Materials and technique of the panel representing the Visitation made for the altarpiece of the Chapel of St. Elizabeth (Oporto), by the mannerist painter Diogo Teixeira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Maria João
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Cruz, António João
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34618/ecr.4.3093
Resumo: A painting representing the Visitation, made in 1592 by Diogo Teixeira for the Chapel of St.Elizabeth of the Santa Casa da Misericórdia of Oporto, considered one of the most important works of the painter, was the subject of a technical study that, in addition to the direct observation, included ultraviolet fluorescence photography, infrared photography, radiography, X-ray fluorescence spectrometry and optical microscopy. It was found that the support and the ground layer have unusual features and the paint was carried out in a relatively simple way with common pigments. The results are discussed in order to characterize the artist.
id RCAP_f61e3c2d6f53cc88b0f3247e0e5f51b0
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7875
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Materials and technique of the panel representing the Visitation made for the altarpiece of the Chapel of St. Elizabeth (Oporto), by the mannerist painter Diogo TeixeiraEn la tabla que representa la Visitación, ejecutada para el retablo de la Capilla de Santa Isabeel (Oporto), por el pintor manierista Diogo TeixeiraMateriais e técnica do painel representando a Visitação executado para o retábulo da Capela de Santa Isabel (Porto), pelo pintor maneirista Diogo TeixeiraA painting representing the Visitation, made in 1592 by Diogo Teixeira for the Chapel of St.Elizabeth of the Santa Casa da Misericórdia of Oporto, considered one of the most important works of the painter, was the subject of a technical study that, in addition to the direct observation, included ultraviolet fluorescence photography, infrared photography, radiography, X-ray fluorescence spectrometry and optical microscopy. It was found that the support and the ground layer have unusual features and the paint was carried out in a relatively simple way with common pigments. The results are discussed in order to characterize the artist.Una pintura que representa la Visitación, también conocida como Visitación Mayor, realizada en 1592 por Diogo Teixeira para la Capilla de Santa Isabel de la Santa Casa da Misericordia de Oporto, considerada una de las más importantes obras del pintor, fue objeto de un estudio técnico que, además la observación directa, incluyó fotografía de fluorescencia de ultravioleta, fotografía de infrarrojo, radiografía, espectrometría de fluorescencia de rayos X y microscopía óptica. Se observó que el soporte y la capa de preparación tienen características inusuales y la pintura se llevó a cabo con relativa facilidad utilizando pigmentos comunes. Los resultados se discuten con el fin de caracterizar al artista.A pintura representando a Visitação, também conhecida como Visitação Maior, realizada em 1592 por Diogo Teixeira para a Capela de Santa Isabel da Misericórdia do Porto, considerada uma das obras mais importantes do pintor, foi objecto de estudo técnico que, além da observação directa, envolveu fotografia de fluorescência de ultravioleta, fotografia de infravermelho, radiografia, espectrometria de fluorescência de raios X e microscopia óptica. Verificou-se que o suporte e a camada de preparação têm características pouco comuns e que a pintura foi executada de modo relativamente simples usando pigmentos comuns. Os resultados são discutidos tendo em vista a caracterização do artista.Universidade Católica Portuguesa2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34618/ecr.4.3093oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7875Estudos de Conservação e Restauro; No 4 (2012); 210-230Estudos de Conservação e Restauro; n. 4 (2012); 210-2301647-209810.34618/ecr.4.3103reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7875https://doi.org/10.34618/ecr.4.3093https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7875/7924Copyright (c) 2012 Maria João Sousa, António João Cruzhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Maria JoãoCruz, António João2022-09-22T10:29:09Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7875Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:57:14.359286Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Materials and technique of the panel representing the Visitation made for the altarpiece of the Chapel of St. Elizabeth (Oporto), by the mannerist painter Diogo Teixeira
En la tabla que representa la Visitación, ejecutada para el retablo de la Capilla de Santa Isabeel (Oporto), por el pintor manierista Diogo Teixeira
Materiais e técnica do painel representando a Visitação executado para o retábulo da Capela de Santa Isabel (Porto), pelo pintor maneirista Diogo Teixeira
title Materials and technique of the panel representing the Visitation made for the altarpiece of the Chapel of St. Elizabeth (Oporto), by the mannerist painter Diogo Teixeira
spellingShingle Materials and technique of the panel representing the Visitation made for the altarpiece of the Chapel of St. Elizabeth (Oporto), by the mannerist painter Diogo Teixeira
Sousa, Maria João
title_short Materials and technique of the panel representing the Visitation made for the altarpiece of the Chapel of St. Elizabeth (Oporto), by the mannerist painter Diogo Teixeira
title_full Materials and technique of the panel representing the Visitation made for the altarpiece of the Chapel of St. Elizabeth (Oporto), by the mannerist painter Diogo Teixeira
title_fullStr Materials and technique of the panel representing the Visitation made for the altarpiece of the Chapel of St. Elizabeth (Oporto), by the mannerist painter Diogo Teixeira
title_full_unstemmed Materials and technique of the panel representing the Visitation made for the altarpiece of the Chapel of St. Elizabeth (Oporto), by the mannerist painter Diogo Teixeira
title_sort Materials and technique of the panel representing the Visitation made for the altarpiece of the Chapel of St. Elizabeth (Oporto), by the mannerist painter Diogo Teixeira
author Sousa, Maria João
author_facet Sousa, Maria João
Cruz, António João
author_role author
author2 Cruz, António João
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Maria João
Cruz, António João
description A painting representing the Visitation, made in 1592 by Diogo Teixeira for the Chapel of St.Elizabeth of the Santa Casa da Misericórdia of Oporto, considered one of the most important works of the painter, was the subject of a technical study that, in addition to the direct observation, included ultraviolet fluorescence photography, infrared photography, radiography, X-ray fluorescence spectrometry and optical microscopy. It was found that the support and the ground layer have unusual features and the paint was carried out in a relatively simple way with common pigments. The results are discussed in order to characterize the artist.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34618/ecr.4.3093
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7875
url https://doi.org/10.34618/ecr.4.3093
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7875
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7875
https://doi.org/10.34618/ecr.4.3093
https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7875/7924
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2012 Maria João Sousa, António João Cruz
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2012 Maria João Sousa, António João Cruz
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Estudos de Conservação e Restauro; No 4 (2012); 210-230
Estudos de Conservação e Restauro; n. 4 (2012); 210-230
1647-2098
10.34618/ecr.4.3103
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130440290795520