Game Bozo – genetics: a didactic proposal as an alternative to DNA replication of teaching in high school
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Bioquímica |
Texto Completo: | http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/645 |
Resumo: | Today, despite hearing much talking about the DNA molecule in newspapers, magazines, news and TV programs, it is still perceived many difficulties for the students to assimilate the concepts and understand the gene processes. Faced with this reality is that the idea of creating a playful activity arose, as a methodological tool, in order to arouse the interest of students to study scientific concepts addressed in genetics education, including those involved in the DNA replication process. The game was developed by students of Biological Sciences Degree, the IFAM (Federal Institute of Science and Technology Amazon) in Molecular Genetics discipline. Which, inspired by the traditional game Bozó, created the Bozó-genetic game, which consists of playing the dice, adding the numbers present on the faces of the dice and score according to the rules of the game. A simple, low cost and efficient alternative in transmission of scientific knowledge easily and interactively, with the possibility of aid student and teacher in the teaching-learning process. |
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Game Bozo – genetics: a didactic proposal as an alternative to DNA replication of teaching in high schoolJogo Bozó Genético: uma proposta didática como alternativa para o ensino da replicação do DNA no ensino médiogamerecreation activity; DNA replication; genetics teachingJogo Educacionalatividade lúdica; replicação do DNA; ensino de genéticaToday, despite hearing much talking about the DNA molecule in newspapers, magazines, news and TV programs, it is still perceived many difficulties for the students to assimilate the concepts and understand the gene processes. Faced with this reality is that the idea of creating a playful activity arose, as a methodological tool, in order to arouse the interest of students to study scientific concepts addressed in genetics education, including those involved in the DNA replication process. The game was developed by students of Biological Sciences Degree, the IFAM (Federal Institute of Science and Technology Amazon) in Molecular Genetics discipline. Which, inspired by the traditional game Bozó, created the Bozó-genetic game, which consists of playing the dice, adding the numbers present on the faces of the dice and score according to the rules of the game. A simple, low cost and efficient alternative in transmission of scientific knowledge easily and interactively, with the possibility of aid student and teacher in the teaching-learning process.Nos dias de hoje, apesar de se ouvir falar muito sobre a molécula de DNA em jornais, revistas, noticiários e programas de TV, percebem-se ainda muitas dificuldades por parte dos alunos em assimilar os conceitos e compreender os processos gênicos. Diante dessa realidade é que surgiu a ideia de se criar uma atividade lúdica, como ferramenta metodológica, no sentido de despertar o interesse dos alunos para o estudo dos conceitos científicos abordados no ensino de genética, dentre eles os envolvidos no processo de replicação do DNA. O jogo foi desenvolvido por alunos do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas, do IFAM (Instituto Federal de Ciência e tecnologia do Amazonas) na disciplina de Genética Molecular. Os quais, inspirados no tradicional jogo Bozó, criaram o jogo Bozó-genético, que consiste em jogar os dados, somar os números presentes nas faces dos dados e pontuar conforme as regras do jogo. Uma alternativa simples, de baixo custo e eficiente na transmissão dos conhecimentos científicos de forma fácil e interativa, com a possibilidade de auxiliar, aluno e professor no processo ensino-aprendizagem.Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBqRosa, Letícia de OliveiraVilhena, Laísda Mota, Fernanda Neves Normandode Oliveira, Francisco ClaudemirSousa Bastista, Fani TamiresSerrão Drefs, Yosie Dias2016-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/64510.16923/reb.v14i3.645Revista de Ensino de Bioquímica; v. 14, n. 3 (2016): REB (Jul - Dez); 57 - 67Revista de Enseñanza de Bioquímica; v. 14, n. 3 (2016): REB (Jul - Dez); 57 - 67Journal of Biochemistry Education; v. 14, n. 3 (2016): REB (Jul - Dez); 57 - 67Revista de Ensino de Bioquímica; v. 14, n. 3 (2016): REB (Jul - Dez); 57 - 672318-8790reponame:Revista de Ensino de Bioquímicainstname:Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)instacron:SBBQMporhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/645/567/*ref*/ALBERTS, B. et al. 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