Without a Title or Wondering about a Title

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Rita
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34639/rpea.v8i2.109
Resumo: History of Art cannot be understood as a mere list of artists, works and styles / arts movements. Its main purpose is to unveil the humanistic narrative based on credible written and iconographic resources and simultaneously to open critical public debate on historical, social and cultural outlines bearing in mind the concept of contemporaneity.It is urgent to rethink both theory and practice as well as the teaching methodologies and adapt them to the new paradigm where globalization prevails.In this paper we analysed how the Secondary Level curriculum of the subject of History of Culture and Arts can help to discuss issues like worldwide information network and how dichotomies between local and global can be fully developed.
id RCAP_fe36811eb1f05733e823b8e314a67b2c
oai_identifier_str oai:rpea.madeira.gov.pt:article/109
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Without a Title or Wondering about a TitleSem Título (ou ainda Pensando um Título)GlobalizaçãoEnsinoCurrículoHistóriaArteCulturaGlobalization;Teaching;Curriculum;History;Art;CultureHistory of Art cannot be understood as a mere list of artists, works and styles / arts movements. Its main purpose is to unveil the humanistic narrative based on credible written and iconographic resources and simultaneously to open critical public debate on historical, social and cultural outlines bearing in mind the concept of contemporaneity.It is urgent to rethink both theory and practice as well as the teaching methodologies and adapt them to the new paradigm where globalization prevails.In this paper we analysed how the Secondary Level curriculum of the subject of History of Culture and Arts can help to discuss issues like worldwide information network and how dichotomies between local and global can be fully developed.A História da Arte não é mais uma listagem simples de artistas, obras e estilos / movimentos artísticos. Valoriza uma narrativa humanística com investigação das fontes documentais, escritas e iconográficas, e, essencialmente, provoca o debate crítico sobre os contextos históricos, culturais e sociais da produção e fruição da arte, sempre numa perspectiva contemporânea.Perante novos paradigmas da produção e fruição da arte, e num tempo que predomina a globalização / mundialização, é necessário repensar as práticas e metodologias de ensino dos programas curriculares.Partimos de um exemplo da disciplina de História da Cultura e das Artes (Ensino Secundário) para problematizar questões sobre o processamento de informação curricular destinada a um aluno cada vez mais globalizado (ou já cidadão do mundo).Como atender à dicotomia local/global e/ou global/local no mundo das aprendizagens?CEPAM2019-04-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34639/rpea.v8i2.109https://doi.org/10.34639/rpea.v8i2.109Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 8 No. 2 (2018): RPEA; 77-96Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 8 N.º 2 (2018): Revista Portuguesa de Educação Artística; 77-962183-74811647-905X10.34639/rpea.v8i2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/109https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/109/122Direitos de Autor (c) 2019 Rita Rodriguesinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Rita2024-01-31T10:29:15Zoai:rpea.madeira.gov.pt:article/109Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:27.342227Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Without a Title or Wondering about a Title
Sem Título (ou ainda Pensando um Título)
title Without a Title or Wondering about a Title
spellingShingle Without a Title or Wondering about a Title
Rodrigues, Rita
Globalização
Ensino
Currículo
História
Arte
Cultura
Globalization;
Teaching;
Curriculum;
History;
Art;
Culture
title_short Without a Title or Wondering about a Title
title_full Without a Title or Wondering about a Title
title_fullStr Without a Title or Wondering about a Title
title_full_unstemmed Without a Title or Wondering about a Title
title_sort Without a Title or Wondering about a Title
author Rodrigues, Rita
author_facet Rodrigues, Rita
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Rita
dc.subject.por.fl_str_mv Globalização
Ensino
Currículo
História
Arte
Cultura
Globalization;
Teaching;
Curriculum;
History;
Art;
Culture
topic Globalização
Ensino
Currículo
História
Arte
Cultura
Globalization;
Teaching;
Curriculum;
History;
Art;
Culture
description History of Art cannot be understood as a mere list of artists, works and styles / arts movements. Its main purpose is to unveil the humanistic narrative based on credible written and iconographic resources and simultaneously to open critical public debate on historical, social and cultural outlines bearing in mind the concept of contemporaneity.It is urgent to rethink both theory and practice as well as the teaching methodologies and adapt them to the new paradigm where globalization prevails.In this paper we analysed how the Secondary Level curriculum of the subject of History of Culture and Arts can help to discuss issues like worldwide information network and how dichotomies between local and global can be fully developed.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34639/rpea.v8i2.109
https://doi.org/10.34639/rpea.v8i2.109
url https://doi.org/10.34639/rpea.v8i2.109
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/109
https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/109/122
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2019 Rita Rodrigues
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2019 Rita Rodrigues
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CEPAM
publisher.none.fl_str_mv CEPAM
dc.source.none.fl_str_mv Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 8 No. 2 (2018): RPEA; 77-96
Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 8 N.º 2 (2018): Revista Portuguesa de Educação Artística; 77-96
2183-7481
1647-905X
10.34639/rpea.v8i2
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133582529134592