Understanding segmentation of non-core business suppliers : a case study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.5/29571 |
Resumo: | Mestrado Bolonha em Gestão e Estratégia Industrial |
id |
RCAP_fef837fd02317e8b2423b9722ed6eada |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repository.utl.pt:10400.5/29571 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Understanding segmentation of non-core business suppliers : a case studyBuyer-supplier RelationshipsExternal FactorsPortfolio ManagementSegmentationRelacionamentos Comprador-fornecedorFatores ExternosGestão do PortfolioSegmentaçãoMestrado Bolonha em Gestão e Estratégia IndustrialSupplier segmentation is a much-discussed topic in the literature and one that is gaining importance in business-to-business (B2B) markets, also in areas that are not related to companies’ core business. This study aims to understand the supplier segmentation of non-core business suppliers. More concretely, it focusses on the dimensions that currently carry the most weight when it comes to supplier segmentation, the procedures used to manage the supplier portfolio, the influence that segmentation has on buyer-supplier relationships, and finally, the external factors that influence segmentation and how. A case study was carried out with the corporate travel department of a company in the energy sector, involving participant observation and seven semi-structured interviews with a total of eight employees whose functions are related to this department and the management of the supplier portfolio. This dissertation shows that segmenting and management of the non-core business supplier portfolio are important activities within companies. Segmentation is carried out considering the multiple dimensions: volume of purchases, quality, security of service delivery, supplier’s irreplaceability, stability, uncertainty, and ability to innovate and be digital. In terms of portfolio management, the main differences between the segments arise in terms of relationships, since suppliers that are more important to companies have closer relationships with them. Finally, the COVID-19 pandemic, the internationalization of companies, digitalization, and legislation have consequences for the selection and management of suppliers.A segmentação de fornecedores é um tema bastante discutido na literatura, estando a ganhar importância nos mercados business-to business (B2B) e em áreas que não são o foco das empresas. O presente estudo tem como objetivo compreender a segmentação dos fornecedores de atividades não essenciais ao negócio. Mais concretamente, foca-se nas dimensões que, atualmente, têm mais peso na segmentação de fornecedores, nos procedimentos utilizados para gerir o portfolio de fornecedores, na influência que a segmentação tem nos relacionamentos entre fornecedor e comprador e, por fim, nos fatores externos que influenciam a segmentação e como. Foi desenvolvido um caso de estudo com o departamento de viagens corporativas de uma empresa do setor energético, com recurso a sete entrevistas semiestruturadas a um total de oito colaboradores cujas funções estão relacionadas com este departamento e com a gestão do portfolio de fornecedores. Esta dissertação mostra que atualmente a segmentação e a gestão do portfolio dos fornecedores de atividades não essenciais ao negócio são atividades importantes nas empresas. A segmentação é efetuada considerando as múltiplas dimensões: volume de compras, qualidade, segurança na prestação do serviço, insubstituibilidade do fornecedor, estabilidade, incerteza e capacidade de inovação e digitalização. Relativamente ao portfolio, as principais diferenças entre os segmentos surgem ao nível das relações, uma vez que fornecedores mais importantes para as empresas praticam relações mais próxima com as mesmas. Por fim, a pandemia de COVID-19, a internacionalização das empresas, a digitalização e a legislação têm consequências ao nível da seleção e gestão de fornecedores.Instituto Superior de Economia e GestãoSantos, José MagalhãesRepositório da Universidade de LisboaMorais, Maria Ana Félix2023-12-11T13:49:44Z2023-112023-11-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.5/29571engMorais, Maria Ana Félix (2023). “Understanding segmentation of non-core business suppliers : a case study”. Dissertação de Mestrado. Universidade de Lisboa. Instituto Superior de Economia e Gestãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-12-17T01:31:37Zoai:www.repository.utl.pt:10400.5/29571Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:54:40.376122Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Understanding segmentation of non-core business suppliers : a case study |
title |
Understanding segmentation of non-core business suppliers : a case study |
spellingShingle |
Understanding segmentation of non-core business suppliers : a case study Morais, Maria Ana Félix Buyer-supplier Relationships External Factors Portfolio Management Segmentation Relacionamentos Comprador-fornecedor Fatores Externos Gestão do Portfolio Segmentação |
title_short |
Understanding segmentation of non-core business suppliers : a case study |
title_full |
Understanding segmentation of non-core business suppliers : a case study |
title_fullStr |
Understanding segmentation of non-core business suppliers : a case study |
title_full_unstemmed |
Understanding segmentation of non-core business suppliers : a case study |
title_sort |
Understanding segmentation of non-core business suppliers : a case study |
author |
Morais, Maria Ana Félix |
author_facet |
Morais, Maria Ana Félix |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Santos, José Magalhães Repositório da Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Morais, Maria Ana Félix |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Buyer-supplier Relationships External Factors Portfolio Management Segmentation Relacionamentos Comprador-fornecedor Fatores Externos Gestão do Portfolio Segmentação |
topic |
Buyer-supplier Relationships External Factors Portfolio Management Segmentation Relacionamentos Comprador-fornecedor Fatores Externos Gestão do Portfolio Segmentação |
description |
Mestrado Bolonha em Gestão e Estratégia Industrial |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-11T13:49:44Z 2023-11 2023-11-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.5/29571 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.5/29571 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Morais, Maria Ana Félix (2023). “Understanding segmentation of non-core business suppliers : a case study”. Dissertação de Mestrado. Universidade de Lisboa. Instituto Superior de Economia e Gestão |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Superior de Economia e Gestão |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Superior de Economia e Gestão |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799136434277318656 |