Popularization of Science: Demystifying the Central Dogma of Molecular Biology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges dos Anjos, Laura Raniere
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: do Prado Assunção, Leandro, Lima Freitas, Bruno, Pereira Campos, Nawyla, Sousa Silva, Natalia, Araújo Monteiro, João Marcos, Alves Oliveira, Renata, Santana Rodrigues, Geovana, Oliveira Cruz Veríssimo, Rayane, Fonseca Ingênito Moreira Dantas, Sabrina, de Oliveira Santos, Mônica, Adamski da Silva Reis, Angela, da Silva Santos, Rodrigo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Bioquímica
Texto Completo: http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/761
Resumo: This extension project was presented during the XII edition of the Cultural and Scientific Movement of Aparecida de Goiânia, Goiás, Brazil (MOCCA). The objective was to promote the basic scientific knowledge on the flow of genetic information from experimentation by illustrative methods. Each participant answered a questionnaire to assess their prior knowledge of the topic. He was then directed to a monitor that accompanied him, through the interactive environment, presenting illustrations with models, panels, three-dimensional models, as well as the accomplishment of the simple extraction of DNA from a fruit. At the end, the same questionnaire was reapplied. The comparative analysis of the participant’s performance in the questionnaire before and after the activities showed that interactive and illustrative practical approaches contributed positively to the better understanding of the content suggesting that this methodology can be incorporated into the teaching-learning process.
id SBBQM-1_92d2ad477bf2e65bb8327374859f7167
oai_identifier_str oai:ojs.bioquimica.org.br:article/761
network_acronym_str SBBQM-1
network_name_str Revista de Ensino de Bioquímica
repository_id_str
spelling Popularization of Science: Demystifying the Central Dogma of Molecular BiologyPopularização da Ciência: Desmistificando o Dogma Central da Biologia MolecularMolecular Biology; Central Dogma; Genetic InformationBiologia Molecular (Aulas Práticas)Biologia Molecular, Dogma Central, Informação GenéticaThis extension project was presented during the XII edition of the Cultural and Scientific Movement of Aparecida de Goiânia, Goiás, Brazil (MOCCA). The objective was to promote the basic scientific knowledge on the flow of genetic information from experimentation by illustrative methods. Each participant answered a questionnaire to assess their prior knowledge of the topic. He was then directed to a monitor that accompanied him, through the interactive environment, presenting illustrations with models, panels, three-dimensional models, as well as the accomplishment of the simple extraction of DNA from a fruit. At the end, the same questionnaire was reapplied. The comparative analysis of the participant’s performance in the questionnaire before and after the activities showed that interactive and illustrative practical approaches contributed positively to the better understanding of the content suggesting that this methodology can be incorporated into the teaching-learning process.Esse projeto de extensão foi apresentado durante a XII Edição do Movimento Científico e Cultural de Aparecida de Goiânia, Goiás, Brasil (MOCCA). O objetivo foi promover o conhecimento científico básico sobre o fluxo da informação genética a partir da experimentação por métodos ilustrativos. Cada participante respondeu um questionário para avaliar seu conhecimento prévio sobre o tema. Em seguida, foi direcionado a um monitor que o acompanhava, no ambiente interativo, apresentando ilustrações com maquetes, painéis, modelos tridimensionais, bem como, na realização da extração simples de DNA de uma fruta. Ao final, o mesmo questionário foi reaplicado. A análise comparativa do desempenho dos participantes no questionário antes e depois da realização das atividades mostrou que as abordagens interativas e as práticas ilustrativas contribuíram, positivamente, para a melhor compreensão do conteúdo sugerindo que essa metodologia possa ser incorporada ao processo de ensino-aprendizagem.Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBqBorges dos Anjos, Laura Ranieredo Prado Assunção, LeandroLima Freitas, BrunoPereira Campos, NawylaSousa Silva, NataliaAraújo Monteiro, João MarcosAlves Oliveira, RenataSantana Rodrigues, GeovanaOliveira Cruz Veríssimo, RayaneFonseca Ingênito Moreira Dantas, Sabrinade Oliveira Santos, MônicaAdamski da Silva Reis, Angelada Silva Santos, Rodrigo2019-01-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/76110.16923/reb.v16i2.761Revista de Ensino de Bioquímica; v. 16, n. 2 (2018): REB (Jul-Dez); 71 - 86Revista de Enseñanza de Bioquímica; v. 16, n. 2 (2018): REB (Jul-Dez); 71 - 86Journal of Biochemistry Education; v. 16, n. 2 (2018): REB (Jul-Dez); 71 - 86Revista de Ensino de Bioquímica; v. 16, n. 2 (2018): REB (Jul-Dez); 71 - 862318-8790reponame:Revista de Ensino de Bioquímicainstname:Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)instacron:SBBQMporhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/761/656/*ref*/OLIVEIRA, P. S. de; NASCIMENTO, M. C; BIANCONI, L. M. Mudanças conceituais ou comportamentais?. Ciência e Cultura, v.57, n.4, Out/Dez, 2005, Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/pdf/cic/v57n4/a24v57n4.pdf. Acesso em: 15 de Junho de 2016./*ref*/KRASILCHIK, M. Reformas e realidades: o caso de ensino das ciências. São Paulo em perspectiva, v.14, n.1, São Paulo, Jan/Mar, 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/spp/v14n1/9805.pdf. Acesso em: 16 de Junho de 2016./*ref*/RAMOS, M. B. J.; FARIA, E. T. Aprender e ensinar diferentes olhares e práticas. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, EdiPUCRS, 2011. Disponível em: http://ebooks.pucrs.br/edipucrs/Ebooks/Pdf/978-85-397-0076-9.pdf. Acesso em: 16 de Julho de 2016./*ref*/MELO, J. R ; CARMO, E. M. Investigações sobre o ensino de genética e Biologia Molecular no Ensino Médio Brasileiro: reflexões sobre as publicações científicas. Ciência e Educação, v.15, n.3, p.593-611,2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v15n3/09.pdf. Acesso em: 20 de Julho de 2016./*ref*/RAZERA, J. C. C; NARDI, R. Ensino de Ciências e Educação Moral. Cultura Acadêmica, Universidade Estadual Paulista, Editora UNESP, p.258, São Paulo, 2009. Disponível em: http://books.scielo.org/id/g5q2h/pdf/nardi-9788579830044-05.pdf. Acesso em: 25 de Setembro de 2016./*ref*/VELASCO, J; ODDONE, N. O livro eletrônico na prática científica: estratégia metodológica. Anais do VIII ENANCIB – Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação – UFBA, out, 2007. Disponível em: http://enancib.ibict.br/index.php/enancib/viiienancib/paper/viewFile/2943/2070. Acesso em: 25 de Setembro de 2016./*ref*/BATISTETI, C. B; ARUJO, E. S. N; CALUZI, J. J. A formação de conceitos no ensino de biologia e química. Cultura Acadêmica, Universidade Estadual Paulista, Editora UNESP, p.287, São Paulo, 2009. Disponível em: http://books.scielo.org/id/htnbt/pdf/caldeira-9788579830419-04.pdf. Acesso em: 20 de Agosto de 2016./*ref*/MARTINS, L. A. P. História da Ciência, objetos, métodos e problemas. Ciência e Educação, (Bauru), v.11, n.2, p.305-317, Bauru, Mai/Ago, São Paulo, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v11n2/10.pdf. Acesso em: 20 de Agosto de 2016./*ref*/SOUZA, C. S; IGLESIAS, A. G; FILHO, A. P. Estratégias inovadoras para métodos de ensino tradicionais – aspectos gerais. Simpósio: Tópicos fundamentais para a formação e o desenvolvimento docente para professores dos cursos da área da saúde – Ribeirão Preto, v.47, n.3, Jul/Set, 2014. Disponível em: http://revista.fmrp.usp.br/2014/vol47n3/6_Estrategias-inovadoras-para-metodos-de-ensino-tradicionais-aspectos-gerais.pdf. Acesso em: 20 de Setembro de 2016./*ref*/DESSEN, E.M.B; OYAKAWA, J. Extração Caseira de DNA Morango: Protocolo do Centro de Estudos do Genoma Humano-USP. Centro de Estudos do Genoma Humano- USP. 2015. Disponível em, http://www.genoma.ib.usp.br/sites/default/files/protocolos-de-aulas-praticas/extracao_dna_morango_web1.pdf> Acesso em: 20 de setembro de 2016./*ref*/BAZIN, M. (1987). Three years of living science in Rio de Janeiro: learning from experience. Scientific Literacy Papers, 67-74. Brasil. (1998). Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF./*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997./*ref*/ROSITO, B. A. O Ensino de Ciências e a Experimentação. In: MORAES, R. (org.). Construtivismo e Ensino de Ciências: Reflexões Epistemológicas e Metodológicas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008./*ref*/OLIVEIRA, T.T. Uso de TICs no Ensino de Biologia: Um olhar docente. Monografia apresentada para obtenção de título de especialista. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Diretoria de Pesquisa e Pós-Graduação. Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino. 2013.GoiásDireitos autorais 2019 Revista de Ensino de Bioquímicahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-25T17:24:26Zoai:ojs.bioquimica.org.br:article/761Revistahttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REBONGhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/oaicontato@bioquimica.org.br||ensinodebioquimica@gmail.com2318-87901677-2318opendoar:2022-03-25T17:24:26Revista de Ensino de Bioquímica - Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)false
