As TIC na reorganização da escola e do currículo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Olga Matos
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: Pereira, Paulo Almeida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2005.3220
Resumo: ln this work an approach is conducted to the application of the lnformation and Communication Technologies (ICT) in education, by the means of a quantitative study in the scholar year of 2003/2004, applied at the 21 schools with 2.nd and 3.rd Cycles of the Basic Education, linked to the Center of the Educational Area of Viseu. This work took place before the introduction the curricular implementation of the discipline of ICT in the 9.th and 10.th grades. Before the presentation of the empiric study, a small review of the actual situation of the relationship between ICT and education is made, being pointed out the relationships that are considered important to promote an effective use of these technologies for the teachers and for the schools. The study is based on the statistical treatment of data, collected by inquiries applied to teachers Directors of Classes and members of the management board, that makes possible a global vision of the state of the schools, the technological means existent, the sensibility and the conceptions of the teachers in face of using ICT, the degree of satisfaction and frequency of utilization, namely in relation to the pedagogical practices and the integration of these technologies at the levei of Curricular Class Projects. Paired with the presentation of results, the main conclusions are registered, being also reported, at the end of the study, some general conclusions.
id RCAP_e9de50ce407a95635d13b53501bc77a0
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3220
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling As TIC na reorganização da escola e do currículoln this work an approach is conducted to the application of the lnformation and Communication Technologies (ICT) in education, by the means of a quantitative study in the scholar year of 2003/2004, applied at the 21 schools with 2.nd and 3.rd Cycles of the Basic Education, linked to the Center of the Educational Area of Viseu. This work took place before the introduction the curricular implementation of the discipline of ICT in the 9.th and 10.th grades. Before the presentation of the empiric study, a small review of the actual situation of the relationship between ICT and education is made, being pointed out the relationships that are considered important to promote an effective use of these technologies for the teachers and for the schools. The study is based on the statistical treatment of data, collected by inquiries applied to teachers Directors of Classes and members of the management board, that makes possible a global vision of the state of the schools, the technological means existent, the sensibility and the conceptions of the teachers in face of using ICT, the degree of satisfaction and frequency of utilization, namely in relation to the pedagogical practices and the integration of these technologies at the levei of Curricular Class Projects. Paired with the presentation of results, the main conclusions are registered, being also reported, at the end of the study, some general conclusions.Neste trabalho é realizada uma abordagem às Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) na educação, desenvolvendo-se em torno de um estudo quantitativo que tem como horizonte temporal o ano lectivo de 2003/2004, realizado nas 21 escolas com 2.0 e 3.° Ciclos do Ensino Básico, ligadas ao Centro da Área Educativa de Viseu. Este estudo foi efectuado antes da implementação curricular da disciplina de TIC nos 9.0 e 10.º anos. Antes da apresentação do estudo empírico, faz-se uma pequena resenha da situação actual da relação entre as TIC e a educação, que se considera importante promover para um eficaz aproveitamento destas tecnologias pelos professores e pelas escolas. O estudo traduz-se num tratamento estatístico de dados, recolhidos por inquéritos aplicados a professores Directores de Turma e membros dos órgãos de direcção, que possibilita uma visão global do estado das escolas, relativamente ao apetrechamento tecnológico, à sensibilidade e às concepções dos professores face à utilização das TIC, ao seu grau de satisfação e frequência de utilização, nomeadamente em relação às práticas pedagógicas e de integração destas tecnologias ao nível dos Projectos Curriculares de Turma. A par da apresentação dos resultados, registam-se também as conclusões principais, reportando-se também, no final, algumas conclusões de carácter mais geral.Universidade Católica Portuguesa2005-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2005.3220oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3220Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 4 (2005); 5-382182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2005.n4reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3220https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2005.3220https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3220/3119Direitos de Autor (c) 2005 Olga Matos Ribeiro, Paulo Almeida Pereirahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Olga MatosPereira, Paulo Almeida2022-05-24T16:54:41Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3220Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:48.469059Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv As TIC na reorganização da escola e do currículo
title As TIC na reorganização da escola e do currículo
spellingShingle As TIC na reorganização da escola e do currículo
Ribeiro, Olga Matos
title_short As TIC na reorganização da escola e do currículo
title_full As TIC na reorganização da escola e do currículo
title_fullStr As TIC na reorganização da escola e do currículo
title_full_unstemmed As TIC na reorganização da escola e do currículo
title_sort As TIC na reorganização da escola e do currículo
author Ribeiro, Olga Matos
author_facet Ribeiro, Olga Matos
Pereira, Paulo Almeida
author_role author
author2 Pereira, Paulo Almeida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Olga Matos
Pereira, Paulo Almeida
description ln this work an approach is conducted to the application of the lnformation and Communication Technologies (ICT) in education, by the means of a quantitative study in the scholar year of 2003/2004, applied at the 21 schools with 2.nd and 3.rd Cycles of the Basic Education, linked to the Center of the Educational Area of Viseu. This work took place before the introduction the curricular implementation of the discipline of ICT in the 9.th and 10.th grades. Before the presentation of the empiric study, a small review of the actual situation of the relationship between ICT and education is made, being pointed out the relationships that are considered important to promote an effective use of these technologies for the teachers and for the schools. The study is based on the statistical treatment of data, collected by inquiries applied to teachers Directors of Classes and members of the management board, that makes possible a global vision of the state of the schools, the technological means existent, the sensibility and the conceptions of the teachers in face of using ICT, the degree of satisfaction and frequency of utilization, namely in relation to the pedagogical practices and the integration of these technologies at the levei of Curricular Class Projects. Paired with the presentation of results, the main conclusions are registered, being also reported, at the end of the study, some general conclusions.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2005.3220
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3220
url https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2005.3220
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3220
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3220
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2005.3220
https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3220/3119
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2005 Olga Matos Ribeiro, Paulo Almeida Pereira
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2005 Olga Matos Ribeiro, Paulo Almeida Pereira
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 4 (2005); 5-38
2182-4614
1645-4006
10.34632/investigacaoeducacional.2005.n4
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799129850769833984