O património cultural da região do Alto Tâmega e Barroso como produto turístico
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Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v2i13/14.12349 |
Resumo: | Initially connected to the idea of paternal or family heritage, the concept of cultural patrimony has been experiencing changes over time, and it is presently understood, not only as synonym of the past,memory of what remained as an heritage, but also as the present, as one can neither understand the present, nor think of the future,without watching the “memory”, that is, without a conjunction of a “before” with a “now” and an “after”, in order to create an “image” that may represent the social or the social memory which we belong to. The research project we refer to in this paper was born from the fascination and interest that patrimony has always had upon us, and in particular the patrimony of Alto Tâmega and Barroso. With this project, we intend to verify the possibility of developing – on a cultural patrimony basis - a new tourist product, given the need to diversify the tourist offer of the region under study, which, presently, privileges almost exclusively the health and well-being product. |
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O património cultural da região do Alto Tâmega e Barroso como produto turísticoInitially connected to the idea of paternal or family heritage, the concept of cultural patrimony has been experiencing changes over time, and it is presently understood, not only as synonym of the past,memory of what remained as an heritage, but also as the present, as one can neither understand the present, nor think of the future,without watching the “memory”, that is, without a conjunction of a “before” with a “now” and an “after”, in order to create an “image” that may represent the social or the social memory which we belong to. The research project we refer to in this paper was born from the fascination and interest that patrimony has always had upon us, and in particular the patrimony of Alto Tâmega and Barroso. With this project, we intend to verify the possibility of developing – on a cultural patrimony basis - a new tourist product, given the need to diversify the tourist offer of the region under study, which, presently, privileges almost exclusively the health and well-being product.Inicialmente ligado à ideia de herança paterna ou familiar, o conceito de património cultural foi sofrendo alterações com o decurso do tempo entendendo-se hoje, não apenas como sinónimo de passado, memória daquilo que ficou como herança, mas também como presente, na medida em que não se pode entender o presente, nem pensar no futuro, sem olhar a “memória”, ou seja, sem que haja uma conjunção de um “antes”, com um “agora” e um “depois”, de forma a criar uma “imagem” representativa do social ou memória social, a que pertencemos. O projecto de investigação a que nos referimos neste artigo nasceu do fascínio e interesse que o património sempre exerceu sobre nós e de forma particular o da região do Alto Tâmega e Barroso. Com ele pretendemos verificar a possibilidade de desenvolver – com base no património cultural - um produto turístico novo, face à necessidade de se diversificar a oferta turística da região em causa, que actualmente está quase exclusivamente voltada para o produto saúde e bem‑estar.Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2010-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v2i13/14.12349oai:proa.ua.pt:article/12349Journal of Tourism & Development; Vol 2 No 13/14 (2010); 729-738Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 2 n.º 13/14 (2010); 729-7382182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12349https://doi.org/10.34624/rtd.v2i13/14.12349https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12349/8143https://creativecommons.org/licences/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Fernanda Celina da CostaCunha, Maria José dos Santos2022-09-26T10:57:00Zoai:proa.ua.pt:article/12349Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:42.551276Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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