The tornadas in the songs from 12th to 16th century, from the troubadours to Camões

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Brito, Matheus
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.21814/diacritica.592
Resumo: Th earticle discusses the Song (cansó, canzone, canción, canção) as a genre within a historical framework. This task demands an approach from Rhetorics, as well as from Theory and History of written media, and Literary History. Through the comparison of tornadas or commiati in a chronological order, we can see how this structure progressively acquires the role of stabilizing a moral content rhetorically suitable to the genre, and how this orientation towards ‘textual semantics’ is later displaced and leads to the undermining of that moral purport, thus making the tornada a specific index to the historical pragmatics of poetry writing. In the last part, this article focus mainly on Luís de Camões’ tornadas, especially the way how his Songs enact this displacement.
id RCAP_ee1472d4b0ce33bcdc1687e9afb3a15e
oai_identifier_str oai:journals.uminho.pt:article/5075
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The tornadas in the songs from 12th to 16th century, from the troubadours to CamõesAs tornadas das canções nos séculos XII a XVI, dos trovadores a CamõesCançãoLiterary HistoryCamonian StudiesCançãoHistória LiteráriaEstudos CamonianosTh earticle discusses the Song (cansó, canzone, canción, canção) as a genre within a historical framework. This task demands an approach from Rhetorics, as well as from Theory and History of written media, and Literary History. Through the comparison of tornadas or commiati in a chronological order, we can see how this structure progressively acquires the role of stabilizing a moral content rhetorically suitable to the genre, and how this orientation towards ‘textual semantics’ is later displaced and leads to the undermining of that moral purport, thus making the tornada a specific index to the historical pragmatics of poetry writing. In the last part, this article focus mainly on Luís de Camões’ tornadas, especially the way how his Songs enact this displacement.Trata-se de um estudo da Canção (cansó, canzone, canción) como gênero num recorte histórico. À tarefa presta-se uma abordagem da retórica, como também da teoria e da história da comunicação escrita, e da história literária. Através da comparação de tornadas ou commiati em ordem cronológica, podemos ver como essa estrutura adquire progressivamente a função de estabilizar um teor moral conveniente ao modo compositivo, e como mais tarde essa orientação para uma ‘semântica textual’ é deslocada, com o enfraquecimento da valência moral, o que faz da tornada índice muito específico da pragmática histórica da escrita de poesia. Na segunda parte, o trabalho foca em tornadas de Luís de Camões, especialmente no modo como suas canções encenam esse deslocamento.CEHUM2020-12-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21814/diacritica.592https://doi.org/10.21814/diacritica.592Diacrítica; Vol. 33 N.º 3 (2019): (Re)leituras e campo literário; 3-19Diacrítica; Vol. 33 No. 3 (2019): (Re)leituras e campo literário; 3-192183-91740870-896710.21814/diacritica.33.3reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5075https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5075/5544Direitos de Autor (c) 2023 Matheus de Britoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Brito, Matheus2023-07-28T07:48:01Zoai:journals.uminho.pt:article/5075Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:34:41.950671Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The tornadas in the songs from 12th to 16th century, from the troubadours to Camões
As tornadas das canções nos séculos XII a XVI, dos trovadores a Camões
title The tornadas in the songs from 12th to 16th century, from the troubadours to Camões
spellingShingle The tornadas in the songs from 12th to 16th century, from the troubadours to Camões
de Brito, Matheus
Canção
Literary History
Camonian Studies
Canção
História Literária
Estudos Camonianos
title_short The tornadas in the songs from 12th to 16th century, from the troubadours to Camões
title_full The tornadas in the songs from 12th to 16th century, from the troubadours to Camões
title_fullStr The tornadas in the songs from 12th to 16th century, from the troubadours to Camões
title_full_unstemmed The tornadas in the songs from 12th to 16th century, from the troubadours to Camões
title_sort The tornadas in the songs from 12th to 16th century, from the troubadours to Camões
author de Brito, Matheus
author_facet de Brito, Matheus
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Brito, Matheus
dc.subject.por.fl_str_mv Canção
Literary History
Camonian Studies
Canção
História Literária
Estudos Camonianos
topic Canção
Literary History
Camonian Studies
Canção
História Literária
Estudos Camonianos
description Th earticle discusses the Song (cansó, canzone, canción, canção) as a genre within a historical framework. This task demands an approach from Rhetorics, as well as from Theory and History of written media, and Literary History. Through the comparison of tornadas or commiati in a chronological order, we can see how this structure progressively acquires the role of stabilizing a moral content rhetorically suitable to the genre, and how this orientation towards ‘textual semantics’ is later displaced and leads to the undermining of that moral purport, thus making the tornada a specific index to the historical pragmatics of poetry writing. In the last part, this article focus mainly on Luís de Camões’ tornadas, especially the way how his Songs enact this displacement.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-09
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.21814/diacritica.592
https://doi.org/10.21814/diacritica.592
url https://doi.org/10.21814/diacritica.592
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5075
https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5075/5544
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Matheus de Brito
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Matheus de Brito
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CEHUM
publisher.none.fl_str_mv CEHUM
dc.source.none.fl_str_mv Diacrítica; Vol. 33 N.º 3 (2019): (Re)leituras e campo literário; 3-19
Diacrítica; Vol. 33 No. 3 (2019): (Re)leituras e campo literário; 3-19
2183-9174
0870-8967
10.21814/diacritica.33.3
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132073437429760