"A" Meta-understanding of Mathematics Teaching and Learning through Video Lessons
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/49 |
Resumo: | The present work consists of a Qualitative Meta-analysis of three independent studies that deal with the Teaching and Learning Mathematics by means of videoclasses. For such, the main objective here is to comprehend how the teaching and learning of Mathematics by means of videoclasses can develop aspects of dialogic communication between youtuber teachers and the students of the channel the material if streamed on, in order to foster a social transformation of the subjects involved in that process. The data gathered are snippets of the data from the primary studies, that is, of the articles from and the book chapter constitute the meta-analysis. The analysis of those data was carried out based upon the presupposes of the French line Discourse Analysis (DA), theorized by Michel Pêcheux and Eni Orlandi. The findings researched under two thematic axes indicate a possibility of constituting a mathematical communication between the subjects in question, with questions of a social and inclusive nature. |
id |
SBEM_4824695ebf42113615fbc17ccb96a430 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/49 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
"A" Meta-understanding of Mathematics Teaching and Learning through Video Lessons"A" Metacomprensión de la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas a través de lecciones en video"Uma" Metacompreensão do Ensino e Aprendizagem de Matemática através de Videoaulas MetanáliseEnsino e Aprendizagem de MatemáticaVideoaulaComunicaçãoMetanálisisEnseñanza y Aprendizaje de MatemáticaVideoaulaComunicaciónMeta-analysisTeaching and Leaning of MathematicsVideoclassCommunicationThe present work consists of a Qualitative Meta-analysis of three independent studies that deal with the Teaching and Learning Mathematics by means of videoclasses. For such, the main objective here is to comprehend how the teaching and learning of Mathematics by means of videoclasses can develop aspects of dialogic communication between youtuber teachers and the students of the channel the material if streamed on, in order to foster a social transformation of the subjects involved in that process. The data gathered are snippets of the data from the primary studies, that is, of the articles from and the book chapter constitute the meta-analysis. The analysis of those data was carried out based upon the presupposes of the French line Discourse Analysis (DA), theorized by Michel Pêcheux and Eni Orlandi. The findings researched under two thematic axes indicate a possibility of constituting a mathematical communication between the subjects in question, with questions of a social and inclusive nature.El presente artículo consiste en un Metanálisis Cualitativo de tres estudios independientes que tratan del Enseñanza y Aprendizaje de Matemática por medio de videoaulas. Para eso, el principal objetivo de eso artículo es comprender como la enseñanza e la aprendizaje de matemática por medio de videoaulas poden desarrollar aspectos de la comunicación dialógica entre profesores youtubers y los estudiantes de los canales donde son vehiculados los materiales, de modo a fomentar una transformación social de los sujetos envueltos en eso proceso. Los datos obtenidos son recortes de dos dados de los estudios primarios, o sea, de los artículos del capítulo del libro constitutivos del metanálisis. El análisis de esos datos fue realizada por medio de los presupuestos de la Análisis del Discurso de la línea francesa (AD), teorizada por Michel Pêcheux y Eni Orlandi. Los hallazgos investigados bajo dos ejes temáticos indican una posibilidad de constituir una comunicación matemática entre los sujetos en cuestión, con cuestiones de carácter social e inclusivo. O presente trabalho consiste numa Metanálise Qualitativa de três estudos independentes que versam sobre Ensino e Aprendizagem de Matemática através de Videoaulas. Para isso, o objetivo principal é compreender como o ensino e a aprendizagem de Matemática através de videoaulas podem desenvolver aspectos da comunicação dialógica entre professores youtubers e os estudantes dos canais onde são veiculados os materiais, de modo a fomentar uma transformação social dos sujeitos envolvidos neste processo. Os dados obtidos são recortes dos dados dos estudos primários, ou seja, dos artigos e do capítulo de livro constitutivos da Metanálise. A sistematização e a análise desses dados foram realizadas a partir dos pressupostos da Análise de Discurso de linhagem francesa (AD), teorizada por Michel Pêcheux e Eni Orlandi. Os achados da pesquisa, sistematizados sob dois eixos temáticos, indicam haver a possibilidade de se constituir uma comunicação matemática entre os sujeitos em questão, com implicações de natureza social e inclusiva.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2022-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/4910.37001/remat25269062v19id706Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022060Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022060Revista de Educação Matemática; v. 19 n. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e0220602526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/49/50https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Carvalho Pires, Fernando deQueiroz Pinheiro, Joseane Mirtis de2023-07-04T16:11:37Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/49Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-04T16:11:37Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
"A" Meta-understanding of Mathematics Teaching and Learning through Video Lessons "A" Metacomprensión de la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas a través de lecciones en video "Uma" Metacompreensão do Ensino e Aprendizagem de Matemática através de Videoaulas |
title |
"A" Meta-understanding of Mathematics Teaching and Learning through Video Lessons |
spellingShingle |
"A" Meta-understanding of Mathematics Teaching and Learning through Video Lessons Carvalho Pires, Fernando de Metanálise Ensino e Aprendizagem de Matemática Videoaula Comunicação Metanálisis Enseñanza y Aprendizaje de Matemática Videoaula Comunicación Meta-analysis Teaching and Leaning of Mathematics Videoclass Communication |
title_short |
"A" Meta-understanding of Mathematics Teaching and Learning through Video Lessons |
title_full |
"A" Meta-understanding of Mathematics Teaching and Learning through Video Lessons |
title_fullStr |
"A" Meta-understanding of Mathematics Teaching and Learning through Video Lessons |
title_full_unstemmed |
"A" Meta-understanding of Mathematics Teaching and Learning through Video Lessons |
title_sort |
"A" Meta-understanding of Mathematics Teaching and Learning through Video Lessons |
author |
Carvalho Pires, Fernando de |
author_facet |
Carvalho Pires, Fernando de Queiroz Pinheiro, Joseane Mirtis de |
author_role |
author |
author2 |
Queiroz Pinheiro, Joseane Mirtis de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho Pires, Fernando de Queiroz Pinheiro, Joseane Mirtis de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metanálise Ensino e Aprendizagem de Matemática Videoaula Comunicação Metanálisis Enseñanza y Aprendizaje de Matemática Videoaula Comunicación Meta-analysis Teaching and Leaning of Mathematics Videoclass Communication |
topic |
Metanálise Ensino e Aprendizagem de Matemática Videoaula Comunicação Metanálisis Enseñanza y Aprendizaje de Matemática Videoaula Comunicación Meta-analysis Teaching and Leaning of Mathematics Videoclass Communication |
description |
The present work consists of a Qualitative Meta-analysis of three independent studies that deal with the Teaching and Learning Mathematics by means of videoclasses. For such, the main objective here is to comprehend how the teaching and learning of Mathematics by means of videoclasses can develop aspects of dialogic communication between youtuber teachers and the students of the channel the material if streamed on, in order to foster a social transformation of the subjects involved in that process. The data gathered are snippets of the data from the primary studies, that is, of the articles from and the book chapter constitute the meta-analysis. The analysis of those data was carried out based upon the presupposes of the French line Discourse Analysis (DA), theorized by Michel Pêcheux and Eni Orlandi. The findings researched under two thematic axes indicate a possibility of constituting a mathematical communication between the subjects in question, with questions of a social and inclusive nature. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/49 10.37001/remat25269062v19id706 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/49 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v19id706 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/49/50 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022060 Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022060 Revista de Educação Matemática; v. 19 n. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022060 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
douglas.tinti@unicid.edu.br |
_version_ |
1798313494281453568 |