiência da utilização do Facebook no âmbito da disciplina Didática do curso de Pedagogia de uma instituição de ensino superior brasileira. Trata-se de um estudo de caso realizado com 35 estudantes. A recolha de dados foi efetuada por meio dos registros de todas as atividades realizadas e posteriormente foi efetuada a análise de conteúdo. Com isso verificamos que a utilização da rede social como espaço de mediação, contribuiu para o saber-fazer pedagógico, dando voz às questões que nascem da prática dos estudantes enquanto professor, constituindo uma reflexibilidade crítica ao possibilitar a construção de novos processos didáticos.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2018-07-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v10i2.11321https://doi.org/10.34624/id.v10i2.11321Indagatio Didactica; Vol 10 No 2 (2018); 151-167Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 2 (2018); 151-167Indagatio Didactica; Vol. 10 No 2 (2018); 151-167Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 2 (2018); 151-1671647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11321https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11321/7379Souza, Karine Pinheiro deMachado, Claudiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:18Zoai:proa.ua.pt:article/11321Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:22.254548Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Social networks: itinerancies in the context of Didactics curricular unit Redes sociais: itinerâncias no âmbito da unidade curricular de Didática |
title |
Social networks: itinerancies in the context of Didactics curricular unit |
spellingShingle |
Social networks: itinerancies in the context of Didactics curricular unit Souza, Karine Pinheiro de |
title_short |
Social networks: itinerancies in the context of Didactics curricular unit |
title_full |
Social networks: itinerancies in the context of Didactics curricular unit |
title_fullStr |
Social networks: itinerancies in the context of Didactics curricular unit |
title_full_unstemmed |
Social networks: itinerancies in the context of Didactics curricular unit |
title_sort |
Social networks: itinerancies in the context of Didactics curricular unit |
author |
Souza, Karine Pinheiro de |
author_facet |
Souza, Karine Pinheiro de Machado, Claudia |
author_role |
author |
author2 |
Machado, Claudia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Karine Pinheiro de Machado, Claudia |
description |
In this article, we present an account of an experience of using Facebook within the framework of the didactic discipline of the Pedagogy course of a Brazilian higher education institution.This is a case study carried out with 35 students. The data collection was done through the records of all the activities performed and afterwards the content analysis was carried out.With this we verified that the use of the social network as a space of mediation contributed to the pedagogical know-how, giving voice to the questions that arise from the students’ practice as a teacher and constituted a critical reflexibility to enable the construction of new didactic processes. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-27 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v10i2.11321 https://doi.org/10.34624/id.v10i2.11321 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v10i2.11321 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11321 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/11321/7379 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 10 No 2 (2018); 151-167 Indagatio Didactica; Vol. 10 Núm. 2 (2018); 151-167 Indagatio Didactica; Vol. 10 No 2 (2018); 151-167 Indagatio Didactica; vol. 10 n.º 2 (2018); 151-167 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133571574661120 |