Biochemistry and Literature: Tales and Chronicles – an approach collaborative learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Bioquímica |
Texto Completo: | http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/698 |
Resumo: | In this activity, the contents of Biochemistry with Literature were integrated in a perspective of collaborative learning. Groups of 3 students created a story (story or chronicle) on one of the subjects of the discipline and presented the text as a post in the intranet system; In banner for the academic community; Oral presentation of the story and a written material containing all texts produced. The application of this methodology was intended to allow the experience of a reflective and collaborative learning process, corroborating with Biochemistry learning and the development of important skills and abilities: reflection, critical sense, organization and ability to work in groups. The self-evaluation carried out with the 69 groups indicated that the activity allowed for a better understanding of the theme, the need for reflection from the beginning and that the group work allowed the discussion and exchange of knowledge about the subject. |
id |
SBBQM-1_9f375fe55c29ade1769ef4f8fa793397 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.bioquimica.org.br:article/698 |
network_acronym_str |
SBBQM-1 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Bioquímica |
repository_id_str |
|
spelling |
Biochemistry and Literature: Tales and Chronicles – an approach collaborative learningBioquímica e Literatura: Contos e Crônicas – uma abordagem por meio da aprendizagem colaborativaBiochemistry; chronicles, collaborative learningBioquímica; crônicas; aprendizagem colaborativaIn this activity, the contents of Biochemistry with Literature were integrated in a perspective of collaborative learning. Groups of 3 students created a story (story or chronicle) on one of the subjects of the discipline and presented the text as a post in the intranet system; In banner for the academic community; Oral presentation of the story and a written material containing all texts produced. The application of this methodology was intended to allow the experience of a reflective and collaborative learning process, corroborating with Biochemistry learning and the development of important skills and abilities: reflection, critical sense, organization and ability to work in groups. The self-evaluation carried out with the 69 groups indicated that the activity allowed for a better understanding of the theme, the need for reflection from the beginning and that the group work allowed the discussion and exchange of knowledge about the subject.Nesta atividade, integrou-se os conteúdos de Bioquímica com a Literatura, numa prespectiva da aprendizagem colaborativa. Grupos de 3 alunos criaram uma história (conto ou crônica) sobre um dos temas da disciplina e apresentaram o texto como postagem no sistema de intranet; em banner para a comunidade acadêmica; apresentação oral da história e um material escrito contendo todos os textos produzidos. A aplicação desta metodologia pretendeu possibilitar a vivência de um processo de aprendizagem reflexiva e colaborativa, corroborando com a aprendizagem de Bioquímica e o desenvolvimento de competências e habilidades importantes: a reflexão, senso crítico, organização e capacidade de trabalhar em grupo. A auto-avaliação realizada com os 69 grupos indicou que a atividade permitiu melhor entendimento no tema trabalhado, a necessidade da reflexão desde o início e que o trabalho em grupo permitiu a discussão e troca de conhecimento sobre o assunto.Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBqTozato Prado, Silvia Regina2017-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/69810.16923/reb.v15i0.698Revista de Ensino de Bioquímica; v. 15 (2017): REB: Especial eventos; 189-201Revista de Enseñanza de Bioquímica; v. 15 (2017): REB: Especial eventos; 189-201Journal of Biochemistry Education; v. 15 (2017): REB: Especial eventos; 189-201Revista de Ensino de Bioquímica; v. 15 (2017): REB: Especial eventos; 189-2012318-8790reponame:Revista de Ensino de Bioquímicainstname:Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)instacron:SBBQMporhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/698/599http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/downloadSuppFile/698/64http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/downloadSuppFile/698/65http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/downloadSuppFile/698/66http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/downloadSuppFile/698/67http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/downloadSuppFile/698/68http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/downloadSuppFile/698/71http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/downloadSuppFile/698/72/*ref*/Silva, J. M. e Saldanha, C. Bioquímica em Medicina – Análises e Perspectivas. Vol. 1. Lisboa: Edições Colibri, 2010./*ref*/Pinheiro et.al (2009) Pinheiro, T. D. L., Silva, J. A. da., Souza, P. R. M. de., Nascimento, M. M. do. & Oliveira, H. D. de. (2009) Ensino de bioquímica para acadêmicos de fisioterapia: visão e avaliação do discente. Revista Brasileira de Ensino de Bioquímica e Biologia Molecular, 7(1), 25-35./*ref*/Vargas LHM. A Bioquímica e a Aprendizagem Baseada em Problemas. Rev. Ensino Bioquímica 2001; 1:15–9./*ref*/Yokaichiya, D. K., Galembeck, E. & Torres, B. B. (2004) O que alunos de diferentes cursos procuram em disciplinas extracurriculares de bioquímica?. Revista Brasileira de Ensino de Bioquímica e Biologia Molecular, 2(1), 37-44./*ref*/Garrido RG, Araújo FO, Oliveira TH, Garrido FSRG. O lugar da Bioquímica no processo de cuidar: Visão de graduandos em Enfermagem. Rev Bras. Ensino Bioquimica Biol Molecular. 2010;1:1-6./*ref*/Barbosa, J.U.; Leal, M.C.; Rossi, S.Q.; Dia, T.N.; Ferreira, K.A.; Oliveira, C.P. Analogias para o ensino de bioquímica no nível médio. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n.1. p.195-208, 2012./*ref*/Oliveira, PS. Estrutura e função das proteínas nos livros didáticos de biologia aprovados no PNLD 2012. Dissertação de Mestrado [Biologia Geral]. Instituto de Biofísica Carlos Chagas Filho, Universidade Federa do Rio de Janeiro./*ref*/Machado, M.S. et al. Bioquímica através da animação. Florianópolis: UFSC, 2010. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/extensio/article/view/1081/4358: Acesso em: 07/07/2017./*ref*/Loguércio et al., 2007 Loguercio, R., Souza, D. e Pino, J. C. D. Mapeando a educação em bioquímica no Brasil. Revista Ciências e Cognição. 2007; 10: 147-155./*ref*/13 Borges e Alencar. Metodologias ativas na promoção da formação crítica do estudante: o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior Cairu em Revista. Jul/Ago 2014, Ano 03, n° 04, p. 1 19-143 , ISSN 22377719./*ref*/Moreira, M.A., Caballero, M.C. e Rodríguez, M.L. (orgs.) (1997). Actas del Encuentro Internacional sobre el Aprendizaje Significativo. Burgos, España. pp. 19-44. Acessado em https://www.if.ufrgs.br/~moreira/apsigsubport.pdf em 05/03/2017) (Revista Brasileira de Física, Vol. 9, NP 1, 1979 A Teoria de Aprendizagem de David Ausubel como Sistema de Referência para a Organizaçilo de Conteúdo de Física* M. A. MOREIRA./*ref*/Torres, P.L; Irala, E.A. Aprendizagem colaborativa: Teoria e Prática. Coleção Agrinho. Acessado em: http://www.agrinho.com.br/site/wp-content/uploads/2014/09/2_03_Aprendizagem-colaborativa.pdf; 06/07/2017[13] Sitó, J. A. S. Capacidades, competências e habilidades: um desafio para a Educação no contexto do século XXI. Acessado em http://www.alegrete.rs.gov.br/site/secao/arquivo/11-1386069998-355.pdf, em 06/07/2017./*ref*/Dewey, John. Experiência e educação. 3 ed. São Paulo: Nacional, 1979./*ref*/Dorigon, Thaisa C.; Romanowski, Joana P. Revista Intersaberes, Curitiba, ano 3, n. 5, p. 8 - 22, jan/jul 2008 Disponível em: http://www.uninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/123/96./*ref*/Mitre, S. M.i; Siqueira-Batista, R.; Girardi, J. M.; Morais-Pinto, N. M.; Meirelles, C.A.B.; Pinto-Porto, C.; Moreira, T.; Hoffmann, L. M. Al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 13, 2008.Direitos autorais 2017 Revista de Ensino de Bioquímicahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-25T17:24:33Zoai:ojs.bioquimica.org.br:article/698Revistahttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REBONGhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/oaicontato@bioquimica.org.br||ensinodebioquimica@gmail.com2318-87901677-2318opendoar:2022-03-25T17:24:33Revista de Ensino de Bioquímica - Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Biochemistry and Literature: Tales and Chronicles – an approach collaborative learning Bioquímica e Literatura: Contos e Crônicas – uma abordagem por meio da aprendizagem colaborativa |