dc.title.none.fl_str_mv Popularization of Science: Demystifying the Central Dogma of Molecular Biology
Popularização da Ciência: Desmistificando o Dogma Central da Biologia Molecular
title Popularization of Science: Demystifying the Central Dogma of Molecular Biology
spellingShingle Popularization of Science: Demystifying the Central Dogma of Molecular Biology
Borges dos Anjos, Laura Raniere
Molecular Biology; Central Dogma; Genetic Information
Biologia Molecular (Aulas Práticas)
Biologia Molecular, Dogma Central, Informação Genética
title_short Popularization of Science: Demystifying the Central Dogma of Molecular Biology
title_full Popularization of Science: Demystifying the Central Dogma of Molecular Biology
title_fullStr Popularization of Science: Demystifying the Central Dogma of Molecular Biology
title_full_unstemmed Popularization of Science: Demystifying the Central Dogma of Molecular Biology
title_sort Popularization of Science: Demystifying the Central Dogma of Molecular Biology
author Borges dos Anjos, Laura Raniere
author_facet Borges dos Anjos, Laura Raniere
do Prado Assunção, Leandro
Lima Freitas, Bruno
Pereira Campos, Nawyla
Sousa Silva, Natalia
Araújo Monteiro, João Marcos
Alves Oliveira, Renata
Santana Rodrigues, Geovana
Oliveira Cruz Veríssimo, Rayane
Fonseca Ingênito Moreira Dantas, Sabrina
de Oliveira Santos, Mônica
Adamski da Silva Reis, Angela
da Silva Santos, Rodrigo
author_role author
author2 do Prado Assunção, Leandro
Lima Freitas, Bruno
Pereira Campos, Nawyla
Sousa Silva, Natalia
Araújo Monteiro, João Marcos
Alves Oliveira, Renata
Santana Rodrigues, Geovana
Oliveira Cruz Veríssimo, Rayane
Fonseca Ingênito Moreira Dantas, Sabrina
de Oliveira Santos, Mônica
Adamski da Silva Reis, Angela
da Silva Santos, Rodrigo
author2_role author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Borges dos Anjos, Laura Raniere
do Prado Assunção, Leandro
Lima Freitas, Bruno
Pereira Campos, Nawyla
Sousa Silva, Natalia
Araújo Monteiro, João Marcos
Alves Oliveira, Renata
Santana Rodrigues, Geovana
Oliveira Cruz Veríssimo, Rayane
Fonseca Ingênito Moreira Dantas, Sabrina
de Oliveira Santos, Mônica
Adamski da Silva Reis, Angela
da Silva Santos, Rodrigo
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Molecular Biology; Central Dogma; Genetic Information
Biologia Molecular (Aulas Práticas)
Biologia Molecular, Dogma Central, Informação Genética
topic Molecular Biology; Central Dogma; Genetic Information
Biologia Molecular (Aulas Práticas)
Biologia Molecular, Dogma Central, Informação Genética
description This extension project was presented during the XII edition of the Cultural and Scientific Movement of Aparecida de Goiânia, Goiás, Brazil (MOCCA). The objective was to promote the basic scientific knowledge on the flow of genetic information from experimentation by illustrative methods. Each participant answered a questionnaire to assess their prior knowledge of the topic. He was then directed to a monitor that accompanied him, through the interactive environment, presenting illustrations with models, panels, three-dimensional models, as well as the accomplishment of the simple extraction of DNA from a fruit. At the end, the same questionnaire was reapplied. The comparative analysis of the participant’s performance in the questionnaire before and after the activities showed that interactive and illustrative practical approaches contributed positively to the better understanding of the content suggesting that this methodology can be incorporated into the teaching-learning process.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-07
dc.type.none.fl_str_mv





dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/761
10.16923/reb.v16i2.761
url http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/761
identifier_str_mv 10.16923/reb.v16i2.761
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/761/656
/*ref*/OLIVEIRA, P. S. de; NASCIMENTO, M. C; BIANCONI, L. M. Mudanças conceituais ou comportamentais?. Ciência e Cultura, v.57, n.4, Out/Dez, 2005, Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/pdf/cic/v57n4/a24v57n4.pdf. Acesso em: 15 de Junho de 2016.
/*ref*/KRASILCHIK, M. Reformas e realidades: o caso de ensino das ciências. São Paulo em perspectiva, v.14, n.1, São Paulo, Jan/Mar, 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/spp/v14n1/9805.pdf. Acesso em: 16 de Junho de 2016.
