Preditores da adaptação à Universidade: o papel da vinculação, desenvolvimento psicossocial e coping
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14195/1647-8606_52-1_4 |
Resumo: | This study, with a sample of 387 freshmen, explores the influence of parental attachment, psychosocial development (assed on the beginning of the academic year) and coping strategies on adjustment to college (assed in end of this same year) using Structural Equations Models. It is argued that parental attachment influences adjustment to college by fostering the development of psychosocial competencies, such as autonomy, (sense of) identity, and coping responses. These competencies are, in turn, central to college adjustment processes. Results support the importance a secure quality of attachment to foster developmental processes, which, in turn, promote coping resources to face the demands faced of adjustment to college. |
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Preditores da adaptação à Universidade: o papel da vinculação, desenvolvimento psicossocial e copingAdaptação à UniversidadeVinculaçãoCopingDesenvolvimento PsicossocialAdaptation à l’UniversitéAttachementCopingDéveloppement PsychosocialeCollege adjustmentAttachmentCopingPsychosocial developmentThis study, with a sample of 387 freshmen, explores the influence of parental attachment, psychosocial development (assed on the beginning of the academic year) and coping strategies on adjustment to college (assed in end of this same year) using Structural Equations Models. It is argued that parental attachment influences adjustment to college by fostering the development of psychosocial competencies, such as autonomy, (sense of) identity, and coping responses. These competencies are, in turn, central to college adjustment processes. Results support the importance a secure quality of attachment to foster developmental processes, which, in turn, promote coping resources to face the demands faced of adjustment to college.Cette étude, avec un échantillon de 387 étudiants de première année de l’enseignement supérieur, vise à explorer l’influence de l’attachement aux figures parentales, le éveloppement psychosociale (évaluées au début de l’année scolaire) et les stratégies de coping d’adaptation à l’Université (évalué à la fin de l’année), en utilisant la méthode des équations structurelles. On assume que la qualité de l’attachement aux figures parentales favorise le développement de compétences psychosociales centrales face aux défis de l’adaptation à l’Université, telles que le développement psychosociale et les réponses de coping. Les résultats démontrent l’importance de la qualité de l’attachement en favorisant les processus de développement psychosociale, qui, à son tour, promovent l’usage de stratégies de coping plus constructifs face aux défis de l’adaptation à l’Université.Neste estudo, com uma amostra de 387 estudantes no 1º ano do Ensino Superior, procura-se explorar a influência da vinculação às figuras parentais, do desenvolvimento psicossocial (avaliados no início do ano lectivo) e das estratégias de coping nos processos de adaptação à Universidade (avaliadas no final daquele mesmo ano), usando Modelos de Equações Estruturais. Assume-se que a influência da qualidade da vinculação nos processos de adaptação se alicerça no seu efeito promotor ao nível de recursos psicossociais, entre os quais a autonomia, o sentido de identidade, além das restantes dimensões de desenvolvimento psicossocial e as estratégias de coping; recursos que desempenharão, por sua vez, um papel crucial no reportório de respostas aos desafios de adaptação à Universidade. Os resultados demonstram a importância do carácter securizante da vinculação para o desenvolvimento psicossocial que, por sua vez, promove o recurso a estratégias mais construtivas de coping para fazer face aos desafios de adaptação.Imprensa da Universidade de Coimbra2010-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14195/1647-8606_52-1_4https://doi.org/10.14195/1647-8606_52-1_4Psychologica; No. 52-I (2010); p. 55-77Psychologica; N.º 52-I (2010); p. 55-771647-86060871-465710.14195/1647-8606_52-1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_52-1_4https://impactum-journals.uc.pt/psychologica/article/view/1647-8606_52-1_4/439Cabral, JoanaMatos, Paula Menainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-05-31T13:59:01Zoai:impactum-journals.uc.pt:article/990Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:56:46.385595Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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This study, with a sample of 387 freshmen, explores the influence of parental attachment, psychosocial development (assed on the beginning of the academic year) and coping strategies on adjustment to college (assed in end of this same year) using Structural Equations Models. It is argued that parental attachment influences adjustment to college by fostering the development of psychosocial competencies, such as autonomy, (sense of) identity, and coping responses. These competencies are, in turn, central to college adjustment processes. Results support the importance a secure quality of attachment to foster developmental processes, which, in turn, promote coping resources to face the demands faced of adjustment to college. |
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