Decision entity-ness: taking agency seriously in organizational decision-making studies
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Revista Ibero Americana de Estratégia - RIAE |
Texto Completo: | https://periodicos.uninove.br/riae/article/view/18815 |
Resumo: | Objective of the study: In this essay, we problematize the onto-epistemological assumptions of organizational decision-making theories, focusing on the concepts of action and decision.Approach: Based on the epistemological perspective of transaction, we propose an understanding of decision as a relational element of action and in action, constructing an explanation supported on the relational ontological understanding of reality.Originality/relevance: We introduce the concept of decision entity-ness, based on relational sociology from the perspective of transaction and the idea of relational agency.Main results: The concept of decision entity-ness allowed us to theoretically combine the processual and performative dimensions of organizational decision-making.Theoretical contribution: As a contribution, we developed an original theoretical-explanatory framework that emphasizes decision, understanding it as an element that distinguishes organizations from other social systems. |
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Decision entity-ness: taking agency seriously in organizational decision-making studiesEntatividad de decisión: tomar la agencia en serio en los estudios de toma de decisiones organizacionalesA entatividade da decisão: levando a agência a sério nos estudos de processo decisório organizacionalDecisionActionAgencyTransactionRelational sociology.DecisiónAcciónAgenciaTransacciónSociología relacional.DecisãoAçãoAgênciaTransaçãoSociologia relacional.Objective of the study: In this essay, we problematize the onto-epistemological assumptions of organizational decision-making theories, focusing on the concepts of action and decision.Approach: Based on the epistemological perspective of transaction, we propose an understanding of decision as a relational element of action and in action, constructing an explanation supported on the relational ontological understanding of reality.Originality/relevance: We introduce the concept of decision entity-ness, based on relational sociology from the perspective of transaction and the idea of relational agency.Main results: The concept of decision entity-ness allowed us to theoretically combine the processual and performative dimensions of organizational decision-making.Theoretical contribution: As a contribution, we developed an original theoretical-explanatory framework that emphasizes decision, understanding it as an element that distinguishes organizations from other social systems.Objetivo del estudio: En este ensayo problematizamos los supuestos onto-epistemológicos de las teorías del proceso de toma de decisiones organizacionales, con atención a los conceptos de acción y decisión.Enfoque: Partiendo de la perspectiva epistemológica de la transacción, nuestro objetivo es proponer una comprensión de la decisión como elemento relacional de y en acción.Originalidad / relevancia: A partir de la sociología relacional, en la perspectiva de la transacción, y particularmente, en la idea de agencia relacional, sugerimos la concepción de la entatividad de decisión.Principales resultados: esta concepción nos permitió combinar teóricamente las dimensiones procedimental y performativa del fenómeno de interés.Aporte teórico: Como aporte, desarrollamos un original marco teórico-explicativo, que, al entender la decisión como elemento de diferenciación de las organizaciones frente a otros sistemas sociales, nos permite llevarla al centro de nuestros estudios.Objetivo do estudo: Neste ensaio problematizamos os pressupostos onto-epistemológicos das teorias de processo decisório organizacional, com atenção aos conceitos de ação e decisão.Abordagem: Baseados na perspectiva epistemológica de transação, nosso objetivo consiste em propor um entendimento da decisão como um elemento relacional da e na ação.Originalidade/relevância: Com base na sociologia relacional, na perspectiva da transação, e particularmente, na ideia de agência relacional, sugerimos a concepção da entatividade da decisão.Principais resultados: Esta concepção nos permitiu combinar teoricamente as dimensões processual e performativa do fenômeno de interesse.Contribuição teórica: Como contribuição, desenvolvemos um quadro teórico-explicativo original, o qual, ao entender a decisão como elemento de diferenciação de organizações em comparação a outros sistemas sociais, permite-nos trazê-la à centralidade de nossos estudos.Universidade Nove de Julho - Uninove2022-01-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uninove.br/riae/article/view/1881510.5585/riae.v21i1.18815Revista Ibero-Americana de Estratégia; Vol. 21 No. 1 (2022): Continuous flow; e18815Revista Ibero-Americana de Estratégia; Vol. 21 Núm. 1 (2022): Continuous flow; e18815Revista Ibero-Americana de Estratégia; v. 21 n. 1 (2022): Fluxo contínuo; e188152176-0756reponame:Revista Ibero Americana de Estratégia - RIAEinstname:Revista Ibero-Americana de Estratégia (RIAE)instacron:RIEOEIengporhttps://periodicos.uninove.br/riae/article/view/18815/9604https://periodicos.uninove.br/riae/article/view/18815/9605Copyright (c) 2022 Iberoamerican Journal of Strategic Managementhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVillar, Eduardo GuedesRoglio, Karina de Déa2023-03-13T13:43:02Zoai:ojs.periodicos.uninove.br:article/18815Revistahttps://periodicos.uninove.br/riaePRIhttps://periodicos.uninove.br/riae/oai||bennycosta@yahoo.com.br2176-07562176-0756opendoar:2023-03-13T13:43:02Revista Ibero Americana de Estratégia - RIAE - Revista Ibero-Americana de Estratégia (RIAE)false |
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