Game Bozo – genetics: a didactic proposal as an alternative to DNA replication of teaching in high school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosa, Letícia de Oliveira
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Vilhena, Laís, da Mota, Fernanda Neves Normando, de Oliveira, Francisco Claudemir, Sousa Bastista, Fani Tamires, Serrão Drefs, Yosie Dias
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Bioquímica
Texto Completo: http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/645
Resumo: Today, despite hearing much talking about the DNA molecule in newspapers, magazines, news and TV programs, it is still perceived many difficulties for the students to assimilate the concepts and understand the gene processes. Faced with this reality is that the idea of creating a playful activity arose, as a methodological tool, in order to arouse the interest of students to study scientific concepts addressed in genetics education, including those involved in the DNA replication process. The game was developed by students of Biological Sciences Degree, the IFAM (Federal Institute of Science and Technology Amazon) in Molecular Genetics discipline. Which, inspired by the traditional game Bozó, created the Bozó-genetic game, which consists of playing the dice, adding the numbers present on the faces of the dice and score according to the rules of the game. A simple, low cost and efficient alternative in transmission of scientific knowledge easily and interactively, with the possibility of aid student and teacher in the teaching-learning process.
id SBBQM-1_362bb69621333d62f3360d6919bf1707
oai_identifier_str oai:ojs.bioquimica.org.br:article/645
network_acronym_str SBBQM-1
network_name_str Revista de Ensino de Bioquímica
repository_id_str
spelling Game Bozo – genetics: a didactic proposal as an alternative to DNA replication of teaching in high schoolJogo Bozó Genético: uma proposta didática como alternativa para o ensino da replicação do DNA no ensino médiogamerecreation activity; DNA replication; genetics teachingJogo Educacionalatividade lúdica; replicação do DNA; ensino de genéticaToday, despite hearing much talking about the DNA molecule in newspapers, magazines, news and TV programs, it is still perceived many difficulties for the students to assimilate the concepts and understand the gene processes. Faced with this reality is that the idea of creating a playful activity arose, as a methodological tool, in order to arouse the interest of students to study scientific concepts addressed in genetics education, including those involved in the DNA replication process. The game was developed by students of Biological Sciences Degree, the IFAM (Federal Institute of Science and Technology Amazon) in Molecular Genetics discipline. Which, inspired by the traditional game Bozó, created the Bozó-genetic game, which consists of playing the dice, adding the numbers present on the faces of the dice and score according to the rules of the game. A simple, low cost and efficient alternative in transmission of scientific knowledge easily and interactively, with the possibility of aid student and teacher in the teaching-learning process.Nos dias de hoje, apesar de se ouvir falar muito sobre a molécula de DNA em jornais, revistas, noticiários e programas de TV, percebem-se ainda muitas dificuldades por parte dos alunos em assimilar os conceitos e compreender os processos gênicos. Diante dessa realidade é que surgiu a ideia de se criar uma atividade lúdica, como ferramenta metodológica, no sentido de despertar o interesse dos alunos para o estudo dos conceitos científicos abordados no ensino de genética, dentre eles os envolvidos no processo de replicação do DNA. O jogo foi desenvolvido por alunos do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas, do IFAM (Instituto Federal de Ciência e tecnologia do Amazonas) na disciplina de Genética Molecular. Os quais, inspirados no tradicional jogo Bozó, criaram o jogo Bozó-genético, que consiste em jogar os dados, somar os números presentes nas faces dos dados e pontuar conforme as regras do jogo. Uma alternativa simples, de baixo custo e eficiente na transmissão dos conhecimentos científicos de forma fácil e interativa, com a possibilidade de auxiliar, aluno e professor no processo ensino-aprendizagem.Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBqRosa, Letícia de OliveiraVilhena, Laísda Mota, Fernanda Neves Normandode Oliveira, Francisco ClaudemirSousa Bastista, Fani TamiresSerrão Drefs, Yosie Dias2016-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/64510.16923/reb.v14i3.645Revista de Ensino de Bioquímica; v. 14, n. 3 (2016): REB (Jul - Dez); 57 - 67Revista de Enseñanza de Bioquímica; v. 14, n. 3 (2016): REB (Jul - Dez); 57 - 67Journal of Biochemistry Education; v. 14, n. 3 (2016): REB (Jul - Dez); 57 - 67Revista de Ensino de Bioquímica; v. 14, n. 3 (2016): REB (Jul - Dez); 57 - 672318-8790reponame:Revista de Ensino de Bioquímicainstname:Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)instacron:SBBQMporhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/645/567/*ref*/ALBERTS, B. et al. Biologia Molecular da Célula. 5 ed. Porto Alegre: ArtMed, 2010. 1054p./*ref*/BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais. Brasília: MEC/SEF, 2009./*ref*/BARROS, C.S.G. Pontos de Psicologia do Desenvolvimento. São Paulo: Editora Ática, 1995./*ref*/BOCK, A. M. B; FURTADO, Odair; TEIXEIRA, M. L. T. Psicologias. Uma introdução ao estudo de psicologia. 