A importância das companhias aéreas de baixo custo no desenvolvimento do turismo nas cidades de Lisboa e Porto
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v4i21/22.12399 |
Resumo: | Low Cost Carriers made a revolution in the traditional commercial aviation business model with important contributions to the increase of flights and traffic to selected airports, as well as positive impacts in the development of tourism in those regions. The present investigation aims to analyze the behavior verified in the airports of Lisbon and Oporto, especially after the entrance of Ryanair (in Oporto) and EasyJet (in Lisbon), trying also to identify the contribution given to the development of tourism in both cities. On the other hand, it will be also important to understand if the penetration of low cost carriers in these cities was done by the exit of full service carriers already installed in the market, or by the enlargement of options to new destinations not served previously. Despite the results achieved show a major validity for the hypothesis considered to Oporto rather than Lisbon, the behavior between the two cities is different. |
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A importância das companhias aéreas de baixo custo no desenvolvimento do turismo nas cidades de Lisboa e PortoLow Cost Carriers made a revolution in the traditional commercial aviation business model with important contributions to the increase of flights and traffic to selected airports, as well as positive impacts in the development of tourism in those regions. The present investigation aims to analyze the behavior verified in the airports of Lisbon and Oporto, especially after the entrance of Ryanair (in Oporto) and EasyJet (in Lisbon), trying also to identify the contribution given to the development of tourism in both cities. On the other hand, it will be also important to understand if the penetration of low cost carriers in these cities was done by the exit of full service carriers already installed in the market, or by the enlargement of options to new destinations not served previously. Despite the results achieved show a major validity for the hypothesis considered to Oporto rather than Lisbon, the behavior between the two cities is different. As companhias aéreas de baixo custo (Low Cost Carriers) vieram revolucionar o modelo de negócio da aviação comercial tradicional com importantes contributos para o aumento de voos e de tráfego para os aeroportos selecionados, assim como impactes positivos diretos no desenvolvimento do turismo nessas regiões. A presente investigação visa analisar o comportamento verificado nos aeroportos de Lisboa e Porto, em especial, após a entrada da Ryanair (no Porto) e da EasyJet (em Lisboa), tentando identificar igualmente o contributo dado para o desenvolvimento do turismo em ambas as cidades. Por outro lado, será igualmente importante perceber se a penetração das companhias aéreas de baixo custo nestas cidades se fez à custa da saída do mercado das companhias já instaladas, ou pelo alargamento das opçõesa novos destinos não anteriormente operados. Apesar dos resultados apurados evidenciarem uma maior validade para as hipóteses consideradas para o Porto do que para Lisboa, o comportamento para as duas cidades é diferente entre si. Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2014-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v4i21/22.12399oai:proa.ua.pt:article/12399Journal of Tourism & Development; Vol 4 No 21/22 (2014); 393-407Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 4 n.º 21/22 (2014); 393-4072182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12399https://doi.org/10.34624/rtd.v4i21/22.12399https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12399/8181https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAbrantes, Jorge2022-09-26T10:57:01Zoai:proa.ua.pt:article/12399Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:43.378663Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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