/*ref*/RAMOS, M. B. J.; FARIA, E. T. Aprender e ensinar diferentes olhares e práticas. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, EdiPUCRS, 2011. Disponível em: http://ebooks.pucrs.br/edipucrs/Ebooks/Pdf/978-85-397-0076-9.pdf. Acesso em: 16 de Julho de 2016.
/*ref*/MELO, J. R ; CARMO, E. M. Investigações sobre o ensino de genética e Biologia Molecular no Ensino Médio Brasileiro: reflexões sobre as publicações científicas. Ciência e Educação, v.15, n.3, p.593-611,2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v15n3/09.pdf. Acesso em: 20 de Julho de 2016.
/*ref*/RAZERA, J. C. C; NARDI, R. Ensino de Ciências e Educação Moral. Cultura Acadêmica, Universidade Estadual Paulista, Editora UNESP, p.258, São Paulo, 2009. Disponível em: http://books.scielo.org/id/g5q2h/pdf/nardi-9788579830044-05.pdf. Acesso em: 25 de Setembro de 2016.
/*ref*/VELASCO, J; ODDONE, N. O livro eletrônico na prática científica: estratégia metodológica. Anais do VIII ENANCIB – Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação – UFBA, out, 2007. Disponível em: http://enancib.ibict.br/index.php/enancib/viiienancib/paper/viewFile/2943/2070. Acesso em: 25 de Setembro de 2016.
/*ref*/BATISTETI, C. B; ARUJO, E. S. N; CALUZI, J. J. A formação de conceitos no ensino de biologia e química. Cultura Acadêmica, Universidade Estadual Paulista, Editora UNESP, p.287, São Paulo, 2009. Disponível em: http://books.scielo.org/id/htnbt/pdf/caldeira-9788579830419-04.pdf. Acesso em: 20 de Agosto de 2016.
/*ref*/MARTINS, L. A. P. História da Ciência, objetos, métodos e problemas. Ciência e Educação, (Bauru), v.11, n.2, p.305-317, Bauru, Mai/Ago, São Paulo, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v11n2/10.pdf. Acesso em: 20 de Agosto de 2016.
/*ref*/SOUZA, C. S; IGLESIAS, A. G; FILHO, A. P. Estratégias inovadoras para métodos de ensino tradicionais – aspectos gerais. Simpósio: Tópicos fundamentais para a formação e o desenvolvimento docente para professores dos cursos da área da saúde – Ribeirão Preto, v.47, n.3, Jul/Set, 2014. Disponível em: http://revista.fmrp.usp.br/2014/vol47n3/6_Estrategias-inovadoras-para-metodos-de-ensino-tradicionais-aspectos-gerais.pdf. Acesso em: 20 de Setembro de 2016.
/*ref*/DESSEN, E.M.B; OYAKAWA, J. Extração Caseira de DNA Morango: Protocolo do Centro de Estudos do Genoma Humano-USP. Centro de Estudos do Genoma Humano- USP. 2015. Disponível em, http://www.genoma.ib.usp.br/sites/default/files/protocolos-de-aulas-praticas/extracao_dna_morango_web1.pdf> Acesso em: 20 de setembro de 2016.
/*ref*/BAZIN, M. (1987). Three years of living science in Rio de Janeiro: learning from experience. Scientific Literacy Papers, 67-74. Brasil. (1998). Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF.
/*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
/*ref*/ROSITO, B. A. O Ensino de Ciências e a Experimentação. In: MORAES, R. (org.). Construtivismo e Ensino de Ciências: Reflexões Epistemológicas e Metodológicas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.
/*ref*/OLIVEIRA, T.T. Uso de TICs no Ensino de Biologia: Um olhar docente. Monografia apresentada para obtenção de título de especialista. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Diretoria de Pesquisa e Pós-Graduação. Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino. 2013.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2019 Revista de Ensino de Bioquímica
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2019 Revista de Ensino de Bioquímica
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv


Goiás


dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBq
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBq
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Bioquímica; v. 16, n. 2 (2018): REB (Jul-Dez); 71 - 86
Revista de Enseñanza de Bioquímica; v. 16, n. 2 (2018): REB (Jul-Dez); 71 - 86
Journal of Biochemistry Education; v. 16, n. 2 (2018): REB (Jul-Dez); 71 - 86
Revista de Ensino de Bioquímica; v. 16, n. 2 (2018): REB (Jul-Dez); 71 - 86
2318-8790
reponame:Revista de Ensino de Bioquímica
instname:Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)
instacron:SBBQM
instname_str Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)
instacron_str SBBQM
institution SBBQM
reponame_str Revista de Ensino de Bioquímica
collection Revista de Ensino de Bioquímica
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Bioquímica - Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)
repository.mail.fl_str_mv contato@bioquimica.org.br||ensinodebioquimica@gmail.com
_version_ 1752126676348698624