The fiction in non-fiction film

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carmona, Carlos Ruiz
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/28504
Resumo: Over the past few decades of film theory, significant scholars and acclaimed filmmakers have established that documentary, just like fiction, must resort to ambiguous and subjective rhetorical figures to represent the world. This claim has led some scholars to conclude that documentary as a term referring to itself as being non-fictional might be disregarding its inevitable fictional elements. This argument may suggest that documentary , just like fiction, when representing the historical world fictionalizes reality. If we accept this claim as true, we need to ask whether terms such as fiction and non-fiction or documentary make sense when discussing the process of representing reality. Does this claim mean that cinema can only fictionalize reality and therefore we should eradicate from this discussion terms such as non-fiction or documentary? The questions that this paper intends to answer are: Can the term fiction exist without referring to the term non-fiction or documentary? What roles do documentary and fiction play in representing the historical world? Are these terms necessary to communicate and understand the process of representing reality? This paper has established that fiction and documentary are necessary terms that emerge in cinema narration as a means to mirror human experience’s needs to organize, communicate and understand reality.
id RCAP_f6d1277bc2ac0c6e17bf82d40b7cbc7b
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/28504
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The fiction in non-fiction filmA ficção em filmes de não ficçãoLa ficción en la película de no ficciónDocumentaryFictionNarrativeRepresenting realitySubjectivityNarrative comprehensionDocumentalFicciónNarrativaRepresentación de la realidadSubjetividadComprensión narrativaDocumentárioFicçãoRepresentando a realidadeSubjetividadeCompreensão narrativaOver the past few decades of film theory, significant scholars and acclaimed filmmakers have established that documentary, just like fiction, must resort to ambiguous and subjective rhetorical figures to represent the world. This claim has led some scholars to conclude that documentary as a term referring to itself as being non-fictional might be disregarding its inevitable fictional elements. This argument may suggest that documentary , just like fiction, when representing the historical world fictionalizes reality. If we accept this claim as true, we need to ask whether terms such as fiction and non-fiction or documentary make sense when discussing the process of representing reality. Does this claim mean that cinema can only fictionalize reality and therefore we should eradicate from this discussion terms such as non-fiction or documentary? The questions that this paper intends to answer are: Can the term fiction exist without referring to the term non-fiction or documentary? What roles do documentary and fiction play in representing the historical world? Are these terms necessary to communicate and understand the process of representing reality? This paper has established that fiction and documentary are necessary terms that emerge in cinema narration as a means to mirror human experience’s needs to organize, communicate and understand reality.Nas últimas décadas, a teoria do cinema, grandes estudiosos e aclamados cineastas estabeleceram que o documentário, assim como a ficção, deve recorrer a figuras retóricas ambíguas e subjetivas para representar o mundo histórico. Isso levou alguns estudiosos a concluir que o documentário, como um termo que se refere a si mesmo como não-ficcional, pode estar desconsiderando os seus inevitáveis elementos ficcionais. Isso pode implicar que tanto o documentário quanto a ficção usam as mesmas estratégias e obtêm os mesmos resultados ao representar o mundo que habitamos: ficcionalizar a realidade. Se aceitarmos essa alegação como verdadeira, precisamos de questionar se termos como ficção e não-ficção ou documentário fazem sentido no discurso da representação da realidade. Será que isso significa que o cinema pode apenas ficcionalizar a realidade e, portanto, devemos erradicar nesta discussão termos como não-ficção ou documentário? Podemos entender ou discutir a representação da realidade sem nos referirmos a esses termos? Pode o termo ficção existir de fato sem se referir ao termo não-ficção ou documentário? As questões que este artigo pretende responder são: Que papéis desempenham o documentário e a ficção na representação do mundo histórico? São esses termos necessários para comunicar e entender a representação da realidade? Este artigo estabeleceu que a ficção e o documentário são termos necessários que emergem na narração do cinema como uma reflexão das necessidades da experiência humana de organizar, comunicar e compreender a realidade.En las últimas décadas, la teoría del cine, los principales académicos y aclamados cineastas han establecido que el documental, al igual que la ficción, debe recurrir a figuras retóricas ambiguas y subjetivas para representar el mundo. Esto ha llevado a algunos estudiosos a concluir que el documental como un término que se refiere a sí mismo como no ficticio podría estar pasando por alto sus