MAECC®: um caminho para mapear investigação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4358 |
Resumo: | Mapping knowledge is not an exclusive trait of the so-called qualitative research. On the contrary, it is one of the stages common to any design and type of research. Furthermore, it is one of the key steps in the path of every researcher. And, preferably, it is the first to follow because not only does it allow placing one’s study towards prior knowledge, but also framing one’s own research. Thus, in this text, we start by presenting our perspective on what it is to map research, highlighting some of its features to bear in mind. We then briefly refer to different possible ways to achieve it. Finally, we describe the Meta-model to Analyze and Explore Scientific Knowledge® (MAECC®), a specific and innovative way of mapping research, in any field of study. |
id |
RCAP_e43b14ddfea611953a560c5d554ffd7c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4358 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
MAECC®: um caminho para mapear investigaçãoMapping knowledge is not an exclusive trait of the so-called qualitative research. On the contrary, it is one of the stages common to any design and type of research. Furthermore, it is one of the key steps in the path of every researcher. And, preferably, it is the first to follow because not only does it allow placing one’s study towards prior knowledge, but also framing one’s own research. Thus, in this text, we start by presenting our perspective on what it is to map research, highlighting some of its features to bear in mind. We then briefly refer to different possible ways to achieve it. Finally, we describe the Meta-model to Analyze and Explore Scientific Knowledge® (MAECC®), a specific and innovative way of mapping research, in any field of study.Mapper l’état du savoir n’est pas exclusif de la recherche dite qualitative, mais, au contraire, est une des étapes communes à tout dessin et type de recherche. C’est encore une des étapes essentielles dans le parcours de chaque chercheur. Et, de préférence, la première à faire, parce qu’elle lui permet de situer sa recherche face au savoir construit a priori et mettre en perspective, et ensuite soutenir, les apports que sa recherche puissent amener. Ainsi, dans ce texte, on commence par clarifier ce que l’on perçoit par mapper la recherche et on met en évidence quelques éléments à tenir en compte pendant son élaboration. Après, et brièvement, on fait référence à différents chemins possibles pour l’achevoir. Enfin, on spécifie un chemin particulier et innovateur pour mapper la recherche, en tout domaine du savoir, en présentant le Méta-modèle de l’Analyse et Exploration du Savoir Scientifique® (MAECC®).O mapeamento do estado do conhecimento não é exclusivo da investigação dita qualitativa, mas é, pelo contrário, uma das etapas comuns a qualquer desenho e tipo de investigação. É, além disso, uma das etapas essenciais no percurso de qualquer investigador. E, preferencialmente, é a primeira que este concretiza, não só porque lhe permite situar o seu estudo face ao conhecimento antes construído como ainda perspetivar e, posteriormente, fundamentar, o contributo que a sua investigação puder vir trazer ao conhecimento. Assim, neste texto, começamos por clarificar o que entendemos por mapear investigação e salientamos alguns dos aspetos a ter em conta na sua realização. Referimo-nos, depois e brevemente, a diferentes caminhos possíveis para o fazer. Por fim, detemo-nos num caminho particular e inovador de proceder a mapeamentos de investigação, em qualquer área de estudo, apresentando o Meta-modelo de Análise e Exploração do Conhecimento Científico® (MAECC®).Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2013-04-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v5i2.4358https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4358Indagatio Didactica; Vol 5 No 2 (2013); 289-299Indagatio Didactica; Vol. 5 Núm. 2 (2013); 289-299Indagatio Didactica; Vol. 5 No 2 (2013); 289-299Indagatio Didactica; vol. 5 n.º 2 (2013); 289-2991647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4358https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4358/3286Cardoso, TeresaAlarcão, IsabelCelorico, Jacinto Antunesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:17Zoai:proa.ua.pt:article/4358Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:08.618315Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
MAECC®: um caminho para mapear investigação |
title |
MAECC®: um caminho para mapear investigação |
spellingShingle |
MAECC®: um caminho para mapear investigação Cardoso, Teresa |
title_short |
MAECC®: um caminho para mapear investigação |
title_full |
MAECC®: um caminho para mapear investigação |
title_fullStr |
MAECC®: um caminho para mapear investigação |
title_full_unstemmed |
MAECC®: um caminho para mapear investigação |
title_sort |
MAECC®: um caminho para mapear investigação |
author |
Cardoso, Teresa |
author_facet |
Cardoso, Teresa Alarcão, Isabel Celorico, Jacinto Antunes |
author_role |
author |
author2 |
Alarcão, Isabel Celorico, Jacinto Antunes |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardoso, Teresa Alarcão, Isabel Celorico, Jacinto Antunes |
description |
Mapping knowledge is not an exclusive trait of the so-called qualitative research. On the contrary, it is one of the stages common to any design and type of research. Furthermore, it is one of the key steps in the path of every researcher. And, preferably, it is the first to follow because not only does it allow placing one’s study towards prior knowledge, but also framing one’s own research. Thus, in this text, we start by presenting our perspective on what it is to map research, highlighting some of its features to bear in mind. We then briefly refer to different possible ways to achieve it. Finally, we describe the Meta-model to Analyze and Explore Scientific Knowledge® (MAECC®), a specific and innovative way of mapping research, in any field of study. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-04-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4358 https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4358 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4358 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4358 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4358/3286 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 5 No 2 (2013); 289-299 Indagatio Didactica; Vol. 5 Núm. 2 (2013); 289-299 Indagatio Didactica; Vol. 5 No 2 (2013); 289-299 Indagatio Didactica; vol. 5 n.º 2 (2013); 289-299 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133569263599616 |