A Catalogue of the ‘French Dances’ in The Dancing Master and Apollo's Banquet (c. 1662-87)
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10362/142985 |
Resumo: | French-style dance music circulated extensively in the seventeenth century, as reflected in its widely dispersed sources of various types, many of which were created for use outside of ballroom contexts (e.g. keyboard sources). In England over 180 such dances were published as ‘The Tunes of the usual French Dances at Court and Dancing Schools’ by John Playford, Zachariah Watkins and Henry Playford between c.1662 and 1687 in a supplement to The Dancing Master and its successor, Apollo’s Banquet. Most of the ‘French Dances’ in these publications are unknown outside of English sources and were probably composed by dancing masters and other musicians associated with dancing schools in London, though a significant number are of demonstrably French origin. The intended market for these publications was amateur violinists. However, their single-line (melody-only) notation suggests they drew directly from sources belonging to dancing masters who habitually used this form of notation. The present catalogue includes all the identifiable ‘French Dances’ published in The Dancing Master and Apollo’s Banquet, up to and including the 1687 of the latter, providing musical incipits and identifying a wide range of concordances for each tune. The sources are also listed alphabetically, accompanied by references to secondary literature, modern editions, published facsimiles and digital reproductions available online. The musical incipits are encoded numerically following the system developed by Bruce Gustafson, which captures both melodic and rhythmic information while offering ease of use and flexibility. An index lists the codes separately in numerical order according to genre. A música de dança no estilo francês circulou amplamente no século XVII, como se pode comprovar pela sua presença em fontes muito dispersas e de vários tipos, muitos dos quais foram criados para usos fora dos contextos de salão de baile (por exemplo, fontes de música para tecla). Em Inglaterra, cerca de 180 danças deste tipo foram publicadas sob o título «The Tunes of the Usual French Dances at Court and Dancing Schools» por John Playford, Zachariah Watkins e Henry Playford entre c.1662 e 1687, num suplemento ao The Dancing Master e ao seu sucessor, Apollo’s Banquet. A maioria das «danças francesas» destas publicações são desconhecidas fora das fontes inglesas e foram provavelmente compostas por mestres de dança e outros músicos associados com escolas de dança em Londres, embora seja possível comprovar que um número significativo tem origem francesa. O mercado para estas publicações era constituído por violinistas amadores. No entanto, a sua notação de pauta única (apenas uma melodia) é uma indicação de que foram extraídas directamente de fontes pertencentes a mestres de dança que usavam habitualmente esta forma de notação. O presente catálogo inclui todas as «danças francesas» identificáveis publicadas no The Dancing Master e no Apollo’s Banquet, até a edição de 1687 deste último, fornecendo incipits musicais e uma ampla variedade de concordâncias para cada melodia identificada. As fontes também são listadas alfabeticamente, acompanhadas por referências à literatura secundária, edições modernas, facsímiles publicados e reproduções digitais disponíveis on-line. Os incipits musicais são codificados numericamente, seguindo o sistema desenvolvido por Bruce Gustafson, que regista informações sobre os aspectos melódicos e rítmicos, permitindo uma consulta fácil e flexível do catálogo. Um índice contém separadamente os códigos em ordem numérica, de acordo com o género. |
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