Ovidio, el poeta sincero (Amores, 1.1-5)
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/agora.v0i8.10513 |
Resumo: | It has become a commonplace of literary criticism to accuse Ovid the elegist of insincerity. Arising from the inevitable comparison usually established between the Amores and works by Tibullus and Propertius, the verisimilitude revealed by the latter is emphasized in contrast with the apparent detachment shown by theSulmona poet. In this article, we first consider the theoretical grounds to ascertain the impression of sincerity conveyed by a poet, which will then allow us to determine the criteria according to which one can consider Ovid to be a sincere poet. If, on a poetic or rhetorical level, Ovid appears to be a poet of little sincerity, we suggest that, according to the perspective of literary pragmatics, by drawing distinctions between the narrating characters that Ovid brings to life, it is possible to argue that he is actually the most sincere of all elegists. |
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Ovidio, el poeta sincero (Amores, 1.1-5)It has become a commonplace of literary criticism to accuse Ovid the elegist of insincerity. Arising from the inevitable comparison usually established between the Amores and works by Tibullus and Propertius, the verisimilitude revealed by the latter is emphasized in contrast with the apparent detachment shown by theSulmona poet. In this article, we first consider the theoretical grounds to ascertain the impression of sincerity conveyed by a poet, which will then allow us to determine the criteria according to which one can consider Ovid to be a sincere poet. If, on a poetic or rhetorical level, Ovid appears to be a poet of little sincerity, we suggest that, according to the perspective of literary pragmatics, by drawing distinctions between the narrating characters that Ovid brings to life, it is possible to argue that he is actually the most sincere of all elegists.Es un lugar común en la crítica literaria acusar al Ovidio elegíaco de insinceridad. En la comparación inevitable que se suele establecer entre los Amores y la obra de Tibulo y Propercio se insiste en la verosimilitud que presentan estos autores en oposición al aparente distanciamiento del poeta de Sulmona. En este artículo se intenta, en primer lugar, fijar las bases teóricas que permiten afirmar dónde reside la impresión de sinceridad que transmite un poeta, para, a continuación, establecer criterios que autoricen a calificar Ovidio como un poeta sincero. Si desde una perspectiva poética o desde una retórica creemos que Ovidio, efectivamente, parece un poeta poco sincero, juzgamos sin embargo que desde el punto de vista de la pragmática literaria, estableciendo distinciones entre los personajes-narradores que crea Ovidio, es posible descubrir que nuestro poeta es el más sincero de todos los elegíacos.Accuser Ovide élégiaque d’insincérité est un lieu commun dans la critique littéraire. Dans l'inévitable comparaison entre les Amours et l’œuvre de Tibulle et de Properce, la vraisemblance que ces auteurs présentent se trouve soulignée, par opposition à l’apparente distanciation du poète de Sulmone. Dans cet article nous nous proposons, dans un premier temps, de fixer les bases théoriques qui permettent de révéler où réside l’impression de sincérité transmise par un poète pour, par la suite, établir les critères qui donnent le moyen de qualifier Ovide de poète sincère. S’il est vrai que, à partir d’une perspective poétique ou d’une rhétorique, nous trouvons qu’Ovide semble, effectivement, être un poète peu sincère, nous estimons toutefois que, du point de vue de la pragmatique littéraire, qui établit des distinctions entre les personnages-narrateurs qu’Ovide crée, il est possible de découvrir que notre poète est le plus sincère de tous les poètes élégiaques. É lugar comum na crítica literária acusar o Ovídio elegíaco de insinceridade. Na inevitável comparação que se costuma estabelecer entre os Amores e a obra de Tibulo e Propércio, insiste-se na verosimilhança que estes autores apresen-tam, por oposição ao aparente distanciamento do poeta de Sulmona. Neste artigo pretende-se, num primeiro momento, fixar as bases teóricas que permitam afirmar onde é que reside a impressão de sinceridade que um poeta transmite para, a seguir, estabelecer os critérios que autorizem a qualificar Ovídio como um poeta sincero. Se é certo que, a partir de uma perspectiva poética ou de uma retórica, achamos que Ovídio parece, efectivamente, um poeta pouco sincero, julgamos porém que, do ponto de vista da pragmática literária, estabelecendo distinções entre as personagens-narradoras que Ovídio cria, é possível descobrir que o nosso poeta é o mais sincero de todos os elegíacos.Universidade de Aveiro2006-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/agora.v0i8.10513https://doi.org/10.34624/agora.v0i8.10513Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 8 (2006); 59-78Ágora. Estudos Clássicos em Debate; Núm. 8 (2006); 59-78Ágora. Estudos Clássicos em Debate; No 8 (2006); 59-78Ágora. Estudos Clássicos em Debate; n.º 8 (2006); 59-782183-43340874-5498reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPspahttps://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/10513https://proa.ua.pt/index.php/agora/article/view/10513/6863Mora, Carlos de Miguelinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-02-15T19:25:35Zoai:proa.ua.pt:article/10513Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:03:23.365139Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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