A compreensão das imagens de obras de arte e cultura visual nas crianças do pré-escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Ana Filipa Moniz, 1988-
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10451/4852
Resumo: Tese de mestrado, Educação artística, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2011
id RCAP_e3260324c8cebe81d3e95d51fc97fb7f
oai_identifier_str oai:repositorio.ul.pt:10451/4852
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling A compreensão das imagens de obras de arte e cultura visual nas crianças do pré-escolarEducação artísticaCultura visualEducação infantilTese de mestrado, Educação artística, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2011If we are interested in the way people understand art, this means that there must be something in art that it is worth being understood. Increasingly, education should be intrinsically coupled with the world of art, as it is a world in which one’s own personal affirmation and creativity take a prominent place in the life of every human being. This thesis has intended to verify that the contact between children in nursery school and images of works of art and visual culture helps them to acquire new knowledge in the context of aesthetics and visual language, as well as it leaves them more and more comfortably to express their feelings and opinions. Through an action research methodology carried out in the classroom with children aged 5-6 years old, it was noticed that the veracity of the initial hypothesis, that is, children who regularly live together with the world of art (works of art or images of works of art and visual culture), not only learn to look at it, trying through their own experiences their reading of sense, but also start to understand a new language, the visual one, which comes from the aesthetic reflection and appreciation they are submitted to. Children will restructure their understanding as far as their knowledge of visual culture increases, which, in this case, turns into a better comprehension of the observed works and the images that integrate their involvementMendes, Ana Bela, 1953-Repositório da Universidade de LisboaCunha, Ana Filipa Moniz, 1988-2012-01-10T14:55:10Z20112011-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/4852porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T15:46:13Zoai:repositorio.ul.pt:10451/4852Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:30:24.093733Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A compreensão das imagens de obras de arte e cultura visual nas crianças do pré-escolar
title A compreensão das imagens de obras de arte e cultura visual nas crianças do pré-escolar
spellingShingle A compreensão das imagens de obras de arte e cultura visual nas crianças do pré-escolar
Cunha, Ana Filipa Moniz, 1988-
Educação artística
Cultura visual
Educação infantil
title_short A compreensão das imagens de obras de arte e cultura visual nas crianças do pré-escolar
title_full A compreensão das imagens de obras de arte e cultura visual nas crianças do pré-escolar
title_fullStr A compreensão das imagens de obras de arte e cultura visual nas crianças do pré-escolar
title_full_unstemmed A compreensão das imagens de obras de arte e cultura visual nas crianças do pré-escolar
title_sort A compreensão das imagens de obras de arte e cultura visual nas crianças do pré-escolar
author Cunha, Ana Filipa Moniz, 1988-
author_facet Cunha, Ana Filipa Moniz, 1988-
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mendes, Ana Bela, 1953-
Repositório da Universidade de Lisboa
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Ana Filipa Moniz, 1988-
dc.subject.por.fl_str_mv Educação artística
Cultura visual
Educação infantil
topic Educação artística
Cultura visual
Educação infantil
description Tese de mestrado, Educação artística, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2011
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2011-01-01T00:00:00Z
2012-01-10T14:55:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10451/4852
url http://hdl.handle.net/10451/4852
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv image/jpeg
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134191474966528