Turismo de Base Comunitária na Amazônia Legal brasileira: organização da atividade ou estratégia de marketing?
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Ecoturismo |
Texto Completo: | https://periodicos.unifesp.br/index.php/ecoturismo/article/view/6787 |
Resumo: | Community Based Tourism (TBC) has been debated as a potential good way to develop the activity, being one of the fronts in opposition to the so-called mass tourism. By the way, this study seeks to deliberate the concept of TBC and the unfolding of its practice as an organization of the activity and marketing strategy. For this, a bibliographic review and cabinet research was carried out on the experiences of TBC in the Brazilian Legal Amazon. As results, it was perceived that the TBC is eminently a form of organization of the tourist activity which the protagonism of communities predominates in the planning and development of the activity, with the purpose of income generating and improving its quality of life in its territory. It was also identified nine destinations in the Legal Amazon mentioned as experiences that use this type of organization. In addition, three of these: Pousada Uacari (AM), Community Ecotourism at Polo Tapajós (PA) and Pousada Aldeia dos Lagos (AM) work the community base in the perspective of marketing strategy. These spaces divulge a larger structure to assist tourists, including community hostels and bilingual promotional material (Portuguese and English), as well as insertion in internet sites (own and / or partners) and social networks. |
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Turismo de Base Comunitária na Amazônia Legal brasileira: organização da atividade ou estratégia de marketing?Community Based TourismMarketingLegal AmazonTurismo de Base ComunitáriaMarketingAmazônia LegalCommunity Based Tourism (TBC) has been debated as a potential good way to develop the activity, being one of the fronts in opposition to the so-called mass tourism. By the way, this study seeks to deliberate the concept of TBC and the unfolding of its practice as an organization of the activity and marketing strategy. For this, a bibliographic review and cabinet research was carried out on the experiences of TBC in the Brazilian Legal Amazon. As results, it was perceived that the TBC is eminently a form of organization of the tourist activity which the protagonism of communities predominates in the planning and development of the activity, with the purpose of income generating and improving its quality of life in its territory. It was also identified nine destinations in the Legal Amazon mentioned as experiences that use this type of organization. In addition, three of these: Pousada Uacari (AM), Community Ecotourism at Polo Tapajós (PA) and Pousada Aldeia dos Lagos (AM) work the community base in the perspective of marketing strategy. These spaces divulge a larger structure to assist tourists, including community hostels and bilingual promotional material (Portuguese and English), as well as insertion in internet sites (own and / or partners) and social networks.O Turismo de Base Comunitária (TBC) vem sendo debatido como uma potencial boa maneira de desenvolvimento da atividade, sendo uma das frentes de contraposição ao chamado turismo de massa. Diante disso, este estudo busca discutir o conceito do TBC e os desdobramentos de sua prática enquanto organização da atividade e estratégia de marketing. Para tanto, foi realizada revisão bibliográfica e pesquisa de gabinete sobre experiências de TBC na Amazônia Legal brasileira. Dentre os resultados, percebeu-se que o TBC é eminentemente uma forma de organização da atividade turística, onde predomina o protagonismo de comunidades no planejamento e desenvolvimento da atividade, com fins a geração de renda e melhoria de sua qualidade vida, em seu território. Identificaram-se ainda nove destinos na Amazônia Legal mencionados como experiências que usam esse tipo de organização. Além disso, três desses: Pousada Uacari (AM), Ecoturismo comunitário no Polo Tapajós (PA) e Pousada Aldeia dos Lagos (AM) trabalham a base comunitária na perspectiva de estratégia de marketing. Estes divulgam maior estrutura para atendimento de turistas, inclusive com pousadas comunitárias e material promocional bilíngue (português e inglês), bem como inserção em sites de internet (próprios e/ou de parceiros) e redes sociais.Universidade Federal de São Paulo2019-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/ecoturismo/article/view/678710.34024/rbecotur.2019.v12.6787Revista Brasileira de Ecoturismo (RBEcotur); v. 12 n. 4 (2019): agosto-outubro/2019Brazilian Journal of Ecotourism; Vol. 12 No. 4 (2019): agosto-outubro/2019Revista Brasileña de Ecoturismo; Vol. 12 Núm. 4 (2019): agosto-outubro/20191983-9391reponame:Revista Brasileira de Ecoturismoinstname:Sociedade Brasileira de Ecoturismo (SBECotur)instacron:SBECOTURporhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/ecoturismo/article/view/6787/7009Copyright (c) 2019 Revista Brasileira de Ecoturismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Abel PojoSantos, Bárbara Pereira Carmona dos2021-10-05T20:21:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6787Revistahttps://periodicos.unifesp.br/index.php/ecoturismo/indexPUBhttp://www.sbecotur.org.br/rbecotur/seer/index.php/ecoturismo/oai||zneiman@gmail.com1983-93911983-9391opendoar:2021-10-05T20:21:12Revista Brasileira de Ecoturismo - Sociedade Brasileira de Ecoturismo (SBECotur)false |
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