title |
Biochemistry and Literature: Tales and Chronicles – an approach collaborative learning |
spellingShingle |
Biochemistry and Literature: Tales and Chronicles – an approach collaborative learning Tozato Prado, Silvia Regina Biochemistry; chronicles, collaborative learning Bioquímica; crônicas; aprendizagem colaborativa |
title_short |
Biochemistry and Literature: Tales and Chronicles – an approach collaborative learning |
title_full |
Biochemistry and Literature: Tales and Chronicles – an approach collaborative learning |
title_fullStr |
Biochemistry and Literature: Tales and Chronicles – an approach collaborative learning |
title_full_unstemmed |
Biochemistry and Literature: Tales and Chronicles – an approach collaborative learning |
title_sort |
Biochemistry and Literature: Tales and Chronicles – an approach collaborative learning |
author |
Tozato Prado, Silvia Regina |
author_facet |
Tozato Prado, Silvia Regina |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tozato Prado, Silvia Regina |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Biochemistry; chronicles, collaborative learning Bioquímica; crônicas; aprendizagem colaborativa |
topic |
Biochemistry; chronicles, collaborative learning Bioquímica; crônicas; aprendizagem colaborativa |
description |
In this activity, the contents of Biochemistry with Literature were integrated in a perspective of collaborative learning. Groups of 3 students created a story (story or chronicle) on one of the subjects of the discipline and presented the text as a post in the intranet system; In banner for the academic community; Oral presentation of the story and a written material containing all texts produced. The application of this methodology was intended to allow the experience of a reflective and collaborative learning process, corroborating with Biochemistry learning and the development of important skills and abilities: reflection, critical sense, organization and ability to work in groups. The self-evaluation carried out with the 69 groups indicated that the activity allowed for a better understanding of the theme, the need for reflection from the beginning and that the group work allowed the discussion and exchange of knowledge about the subject. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-10-10 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/698 10.16923/reb.v15i0.698 |
url |
http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/698 |
identifier_str_mv |
10.16923/reb.v15i0.698 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/698/599 http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/downloadSuppFile/698/64 http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/downloadSuppFile/698/65 http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/downloadSuppFile/698/66 http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/downloadSuppFile/698/67 http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/downloadSuppFile/698/68 http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/downloadSuppFile/698/71 http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/downloadSuppFile/698/72 /*ref*/Silva, J. M. e Saldanha, C. Bioquímica em Medicina – Análises e Perspectivas. Vol. 1. Lisboa: Edições Colibri, 2010. /*ref*/Pinheiro et.al (2009) Pinheiro, T. D. L., Silva, J. A. da., Souza, P. R. M. de., Nascimento, M. M. do. & Oliveira, H. D. de. (2009) Ensino de bioquímica para acadêmicos de fisioterapia: visão e avaliação do discente. Revista Brasileira de Ensino de Bioquímica e Biologia Molecular, 7(1), 25-35. /*ref*/Vargas LHM. A Bioquímica e a Aprendizagem Baseada em Problemas. Rev. Ensino Bioquímica 2001; 1:15–9. /*ref*/Yokaichiya, D. K., Galembeck, E. & Torres, B. B. (2004) O que alunos de diferentes cursos procuram em disciplinas extracurriculares de bioquímica?. Revista Brasileira de Ensino de Bioquímica e Biologia Molecular, 2(1), 37-44. /*ref*/Garrido RG, Araújo FO, Oliveira TH, Garrido FSRG. O lugar da Bioquímica no processo de cuidar: Visão de graduandos em Enfermagem. Rev Bras. Ensino Bioquimica Biol Molecular. 