As TIC na reorganização da escola e do currículo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2005.3220 |
Resumo: | ln this work an approach is conducted to the application of the lnformation and Communication Technologies (ICT) in education, by the means of a quantitative study in the scholar year of 2003/2004, applied at the 21 schools with 2.nd and 3.rd Cycles of the Basic Education, linked to the Center of the Educational Area of Viseu. This work took place before the introduction the curricular implementation of the discipline of ICT in the 9.th and 10.th grades. Before the presentation of the empiric study, a small review of the actual situation of the relationship between ICT and education is made, being pointed out the relationships that are considered important to promote an effective use of these technologies for the teachers and for the schools. The study is based on the statistical treatment of data, collected by inquiries applied to teachers Directors of Classes and members of the management board, that makes possible a global vision of the state of the schools, the technological means existent, the sensibility and the conceptions of the teachers in face of using ICT, the degree of satisfaction and frequency of utilization, namely in relation to the pedagogical practices and the integration of these technologies at the levei of Curricular Class Projects. Paired with the presentation of results, the main conclusions are registered, being also reported, at the end of the study, some general conclusions. |
id |
RCAP_e9de50ce407a95635d13b53501bc77a0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3220 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
As TIC na reorganização da escola e do currículoln this work an approach is conducted to the application of the lnformation and Communication Technologies (ICT) in education, by the means of a quantitative study in the scholar year of 2003/2004, applied at the 21 schools with 2.nd and 3.rd Cycles of the Basic Education, linked to the Center of the Educational Area of Viseu. This work took place before the introduction the curricular implementation of the discipline of ICT in the 9.th and 10.th grades. Before the presentation of the empiric study, a small review of the actual situation of the relationship between ICT and education is made, being pointed out the relationships that are considered important to promote an effective use of these technologies for the teachers and for the schools. The study is based on the statistical treatment of data, collected by inquiries applied to teachers Directors of Classes and members of the management board, that makes possible a global vision of the state of the schools, the technological means existent, the sensibility and the conceptions of the teachers in face of using ICT, the degree of satisfaction and frequency of utilization, namely in relation to the pedagogical practices and the integration of these technologies at the levei of Curricular Class Projects. Paired with the presentation of results, the main conclusions are registered, being also reported, at the end of the study, some general conclusions.Neste trabalho é realizada uma abordagem às Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) na educação, desenvolvendo-se em torno de um estudo quantitativo que tem como horizonte temporal o ano lectivo de 2003/2004, realizado nas 21 escolas com 2.0 e 3.° Ciclos do Ensino Básico, ligadas ao Centro da Área Educativa de Viseu. Este estudo foi efectuado antes da implementação curricular da disciplina de TIC nos 9.0 e 10.º anos. Antes da apresentação do estudo empírico, faz-se uma pequena resenha da situação actual da relação entre as TIC e a educação, que se considera importante promover para um eficaz aproveitamento destas tecnologias pelos professores e pelas escolas. O estudo traduz-se num tratamento estatístico de dados, recolhidos por inquéritos aplicados a professores Directores de Turma e membros dos órgãos de direcção, que possibilita uma visão global do estado das escolas, relativamente ao apetrechamento tecnológico, à sensibilidade e às concepções dos professores face à utilização das TIC, ao seu grau de satisfação e frequência de utilização, nomeadamente em relação às práticas pedagógicas e de integração destas tecnologias ao nível dos Projectos Curriculares de Turma. A par da apresentação dos resultados, registam-se também as conclusões principais, reportando-se também, no final, algumas conclusões de carácter mais geral.Universidade Católica Portuguesa2005-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2005.3220oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3220Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 4 (2005); 5-382182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2005.n4reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3220https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2005.3220https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3220/3119Direitos de Autor (c) 2005 Olga Matos Ribeiro, Paulo Almeida Pereirahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Olga MatosPereira, Paulo Almeida2022-05-24T16:54:41Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3220Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:48.469059Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
As TIC na reorganização da escola e do currículo |
title |
As TIC na reorganização da escola e do currículo |
spellingShingle |
As TIC na reorganização da escola e do currículo Ribeiro, Olga Matos |
title_short |
As TIC na reorganização da escola e do currículo |
title_full |
As TIC na reorganização da escola e do currículo |
title_fullStr |
As TIC na reorganização da escola e do currículo |
title_full_unstemmed |
As TIC na reorganização da escola e do currículo |
title_sort |
As TIC na reorganização da escola e do currículo |
author |
Ribeiro, Olga Matos |
author_facet |
Ribeiro, Olga Matos Pereira, Paulo Almeida |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Paulo Almeida |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Olga Matos Pereira, Paulo Almeida |
description |
ln this work an approach is conducted to the application of the lnformation and Communication Technologies (ICT) in education, by the means of a quantitative study in the scholar year of 2003/2004, applied at the 21 schools with 2.nd and 3.rd Cycles of the Basic Education, linked to the Center of the Educational Area of Viseu. This work took place before the introduction the curricular implementation of the discipline of ICT in the 9.th and 10.th grades. Before the presentation of the empiric study, a small review of the actual situation of the relationship between ICT and education is made, being pointed out the relationships that are considered important to promote an effective use of these technologies for the teachers and for the schools. The study is based on the statistical treatment of data, collected by inquiries applied to teachers Directors of Classes and members of the management board, that makes possible a global vision of the state of the schools, the technological means existent, the sensibility and the conceptions of the teachers in face of using ICT, the degree of satisfaction and frequency of utilization, namely in relation to the pedagogical practices and the integration of these technologies at the levei of Curricular Class Projects. Paired with the presentation of results, the main conclusions are registered, being also reported, at the end of the study, some general conclusions. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2005.3220 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3220 |
url |
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2005.3220 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3220 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3220 https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2005.3220 https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3220/3119 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2005 Olga Matos Ribeiro, Paulo Almeida Pereira http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2005 Olga Matos Ribeiro, Paulo Almeida Pereira http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 4 (2005); 5-38 2182-4614 1645-4006 10.34632/investigacaoeducacional.2005.n4 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799129850769833984 |