Product innovation performance : a case in food retailing industry
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.14/38300 |
Resumo: | Business innovation importance is growing, but its´s measurement is undergoing tremendous discussion, as there are no pre-established metrics to ensure its efficient measure. To try to solve this gap, this study purposes a model to measure product innovation performance in the food retailing industry, in Portugal. Based on customers´ feedback about product innovations, this research assesses the impact of two drivers, consumer innovativeness and product perceived innovativeness and one moderator, perceived value, on customer satisfaction and new product repurchase intentions. Model´s results, which were analysed based on Partial Least Squares Structural Equation modelling, suggest a positive correlation between perceived value and customer satisfaction on new product repurchases. However, they don´t fully endorse a positive impact of product innovation drivers on new product repurchase intentions. Findings highlighted the importance of using this information as a starting point for defining an effective strategy. They also warned us about the potential need to improve the model by adding more drivers, testing the model on other businesses and trying to collect more responses to endorse the framework. |
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Product innovation performance : a case in food retailing industryBusiness innovationProduct innovation performanceFood retailing industryPLS-SEMInovação empresarialPerformance de produtos inovadoresIndústria retalho alimentarModelação de equações estruturais de mínimos quadrados parciaisDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e GestãoBusiness innovation importance is growing, but its´s measurement is undergoing tremendous discussion, as there are no pre-established metrics to ensure its efficient measure. To try to solve this gap, this study purposes a model to measure product innovation performance in the food retailing industry, in Portugal. Based on customers´ feedback about product innovations, this research assesses the impact of two drivers, consumer innovativeness and product perceived innovativeness and one moderator, perceived value, on customer satisfaction and new product repurchase intentions. Model´s results, which were analysed based on Partial Least Squares Structural Equation modelling, suggest a positive correlation between perceived value and customer satisfaction on new product repurchases. However, they don´t fully endorse a positive impact of product innovation drivers on new product repurchase intentions. Findings highlighted the importance of using this information as a starting point for defining an effective strategy. They also warned us about the potential need to improve the model by adding more drivers, testing the model on other businesses and trying to collect more responses to endorse the framework.A importância da inovação no contexto empresarial continua a crescer, o que suscitou uma grande discussão sobre a forma adequada da sua avaliação, uma vez que não existem métricas pré-estabelecidas para assegurar uma medição eficiente. Para tentar resolver esta lacuna, este estudo criou um modelo para medir o desempenho de produtos inovadores, na indústria de retalho alimentar, em Portugal. Neste sentido, esta investigação avalia, partindo da opinião dos clientes sobre inovações de produtos, o impacto de dois fatores - consummer innovativeness e a perceção de inovação dos produtos - e de um moderador, o valor percebido na satisfação dos clientes e nas intenções de recompra de productos inovadores. Os resultados do modelo, que foram analisados com base na modelação de equações estruturais de mínimos quadrados parciais (PL-SEM), sugerem uma correlação positiva entre o valor percebido e a satisfação do cliente na intenção de recompra de produtos inovadores. No entanto, não corroboram totalmente um impacto positivo das variáveis consummer innovativeness e perceção de inovação dos produtos na intenção de recompra de novos produtos. Desta forma, os resultados salientam, não só a importância de utilizar esta informação como ponto de partida para a definição de uma estratégia eficaz, mas também alertaram para a potencial necessidade de melhorar o modelo, acrescentando mais fatores, testando-o noutros contextos empresariais e tentando recolher mais respostas para apoiar o modelo.Pinto, Helena Sofia Silva Borges Salgado Fonseca CerveiraVeritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaCorreia, Mariana Isabel Gonçalves2022-07-20T10:36:33Z2022-07-062022-042022-07-06T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/38300TID:203035372enginfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-12T17:43:46Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/38300Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:31:13.577998Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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