13 ed. São Paulo: Saraiva, 2007./*ref*/CAMPOS, D.M.S. Psicologia da aprendizagem. Petrópolis, Vozes, 1987./*ref*/CAMPOS, L.M.L; BORTOLOTO, T. M; FELÍCIO, A.K.C. A produção de jogos didáticos para o ensino de ciências e biologia: uma proposta para favorecer a aprendizagem. 2002./*ref*/DE ROBERTIS, Eduardo M. F; HIB, José. Base da Biologia Celular e Molecular. Tradução Antônio Francisco Dieb Paulo. Rio de Janeiro: Guanabara koogan, 2004 4ª ed. P 293-295./*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da autonomia, saberes necessários à Prática Educativa. 39 ed. São Paulo: Paz e Terra, (coleção leitura), 2009./*ref*/GRIFFITHS, W. The education approach to health work. California health, 15: (12) dez, 1957./*ref*/JANN, P.N.; LEITE, M.F. Jogo do DNA: um instrumento pedagógico para o ensino de ciências e biologia. Rio de Janeiro: Centro Universitário da cidade (UNIVERCIDADE). Departamento de Biologia, 2010./*ref*/NELSON, D. L.; COX, M. Lehninger – Princípios de Bioquímica. 3 Ed. São Paulo: Sarvier, 2002./*ref*/PACHECO, D. Jogo, Educação e Tendências atuais: Uma viagem pelo hemisfério da emoção. Manaus: BK EDITORA, 2012. 134p./*ref*/POZO, J.I. Teorias Cognitivas da Aprendizagem. 3. Ed. Porto Alegre: Artes médicas, 1998, p.52-57./*ref*/RESENDE, A.L.M. Saúde dialética do pensar e do fazer. 1986. São Paulo. Cortez Editora, 159pp./*ref*/WHATSON, J. D; CRICK, F. H. C. A Structure for Deoxyribose Nucleic Acid. Nature 171, 1953, p. 737-738.Amazonia, BrazilAmazonasDireitos autorais 2016 Revista de Ensino de Bioquímicahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-25T17:24:46Zoai:ojs.bioquimica.org.br:article/645Revistahttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REBONGhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/oaicontato@bioquimica.org.br||ensinodebioquimica@gmail.com2318-87901677-2318opendoar:2022-03-25T17:24:46Revista de Ensino de Bioquímica - Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)false
dc.title.none.fl_str_mv Game Bozo – genetics: a didactic proposal as an alternative to DNA replication of teaching in high school
Jogo Bozó Genético: uma proposta didática como alternativa para o ensino da replicação do DNA no ensino médio
title Game Bozo – genetics: a didactic proposal as an alternative to DNA replication of teaching in high school
spellingShingle Game Bozo – genetics: a didactic proposal as an alternative to DNA replication of teaching in high school
Rosa, Letícia de Oliveira
game
recreation activity; DNA replication; genetics teaching
Jogo Educacional
atividade lúdica; replicação do DNA; ensino de genética
title_short Game Bozo – genetics: a didactic proposal as an alternative to DNA replication of teaching in high school
title_full Game Bozo – genetics: a didactic proposal as an alternative to DNA replication of teaching in high school
title_fullStr Game Bozo – genetics: a didactic proposal as an alternative to DNA replication of teaching in high school
title_full_unstemmed Game Bozo – genetics: a didactic proposal as an alternative to DNA replication of teaching in high school
title_sort Game Bozo – genetics: a didactic proposal as an alternative to DNA replication of teaching in high school
author Rosa, Letícia de Oliveira
author_facet Rosa, Letícia de Oliveira
Vilhena, Laís
da Mota, Fernanda Neves Normando
de Oliveira, Francisco Claudemir
Sousa Bastista, Fani Tamires
Serrão Drefs, Yosie Dias
author_role author
author2 Vilhena, Laís
da Mota, Fernanda Neves Normando
de Oliveira, Francisco Claudemir
Sousa Bastista, Fani Tamires
Serrão Drefs, Yosie Dias
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Rosa, Letícia de Oliveira
Vilhena, Laís
da Mota, Fernanda Neves Normando
de Oliveira, Francisco Claudemir
Sousa Bastista, Fani Tamires
Serrão Drefs, Yosie Dias
dc.subject.por.fl_str_mv game
recreation activity; DNA replication; genetics teaching
Jogo Educacional
atividade lúdica; replicação do DNA; ensino de genética
topic game
recreation activity; DNA replication; genetics teaching
Jogo Educacional
atividade lúdica; replicação do DNA; ensino de genética
description Today, despite hearing much talking about the DNA molecule in newspapers, magazines, news and TV programs, it is still perceived many difficulties for the students to assimilate the concepts and understand the gene processes. Faced with this reality is that the idea of creating a playful activity arose, as a methodological tool, in order to arouse the interest of students to study scientific concepts addressed in genetics education, including those involved in the DNA replication process. The game was developed by students of Biological Sciences Degree, the IFAM (Federal Institute of Science and Technology Amazon) in Molecular Genetics discipline. Which, inspired by the traditional game Bozó, created the Bozó-genetic game, which consists of playing the dice, adding the numbers present on the faces of the dice and score according to the rules of the game. A simple, low cost and efficient alternative in transmission of scientific knowledge easily and interactively, with the possibility of aid student and teacher in the teaching-learning process.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-15
dc.type.none.fl_str_mv





dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/645
10.16923/reb.v14i3.645
url http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/645
identifier_str_mv 10.16923/reb.v14i3.645
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/645/567
/*ref*/ALBERTS, B. et al. Biologia Molecular da Célula. 5 ed. Porto Alegre: ArtMed, 2010. 1054p.
