Misoginia em Terêncio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/mathesis.2006.4432 |
Resumo: | The topic of misogyny in Terence’s work attests the existing fractures and conflicts in the society of his time. Although the playwright does not use this device insistently, it is sometimes used as a tirade of theatre within theatre. This theme is frequently associated with low status or emotionally disturbed characters, as the exclusus amator (rejected lover) or the senex iratus (angry old man) illustrate – a circumstance that does not really undervalue the feminine. Moreover, in the war of sexes, through the plot clarification, the character’s rehabilitation and general facts show that the woman wins even being a prostitute, since many misogynists submit to the female reason. Therefore, Terence’s comedy suggests that the coeval society tended to change values, so that not only could a higher level of harmony between sexes be attained, but also a regression of misogyny. |
id |
RCAP_ec4333ad81d17fd0bffdbc1779e64730 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/4432 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Misoginia em TerêncioThe topic of misogyny in Terence’s work attests the existing fractures and conflicts in the society of his time. Although the playwright does not use this device insistently, it is sometimes used as a tirade of theatre within theatre. This theme is frequently associated with low status or emotionally disturbed characters, as the exclusus amator (rejected lover) or the senex iratus (angry old man) illustrate – a circumstance that does not really undervalue the feminine. Moreover, in the war of sexes, through the plot clarification, the character’s rehabilitation and general facts show that the woman wins even being a prostitute, since many misogynists submit to the female reason. Therefore, Terence’s comedy suggests that the coeval society tended to change values, so that not only could a higher level of harmony between sexes be attained, but also a regression of misogyny. O tema da misoginia na obra de Terêncio testemunha as fracturas e conflitos existentes na sociedade do seu tempo. O comediógrafo utiliza esse recurso no geral de forma não insistente e por vezes com sabor a mera tirada de teatro dentro do teatro. Com frequência, essa temática é colada a personagens inferiores ou em descontrolo emotivo, como o exclusus amator ou o senex iratus, o amante rejeitado e o velho irado, circunstância que não denigre verdadeiramente o feminino. Além disso, na guerra dos sexos, através do aclaramento da trama da acção, a reabilitação da personagem e os factos no geral dão a vitória à mulher, mesmo que seja meretriz, com muitos misóginos a submeterem-se à razão feminina. Desse modo, a comédia terenciana indicia que a sociedade coeva caminhava para uma mutação de valores em favor de uma maior harmonia entre os sexos e, consequentemente, para a regressão da misoginia. Universidade Católica Portuguesa2006-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/mathesis.2006.4432oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/4432Máthesis; n. 15 (2006); 83-1070872-021510.34632/mathesis.2006.n15reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/mathesis/article/view/4432https://doi.org/10.34632/mathesis.2006.4432https://revistas.ucp.pt/index.php/mathesis/article/view/4432/4309Direitos de Autor (c) 2006 Francisco de Oliveirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Francisco de2022-09-22T16:37:22Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/4432Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:00:39.879164Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Misoginia em Terêncio |
title |
Misoginia em Terêncio |
spellingShingle |
Misoginia em Terêncio Oliveira, Francisco de |
title_short |
Misoginia em Terêncio |
title_full |
Misoginia em Terêncio |
title_fullStr |
Misoginia em Terêncio |
title_full_unstemmed |
Misoginia em Terêncio |
title_sort |
Misoginia em Terêncio |
author |
Oliveira, Francisco de |
author_facet |
Oliveira, Francisco de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Francisco de |
description |
The topic of misogyny in Terence’s work attests the existing fractures and conflicts in the society of his time. Although the playwright does not use this device insistently, it is sometimes used as a tirade of theatre within theatre. This theme is frequently associated with low status or emotionally disturbed characters, as the exclusus amator (rejected lover) or the senex iratus (angry old man) illustrate – a circumstance that does not really undervalue the feminine. Moreover, in the war of sexes, through the plot clarification, the character’s rehabilitation and general facts show that the woman wins even being a prostitute, since many misogynists submit to the female reason. Therefore, Terence’s comedy suggests that the coeval society tended to change values, so that not only could a higher level of harmony between sexes be attained, but also a regression of misogyny. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34632/mathesis.2006.4432 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/4432 |
url |
https://doi.org/10.34632/mathesis.2006.4432 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/4432 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/mathesis/article/view/4432 https://doi.org/10.34632/mathesis.2006.4432 https://revistas.ucp.pt/index.php/mathesis/article/view/4432/4309 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2006 Francisco de Oliveira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2006 Francisco de Oliveira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Máthesis; n. 15 (2006); 83-107 0872-0215 10.34632/mathesis.2006.n15 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130472453767168 |