Denials and silences: the memory of slavery between textbooks and parliament
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.48487/pdh.2023.n16.31038 |
Resumo: | This article shows how the textbooks maintained over two centuries a narrative with little variation regarding slavery and the racial issue in Brazil, while analyzing the multiple influences received and imposed, especially in the political field, about the constitution of a memory of slavery. The article questions the effects of the memory of slavery transmitted in textbooks on people’s historical consciousness. |
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Denials and silences: the memory of slavery between textbooks and parliamentNegações e silêncios: A memória da escravidão entre o manual escolar e o parlamento brasileiroMemória da escravidãoConsciência HistóricaReparaçãoManual EscolarRacializaçãoMemory of SlaveryHistory ConsciousnessReparationTextbooksRacializationThis article shows how the textbooks maintained over two centuries a narrative with little variation regarding slavery and the racial issue in Brazil, while analyzing the multiple influences received and imposed, especially in the political field, about the constitution of a memory of slavery. The article questions the effects of the memory of slavery transmitted in textbooks on people’s historical consciousness.O artigo evidencia como os manuais escolares mantiveram ao longo de dois séculos uma narrativa com pouca variação no que tange à escravidão e à questão racial no Brasil, ao tempo que analisa as múltiplas influências recebidas e impostas, especialmente no campo político, no que se refere à constituição de uma memória da escravidão. O artigo questiona os efeitos da memória da escravidão transmitida nos manuais escolares sobre a consciência histórica das pessoas.Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade NOVA de Lisboa2023-08-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.48487/pdh.2023.n16.31038https://doi.org/10.48487/pdh.2023.n16.31038Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past; No. 16 (2023); 95-125Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past; N.º 16 (2023); 95-1252183-590Xreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://praticasdahistoria.pt/article/view/31038https://praticasdahistoria.pt/article/view/31038/22854Copyright (c) 2023 Práticas da História. Journal on Theory, Historiography and Uses of the Pastinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Alex Andrade2023-08-12T05:25:43Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/31038Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:26:49.173356Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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This article shows how the textbooks maintained over two centuries a narrative with little variation regarding slavery and the racial issue in Brazil, while analyzing the multiple influences received and imposed, especially in the political field, about the constitution of a memory of slavery. The article questions the effects of the memory of slavery transmitted in textbooks on people’s historical consciousness. |
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