/*ref*/BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais. Brasília: MEC/SEF, 2009.
/*ref*/BARROS, C.S.G. Pontos de Psicologia do Desenvolvimento. São Paulo: Editora Ática, 1995.
/*ref*/BOCK, A. M. B; FURTADO, Odair; TEIXEIRA, M. L. T. Psicologias. Uma introdução ao estudo de psicologia. 13 ed. São Paulo: Saraiva, 2007.
/*ref*/CAMPOS, D.M.S. Psicologia da aprendizagem. Petrópolis, Vozes, 1987.
/*ref*/CAMPOS, L.M.L; BORTOLOTO, T. M; FELÍCIO, A.K.C. A produção de jogos didáticos para o ensino de ciências e biologia: uma proposta para favorecer a aprendizagem. 2002.
/*ref*/DE ROBERTIS, Eduardo M. F; HIB, José. Base da Biologia Celular e Molecular. Tradução Antônio Francisco Dieb Paulo. Rio de Janeiro: Guanabara koogan, 2004 4ª ed. P 293-295.
/*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da autonomia, saberes necessários à Prática Educativa. 39 ed. São Paulo: Paz e Terra, (coleção leitura), 2009.
/*ref*/GRIFFITHS, W. The education approach to health work. California health, 15: (12) dez, 1957.
/*ref*/JANN, P.N.; LEITE, M.F. Jogo do DNA: um instrumento pedagógico para o ensino de ciências e biologia. Rio de Janeiro: Centro Universitário da cidade (UNIVERCIDADE). Departamento de Biologia, 2010.
/*ref*/NELSON, D. L.; COX, M. Lehninger – Princípios de Bioquímica. 3 Ed. São Paulo: Sarvier, 2002.
/*ref*/PACHECO, D. Jogo, Educação e Tendências atuais: Uma viagem pelo hemisfério da emoção. Manaus: BK EDITORA, 2012. 134p.
/*ref*/POZO, J.I. Teorias Cognitivas da Aprendizagem. 3. Ed. Porto Alegre: Artes médicas, 1998, p.52-57.
/*ref*/RESENDE, A.L.M. Saúde dialética do pensar e do fazer. 1986. São Paulo. Cortez Editora, 159pp.
/*ref*/WHATSON, J. D; CRICK, F. H. C. A Structure for Deoxyribose Nucleic Acid. Nature 171, 1953, p. 737-738.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista de Ensino de Bioquímica
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista de Ensino de Bioquímica
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Amazonia, Brazil


Amazonas


dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBq
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBq
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Bioquímica; v. 14, n. 3 (2016): REB (Jul - Dez); 57 - 67
Revista de Enseñanza de Bioquímica; v. 14, n. 3 (2016): REB (Jul - Dez); 57 - 67
Journal of Biochemistry Education; v. 14, n. 3 (2016): REB (Jul - Dez); 57 - 67
Revista de Ensino de Bioquímica; v. 14, n. 3 (2016): REB (Jul - Dez); 57 - 67
2318-8790
reponame:Revista de Ensino de Bioquímica
instname:Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)
instacron:SBBQM
instname_str Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)
instacron_str SBBQM
institution SBBQM
reponame_str Revista de Ensino de Bioquímica
collection Revista de Ensino de Bioquímica
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Bioquímica - Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)
repository.mail.fl_str_mv contato@bioquimica.org.br||ensinodebioquimica@gmail.com
_version_ 1752126676294172672