Grammar and translation of mathematical texts: reflections for Mathematics Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira Junior, Valdomiro Pinheiro
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Paulo Vilhena da, Silva Melo, Luciano Augusto da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/21
Resumo: The article in question aims to present reflections and discussions about mathematical language in teaching and learning. In the first instance, it considers the importance of the grammar of mathematics, that is, of its rules, as a condition of meaning for its propositions. Another point of these reflections concerns the translation of mathematical texts, from the perspective of language games and their applications in education. Beforehand, the fact that certain difficulties in learning mathematics arise from a poor understanding of the grammar of their language stands out. In this sense, the adopted framework consists of epistemological notes and philosophical inferences, without the intention of presenting a methodological bias, but a Wittgensteinian therapeutic perspective, about the significant uses of mathematical concepts in education, as a condition of possibility for teaching and learning of mathemathics. Finally, we present reflections on translation in situations of teaching and learning mathematics and on the possibility of understanding this subject without mastering its grammar.
id SBEM_29cedb1662939ec2bb264a4bbc08f1fe
oai_identifier_str oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/21
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Grammar and translation of mathematical texts: reflections for Mathematics EducationGramática y traducción de textos matemáticos: reflexiones para la Educación MatemáticaGramática e tradução de textos matemáticos: reflexões para a Educação MatemáticaGramáticaTraduçãoMatemáticaWittgensteinGramáticaTraducciónMatemáticasWittgensteinGrammarTranslationMathematicsWittgensteinThe article in question aims to present reflections and discussions about mathematical language in teaching and learning. In the first instance, it considers the importance of the grammar of mathematics, that is, of its rules, as a condition of meaning for its propositions. Another point of these reflections concerns the translation of mathematical texts, from the perspective of language games and their applications in education. Beforehand, the fact that certain difficulties in learning mathematics arise from a poor understanding of the grammar of their language stands out. In this sense, the adopted framework consists of epistemological notes and philosophical inferences, without the intention of presenting a methodological bias, but a Wittgensteinian therapeutic perspective, about the significant uses of mathematical concepts in education, as a condition of possibility for teaching and learning of mathemathics. Finally, we present reflections on translation in situations of teaching and learning mathematics and on the possibility of understanding this subject without mastering its grammar.El artículo en cuestión tiene como objetivo presentar reflexiones y discusiones sobre el lenguaje matemático en la enseñanza y el aprendizaje. En primera instancia, considera la importancia de la gramática de las matemáticas, es decir, de sus reglas, como condición de significado de sus proposiciones. Otro punto de estas reflexiones se refiere a la traducción de textos matemáticos, desde la perspectiva de los juegos de lenguaje y sus aplicaciones en la educación. De antemano, destaca el hecho de que ciertas dificultades en el aprendizaje de las matemáticas surgen de una mala comprensión de la gramática de su lengua. En ese sentido, el marco adoptado consiste en notas epistemológicas y conclusiones filosóficas, sin la intención de presentar un sesgo metodológico, sino una perspectiva terapéutica wittgensteiniana, sobre los usos significativos de los conceptos matemáticos en la educación, como condición de posibilidad para la enseñanza y el aprendizaje. de matemáticas. Finalmente, presentamos reflexiones sobre la traducción en situaciones de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas y sobre la posibilidad de comprender esta materia sin dominar su gramática. O artigo em questão tem como objetivo apresentar reflexões e discussões acerca da linguagem no ensino de matemática. Em primeira instância, considera-se a importância da gramática da matemática, isto é, de suas regras, enquanto condição de sentido para suas proposições. Outro ponto dessas reflexões, recai sobre a tradução de textos matemáticos, na perspectiva dos jogos de linguagem e suas aplicações na educação. De antemão, sobressai-se o fato de que certas dificuldades no aprendizado da matemática advêm da má compreensão da gramática de sua linguagem. Nesse sentido, o referencial adotado, consiste em apontamentos epistemológicos e de ilações filosóficas, sem o intuito de apresentar um viés metodológico e sim uma perspectiva terapêutica wittgensteiniana, acerca dos usos significativos de conceitos matemáticos na educação, como condição de possibilidade para o ensino e aprendizagem da matemática. Por fim, apresentamos reflexões sobre a tradução em situações de ensino aprendizado da matemática e sobre a possibilidade de compreender tal disciplina sem o domínio de sua gramática. Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/2110.37001/remat25269062v20id782Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023077Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023077Revista de Educação Matemática; v. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e0230772526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/21/22https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira Junior, Valdomiro PinheiroSilva, Paulo Vilhena da Silva Melo, Luciano Augusto da2023-07-04T01:45:30Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/21Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-04T01:45:30Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Grammar and translation of mathematical texts: reflections for Mathematics Education
Gramática y traducción de textos matemáticos: reflexiones para la Educación Matemática
Gramática e tradução de textos matemáticos: reflexões para a Educação Matemática
title Grammar and translation of mathematical texts: reflections for Mathematics Education
spellingShingle Grammar and translation of mathematical texts: reflections for Mathematics Education
Teixeira Junior, Valdomiro Pinheiro
Gramática
Tradução
Matemática
Wittgenstein
Gramática
Traducción
Matemáticas
Wittgenstein
Grammar
Translation
Mathematics
Wittgenstein
title_short Grammar and translation of mathematical texts: reflections for Mathematics Education
title_full Grammar and translation of mathematical texts: reflections for Mathematics Education
title_fullStr Grammar and translation of mathematical texts: reflections for Mathematics Education
title_full_unstemmed Grammar and translation of mathematical texts: reflections for Mathematics Education
title_sort Grammar and translation of mathematical texts: reflections for Mathematics Education
author Teixeira Junior, Valdomiro Pinheiro
author_facet Teixeira Junior, Valdomiro Pinheiro
Silva, Paulo Vilhena da
Silva Melo, Luciano Augusto da
author_role author
author2 Silva, Paulo Vilhena da
Silva Melo, Luciano Augusto da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira Junior, Valdomiro Pinheiro
Silva, Paulo Vilhena da
Silva Melo, Luciano Augusto da
dc.subject.por.fl_str_mv Gramática
Tradução
Matemática
Wittgenstein
Gramática
Traducción
Matemáticas
Wittgenstein
Grammar
Translation
Mathematics
Wittgenstein
topic Gramática
Tradução
Matemática
Wittgenstein
Gramática
Traducción
Matemáticas
Wittgenstein
Grammar
Translation
Mathematics
Wittgenstein
description The article in question aims to present reflections and discussions about mathematical language in teaching and learning. In the first instance, it considers the importance of the grammar of mathematics, that is, of its rules, as a condition of meaning for its propositions. Another point of these reflections concerns the translation of mathematical texts, from the perspective of language games and their applications in education. Beforehand, the fact that certain difficulties in learning mathematics arise from a poor understanding of the grammar of their language stands out. In this sense, the adopted framework consists of epistemological notes and philosophical inferences, without the intention of presenting a methodological bias, but a Wittgensteinian therapeutic perspective, about the significant uses of mathematical concepts in education, as a condition of possibility for teaching and learning of mathemathics. Finally, we present reflections on translation in situations of teaching and learning mathematics and on the possibility of understanding this subject without mastering its grammar.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/21
10.37001/remat25269062v20id782
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/21
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v20id782
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/21/22
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023077
Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023077
Revista de Educação Matemática; v. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023077
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv douglas.tinti@unicid.edu.br
_version_ 1798313494204907520