Development of a methodology for the interpretation of energy dispersive x‑ray fluorescence spectra (EDXRF): analysis of a set of reference pigments and study of its elementaL composition

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Saraiva, Sandra
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Cruz, António João, Calvo, Ana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34618/ecr.6.7514
Resumo: One of the major analytical techniques used in the identification of pigments is the energy dispersive X‑ray fluorescence spectrometry (EDXRF). Its relevance aroused the interest in the development of a methodology for interpreting EDXRF spectra that allows minimization of the main problems arising from its application to the study of works of art within the Conservation context. As a first approach, a set of 74 spectra of pigments is presented, which becomes thus available for reference, who show many spectra with significant differences between what was expected and what actually occurs. In addition to discussing the major cases in this situation, is still called attention to others that, in an event of real analysis of a work of art, probably originate misinterpretation.
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spelling Development of a methodology for the interpretation of energy dispersive x‑ray fluorescence spectra (EDXRF): analysis of a set of reference pigments and study of its elementaL compositionDesarrollo de una metodología para la interpretación de espectros DE microfluor escencia de rayos x por dispersión de energía (EDXRF): análisis de un conjunto de pigmentos estándar Y estudio de SU composición elementalDesenvolvimento de uma metodologia para a interpretação de espectros de microfluorescência de raios x dispersiva de energia (EDXRF): análise de um conjunto de pigmentos de referência e estudo da sua composição elementarOne of the major analytical techniques used in the identification of pigments is the energy dispersive X‑ray fluorescence spectrometry (EDXRF). Its relevance aroused the interest in the development of a methodology for interpreting EDXRF spectra that allows minimization of the main problems arising from its application to the study of works of art within the Conservation context. As a first approach, a set of 74 spectra of pigments is presented, which becomes thus available for reference, who show many spectra with significant differences between what was expected and what actually occurs. In addition to discussing the major cases in this situation, is still called attention to others that, in an event of real analysis of a work of art, probably originate misinterpretation.Uno de los principales métodos de análisis utilizados en la identificación de pigmentos es la fluorescencia de rayos X por dispersión de energía (EDXRF). La relevancia de este método despertó interés para desarrollar una metodología con el objetivo de interpretar espectros de EDXRF de forma que se minimizaran los principales problemas derivados de su aplicación al estudio de obras de arte en el ámbito de la conservación. Como una primera aproximación en este sentido se presenta un conjunto de espectros de 74 pigmentos, que ya está disponible para referencia, muchos de los cuales muestran diferencias significativas entre lo que se esperaba y lo que realmente aparece en estos espectros. Además de discutir los principales casos en esta situación, se llama la atención sobre otros que, en una situación de verdadero análisis de una obra, probablemente originan interpretaciones incorrectas.Um dos principais métodos de análise usados na identificação de pigmentos é a espectrometria de fluorescência de raios X dispersiva de energia (EDXRF). A sua relevância suscitou o interesse pelo desenvolvimento de uma metodologia de interpretação de espectros de EDXRF que permita minimizar os principais problemas resultantes da sua aplicação no estudo de obras de arte no âmbito da Conservação. Como primeira abordagem nesse sentido apresenta‑se um conjunto de espectros de 74 pigmentos, que assim fica já disponível para referência, de que fazem parte muitos que mostram significativas diferenças entre o que se esperava e o que efectivamente surge nesses espectros. Além de se discutirem os principais casos nessa situação, é ainda chamada a atenção para outros que, numa situação de análise real de uma obra, provavelmente originariam interpretações incorretas.Universidade Católica Portuguesa2014-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34618/ecr.6.7514oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7905Estudos de Conservação e Restauro; No 6 (2014); 115-139Estudos de Conservação e Restauro; n. 6 (2014); 115-1391647-209810.34618/ecr.6.7562reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7905https://doi.org/10.34618/ecr.6.7514https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7905/8060Copyright (c) 2014 Sandra Saraiva, António João Cruz, Ana Calvohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSaraiva, SandraCruz, António JoãoCalvo, Ana2022-09-22T10:29:11Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7905Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:57:15.565806Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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