Spin-off learning about epidemics from modelling with differential equations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andresen, Mette
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.48489/quadrante.23603
Resumo: This article presents a case study of students modelling epidemics with differential equation systems. The study introduces spin-off learning as a process intertwined with learning mathematics and examines the conditions for spin-off learning to occur when modelling epidemics. Learning mathematics is conceptualised in terms of emergent modelling and models and identified by the associated progressive, horizontal and vertical mathematising in textual analysis. Signs of spin-off learning are linked with the mathematising. Furthermore, the spin-off learning is related to the direction of modelling being either expressive or explorative. As a result, the stratification of students’ mathematising activities and the introduction of the notion of direction served to pinpoint a variety of conditions for spin-off learning internal to the modelling processes. In addition, the results showed the huge potential in mathematical modelling for spin-off learning which might be realised and utilised at a societal level for preparation against new crises.
id RCAP_effc8e035d2c645431497d189a4343bb
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23603
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Spin-off learning about epidemics from modelling with differential equationsAprendizagem subsidiária sobre epidemias resultante da modelação com equações diferenciaisArtigosThis article presents a case study of students modelling epidemics with differential equation systems. The study introduces spin-off learning as a process intertwined with learning mathematics and examines the conditions for spin-off learning to occur when modelling epidemics. Learning mathematics is conceptualised in terms of emergent modelling and models and identified by the associated progressive, horizontal and vertical mathematising in textual analysis. Signs of spin-off learning are linked with the mathematising. Furthermore, the spin-off learning is related to the direction of modelling being either expressive or explorative. As a result, the stratification of students’ mathematising activities and the introduction of the notion of direction served to pinpoint a variety of conditions for spin-off learning internal to the modelling processes. In addition, the results showed the huge potential in mathematical modelling for spin-off learning which might be realised and utilised at a societal level for preparation against new crises.Este artigo apresenta um estudo de caso sobre estudantes que realizam a modelação de epidemias, usando sistemas de equações diferenciais. O estudo propõe a ideia de aprendizagem subsidiária (spin-off) sobre epidemias como um processo entrelaçado com a aprendizagem da matemática e examina as condições para que essa aprendizagem ocorra durante a modelação de epidemias. A aprendizagem da matemática é conceptualizada em termos de modelação e modelos emergentes e identificada, por meio de análise textual, a partir da sua associação com a matema­tização progressiva, horizontal e vertical. Os indicadores de aprendizagem subsidiária estão ligados à matematização. Além disso, a aprendizagem subsidiária está relacionada com a direção, expressiva ou exploratória, que a modelação assume. Como resultado, a estratificação das atividades de matematização dos alunos e a introdução da noção de direção permitiram apontar diversas condições para que ocorra uma aprendizagem subsidiária no âmbito dos processos de modelação. Mais ainda, os resultados mostraram o enorme potencial da modelação matemática para a aprendizagem subsidiária que pode ser alcançada e utilizada, no plano social, como preparação para enfrentar novas crises.APM - Associação de Professores de Matemática2021-12-31T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.48489/quadrante.23603eng2183-28380872-3915Andresen, Metteinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-09-22T17:07:07Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23603Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:01:31.825032Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Spin-off learning about epidemics from modelling with differential equations
Aprendizagem subsidiária sobre epidemias resultante da modelação com equações diferenciais
title Spin-off learning about epidemics from modelling with differential equations
spellingShingle Spin-off learning about epidemics from modelling with differential equations
Andresen, Mette
Artigos
title_short Spin-off learning about epidemics from modelling with differential equations
title_full Spin-off learning about epidemics from modelling with differential equations
title_fullStr Spin-off learning about epidemics from modelling with differential equations
title_full_unstemmed Spin-off learning about epidemics from modelling with differential equations
title_sort Spin-off learning about epidemics from modelling with differential equations
author Andresen, Mette
author_facet Andresen, Mette
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andresen, Mette
dc.subject.por.fl_str_mv Artigos
topic Artigos
description This article presents a case study of students modelling epidemics with differential equation systems. The study introduces spin-off learning as a process intertwined with learning mathematics and examines the conditions for spin-off learning to occur when modelling epidemics. Learning mathematics is conceptualised in terms of emergent modelling and models and identified by the associated progressive, horizontal and vertical mathematising in textual analysis. Signs of spin-off learning are linked with the mathematising. Furthermore, the spin-off learning is related to the direction of modelling being either expressive or explorative. As a result, the stratification of students’ mathematising activities and the introduction of the notion of direction served to pinpoint a variety of conditions for spin-off learning internal to the modelling processes. In addition, the results showed the huge potential in mathematical modelling for spin-off learning which might be realised and utilised at a societal level for preparation against new crises.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-31T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.48489/quadrante.23603
url https://doi.org/10.48489/quadrante.23603
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 2183-2838
0872-3915
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv APM - Associação de Professores de Matemática
publisher.none.fl_str_mv APM - Associação de Professores de Matemática
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130480507879424