A Festa dos Montes: música, conflito e confraternidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira da Silva, Julieta
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1327
Resumo: This study focuses on the Festa de São Brás dos Montes held annually in February in Montes, in the Guarda District. In this event, several “maltas” (organized groups of players of drums, flutes and accordions), coming from villages around the mountain, take part in a ritual that is marked both by tradition and by reinvention. The research is based on fieldwork carried out near one of the “maltas, in 2008, having followed the construction and repair process of membranophones and flutes. In the light of the proposals of Victor Turner (2009), the study comprises the agglutinating role of ritual in which, year after year, are repeated the same collective excess practices. This study aims to inform a practice not documented by the portuguese ethnography and to discuss the role of music in the reactualization process of traditions. In this practice, the latent conflict and its resolution in the balance of power it generates, can help us understand how these men are related, within and outside the context of the event. The music allows to integrate the processes of change and adapts to modern and global time, where the process of adaptation is essential to its own survival.
id RCAP_f766beecbc2a155192de1fcfac5a625a
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/1327
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling A Festa dos Montes: música, conflito e confraternidadeThis study focuses on the Festa de São Brás dos Montes held annually in February in Montes, in the Guarda District. In this event, several “maltas” (organized groups of players of drums, flutes and accordions), coming from villages around the mountain, take part in a ritual that is marked both by tradition and by reinvention. The research is based on fieldwork carried out near one of the “maltas, in 2008, having followed the construction and repair process of membranophones and flutes. In the light of the proposals of Victor Turner (2009), the study comprises the agglutinating role of ritual in which, year after year, are repeated the same collective excess practices. This study aims to inform a practice not documented by the portuguese ethnography and to discuss the role of music in the reactualization process of traditions. In this practice, the latent conflict and its resolution in the balance of power it generates, can help us understand how these men are related, within and outside the context of the event. The music allows to integrate the processes of change and adapts to modern and global time, where the process of adaptation is essential to its own survival.Este estudo centra-se na Festa de São Brás dos Montes que se realiza anualmente no mês de Fevereiro no lugar dos Montes, no distrito da Guarda. Neste evento diversas “maltas” (grupos organizados de tocadores de bombos, caixas, flautas, acordeões e concertinas), oriundas de aldeias à volta da serra, entregam-se a um ritual marcado tanto pela tradição como pela reinvenção. A pesquisa assenta no trabalho de campo realizado  junto de uma das “maltas”, ao longo de 2008, tendo acompanhado o processo de construção e arranjo dos membranofones e flautas. À luz das propostas de Victor Turner (2009), o estudo compreende o papel aglutinador do ritual em que, ano após ano, se repetem as mesmas práticas de excesso colectivo. Este estudo tem como objectivo dar a conhecer uma prática não documentada pela etnografia portuguesa e discutir o papel da música no processo de reactualização de tradições. Nesta prática, o conflito latente e a sua resolução no equilíbrio dos poderes que gera, pode ajudar-nos a entender a forma como estes homens se relacionam, dentro e fora do contexto do evento. A música permite integrar os processos de mudança e adapta-se aos tempos modernos globalizados, sendo este processo de adaptação essencial à sua própria sobrevivência.UA Editora2019-03-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1327oai:proa.ua.pt:article/1327Post-ip: Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance; Vol 2 (2013): Post-ip’13 - Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance; 134-139Post-ip: Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança; vol. 2 (2013): Post-ip'13 - Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança; 134-1392184-6138reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/postip/article/view/1327https://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1327https://proa.ua.pt/index.php/postip/article/view/1327/1099Ferreira da Silva, Julietainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-21T07:45:31Zoai:proa.ua.pt:article/1327Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:28:39.108515Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A Festa dos Montes: música, conflito e confraternidade
title A Festa dos Montes: música, conflito e confraternidade
spellingShingle A Festa dos Montes: música, conflito e confraternidade
Ferreira da Silva, Julieta
title_short A Festa dos Montes: música, conflito e confraternidade
title_full A Festa dos Montes: música, conflito e confraternidade
title_fullStr A Festa dos Montes: música, conflito e confraternidade
title_full_unstemmed A Festa dos Montes: música, conflito e confraternidade
title_sort A Festa dos Montes: música, conflito e confraternidade
author Ferreira da Silva, Julieta
author_facet Ferreira da Silva, Julieta
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira da Silva, Julieta
description This study focuses on the Festa de São Brás dos Montes held annually in February in Montes, in the Guarda District. In this event, several “maltas” (organized groups of players of drums, flutes and accordions), coming from villages around the mountain, take part in a ritual that is marked both by tradition and by reinvention. The research is based on fieldwork carried out near one of the “maltas, in 2008, having followed the construction and repair process of membranophones and flutes. In the light of the proposals of Victor Turner (2009), the study comprises the agglutinating role of ritual in which, year after year, are repeated the same collective excess practices. This study aims to inform a practice not documented by the portuguese ethnography and to discuss the role of music in the reactualization process of traditions. In this practice, the latent conflict and its resolution in the balance of power it generates, can help us understand how these men are related, within and outside the context of the event. The music allows to integrate the processes of change and adapts to modern and global time, where the process of adaptation is essential to its own survival.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-22
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1327
oai:proa.ua.pt:article/1327
url https://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1327
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/1327
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/postip/article/view/1327
https://doi.org/10.34624/postip.v2i0.1327
https://proa.ua.pt/index.php/postip/article/view/1327/1099
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UA Editora
publisher.none.fl_str_mv UA Editora
dc.source.none.fl_str_mv Post-ip: Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance; Vol 2 (2013): Post-ip’13 - Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance; 134-139
Post-ip: Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança; vol. 2 (2013): Post-ip'13 - Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança; 134-139
2184-6138
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130744153440256