Uso do comércio eletrónico na internacionalização das empresas portuguesas: estudos de caso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Meireles, Diana Cláudia Araújo
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.22/18458
Resumo: This study aims to analyse the use of e-commerce in the internationalisation process of Portuguese firms. In order to make the study relevant, in a first phase, a review of the existing literature on the subject was carried out and, later on, an empirical study was held, using a qualitative approach, more specifically, the case study method. As a first step, Portuguese companies that had an online platform and that sell their products/services to at least one foreign country were targeted as the most desired respondents. Then, in order to collect the primary data, semi-structured interviews were carried out with five companies that showed interest in participating on the study. The results showed that companies recognise that e-commerce provides benefits and advantages, and that the associated costs are lower compared to the costs of the traditional internationalisation process. E-commerce is considered a competitive advantage for companies in contrast to the competition. It is also confirmed that ecommerce boosts the internationalisation process of the interviewed firms. Another conclusion reached is that, mainly due to covid-19 and the social implications we are experiencing, firms consider increasingly important to use an online platform as a complement to traditional commerce or even as a unique sales channel.
id RCAP_fdb2e846672adf5e1e1cf96f74627b3f
oai_identifier_str oai:recipp.ipp.pt:10400.22/18458
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Uso do comércio eletrónico na internacionalização das empresas portuguesas: estudos de casoComércio eletrónicoInternacionalizaçãoEmpresas nacionaisInternetTeorias da internacionalizaçãoE-commerceInternationalisationPortuguese firmsInternetInternationalisation theoriesGestãoThis study aims to analyse the use of e-commerce in the internationalisation process of Portuguese firms. In order to make the study relevant, in a first phase, a review of the existing literature on the subject was carried out and, later on, an empirical study was held, using a qualitative approach, more specifically, the case study method. As a first step, Portuguese companies that had an online platform and that sell their products/services to at least one foreign country were targeted as the most desired respondents. Then, in order to collect the primary data, semi-structured interviews were carried out with five companies that showed interest in participating on the study. The results showed that companies recognise that e-commerce provides benefits and advantages, and that the associated costs are lower compared to the costs of the traditional internationalisation process. E-commerce is considered a competitive advantage for companies in contrast to the competition. It is also confirmed that ecommerce boosts the internationalisation process of the interviewed firms. Another conclusion reached is that, mainly due to covid-19 and the social implications we are experiencing, firms consider increasingly important to use an online platform as a complement to traditional commerce or even as a unique sales channel.Este estudo tem como objetivo principal analisar a utilização do comércio eletrónico no processo de internacionalização das empresas portuguesas. De modo a tornar o estudo relevante, numa primeira fase foi realizada uma revisão da literatura existente sobre o tema e, posteriormente, foi realizado um estudo empírico, utilizando uma abordagem qualitativa, mais propriamente, o método do estudo de caso. Na execução do estudo, foram inicialmente selecionadas empresas nacionais que tivessem uma plataforma online e que comercializassem os seus produtos/serviços para pelo menos um país estrangeiro. De seguida, de modo a recolher os dados primários, foram realizadas entrevistas semiestruturadas a cinco empresas que demonstraram interesse em participar no estudo. Os resultados obtidos mostraram que as empresas reconhecem que o comércio eletrónico lhes proporciona benefícios e vantagens e que os custos associados são mais baixos comparativamente aos custos do processo de internacionalização tradicional. O comércio eletrónico é considerado uma vantagem competitiva das empresas em relação à concorrência e confirma-se que este impulsiona a sua internacionalização. Pode-se ainda concluir que, principalmente devido ao covid-19 e às mudanças que estamos a vivenciar, as empresas consideram que é cada vez mais importante a utilização de uma plataforma online como complemento ao comércio tradicional ou até mesmo como o único canal de vendas.Santos, José de FreitasRepositório Científico do Instituto Politécnico do PortoMeireles, Diana Cláudia Araújo2021-09-22T08:13:44Z2021-06-292021-06-29T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.22/18458TID:202767175porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-03-13T13:10:18Zoai:recipp.ipp.pt:10400.22/18458Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:38:05.825469Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Uso do comércio eletrónico na internacionalização das empresas portuguesas: estudos de caso
title Uso do comércio eletrónico na internacionalização das empresas portuguesas: estudos de caso
spellingShingle Uso do comércio eletrónico na internacionalização das empresas portuguesas: estudos de caso
Meireles, Diana Cláudia Araújo
Comércio eletrónico
Internacionalização
Empresas nacionais
Internet
Teorias da internacionalização
E-commerce
Internationalisation
Portuguese firms
Internet
Internationalisation theories
Gestão
title_short Uso do comércio eletrónico na internacionalização das empresas portuguesas: estudos de caso
title_full Uso do comércio eletrónico na internacionalização das empresas portuguesas: estudos de caso
title_fullStr Uso do comércio eletrónico na internacionalização das empresas portuguesas: estudos de caso
title_full_unstemmed Uso do comércio eletrónico na internacionalização das empresas portuguesas: estudos de caso
title_sort Uso do comércio eletrónico na internacionalização das empresas portuguesas: estudos de caso
author Meireles, Diana Cláudia Araújo
author_facet Meireles, Diana Cláudia Araújo
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Santos, José de Freitas
Repositório Científico do Instituto Politécnico do Porto
dc.contributor.author.fl_str_mv Meireles, Diana Cláudia Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv Comércio eletrónico
Internacionalização
Empresas nacionais
Internet
Teorias da internacionalização
E-commerce
Internationalisation
Portuguese firms
Internet
Internationalisation theories
Gestão
topic Comércio eletrónico
Internacionalização
Empresas nacionais
Internet
Teorias da internacionalização
E-commerce
Internationalisation
Portuguese firms
Internet
Internationalisation theories
Gestão
description This study aims to analyse the use of e-commerce in the internationalisation process of Portuguese firms. In order to make the study relevant, in a first phase, a review of the existing literature on the subject was carried out and, later on, an empirical study was held, using a qualitative approach, more specifically, the case study method. As a first step, Portuguese companies that had an online platform and that sell their products/services to at least one foreign country were targeted as the most desired respondents. Then, in order to collect the primary data, semi-structured interviews were carried out with five companies that showed interest in participating on the study. The results showed that companies recognise that e-commerce provides benefits and advantages, and that the associated costs are lower compared to the costs of the traditional internationalisation process. E-commerce is considered a competitive advantage for companies in contrast to the competition. It is also confirmed that ecommerce boosts the internationalisation process of the interviewed firms. Another conclusion reached is that, mainly due to covid-19 and the social implications we are experiencing, firms consider increasingly important to use an online platform as a complement to traditional commerce or even as a unique sales channel.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-22T08:13:44Z
2021-06-29
2021-06-29T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.22/18458
TID:202767175
url http://hdl.handle.net/10400.22/18458
identifier_str_mv TID:202767175
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131470830239744