The reorganization of the school network in the municipality of Braga

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, João Sérgio M.
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Machado, Joaquim
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2013.3394
Resumo: The generalization of post-primary education, the demographic changes and the decrease of the number of children and teenagers at school age are the major reasons for the evolution (expansion or contraction) of the school network and thus being necessary to rethink the models of organization and management of schools. This article describes the (dis)continuous process of reorganization of the network of establishments in Braga, a county in the north of Portugal. We highlight the arguments deployed by the Educational Administration and by local actors in this social and political process and discuss its evolution in a context of tension between state and market.
id RCAP_fd0f3e8f6f4229d3c7d92dd19b396a84
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3394
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The reorganization of the school network in the municipality of BragaO reordenamento da rede escolar no concelho de BragaThe generalization of post-primary education, the demographic changes and the decrease of the number of children and teenagers at school age are the major reasons for the evolution (expansion or contraction) of the school network and thus being necessary to rethink the models of organization and management of schools. This article describes the (dis)continuous process of reorganization of the network of establishments in Braga, a county in the north of Portugal. We highlight the arguments deployed by the Educational Administration and by local actors in this social and political process and discuss its evolution in a context of tension between state and market.A generalização do ensino pós-primário, as alterações demográficas e a diminuição de crianças e jovens em idade escolar estão na base de processos de expansão ou retração da rede escolar e obrigam a repensar, não apenas os modelos da sua organização, mas também os modelos de gestão das escolas. Este artigo descreve o processo (des)contínuo de reordenamento da rede de estabelecimentos de um concelho do Norte de Portugal, evidencia os argumentos mobilizados pela Administração Educativa e pelos atores locais neste processo social e político e problematiza o sentido da sua evolução num quadro marcado pela tensão entre o Estado e o mercado.Universidade Católica Portuguesa2013-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2013.3394oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3394Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 13 (2013): Gestão e organização escolar; 175-1932182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2013.n13reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3394https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2013.3394https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3394/3291Direitos de Autor (c) 2013 João Sérgio M. Rodrigues, Joaquim Machadohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, João Sérgio M.Machado, Joaquim2022-05-24T16:54:51Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3394Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:54.913962Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The reorganization of the school network in the municipality of Braga
O reordenamento da rede escolar no concelho de Braga
title The reorganization of the school network in the municipality of Braga
spellingShingle The reorganization of the school network in the municipality of Braga
Rodrigues, João Sérgio M.
title_short The reorganization of the school network in the municipality of Braga
title_full The reorganization of the school network in the municipality of Braga
title_fullStr The reorganization of the school network in the municipality of Braga
title_full_unstemmed The reorganization of the school network in the municipality of Braga
title_sort The reorganization of the school network in the municipality of Braga
author Rodrigues, João Sérgio M.
author_facet Rodrigues, João Sérgio M.
Machado, Joaquim
author_role author
author2 Machado, Joaquim
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, João Sérgio M.
Machado, Joaquim
description The generalization of post-primary education, the demographic changes and the decrease of the number of children and teenagers at school age are the major reasons for the evolution (expansion or contraction) of the school network and thus being necessary to rethink the models of organization and management of schools. This article describes the (dis)continuous process of reorganization of the network of establishments in Braga, a county in the north of Portugal. We highlight the arguments deployed by the Educational Administration and by local actors in this social and political process and discuss its evolution in a context of tension between state and market.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2013.3394
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3394
url https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2013.3394
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3394
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3394
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2013.3394
https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3394/3291
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2013 João Sérgio M. Rodrigues, Joaquim Machado
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2013 João Sérgio M. Rodrigues, Joaquim Machado
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 13 (2013): Gestão e organização escolar; 175-193
2182-4614
1645-4006
10.34632/investigacaoeducacional.2013.n13
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799129851673706496