Ensinar e aprender filosofia: um testemunho

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Maria Luísa Ribeiro
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/gaudiumsciendi.2015.2765
Resumo: This essay is a collection of reflections about the practice of learning and teaching philosophy. It starts from a personal experience, presuming it will interest other teachers and researchers in this area. Its aim is to demonstrate the intimate link between study, research and teaching. Both at high school and at the university, the teacher should invite his students to think autonomously, by plunging them in the floating domain of questioning and providing them with the adequate tools. Although using different methodologies, according to the students' maturity, the philosophy teacher cannot abdicate from being a philosopher, which means a constructor of worlds, someone who thinks freely, in a permanent dialogue with the universe of culture and tradition.
id RCAP_fc6f429717718eac6b3193bfc50de91a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2765
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Ensinar e aprender filosofia: um testemunhoThis essay is a collection of reflections about the practice of learning and teaching philosophy. It starts from a personal experience, presuming it will interest other teachers and researchers in this area. Its aim is to demonstrate the intimate link between study, research and teaching. Both at high school and at the university, the teacher should invite his students to think autonomously, by plunging them in the floating domain of questioning and providing them with the adequate tools. Although using different methodologies, according to the students' maturity, the philosophy teacher cannot abdicate from being a philosopher, which means a constructor of worlds, someone who thinks freely, in a permanent dialogue with the universe of culture and tradition.Este texto é um conjunto de reflexões sobre a experiência de ensinar e de aprender filosofia. O ponto de partida é vivencial mas presume-se que poderá interessar a todos os professores e investigadores desta área. Trata-se de uma tentativa de demonstrar a íntima relação entre o estudo, a investigação, o ensino e a aprendizagem. Em qualquer grau de ensino o professor de filosofia deverá convidar os seus alunos a pensarem por si mesmos, mergulhando-os no terreno flutuante do questionamento e fornecendo-lhes instrumentos que lhes permitam orientar-se. Quer na Escola Secundária quer na Universidade, embora utilizando diferentes metodologias, o professor de filosofia não deverá abdicar de ser filósofo, ou seja, de se assumir como um construtor de mundos, como alguém que propõe a prática de um pensamento livre, num diálogo permanente com o universo da cultura e da tradição.Universidade Católica Portuguesa2015-06-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/gaudiumsciendi.2015.2765oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2765Gaudium Sciendi; No 8 (2015); 40-57Gaudium Sciendi; n. 8 (2015); 40-572182-760510.34632/gaudiumsciendi.2015.n8reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/gaudiumsciendi/article/view/2765https://doi.org/10.34632/gaudiumsciendi.2015.2765https://revistas.ucp.pt/index.php/gaudiumsciendi/article/view/2765/2668Direitos de Autor (c) 2015 Maria Luísa Ribeiro Ferreirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Maria Luísa Ribeiro2022-09-20T11:32:32Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2765Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:49:30.233845Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Ensinar e aprender filosofia: um testemunho
title Ensinar e aprender filosofia: um testemunho
spellingShingle Ensinar e aprender filosofia: um testemunho
Ferreira, Maria Luísa Ribeiro
title_short Ensinar e aprender filosofia: um testemunho
title_full Ensinar e aprender filosofia: um testemunho
title_fullStr Ensinar e aprender filosofia: um testemunho
title_full_unstemmed Ensinar e aprender filosofia: um testemunho
title_sort Ensinar e aprender filosofia: um testemunho
author Ferreira, Maria Luísa Ribeiro
author_facet Ferreira, Maria Luísa Ribeiro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Maria Luísa Ribeiro
description This essay is a collection of reflections about the practice of learning and teaching philosophy. It starts from a personal experience, presuming it will interest other teachers and researchers in this area. Its aim is to demonstrate the intimate link between study, research and teaching. Both at high school and at the university, the teacher should invite his students to think autonomously, by plunging them in the floating domain of questioning and providing them with the adequate tools. Although using different methodologies, according to the students' maturity, the philosophy teacher cannot abdicate from being a philosopher, which means a constructor of worlds, someone who thinks freely, in a permanent dialogue with the universe of culture and tradition.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34632/gaudiumsciendi.2015.2765
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2765
url https://doi.org/10.34632/gaudiumsciendi.2015.2765
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2765
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/gaudiumsciendi/article/view/2765
https://doi.org/10.34632/gaudiumsciendi.2015.2765
https://revistas.ucp.pt/index.php/gaudiumsciendi/article/view/2765/2668
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2015 Maria Luísa Ribeiro Ferreira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2015 Maria Luísa Ribeiro Ferreira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Gaudium Sciendi; No 8 (2015); 40-57
Gaudium Sciendi; n. 8 (2015); 40-57
2182-7605
10.34632/gaudiumsciendi.2015.n8
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130360071585792