The paths of child labor: the phenomenon's social dimension in Brazil
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudos Empíricos em Direito |
Texto Completo: | https://reedrevista.org/reed/article/view/694 |
Resumo: | Even tough the UN General Assembly have declared 2021 as the International Year for the Elimination of Child Labour, the reality in Brazil is that studies on the phenomenon may be outdated. This article aims to present information about child labor, contained in the main databases used in studies on the subject - Census and Pnad's of the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE) - and present information from official alternative databases to be consulted for further study of the phenomenon - Basic Education Assessment System of the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP) - so we can analyze the relationship between these different sources of information; the use of different collection methods; the pros and cons of using each of them and using them in comparative analyses. While the Census and Pnad's are answered by those responsible for the household, the Saeb questionnaire is mandatory for public schools and are answered by the children and adolescents themselves. Which makes the Saeb an information bank as important as the IBGE for understanding and coping with the problem. |
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The paths of child labor: the phenomenon's social dimension in BrazilNas sendas do trabalho infantil: a dimensão social do fenômeno no BrasilChild LaborChild and Adolescent ExploitationSaeb DataNeoliberalismTrabalho infantilExploração de crianças e adolescentesProva BrasilNeoliberalismoEven tough the UN General Assembly have declared 2021 as the International Year for the Elimination of Child Labour, the reality in Brazil is that studies on the phenomenon may be outdated. This article aims to present information about child labor, contained in the main databases used in studies on the subject - Census and Pnad's of the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE) - and present information from official alternative databases to be consulted for further study of the phenomenon - Basic Education Assessment System of the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP) - so we can analyze the relationship between these different sources of information; the use of different collection methods; the pros and cons of using each of them and using them in comparative analyses. While the Census and Pnad's are answered by those responsible for the household, the Saeb questionnaire is mandatory for public schools and are answered by the children and adolescents themselves. Which makes the Saeb an information bank as important as the IBGE for understanding and coping with the problem.Embora a Assembleia Geral da ONU tenha declarado 2021 como o Ano Internacional para a Eliminação do Trabalho Infantil, a realidade do Brasil é que os estudos acerca do fenômeno podem estar defasados. O presente artigo tem por objetivo apresentar informações acerca do trabalho infantil, constantes nas principais bases de dados utilizadas em estudos sobre o tema – Censo e Pnad’s do Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE) - para em seguida apresentar informações de bases de dados oficiais alternativas a serem consultadas para o aprofundamento do estudo do fenômeno – Sistema de Avaliação da Educação Básica do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) - de modo que seja possível analisar a relação entre estas diferentes fontes de informação; a utilização de diferentes metodologias de coleta; os prós e os contras da utilização de cada uma delas e da utilização destas em análises comparativas. Enquanto o Censo e as Pnad´s são respondidos pelos responsáveis pelo domicílio, o questionário Saeb é obrigatório para as escolas públicas e são respondidos pelas próprias crianças e adolescentes. O que faz do Saeb um banco de informações tão importante quanto o IBGE para a compreensão e enfrentamento do problema.Rede de Estudos Empíricos em Direito2023-01-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://reedrevista.org/reed/article/view/69410.19092/reed.v9.694Brazilian Journal of Empirical Legal Studies; Vol. 9 (2022): Revista de Estudos Empíricos em Direito; 1-28Revista de Estudos Empíricos em Direito; v. 9 (2022): Revista de Estudos Empíricos em Direito; 1-282319-081710.19092/reed.v9reponame:Revista de Estudos Empíricos em Direitoinstname:Rede de Pesquisa Empírica em Direito (REED)instacron:RPEDporhttps://reedrevista.org/reed/article/view/694/419Copyright (c) 2023 Revista de Estudos Empíricos em Direitohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Dimas Antônio deRamos Lobo, FelipeAlves de Souza Junior, João2023-04-04T15:11:03Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/694Revistahttps://reedrevista.org/reedONGhttps://reedrevista.org/reed/oaimvchein@gmail.com||reed.revista@gmail.com2319-08172319-0817opendoar:2023-04-04T15:11:03Revista de Estudos Empíricos em Direito - Rede de Pesquisa Empírica em Direito (REED)false |
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