A Constructive Game to introduce the collaborative learning of Glycolysis and Gluconeogenesis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sales de Oliveira, Felipe
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Dutra Lacerda, Caroline, Santos de Oliveira, Patrícia, Coelho, Ana Amália, Bianconi, Maria Lucia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Bioquímica
Texto Completo: http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/535
Resumo: The game “Glicólise e Gliconeogênese” was developed to introduce the collaborative learning of metabolic pathways to Dental School students of the Universidade Federal do Rio de Janeiro. The game starts with 11 cards with the structural formula of the glycolysis intermediates that need to be placed in the correct sequence of structural changes from glucose to pyruvic acid. After that, the students get 10 enzyme cards that indicates the reversibility (or not) of the reaction, the free energy value and activators and/or inhibitors, if this is the case. After answering questions to consolidate the content through observations of the metabolic pathway, the students get five new cards that allow the substitution of the cards need to transform glycolysis in gluconeogenesis. The evaluation by 18 students suggests that the game is a great learning strategy of metabolic pathways that can be used to others than those showed here.
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spelling A Constructive Game to introduce the collaborative learning of Glycolysis and GluconeogenesisUm jogo de construção para o aprendizado colaborativo de Glicólise e Gliconeogêneseeducational game; glycolysis; gluconeogenesisJogosjogo educativo, glicólise, gliconeogêneseThe game “Glicólise e Gliconeogênese” was developed to introduce the collaborative learning of metabolic pathways to Dental School students of the Universidade Federal do Rio de Janeiro. The game starts with 11 cards with the structural formula of the glycolysis intermediates that need to be placed in the correct sequence of structural changes from glucose to pyruvic acid. After that, the students get 10 enzyme cards that indicates the reversibility (or not) of the reaction, the free energy value and activators and/or inhibitors, if this is the case. After answering questions to consolidate the content through observations of the metabolic pathway, the students get five new cards that allow the substitution of the cards need to transform glycolysis in gluconeogenesis. The evaluation by 18 students suggests that the game is a great learning strategy of metabolic pathways that can be used to others than those showed here.O jogo “Glicólise Gliconeogênese” foi desenvolvido para auxiliar alunos do curso de Odontologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro no aprendizado colaborativo dessas vias metabólicas. O jogo inicia com 11 cartas contendo apenas a fórmula estrutural dos intermediários da glicólise, as quais devem ser colocadas numa sequência correta de modificações estruturais, desde a glicose até o piruvato. Após completarem a via corretamente, os alunos recebem 10 cartas das enzimas, as quais indicam a reversibilidade (ou não) da reação, o valor de energia livre e os ativadores e/ou inibidores, quando for o caso. Após responderem questões de fixação do conteúdo, por meio de observações da via metabólica montada, os alunos recebem cinco novas cartas que permitem a substituição daquelas necessárias para transformar a glicólise em gliconeogênese. A avaliação por 18 alunos sugere que o jogo é uma ótima estratégia de ensino de vias metabólicas podendo ser usado para outras vias além dessas que utilizamos.Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBqnão háSales de Oliveira, FelipeDutra Lacerda, CarolineSantos de Oliveira, PatríciaCoelho, Ana AmáliaBianconi, Maria Lucia2015-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa empíricaapplication/pdfhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/53510.16923/reb.v13i1.535Revista de Ensino de Bioquímica; v. 13, n. 1 (2015): REB (Jan-Jul); 45 - 57Revista de Enseñanza de Bioquímica; v. 13, n. 1 (2015): REB (Jan-Jul); 45 - 57Journal of Biochemistry Education; v. 13, n. 1 (2015): REB (Jan-Jul); 45 - 57Revista de Ensino de Bioquímica; v. 13, n. 1 (2015): REB (Jan-Jul); 45 - 572318-8790reponame:Revista de Ensino de Bioquímicainstname:Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)instacron:SBBQMporhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/535/465http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/downloadSuppFile/535/21/*ref*/Schoenmaker F. 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