Popularization of Science: Demystifying the Central Dogma of Molecular Biology
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , , , , , , , , , |
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Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Bioquímica |
Texto Completo: | http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/761 |
Resumo: | This extension project was presented during the XII edition of the Cultural and Scientific Movement of Aparecida de Goiânia, Goiás, Brazil (MOCCA). The objective was to promote the basic scientific knowledge on the flow of genetic information from experimentation by illustrative methods. Each participant answered a questionnaire to assess their prior knowledge of the topic. He was then directed to a monitor that accompanied him, through the interactive environment, presenting illustrations with models, panels, three-dimensional models, as well as the accomplishment of the simple extraction of DNA from a fruit. At the end, the same questionnaire was reapplied. The comparative analysis of the participant’s performance in the questionnaire before and after the activities showed that interactive and illustrative practical approaches contributed positively to the better understanding of the content suggesting that this methodology can be incorporated into the teaching-learning process. |
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Popularization of Science: Demystifying the Central Dogma of Molecular BiologyPopularização da Ciência: Desmistificando o Dogma Central da Biologia MolecularMolecular Biology; Central Dogma; Genetic InformationBiologia Molecular (Aulas Práticas)Biologia Molecular, Dogma Central, Informação GenéticaThis extension project was presented during the XII edition of the Cultural and Scientific Movement of Aparecida de Goiânia, Goiás, Brazil (MOCCA). The objective was to promote the basic scientific knowledge on the flow of genetic information from experimentation by illustrative methods. Each participant answered a questionnaire to assess their prior knowledge of the topic. He was then directed to a monitor that accompanied him, through the interactive environment, presenting illustrations with models, panels, three-dimensional models, as well as the accomplishment of the simple extraction of DNA from a fruit. At the end, the same questionnaire was reapplied. The comparative analysis of the participant’s performance in the questionnaire before and after the activities showed that interactive and illustrative practical approaches contributed positively to the better understanding of the content suggesting that this methodology can be incorporated into the teaching-learning process.Esse projeto de extensão foi apresentado durante a XII Edição do Movimento Científico e Cultural de Aparecida de Goiânia, Goiás, Brasil (MOCCA). O objetivo foi promover o conhecimento científico básico sobre o fluxo da informação genética a partir da experimentação por métodos ilustrativos. Cada participante respondeu um questionário para avaliar seu conhecimento prévio sobre o tema. Em seguida, foi direcionado a um monitor que o acompanhava, no ambiente interativo, apresentando ilustrações com maquetes, painéis, modelos tridimensionais, bem como, na realização da extração simples de DNA de uma fruta. Ao final, o mesmo questionário foi reaplicado. A análise comparativa do desempenho dos participantes no questionário antes e depois da realização das atividades mostrou que as abordagens interativas e as práticas ilustrativas contribuíram, positivamente, para a melhor compreensão do conteúdo sugerindo que essa metodologia possa ser incorporada ao processo de ensino-aprendizagem.Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBqBorges dos Anjos, Laura Ranieredo Prado Assunção, LeandroLima Freitas, BrunoPereira Campos, NawylaSousa Silva, NataliaAraújo Monteiro, João MarcosAlves Oliveira, RenataSantana Rodrigues, GeovanaOliveira Cruz Veríssimo, RayaneFonseca Ingênito Moreira Dantas, Sabrinade Oliveira Santos, MônicaAdamski da Silva Reis, Angelada Silva Santos, Rodrigo2019-01-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/76110.16923/reb.v16i2.761Revista de Ensino de Bioquímica; v. 16, n. 2 (2018): REB (Jul-Dez); 71 - 86Revista de Enseñanza de Bioquímica; v. 16, n. 2 (2018): REB (Jul-Dez); 71 - 86Journal of Biochemistry Education; v. 16, n. 2 (2018): REB (Jul-Dez); 71 - 86Revista de Ensino de Bioquímica; v. 16, n. 2 (2018): REB (Jul-Dez); 71 - 862318-8790reponame:Revista de Ensino de Bioquímicainstname:Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)instacron:SBBQMporhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/761/656/*ref*/OLIVEIRA, P. S. de; NASCIMENTO, M. C; BIANCONI, L. M. Mudanças conceituais ou comportamentais?. Ciência e Cultura, v.57, n.4, Out/Dez, 2005, Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/pdf/cic/v57n4/a24v57n4.pdf. Acesso em: 15 de Junho de 2016./*ref*/KRASILCHIK, M. Reformas e realidades: o caso de ensino das ciências. São Paulo em perspectiva, v.14, n.1, São Paulo, Jan/Mar, 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/spp/v14n1/9805.pdf. Acesso em: 16 de Junho de 2016./*ref*/RAMOS, M. B. J.; FARIA, E. T. Aprender e ensinar diferentes olhares e práticas. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, EdiPUCRS, 2011. Disponível em: http://ebooks.pucrs.br/edipucrs/Ebooks/Pdf/978-85-397-0076-9.pdf. Acesso em: 16 de Julho de 2016./*ref*/MELO, J. R ; CARMO, E. M. Investigações sobre o ensino de genética e Biologia Molecular no Ensino Médio Brasileiro: reflexões sobre as publicações científicas. Ciência e Educação, v.15, n.3, p.593-611,2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v15n3/09.pdf. Acesso em: 20 de Julho de 2016./*ref*/RAZERA, J. C. C; NARDI, R. Ensino de Ciências e Educação Moral. Cultura Acadêmica, Universidade Estadual Paulista, Editora UNESP, p.258, São Paulo, 2009. Disponível em: http://books.scielo.org/id/g5q2h/pdf/nardi-9788579830044-05.pdf. Acesso em: 25 de Setembro de 2016./*ref*/VELASCO, J; ODDONE, N. O livro eletrônico na prática científica: estratégia metodológica. Anais do VIII ENANCIB – Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação – UFBA, out, 2007. Disponível em: http://enancib.ibict.br/index.php/enancib/viiienancib/paper/viewFile/2943/2070. Acesso em: 25 de Setembro de 2016./*ref*/BATISTETI, C. B; ARUJO, E. S. N; CALUZI, J. J. A formação de conceitos no ensino de biologia e química. Cultura Acadêmica, Universidade Estadual Paulista, Editora UNESP, p.287, São Paulo, 2009. Disponível em: http://books.scielo.org/id/htnbt/pdf/caldeira-9788579830419-04.pdf. 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Disponível em, http://www.genoma.ib.usp.br/sites/default/files/protocolos-de-aulas-praticas/extracao_dna_morango_web1.pdf> Acesso em: 20 de setembro de 2016./*ref*/BAZIN, M. (1987). Three years of living science in Rio de Janeiro: learning from experience. Scientific Literacy Papers, 67-74. Brasil. (1998). Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF./*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997./*ref*/ROSITO, B. A. O Ensino de Ciências e a Experimentação. In: MORAES, R. (org.). Construtivismo e Ensino de Ciências: Reflexões Epistemológicas e Metodológicas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008./*ref*/OLIVEIRA, T.T. Uso de TICs no Ensino de Biologia: Um olhar docente. Monografia apresentada para obtenção de título de especialista. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Diretoria de Pesquisa e Pós-Graduação. Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino. 2013.GoiásDireitos autorais 2019 Revista de Ensino de Bioquímicahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-25T17:24:26Zoai:ojs.bioquimica.org.br:article/761Revistahttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REBONGhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/oaicontato@bioquimica.org.br||ensinodebioquimica@gmail.com2318-87901677-2318opendoar:2022-03-25T17:24:26Revista de Ensino de Bioquímica - Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)false |
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