Ensinar e aprender filosofia: um testemunho
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/gaudiumsciendi.2015.2765 |
Resumo: | This essay is a collection of reflections about the practice of learning and teaching philosophy. It starts from a personal experience, presuming it will interest other teachers and researchers in this area. Its aim is to demonstrate the intimate link between study, research and teaching. Both at high school and at the university, the teacher should invite his students to think autonomously, by plunging them in the floating domain of questioning and providing them with the adequate tools. Although using different methodologies, according to the students' maturity, the philosophy teacher cannot abdicate from being a philosopher, which means a constructor of worlds, someone who thinks freely, in a permanent dialogue with the universe of culture and tradition. |
id |
RCAP_fc6f429717718eac6b3193bfc50de91a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2765 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Ensinar e aprender filosofia: um testemunhoThis essay is a collection of reflections about the practice of learning and teaching philosophy. It starts from a personal experience, presuming it will interest other teachers and researchers in this area. Its aim is to demonstrate the intimate link between study, research and teaching. Both at high school and at the university, the teacher should invite his students to think autonomously, by plunging them in the floating domain of questioning and providing them with the adequate tools. Although using different methodologies, according to the students' maturity, the philosophy teacher cannot abdicate from being a philosopher, which means a constructor of worlds, someone who thinks freely, in a permanent dialogue with the universe of culture and tradition.Este texto é um conjunto de reflexões sobre a experiência de ensinar e de aprender filosofia. O ponto de partida é vivencial mas presume-se que poderá interessar a todos os professores e investigadores desta área. Trata-se de uma tentativa de demonstrar a íntima relação entre o estudo, a investigação, o ensino e a aprendizagem. Em qualquer grau de ensino o professor de filosofia deverá convidar os seus alunos a pensarem por si mesmos, mergulhando-os no terreno flutuante do questionamento e fornecendo-lhes instrumentos que lhes permitam orientar-se. Quer na Escola Secundária quer na Universidade, embora utilizando diferentes metodologias, o professor de filosofia não deverá abdicar de ser filósofo, ou seja, de se assumir como um construtor de mundos, como alguém que propõe a prática de um pensamento livre, num diálogo permanente com o universo da cultura e da tradição.Universidade Católica Portuguesa2015-06-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/gaudiumsciendi.2015.2765oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2765Gaudium Sciendi; No 8 (2015); 40-57Gaudium Sciendi; n. 8 (2015); 40-572182-760510.34632/gaudiumsciendi.2015.n8reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/gaudiumsciendi/article/view/2765https://doi.org/10.34632/gaudiumsciendi.2015.2765https://revistas.ucp.pt/index.php/gaudiumsciendi/article/view/2765/2668Direitos de Autor (c) 2015 Maria Luísa Ribeiro Ferreirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Maria Luísa Ribeiro2022-09-20T11:32:32Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2765Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:49:30.233845Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensinar e aprender filosofia: um testemunho |
title |
Ensinar e aprender filosofia: um testemunho |
spellingShingle |
Ensinar e aprender filosofia: um testemunho Ferreira, Maria Luísa Ribeiro |
title_short |
Ensinar e aprender filosofia: um testemunho |
title_full |
Ensinar e aprender filosofia: um testemunho |
title_fullStr |
Ensinar e aprender filosofia: um testemunho |
title_full_unstemmed |
Ensinar e aprender filosofia: um testemunho |
title_sort |
Ensinar e aprender filosofia: um testemunho |
author |
Ferreira, Maria Luísa Ribeiro |
author_facet |
Ferreira, Maria Luísa Ribeiro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Maria Luísa Ribeiro |
description |
This essay is a collection of reflections about the practice of learning and teaching philosophy. It starts from a personal experience, presuming it will interest other teachers and researchers in this area. Its aim is to demonstrate the intimate link between study, research and teaching. Both at high school and at the university, the teacher should invite his students to think autonomously, by plunging them in the floating domain of questioning and providing them with the adequate tools. Although using different methodologies, according to the students' maturity, the philosophy teacher cannot abdicate from being a philosopher, which means a constructor of worlds, someone who thinks freely, in a permanent dialogue with the universe of culture and tradition. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34632/gaudiumsciendi.2015.2765 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2765 |
url |
https://doi.org/10.34632/gaudiumsciendi.2015.2765 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2765 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/gaudiumsciendi/article/view/2765 https://doi.org/10.34632/gaudiumsciendi.2015.2765 https://revistas.ucp.pt/index.php/gaudiumsciendi/article/view/2765/2668 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2015 Maria Luísa Ribeiro Ferreira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2015 Maria Luísa Ribeiro Ferreira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Gaudium Sciendi; No 8 (2015); 40-57 Gaudium Sciendi; n. 8 (2015); 40-57 2182-7605 10.34632/gaudiumsciendi.2015.n8 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130360071585792 |