inevitables elementos ficticios. Esto puede implicar que tanto el documental como la ficción utilizan las mismas estrategias y obtienen los mismos resultados cuando se representa el mundo histórico: ficcionalizar la realidad. Si aceptamos esta afirmación como verdadera, debemos preguntarnos si términos como ficción, no ficción o documental tienen sentido cuando se trata de discutir y comprender la representación de la realidad. ¿Significa esto que el cine solo puede ficcionalizar la realidad y, por lo tanto, debemos erradicar de esta discusión términos como la no ficción o el documental? ¿Podemos entender o discutir la representación de la realidad sin referirnos a esos términos? Las preguntas que este artículo intenta responder son: ¿Qué papeles juegan el documental y la ficción al representar el mundo histórico? ¿Son necesarios estos términos para discustir, comunicar y comprender la representación de la realidad? Este artículo establece que la ficción y el documental son términos necesarios que emergen en la narrativa cinematográfica como reflejos de la necesidad de la experiencia humana en organizar, comunicar y comprender la realidad del mundo histórico que habitamos.Asociación Cientifica ICONO 14Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaCarmona, Carlos Ruiz2019-10-23T17:23:16Z20192019-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/28504engRuiz Carmona, C. (2019). The fiction in non-fiction film. Revista ICONO14 Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 17(2), 10-31. https://doi.org/10.7195/ri14.v17i2.123810.7195/ri14.v17i2.12381697-829385071457453000475946800002info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-14T01:36:09Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/28504Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:22:52.835427Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The fiction in non-fiction film
A ficção em filmes de não ficção
La ficción en la película de no ficción
title The fiction in non-fiction film
spellingShingle The fiction in non-fiction film
Carmona, Carlos Ruiz
Documentary
Fiction
Narrative
Representing reality
Subjectivity
Narrative comprehension
Documental
Ficción
Narrativa
Representación de la realidad
Subjetividad
Comprensión narrativa
Documentário
Ficção
Representando a realidade
Subjetividade
Compreensão narrativa
title_short The fiction in non-fiction film
title_full The fiction in non-fiction film
title_fullStr The fiction in non-fiction film
title_full_unstemmed The fiction in non-fiction film
title_sort The fiction in non-fiction film
author Carmona, Carlos Ruiz
author_facet Carmona, Carlos Ruiz
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
dc.contributor.author.fl_str_mv Carmona, Carlos Ruiz
dc.subject.por.fl_str_mv Documentary
Fiction
Narrative
Representing reality
Subjectivity
Narrative comprehension
Documental
Ficción
Narrativa
Representación de la realidad
Subjetividad
Comprensión narrativa
Documentário
Ficção
Representando a realidade
Subjetividade
Compreensão narrativa
topic Documentary
Fiction
Narrative
Representing reality
Subjectivity
Narrative comprehension
Documental
Ficción
Narrativa
Representación de la realidad
Subjetividad
Comprensión narrativa
Documentário
Ficção
Representando a realidade
Subjetividade
Compreensão narrativa
description Over the past few decades of film theory, significant scholars and acclaimed filmmakers have established that documentary, just like fiction, must resort to ambiguous and subjective rhetorical figures to represent the world. This claim has led some scholars to conclude that documentary as a term referring to itself as being non-fictional might be disregarding its inevitable fictional elements. This argument may suggest that documentary , just like fiction, when representing the historical world fictionalizes reality. If we accept this claim as true, we need to ask whether terms such as fiction and non-fiction or documentary make sense when discussing the process of representing reality. Does this claim mean that cinema can only fictionalize reality and therefore we should eradicate from this discussion terms such as non-fiction or documentary? The questions that this paper intends to answer are: Can the term fiction exist without referring to the term non-fiction or documentary? What roles do documentary and fiction play in representing the historical world? Are these terms necessary to communicate and understand the process of representing reality? This paper has established that fiction and documentary are necessary terms that emerge in cinema narration as a means to mirror human experience’s needs to organize, communicate and understand reality.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-23T17:23:16Z
2019
2019-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.14/28504
url http://hdl.handle.net/10400.14/28504
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv Ruiz Carmona, C. (2019). The fiction in non-fiction film. Revista ICONO14 Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 17(2), 10-31. https://doi.org/10.7195/ri14.v17i2.1238
10.7195/ri14.v17i2.1238
1697-8293
85071457453
000475946800002
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Asociación Cientifica ICONO 14
publisher.none.fl_str_mv Asociación Cientifica ICONO 14
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131935683903488