The tornadas in the songs from 12th to 16th century, from the troubadours to Camões
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.21814/diacritica.592 |
Resumo: | Th earticle discusses the Song (cansó, canzone, canción, canção) as a genre within a historical framework. This task demands an approach from Rhetorics, as well as from Theory and History of written media, and Literary History. Through the comparison of tornadas or commiati in a chronological order, we can see how this structure progressively acquires the role of stabilizing a moral content rhetorically suitable to the genre, and how this orientation towards ‘textual semantics’ is later displaced and leads to the undermining of that moral purport, thus making the tornada a specific index to the historical pragmatics of poetry writing. In the last part, this article focus mainly on Luís de Camões’ tornadas, especially the way how his Songs enact this displacement. |
id |
RCAP_ee1472d4b0ce33bcdc1687e9afb3a15e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:journals.uminho.pt:article/5075 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The tornadas in the songs from 12th to 16th century, from the troubadours to CamõesAs tornadas das canções nos séculos XII a XVI, dos trovadores a CamõesCançãoLiterary HistoryCamonian StudiesCançãoHistória LiteráriaEstudos CamonianosTh earticle discusses the Song (cansó, canzone, canción, canção) as a genre within a historical framework. This task demands an approach from Rhetorics, as well as from Theory and History of written media, and Literary History. Through the comparison of tornadas or commiati in a chronological order, we can see how this structure progressively acquires the role of stabilizing a moral content rhetorically suitable to the genre, and how this orientation towards ‘textual semantics’ is later displaced and leads to the undermining of that moral purport, thus making the tornada a specific index to the historical pragmatics of poetry writing. In the last part, this article focus mainly on Luís de Camões’ tornadas, especially the way how his Songs enact this displacement.Trata-se de um estudo da Canção (cansó, canzone, canción) como gênero num recorte histórico. À tarefa presta-se uma abordagem da retórica, como também da teoria e da história da comunicação escrita, e da história literária. Através da comparação de tornadas ou commiati em ordem cronológica, podemos ver como essa estrutura adquire progressivamente a função de estabilizar um teor moral conveniente ao modo compositivo, e como mais tarde essa orientação para uma ‘semântica textual’ é deslocada, com o enfraquecimento da valência moral, o que faz da tornada índice muito específico da pragmática histórica da escrita de poesia. Na segunda parte, o trabalho foca em tornadas de Luís de Camões, especialmente no modo como suas canções encenam esse deslocamento.CEHUM2020-12-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21814/diacritica.592https://doi.org/10.21814/diacritica.592Diacrítica; Vol. 33 N.º 3 (2019): (Re)leituras e campo literário; 3-19Diacrítica; Vol. 33 No. 3 (2019): (Re)leituras e campo literário; 3-192183-91740870-896710.21814/diacritica.33.3reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5075https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5075/5544Direitos de Autor (c) 2023 Matheus de Britoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Brito, Matheus2023-07-28T07:48:01Zoai:journals.uminho.pt:article/5075Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:34:41.950671Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The tornadas in the songs from 12th to 16th century, from the troubadours to Camões As tornadas das canções nos séculos XII a XVI, dos trovadores a Camões |
title |
The tornadas in the songs from 12th to 16th century, from the troubadours to Camões |
spellingShingle |
The tornadas in the songs from 12th to 16th century, from the troubadours to Camões de Brito, Matheus Canção Literary History Camonian Studies Canção História Literária Estudos Camonianos |
title_short |
The tornadas in the songs from 12th to 16th century, from the troubadours to Camões |
title_full |
The tornadas in the songs from 12th to 16th century, from the troubadours to Camões |
title_fullStr |
The tornadas in the songs from 12th to 16th century, from the troubadours to Camões |
title_full_unstemmed |
The tornadas in the songs from 12th to 16th century, from the troubadours to Camões |
title_sort |
The tornadas in the songs from 12th to 16th century, from the troubadours to Camões |
author |
de Brito, Matheus |
author_facet |
de Brito, Matheus |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Brito, Matheus |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Canção Literary History Camonian Studies Canção História Literária Estudos Camonianos |
topic |
Canção Literary History Camonian Studies Canção História Literária Estudos Camonianos |
description |
Th earticle discusses the Song (cansó, canzone, canción, canção) as a genre within a historical framework. This task demands an approach from Rhetorics, as well as from Theory and History of written media, and Literary History. Through the comparison of tornadas or commiati in a chronological order, we can see how this structure progressively acquires the role of stabilizing a moral content rhetorically suitable to the genre, and how this orientation towards ‘textual semantics’ is later displaced and leads to the undermining of that moral purport, thus making the tornada a specific index to the historical pragmatics of poetry writing. In the last part, this article focus mainly on Luís de Camões’ tornadas, especially the way how his Songs enact this displacement. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-09 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.21814/diacritica.592 https://doi.org/10.21814/diacritica.592 |
url |
https://doi.org/10.21814/diacritica.592 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5075 https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5075/5544 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Matheus de Brito info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Matheus de Brito |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CEHUM |
publisher.none.fl_str_mv |
CEHUM |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diacrítica; Vol. 33 N.º 3 (2019): (Re)leituras e campo literário; 3-19 Diacrítica; Vol. 33 No. 3 (2019): (Re)leituras e campo literário; 3-19 2183-9174 0870-8967 10.21814/diacritica.33.3 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799132073437429760 |