Spin-off learning about epidemics from modelling with differential equations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.48489/quadrante.23603 |
Resumo: | This article presents a case study of students modelling epidemics with differential equation systems. The study introduces spin-off learning as a process intertwined with learning mathematics and examines the conditions for spin-off learning to occur when modelling epidemics. Learning mathematics is conceptualised in terms of emergent modelling and models and identified by the associated progressive, horizontal and vertical mathematising in textual analysis. Signs of spin-off learning are linked with the mathematising. Furthermore, the spin-off learning is related to the direction of modelling being either expressive or explorative. As a result, the stratification of students’ mathematising activities and the introduction of the notion of direction served to pinpoint a variety of conditions for spin-off learning internal to the modelling processes. In addition, the results showed the huge potential in mathematical modelling for spin-off learning which might be realised and utilised at a societal level for preparation against new crises. |
id |
RCAP_effc8e035d2c645431497d189a4343bb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23603 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Spin-off learning about epidemics from modelling with differential equationsAprendizagem subsidiária sobre epidemias resultante da modelação com equações diferenciaisArtigosThis article presents a case study of students modelling epidemics with differential equation systems. The study introduces spin-off learning as a process intertwined with learning mathematics and examines the conditions for spin-off learning to occur when modelling epidemics. Learning mathematics is conceptualised in terms of emergent modelling and models and identified by the associated progressive, horizontal and vertical mathematising in textual analysis. Signs of spin-off learning are linked with the mathematising. Furthermore, the spin-off learning is related to the direction of modelling being either expressive or explorative. As a result, the stratification of students’ mathematising activities and the introduction of the notion of direction served to pinpoint a variety of conditions for spin-off learning internal to the modelling processes. In addition, the results showed the huge potential in mathematical modelling for spin-off learning which might be realised and utilised at a societal level for preparation against new crises.Este artigo apresenta um estudo de caso sobre estudantes que realizam a modelação de epidemias, usando sistemas de equações diferenciais. O estudo propõe a ideia de aprendizagem subsidiária (spin-off) sobre epidemias como um processo entrelaçado com a aprendizagem da matemática e examina as condições para que essa aprendizagem ocorra durante a modelação de epidemias. A aprendizagem da matemática é conceptualizada em termos de modelação e modelos emergentes e identificada, por meio de análise textual, a partir da sua associação com a matematização progressiva, horizontal e vertical. Os indicadores de aprendizagem subsidiária estão ligados à matematização. Além disso, a aprendizagem subsidiária está relacionada com a direção, expressiva ou exploratória, que a modelação assume. Como resultado, a estratificação das atividades de matematização dos alunos e a introdução da noção de direção permitiram apontar diversas condições para que ocorra uma aprendizagem subsidiária no âmbito dos processos de modelação. Mais ainda, os resultados mostraram o enorme potencial da modelação matemática para a aprendizagem subsidiária que pode ser alcançada e utilizada, no plano social, como preparação para enfrentar novas crises.APM - Associação de Professores de Matemática2021-12-31T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.48489/quadrante.23603eng2183-28380872-3915Andresen, Metteinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-09-22T17:07:07Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23603Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:01:31.825032Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Spin-off learning about epidemics from modelling with differential equations Aprendizagem subsidiária sobre epidemias resultante da modelação com equações diferenciais |
title |
Spin-off learning about epidemics from modelling with differential equations |
spellingShingle |
Spin-off learning about epidemics from modelling with differential equations Andresen, Mette Artigos |
title_short |
Spin-off learning about epidemics from modelling with differential equations |
title_full |
Spin-off learning about epidemics from modelling with differential equations |
title_fullStr |
Spin-off learning about epidemics from modelling with differential equations |
title_full_unstemmed |
Spin-off learning about epidemics from modelling with differential equations |
title_sort |
Spin-off learning about epidemics from modelling with differential equations |
author |
Andresen, Mette |
author_facet |
Andresen, Mette |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andresen, Mette |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Artigos |
topic |
Artigos |
description |
This article presents a case study of students modelling epidemics with differential equation systems. The study introduces spin-off learning as a process intertwined with learning mathematics and examines the conditions for spin-off learning to occur when modelling epidemics. Learning mathematics is conceptualised in terms of emergent modelling and models and identified by the associated progressive, horizontal and vertical mathematising in textual analysis. Signs of spin-off learning are linked with the mathematising. Furthermore, the spin-off learning is related to the direction of modelling being either expressive or explorative. As a result, the stratification of students’ mathematising activities and the introduction of the notion of direction served to pinpoint a variety of conditions for spin-off learning internal to the modelling processes. In addition, the results showed the huge potential in mathematical modelling for spin-off learning which might be realised and utilised at a societal level for preparation against new crises. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-31T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.48489/quadrante.23603 |
url |
https://doi.org/10.48489/quadrante.23603 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
2183-2838 0872-3915 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
APM - Associação de Professores de Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
APM - Associação de Professores de Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130480507879424 |