2010;1:1-6. /*ref*/Barbosa, J.U.; Leal, M.C.; Rossi, S.Q.; Dia, T.N.; Ferreira, K.A.; Oliveira, C.P. Analogias para o ensino de bioquímica no nível médio. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n.1. p.195-208, 2012. /*ref*/Oliveira, PS. Estrutura e função das proteínas nos livros didáticos de biologia aprovados no PNLD 2012. Dissertação de Mestrado [Biologia Geral]. Instituto de Biofísica Carlos Chagas Filho, Universidade Federa do Rio de Janeiro. /*ref*/Machado, M.S. et al. Bioquímica através da animação. Florianópolis: UFSC, 2010. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/extensio/article/view/1081/4358: Acesso em: 07/07/2017. /*ref*/Loguércio et al., 2007 Loguercio, R., Souza, D. e Pino, J. C. D. Mapeando a educação em bioquímica no Brasil. Revista Ciências e Cognição. 2007; 10: 147-155. /*ref*/13 Borges e Alencar. Metodologias ativas na promoção da formação crítica do estudante: o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior Cairu em Revista. Jul/Ago 2014, Ano 03, n° 04, p. 1 19-143 , ISSN 22377719. /*ref*/Moreira, M.A., Caballero, M.C. e Rodríguez, M.L. (orgs.) (1997). Actas del Encuentro Internacional sobre el Aprendizaje Significativo. Burgos, España. pp. 19-44. Acessado em https://www.if.ufrgs.br/~moreira/apsigsubport.pdf em 05/03/2017) (Revista Brasileira de Física, Vol. 9, NP 1, 1979 A Teoria de Aprendizagem de David Ausubel como Sistema de Referência para a Organizaçilo de Conteúdo de Física* M. A. MOREIRA. /*ref*/Torres, P.L; Irala, E.A. Aprendizagem colaborativa: Teoria e Prática. Coleção Agrinho. Acessado em: http://www.agrinho.com.br/site/wp-content/uploads/2014/09/2_03_Aprendizagem-colaborativa.pdf; 06/07/2017[13] Sitó, J. A. S. Capacidades, competências e habilidades: um desafio para a Educação no contexto do século XXI. Acessado em http://www.alegrete.rs.gov.br/site/secao/arquivo/11-1386069998-355.pdf, em 06/07/2017. /*ref*/Dewey, John. Experiência e educação. 3 ed. São Paulo: Nacional, 1979. /*ref*/Dorigon, Thaisa C.; Romanowski, Joana P. Revista Intersaberes, Curitiba, ano 3, n. 5, p. 8 - 22, jan/jul 2008 Disponível em: http://www.uninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/123/96. /*ref*/Mitre, S. M.i; Siqueira-Batista, R.; Girardi, J. M.; Morais-Pinto, N. M.; Meirelles, C.A.B.; Pinto-Porto, C.; Moreira, T.; Hoffmann, L. M. Al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 13, 2008. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Revista de Ensino de Bioquímica http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Revista de Ensino de Bioquímica http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBq |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBq |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Bioquímica; v. 15 (2017): REB: Especial eventos; 189-201 Revista de Enseñanza de Bioquímica; v. 15 (2017): REB: Especial eventos; 189-201 Journal of Biochemistry Education; v. 15 (2017): REB: Especial eventos; 189-201 Revista de Ensino de Bioquímica; v. 15 (2017): REB: Especial eventos; 189-201 2318-8790 reponame:Revista de Ensino de Bioquímica instname:Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq) instacron:SBBQM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq) |
instacron_str |
SBBQM |
institution |
SBBQM |
reponame_str |
Revista de Ensino de Bioquímica |
collection |
Revista de Ensino de Bioquímica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Bioquímica - Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq) |
repository.mail.fl_str_mv |
contato@bioquimica.org.br||ensinodebioquimica@gmail.com |
_version_ |
1752126678006497280 |