The Calvary Panels – historical and material study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34618/ecr.4.3096 |
Resumo: | The Calvary Panels from the Monastery of St. Andrew of Ancede, in Baião, present a challenge to the field of conservation and restoration. These paintings represent the images of Our Lady and St. John the Evangelist by the Cross on Mount Calvary. Together they constitute a pictorial and sculptural work, since the figure of crucified Christ is a sculpture, placed between the two panels, in a scenic manner. Probably dating from the sixteenth century, in its original composition, and from the nineteenth century in the second composition, aesthetic and historical issues arise inevitably when planning an intervention methodology, given the rarity of specimens from late Gothic painting in Portugal. Facing the impossibility of the preservation and fruition of both compositions, it is necessary to consider the validity of different methodologies, and prioritize a detailed study of all valences of these objects. |
id |
RCAP_fc34aef0b1d42e028477a3cdd0495295 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7874 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The Calvary Panels – historical and material studyLas Tablas del Calvario – estudio Histórico y MaterialOs Painéis do Calvário – estudo histórico e materialThe Calvary Panels from the Monastery of St. Andrew of Ancede, in Baião, present a challenge to the field of conservation and restoration. These paintings represent the images of Our Lady and St. John the Evangelist by the Cross on Mount Calvary. Together they constitute a pictorial and sculptural work, since the figure of crucified Christ is a sculpture, placed between the two panels, in a scenic manner. Probably dating from the sixteenth century, in its original composition, and from the nineteenth century in the second composition, aesthetic and historical issues arise inevitably when planning an intervention methodology, given the rarity of specimens from late Gothic painting in Portugal. Facing the impossibility of the preservation and fruition of both compositions, it is necessary to consider the validity of different methodologies, and prioritize a detailed study of all valences of these objects.Las Tablas del Calvario pertenecen al Monasterio de San Andrés en Ancede, Baião y representan un reto a la esfera de la conservación y restauración. En estas pinturas se encuentran las imágenes de Nuestra Señora y San Juan Evangelista en el Monte Calvario, al pie de la Cruz, en un conjunto pictórico y escultórico, ya que la figura de Cristo crucificado es una escultura, colocada entre los dos paneles, de forma muy escénica. La datación se reparte entre el siglo XVI, en su composición original, y el siglo XIX en la segunda reformulación pictórica, planteando cuestiones éticas e históricas que, inevitablemente, se colocan cuando se planea una metodología de intervención, dada la rareza de ejemplos de pintura del gótico tardío en Portugal. Ante la imposibilidad de la preservación y el disfrute simultaneo de ambas composiciones, surgen preguntas en cuanto a la validez de las posibles metodologías, siendo prioridad la realización de un estudio completo de todos los valores de estos objetos.Os Painéis do Calvário provenientes do Mosteiro de Santo André de Ancede, em Baião, apresentam um desafio ao campo da Conservação e Restauro. Estas pinturas representam as imagens de Nossa Senhora e São João Evangelista, no Monte Calvário, aos pés da Cruz, constituindo um conjunto pictórico-escultórico, uma vez que a figura de Cristo crucificado é uma escultura, colocada entre os dois painéis, de forma cenográfica. Datados provavelmente do século XVI, na sua composição original, e do século XIX na segunda reformulação compositiva, levantam problemáticas estéticas e históricas que inevitavelmente se confrontam na formulação de uma metodologia de intervenção, dada a raridade de exemplares da pintura tardo-gótica em Portugal. Face à impossibilidade da conservação e fruição simultânea de ambas as composições, colocam-se questões quanto à validade de diversas metodologias, sendo prioritária a realização de uma análise de todas as valências destes testemunhos materiais.Universidade Católica Portuguesa2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34618/ecr.4.3096oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7874Estudos de Conservação e Restauro; No 4 (2012); 189-209Estudos de Conservação e Restauro; n. 4 (2012); 189-2091647-209810.34618/ecr.4.3103reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7874https://doi.org/10.34618/ecr.4.3096https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7874/7923Copyright (c) 2012 Salomé de Carvalhohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Salomé de2022-09-22T10:29:09Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7874Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:57:14.310935Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Calvary Panels – historical and material study Las Tablas del Calvario – estudio Histórico y Material Os Painéis do Calvário – estudo histórico e material |
title |
The Calvary Panels – historical and material study |
spellingShingle |
The Calvary Panels – historical and material study Carvalho, Salomé de |
title_short |
The Calvary Panels – historical and material study |
title_full |
The Calvary Panels – historical and material study |
title_fullStr |
The Calvary Panels – historical and material study |
title_full_unstemmed |
The Calvary Panels – historical and material study |
title_sort |
The Calvary Panels – historical and material study |
author |
Carvalho, Salomé de |
author_facet |
Carvalho, Salomé de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Salomé de |
description |
The Calvary Panels from the Monastery of St. Andrew of Ancede, in Baião, present a challenge to the field of conservation and restoration. These paintings represent the images of Our Lady and St. John the Evangelist by the Cross on Mount Calvary. Together they constitute a pictorial and sculptural work, since the figure of crucified Christ is a sculpture, placed between the two panels, in a scenic manner. Probably dating from the sixteenth century, in its original composition, and from the nineteenth century in the second composition, aesthetic and historical issues arise inevitably when planning an intervention methodology, given the rarity of specimens from late Gothic painting in Portugal. Facing the impossibility of the preservation and fruition of both compositions, it is necessary to consider the validity of different methodologies, and prioritize a detailed study of all valences of these objects. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34618/ecr.4.3096 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7874 |
url |
https://doi.org/10.34618/ecr.4.3096 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7874 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7874 https://doi.org/10.34618/ecr.4.3096 https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7874/7923 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2012 Salomé de Carvalho http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2012 Salomé de Carvalho http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos de Conservação e Restauro; No 4 (2012); 189-209 Estudos de Conservação e Restauro; n. 4 (2012); 189-209 1647-2098 10.34618/ecr.4.3103 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130440288698368 |