Without a Title or Wondering about a Title
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34639/rpea.v8i2.109 |
Resumo: | History of Art cannot be understood as a mere list of artists, works and styles / arts movements. Its main purpose is to unveil the humanistic narrative based on credible written and iconographic resources and simultaneously to open critical public debate on historical, social and cultural outlines bearing in mind the concept of contemporaneity.It is urgent to rethink both theory and practice as well as the teaching methodologies and adapt them to the new paradigm where globalization prevails.In this paper we analysed how the Secondary Level curriculum of the subject of History of Culture and Arts can help to discuss issues like worldwide information network and how dichotomies between local and global can be fully developed. |
id |
RCAP_fe36811eb1f05733e823b8e314a67b2c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:rpea.madeira.gov.pt:article/109 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Without a Title or Wondering about a TitleSem Título (ou ainda Pensando um Título)GlobalizaçãoEnsinoCurrículoHistóriaArteCulturaGlobalization;Teaching;Curriculum;History;Art;CultureHistory of Art cannot be understood as a mere list of artists, works and styles / arts movements. Its main purpose is to unveil the humanistic narrative based on credible written and iconographic resources and simultaneously to open critical public debate on historical, social and cultural outlines bearing in mind the concept of contemporaneity.It is urgent to rethink both theory and practice as well as the teaching methodologies and adapt them to the new paradigm where globalization prevails.In this paper we analysed how the Secondary Level curriculum of the subject of History of Culture and Arts can help to discuss issues like worldwide information network and how dichotomies between local and global can be fully developed.A História da Arte não é mais uma listagem simples de artistas, obras e estilos / movimentos artísticos. Valoriza uma narrativa humanística com investigação das fontes documentais, escritas e iconográficas, e, essencialmente, provoca o debate crítico sobre os contextos históricos, culturais e sociais da produção e fruição da arte, sempre numa perspectiva contemporânea.Perante novos paradigmas da produção e fruição da arte, e num tempo que predomina a globalização / mundialização, é necessário repensar as práticas e metodologias de ensino dos programas curriculares.Partimos de um exemplo da disciplina de História da Cultura e das Artes (Ensino Secundário) para problematizar questões sobre o processamento de informação curricular destinada a um aluno cada vez mais globalizado (ou já cidadão do mundo).Como atender à dicotomia local/global e/ou global/local no mundo das aprendizagens?CEPAM2019-04-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34639/rpea.v8i2.109https://doi.org/10.34639/rpea.v8i2.109Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 8 No. 2 (2018): RPEA; 77-96Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 8 N.º 2 (2018): Revista Portuguesa de Educação Artística; 77-962183-74811647-905X10.34639/rpea.v8i2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/109https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/109/122Direitos de Autor (c) 2019 Rita Rodriguesinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Rita2024-01-31T10:29:15Zoai:rpea.madeira.gov.pt:article/109Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:27.342227Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Without a Title or Wondering about a Title Sem Título (ou ainda Pensando um Título) |
title |
Without a Title or Wondering about a Title |
spellingShingle |
Without a Title or Wondering about a Title Rodrigues, Rita Globalização Ensino Currículo História Arte Cultura Globalization; Teaching; Curriculum; History; Art; Culture |
title_short |
Without a Title or Wondering about a Title |
title_full |
Without a Title or Wondering about a Title |
title_fullStr |
Without a Title or Wondering about a Title |
title_full_unstemmed |
Without a Title or Wondering about a Title |
title_sort |
Without a Title or Wondering about a Title |
author |
Rodrigues, Rita |
author_facet |
Rodrigues, Rita |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Rita |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Globalização Ensino Currículo História Arte Cultura Globalization; Teaching; Curriculum; History; Art; Culture |
topic |
Globalização Ensino Currículo História Arte Cultura Globalization; Teaching; Curriculum; History; Art; Culture |
description |
History of Art cannot be understood as a mere list of artists, works and styles / arts movements. Its main purpose is to unveil the humanistic narrative based on credible written and iconographic resources and simultaneously to open critical public debate on historical, social and cultural outlines bearing in mind the concept of contemporaneity.It is urgent to rethink both theory and practice as well as the teaching methodologies and adapt them to the new paradigm where globalization prevails.In this paper we analysed how the Secondary Level curriculum of the subject of History of Culture and Arts can help to discuss issues like worldwide information network and how dichotomies between local and global can be fully developed. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-29 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34639/rpea.v8i2.109 https://doi.org/10.34639/rpea.v8i2.109 |
url |
https://doi.org/10.34639/rpea.v8i2.109 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/109 https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/109/122 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2019 Rita Rodrigues info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2019 Rita Rodrigues |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CEPAM |
publisher.none.fl_str_mv |
CEPAM |
dc.source.none.fl_str_mv |
Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 8 No. 2 (2018): RPEA; 77-96 Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 8 N.º 2 (2018): Revista Portuguesa de Educação Artística; 77-96 2183-7481 1647-905X 10.34639/rpea.v8i2 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133582529134592 |