Novos caminhos da figuração
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10362/100601 |
Resumo: | UIDB/00417/2020 UIDP/00417/2020 |
id |
RCAP_f68defafc2407f1db621840ad8e18b63 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:run.unl.pt:10362/100601 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Novos caminhos da figuraçãoNew Paths of Figurationthe Migration of Portuguese Artists to London and Paris in the Post-War Perioda migração dos artistas portugueses para Londres e Paris no pós-guerraMigraçãoArtistas portuguesesNova-figuraçãoEscola de LondresEscola de ParisUIDB/00417/2020 UIDP/00417/2020This article brings together two research projects on the international trajectories of Portuguese artists and their creative experiences in London and Paris. The point of departure is the Portuguese context and the new artistic challenges of the post-Second World War period. Subsequently, this analysis explores the distinct contributions of the artists in London and in Paris to the formulation of a new aesthetic current, the new figuration, and to a critical approach to contemporaneity, from a political point of view or from a perspective centered on mass culture and consumerism. This article pays special attention to the reception of the works produced by the migrant artists by Portuguese art criticism. Those works were interpreted as being specifically Portuguese and, consequently, as the result of previous creative movements and of the political, economic and social environment of the country. The “nationalization” of the new figuration is confronted, in this article, with the Portuguese artists’ critical attitude towards the new international creative currents, such as the“modernist realism”, pop art and nouveau réalisme. It finally proposes that the migrant artists were defining in the international stage authorial lines of work which suggested a more complex picture of the European artistic landscape by intersecting a specific reality, marked by totalitarianism and repression, and new forms of expression.Departamento de História da Arte (DHA)Instituto de História da Arte (IHA)RUNBaião, JoanaOliveira, Leonor de2020-07-09T22:29:08Z20202020-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article23application/pdfhttp://hdl.handle.net/10362/100601por2526-2963PURE: 16698760https://doi.org/10.24978/mod.v4i1.4358info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-03-11T04:46:55Zoai:run.unl.pt:10362/100601Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:39:22.642247Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Novos caminhos da figuração New Paths of Figurationthe Migration of Portuguese Artists to London and Paris in the Post-War Period a migração dos artistas portugueses para Londres e Paris no pós-guerra |
title |
Novos caminhos da figuração |
spellingShingle |
Novos caminhos da figuração Baião, Joana Migração Artistas portugueses Nova-figuração Escola de Londres Escola de Paris |
title_short |
Novos caminhos da figuração |
title_full |
Novos caminhos da figuração |
title_fullStr |
Novos caminhos da figuração |
title_full_unstemmed |
Novos caminhos da figuração |
title_sort |
Novos caminhos da figuração |
author |
Baião, Joana |
author_facet |
Baião, Joana Oliveira, Leonor de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Leonor de |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Departamento de História da Arte (DHA) Instituto de História da Arte (IHA) RUN |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Baião, Joana Oliveira, Leonor de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Migração Artistas portugueses Nova-figuração Escola de Londres Escola de Paris |
topic |
Migração Artistas portugueses Nova-figuração Escola de Londres Escola de Paris |
description |
UIDB/00417/2020 UIDP/00417/2020 |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-09T22:29:08Z 2020 2020-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10362/100601 |
url |
http://hdl.handle.net/10362/100601 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
2526-2963 PURE: 16698760 https://doi.org/10.24978/mod.v4i1.4358 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
23 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799138009891733504 |