The Calvary Panels – historical and material study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Salomé de
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34618/ecr.4.3096
Resumo: The Calvary Panels from the Monastery of St. Andrew of Ancede, in Baião, present a challenge to the field of conservation and restoration. These paintings represent the images of Our Lady and St. John the Evangelist by the Cross on Mount Calvary. Together they constitute a pictorial and sculptural work, since the figure of crucified Christ is a sculpture, placed between the two panels, in a scenic manner. Probably dating from the sixteenth century, in its original composition, and from the nineteenth century in the second composition, aesthetic and historical issues arise inevitably when planning an intervention methodology, given the rarity of specimens from late Gothic painting in Portugal. Facing the impossibility of the preservation and fruition of both compositions, it is necessary to consider the validity of different methodologies, and prioritize a detailed study of all valences of these objects.
id RCAP_fc34aef0b1d42e028477a3cdd0495295
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7874
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The Calvary Panels – historical and material studyLas Tablas del Calvario – estudio Histórico y MaterialOs Painéis do Calvário – estudo histórico e materialThe Calvary Panels from the Monastery of St. Andrew of Ancede, in Baião, present a challenge to the field of conservation and restoration. These paintings represent the images of Our Lady and St. John the Evangelist by the Cross on Mount Calvary. Together they constitute a pictorial and sculptural work, since the figure of crucified Christ is a sculpture, placed between the two panels, in a scenic manner. Probably dating from the sixteenth century, in its original composition, and from the nineteenth century in the second composition, aesthetic and historical issues arise inevitably when planning an intervention methodology, given the rarity of specimens from late Gothic painting in Portugal. Facing the impossibility of the preservation and fruition of both compositions, it is necessary to consider the validity of different methodologies, and prioritize a detailed study of all valences of these objects.Las Tablas del Calvario pertenecen al Monasterio de San Andrés en Ancede, Baião y representan un reto a la esfera de la conservación y restauración. En estas pinturas se encuentran las imágenes de Nuestra Señora y San Juan Evangelista en el Monte Calvario, al pie de la Cruz, en un conjunto pictórico y escultórico, ya que la figura de Cristo crucificado es una escultura, colocada entre los dos paneles, de forma muy escénica. La datación se reparte entre el siglo XVI, en su composición original, y el siglo XIX en la segunda reformulación pictórica, planteando cuestiones éticas e históricas que, inevitablemente, se colocan cuando se planea una metodología de intervención, dada la rareza de ejemplos de pintura del gótico tardío en Portugal. Ante la imposibilidad de la preservación y el disfrute simultaneo de ambas composiciones, surgen preguntas en cuanto a la validez de las posibles metodologías, siendo prioridad la realización de un estudio completo de todos los valores de estos objetos.Os Painéis do Calvário provenientes do Mosteiro de Santo André de Ancede, em Baião, apresentam um desafio ao campo da Conservação e Restauro. Estas pinturas representam as imagens de Nossa Senhora e São João Evangelista, no Monte Calvário, aos pés da Cruz, constituindo um conjunto pictórico-escultórico, uma vez que a figura de Cristo crucificado é uma escultura, colocada entre os dois painéis, de forma cenográfica. Datados provavelmente do século XVI, na sua composição original, e do século XIX na segunda reformulação compositiva, levantam problemáticas estéticas e históricas que inevitavelmente se confrontam na formulação de uma metodologia de intervenção, dada a raridade de exemplares da pintura tardo-gótica em Portugal. Face à impossibilidade da conservação e fruição simultânea de ambas as composições, colocam-se questões quanto à validade de diversas metodologias, sendo prioritária a realização de uma análise de todas as valências destes testemunhos materiais.Universidade Católica Portuguesa2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34618/ecr.4.3096oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7874Estudos de Conservação e Restauro; No 4 (2012); 189-209Estudos de Conservação e Restauro; n. 4 (2012); 189-2091647-209810.34618/ecr.4.3103reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7874https://doi.org/10.34618/ecr.4.3096https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7874/7923Copyright (c) 2012 Salomé de Carvalhohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Salomé de2022-09-22T10:29:09Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7874Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:57:14.310935Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The Calvary Panels – historical and material study
Las Tablas del Calvario – estudio Histórico y Material
Os Painéis do Calvário – estudo histórico e material
title The Calvary Panels – historical and material study
spellingShingle The Calvary Panels – historical and material study
Carvalho, Salomé de
title_short The Calvary Panels – historical and material study
title_full The Calvary Panels – historical and material study
title_fullStr The Calvary Panels – historical and material study
title_full_unstemmed The Calvary Panels – historical and material study
title_sort The Calvary Panels – historical and material study
author Carvalho, Salomé de
author_facet Carvalho, Salomé de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Salomé de
description The Calvary Panels from the Monastery of St. Andrew of Ancede, in Baião, present a challenge to the field of conservation and restoration. These paintings represent the images of Our Lady and St. John the Evangelist by the Cross on Mount Calvary. Together they constitute a pictorial and sculptural work, since the figure of crucified Christ is a sculpture, placed between the two panels, in a scenic manner. Probably dating from the sixteenth century, in its original composition, and from the nineteenth century in the second composition, aesthetic and historical issues arise inevitably when planning an intervention methodology, given the rarity of specimens from late Gothic painting in Portugal. Facing the impossibility of the preservation and fruition of both compositions, it is necessary to consider the validity of different methodologies, and prioritize a detailed study of all valences of these objects.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34618/ecr.4.3096
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7874
url https://doi.org/10.34618/ecr.4.3096
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/7874
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7874
https://doi.org/10.34618/ecr.4.3096
https://revistas.ucp.pt/index.php/ecr/article/view/7874/7923
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2012 Salomé de Carvalho
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2012 Salomé de Carvalho
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Estudos de Conservação e Restauro; No 4 (2012); 189-209
Estudos de Conservação e Restauro; n. 4 (2012); 189-209
1647-2098
10.34618/ecr.4.3103
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130440288698368