MAECC®: um caminho para mapear investigação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Teresa
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Alarcão, Isabel, Celorico, Jacinto Antunes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4358
Resumo: Mapping knowledge is not an exclusive trait of the so-called qualitative research. On the contrary, it is one of the stages common to any design and type of research. Furthermore, it is one of the key steps in the path of every researcher. And, preferably, it is the first to follow because not only does it allow placing one’s study towards prior knowledge, but also framing one’s own research. Thus, in this text, we start by presenting our perspective on what it is to map research, highlighting some of its features to bear in mind. We then briefly refer to different possible ways to achieve it. Finally, we describe the Meta-model to Analyze and Explore Scientific Knowledge® (MAECC®), a specific and innovative way of mapping research, in any field of study.
id RCAP_e43b14ddfea611953a560c5d554ffd7c
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/4358
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling MAECC®: um caminho para mapear investigaçãoMapping knowledge is not an exclusive trait of the so-called qualitative research. On the contrary, it is one of the stages common to any design and type of research. Furthermore, it is one of the key steps in the path of every researcher. And, preferably, it is the first to follow because not only does it allow placing one’s study towards prior knowledge, but also framing one’s own research. Thus, in this text, we start by presenting our perspective on what it is to map research, highlighting some of its features to bear in mind. We then briefly refer to different possible ways to achieve it. Finally, we describe the Meta-model to Analyze and Explore Scientific Knowledge® (MAECC®), a specific and innovative way of mapping research, in any field of study.Mapper l’état du savoir n’est pas exclusif de la recherche dite qualitative, mais, au contraire, est une des étapes communes à tout dessin et type de recherche. C’est encore une des étapes essentielles dans le parcours de chaque chercheur. Et, de préférence, la première à faire, parce qu’elle lui permet de situer sa recherche face au savoir construit a priori et mettre en perspective, et ensuite soutenir, les apports que sa recherche puissent amener. Ainsi, dans ce texte, on commence par clarifier ce que l’on perçoit par mapper la recherche et on met en évidence quelques éléments à tenir en compte pendant son élaboration. Après, et brièvement, on fait référence à différents chemins possibles pour l’achevoir. Enfin, on spécifie un chemin particulier et innovateur pour mapper la recherche, en tout domaine du savoir, en présentant le Méta-modèle de l’Analyse et Exploration du Savoir Scientifique® (MAECC®).O mapeamento do estado do conhecimento não é exclusivo da investigação dita qualitativa, mas é, pelo contrário, uma das etapas comuns a qualquer desenho e tipo de investigação. É, além disso, uma das etapas essenciais no percurso de qualquer investigador. E, preferencialmente, é a primeira que este concretiza, não só porque lhe permite situar o seu estudo face ao conhecimento antes construído como ainda perspetivar e, posteriormente, fundamentar, o contributo que a sua investigação puder vir trazer ao conhecimento. Assim, neste texto, começamos por clarificar o que entendemos por mapear investigação e salientamos alguns dos aspetos a ter em conta na sua realização. Referimo-nos, depois e brevemente, a diferentes caminhos possíveis para o fazer. Por fim, detemo-nos num caminho particular e inovador de proceder a mapeamentos de investigação, em qualquer área de estudo, apresentando o Meta-modelo de Análise e Exploração do Conhecimento Científico® (MAECC®).Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2013-04-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v5i2.4358https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4358Indagatio Didactica; Vol 5 No 2 (2013); 289-299Indagatio Didactica; Vol. 5 Núm. 2 (2013); 289-299Indagatio Didactica; Vol. 5 No 2 (2013); 289-299Indagatio Didactica; vol. 5 n.º 2 (2013); 289-2991647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4358https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4358/3286Cardoso, TeresaAlarcão, IsabelCelorico, Jacinto Antunesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:17Zoai:proa.ua.pt:article/4358Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:08.618315Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv MAECC®: um caminho para mapear investigação
title MAECC®: um caminho para mapear investigação
spellingShingle MAECC®: um caminho para mapear investigação
Cardoso, Teresa
title_short MAECC®: um caminho para mapear investigação
title_full MAECC®: um caminho para mapear investigação
title_fullStr MAECC®: um caminho para mapear investigação
title_full_unstemmed MAECC®: um caminho para mapear investigação
title_sort MAECC®: um caminho para mapear investigação
author Cardoso, Teresa
author_facet Cardoso, Teresa
Alarcão, Isabel
Celorico, Jacinto Antunes
author_role author
author2 Alarcão, Isabel
Celorico, Jacinto Antunes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Teresa
Alarcão, Isabel
Celorico, Jacinto Antunes
description Mapping knowledge is not an exclusive trait of the so-called qualitative research. On the contrary, it is one of the stages common to any design and type of research. Furthermore, it is one of the key steps in the path of every researcher. And, preferably, it is the first to follow because not only does it allow placing one’s study towards prior knowledge, but also framing one’s own research. Thus, in this text, we start by presenting our perspective on what it is to map research, highlighting some of its features to bear in mind. We then briefly refer to different possible ways to achieve it. Finally, we describe the Meta-model to Analyze and Explore Scientific Knowledge® (MAECC®), a specific and innovative way of mapping research, in any field of study.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-04-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4358
https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4358
url https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4358
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4358
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4358/3286
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 5 No 2 (2013); 289-299
Indagatio Didactica; Vol. 5 Núm. 2 (2013); 289-299
Indagatio Didactica; Vol. 5 No 2 (2013); 289-299
Indagatio Didactica; vol. 5 n.º 2 (2013); 289-299
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133569263599616