O processo de supervisão na formação psicomotricista relacional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guerra, Ana Elizabeth Luz
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10174/14720
Resumo: A Supervisão da Especialização em Psicomotricidade Relacional do Centro Internacional de Análise Relacional - “Ciar”- configura-se como uma transmissão de saber que ocorre pela relação supervisor – supervisionando. Esta oportuniza emergir e ganhar forma, perceber e elaborar o desconhecido, num campo permeado pela subjetividade, além de dar sentido ao trabalho do aluno. Contudo, por não possuir um campo teórico suficiente para explicitar sua metodologia e funcionamento, a Supervisão em Psicomotricidade Relacional denota a falta de premissas comuns aos supervisores e isso dificulta a orientação destes, pela ausência de sistematização de métodos e ensinamentos utilizados. Objetivando diminuir essa lacuna, realizou-se uma pesquisa exploratória, visando caracterizar o funcionamento da Supervisão em Psicomotricidade Relacional na visão dos alunos que finalizaram os Estágios I, II e III. A amostra é composta por 20 sujeitos e a pesquisa configurou-se como não aleatória. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas gravadas e transcritas na íntegra e os dados obtidos foram tratados através de análises qualitativa (i.e., de conteúdo) e quantitativa (i.e., frequências e porcentagens). A análise de conteúdo realizada levou à identificação de cinco temas que comportam a totalidade da informação categorizada a partir do discurso dos sujeitos. Os resultados desta investigação indicam que 19,6% do volume de dados encontram-se na Caracterização da Supervisão e 30.0% na categoria Vivência da Supervisão; já a categoria Avaliação do Processo de Supervisão obteve 31.7% do volume de informações; a categoria Avaliação dos Aspectos Organizativos da Supervisão concentrou 13.5% de dados e, por fim, a 5.2% do volume de informação encontram-se na categoria Aspectos Passíveis de Melhoria. As conclusões incidem sobre a ideia de que a Supervisão é considerada um espaço de formação e aprendizagem que promove mudanças pessoais e profissionais e que o processo vivenciado na Supervisão é atravessado por sentimentos tanto positivos quanto negativos, além disso, os dados indicam que a Supervisão é marcada sobremaneira pela ação do supervisor; ABSTRACT: Supervision of Specialization in Psychomotricity Relational’s Relational Analysis International Center – “Ciar” is configured as a transmission of knowledge that occurs through the supervisor-supervised relationship, which offers an opportunity to emerge and take shape, develop and realize the unknown in a field permeated by subjectivity, besides giving meaning to the student´s work. However, for not having a theoretical enough to explain its methodology and operation, the Supervision in Relational Psychomotricity underscores the lack of a common set of assumptions to the supervisors and this complicates the task orientation of supervisors by the lack of systematization and teaching methods used. Aiming to reduce this gap, we carried out an exploratory study aimed to characterize the operation of Stage Supervision in Psychomotricity Relational through the reports of students who completed the Stage I, II and III. The sample consists of 20 people and the research was configured as non-random. Interviews were conducted semi-structured, taped and transcribed and the data thus obtained were treated by qualitative (i.e.,content analysis) and quantitative (i.e., frequencies and percentages) analysis. he content analysis performed led to the identification of five themes that include all categorized information from the people's speeches. The result of this investigation indicates that 19.6% of the data volume is at the Characterization of Supervisors; 30.0% at the Experience of Supervision category; when it comes to the Process Evaluation Oversight category, the number goes to 31.7% of the data volume; the Rating Supervision Organizational Aspects category got 13.5% of the data and finally 5.2% to the Aspects That Can Be Improved category. The conclusions focus on the idea that Supervision is considered a place of learning and training promoting personal and professional changes and that the process experienced in Supervision is crossed by both positive and negative feelings. Besides that, the data also indicates that Supervision is marked greatly by the supervisor's action.
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Os resultados desta investigação indicam que 19,6% do volume de dados encontram-se na Caracterização da Supervisão e 30.0% na categoria Vivência da Supervisão; já a categoria Avaliação do Processo de Supervisão obteve 31.7% do volume de informações; a categoria Avaliação dos Aspectos Organizativos da Supervisão concentrou 13.5% de dados e, por fim, a 5.2% do volume de informação encontram-se na categoria Aspectos Passíveis de Melhoria. As conclusões incidem sobre a ideia de que a Supervisão é considerada um espaço de formação e aprendizagem que promove mudanças pessoais e profissionais e que o processo vivenciado na Supervisão é atravessado por sentimentos tanto positivos quanto negativos, além disso, os dados indicam que a Supervisão é marcada sobremaneira pela ação do supervisor; ABSTRACT: Supervision of Specialization in Psychomotricity Relational’s Relational Analysis International Center – “Ciar” is configured as a transmission of knowledge that occurs through the supervisor-supervised relationship, which offers an opportunity to emerge and take shape, develop and realize the unknown in a field permeated by subjectivity, besides giving meaning to the student´s work. However, for not having a theoretical enough to explain its methodology and operation, the Supervision in Relational Psychomotricity underscores the lack of a common set of assumptions to the supervisors and this complicates the task orientation of supervisors by the lack of systematization and teaching methods used. Aiming to reduce this gap, we carried out an exploratory study aimed to characterize the operation of Stage Supervision in Psychomotricity Relational through the reports of students who completed the Stage I, II and III. The sample consists of 20 people and the research was configured as non-random. Interviews were conducted semi-structured, taped and transcribed and the data thus obtained were treated by qualitative (i.e.,content analysis) and quantitative (i.e., frequencies and percentages) analysis. he content analysis performed led to the identification of five themes that include all categorized information from the people's speeches. The result of this investigation indicates that 19.6% of the data volume is at the Characterization of Supervisors; 30.0% at the Experience of Supervision category; when it comes to the Process Evaluation Oversight category, the number goes to 31.7% of the data volume; the Rating Supervision Organizational Aspects category got 13.5% of the data and finally 5.2% to the Aspects That Can Be Improved category. The conclusions focus on the idea that Supervision is considered a place of learning and training promoting personal and professional changes and that the process experienced in Supervision is crossed by both positive and negative feelings. 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