"A" Meta-understanding of Mathematics Teaching and Learning through Video Lessons

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho Pires, Fernando de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Queiroz Pinheiro, Joseane Mirtis de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/49
Resumo: The present work consists of a Qualitative Meta-analysis of three independent studies that deal with the Teaching and Learning Mathematics by means of videoclasses. For such, the main objective here is to comprehend how the teaching and learning of Mathematics by means of videoclasses can develop aspects of dialogic communication between youtuber teachers and the students of the channel the material if streamed on, in order to foster a social transformation of the subjects involved in that process. The data gathered   are snippets of the data from the primary studies, that is, of the articles from and the book chapter constitute the meta-analysis. The analysis of those data was carried out based upon the presupposes of the French line Discourse Analysis (DA), theorized by Michel Pêcheux and Eni Orlandi. The findings researched under two thematic axes indicate a possibility of constituting a mathematical communication between the subjects in question, with questions of a social and inclusive nature.
id SBEM_4824695ebf42113615fbc17ccb96a430
oai_identifier_str oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/49
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling "A" Meta-understanding of Mathematics Teaching and Learning through Video Lessons"A" Metacomprensión de la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas a través de lecciones en video"Uma" Metacompreensão do Ensino e Aprendizagem de Matemática através de Videoaulas MetanáliseEnsino e Aprendizagem de MatemáticaVideoaulaComunicaçãoMetanálisisEnseñanza y Aprendizaje de MatemáticaVideoaulaComunicaciónMeta-analysisTeaching and Leaning of MathematicsVideoclassCommunicationThe present work consists of a Qualitative Meta-analysis of three independent studies that deal with the Teaching and Learning Mathematics by means of videoclasses. For such, the main objective here is to comprehend how the teaching and learning of Mathematics by means of videoclasses can develop aspects of dialogic communication between youtuber teachers and the students of the channel the material if streamed on, in order to foster a social transformation of the subjects involved in that process. The data gathered   are snippets of the data from the primary studies, that is, of the articles from and the book chapter constitute the meta-analysis. The analysis of those data was carried out based upon the presupposes of the French line Discourse Analysis (DA), theorized by Michel Pêcheux and Eni Orlandi. The findings researched under two thematic axes indicate a possibility of constituting a mathematical communication between the subjects in question, with questions of a social and inclusive nature.El presente artículo consiste en un Metanálisis Cualitativo de tres estudios independientes que tratan del Enseñanza y Aprendizaje de Matemática por medio de videoaulas. Para eso, el principal objetivo de eso artículo es comprender como la enseñanza e la aprendizaje de matemática por medio de videoaulas poden desarrollar aspectos de la comunicación dialógica entre profesores youtubers y los estudiantes de los canales donde son vehiculados los materiales, de modo a fomentar una transformación social de los sujetos envueltos en eso proceso. Los datos obtenidos son recortes de dos dados de los estudios primarios, o sea, de los artículos del capítulo del libro constitutivos del metanálisis. El análisis de esos datos fue realizada por medio de los presupuestos de la Análisis del Discurso de la línea francesa (AD), teorizada por Michel Pêcheux y Eni Orlandi. Los hallazgos investigados bajo dos ejes temáticos indican una posibilidad de constituir una comunicación matemática entre los sujetos en cuestión, con cuestiones de carácter social e inclusivo.       O presente trabalho consiste numa Metanálise Qualitativa de três estudos independentes que versam sobre Ensino e Aprendizagem de Matemática através de Videoaulas. Para isso, o objetivo principal é compreender como o ensino e a aprendizagem de Matemática através de videoaulas podem desenvolver aspectos da comunicação dialógica entre professores youtubers e os estudantes dos canais onde são veiculados os materiais, de modo a fomentar uma transformação social dos sujeitos envolvidos neste processo. Os dados obtidos são recortes dos dados dos estudos primários, ou seja, dos artigos e do capítulo de livro constitutivos da Metanálise. A sistematização e a análise desses dados foram realizadas a partir dos pressupostos da Análise de Discurso de linhagem francesa (AD), teorizada por Michel Pêcheux e Eni Orlandi. Os achados da pesquisa, sistematizados sob dois eixos temáticos, indicam haver a possibilidade de se constituir uma comunicação matemática entre os sujeitos em questão, com implicações de natureza social e inclusiva.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2022-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/4910.37001/remat25269062v19id706Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022060Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022060Revista de Educação Matemática; v. 19 n. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e0220602526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/49/50https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Carvalho Pires, Fernando deQueiroz Pinheiro, Joseane Mirtis de2023-07-04T16:11:37Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/49Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-04T16:11:37Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv "A" Meta-understanding of Mathematics Teaching and Learning through Video Lessons
"A" Metacomprensión de la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas a través de lecciones en video
"Uma" Metacompreensão do Ensino e Aprendizagem de Matemática através de Videoaulas
title "A" Meta-understanding of Mathematics Teaching and Learning through Video Lessons
spellingShingle "A" Meta-understanding of Mathematics Teaching and Learning through Video Lessons
Carvalho Pires, Fernando de
Metanálise
Ensino e Aprendizagem de Matemática
Videoaula
Comunicação
Metanálisis
Enseñanza y Aprendizaje de Matemática
Videoaula
Comunicación
Meta-analysis
Teaching and Leaning of Mathematics
Videoclass
Communication
title_short "A" Meta-understanding of Mathematics Teaching and Learning through Video Lessons
title_full "A" Meta-understanding of Mathematics Teaching and Learning through Video Lessons
title_fullStr "A" Meta-understanding of Mathematics Teaching and Learning through Video Lessons
title_full_unstemmed "A" Meta-understanding of Mathematics Teaching and Learning through Video Lessons
title_sort "A" Meta-understanding of Mathematics Teaching and Learning through Video Lessons
author Carvalho Pires, Fernando de
author_facet Carvalho Pires, Fernando de
Queiroz Pinheiro, Joseane Mirtis de
author_role author
author2 Queiroz Pinheiro, Joseane Mirtis de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho Pires, Fernando de
Queiroz Pinheiro, Joseane Mirtis de
dc.subject.por.fl_str_mv Metanálise
Ensino e Aprendizagem de Matemática
Videoaula
Comunicação
Metanálisis
Enseñanza y Aprendizaje de Matemática
Videoaula
Comunicación
Meta-analysis
Teaching and Leaning of Mathematics
Videoclass
Communication
topic Metanálise
Ensino e Aprendizagem de Matemática
Videoaula
Comunicação
Metanálisis
Enseñanza y Aprendizaje de Matemática
Videoaula
Comunicación
Meta-analysis
Teaching and Leaning of Mathematics
Videoclass
Communication
description The present work consists of a Qualitative Meta-analysis of three independent studies that deal with the Teaching and Learning Mathematics by means of videoclasses. For such, the main objective here is to comprehend how the teaching and learning of Mathematics by means of videoclasses can develop aspects of dialogic communication between youtuber teachers and the students of the channel the material if streamed on, in order to foster a social transformation of the subjects involved in that process. The data gathered   are snippets of the data from the primary studies, that is, of the articles from and the book chapter constitute the meta-analysis. The analysis of those data was carried out based upon the presupposes of the French line Discourse Analysis (DA), theorized by Michel Pêcheux and Eni Orlandi. The findings researched under two thematic axes indicate a possibility of constituting a mathematical communication between the subjects in question, with questions of a social and inclusive nature.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/49
10.37001/remat25269062v19id706
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/49
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v19id706
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/49/50
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022060
Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022060
Revista de Educação Matemática; v. 19 n. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022060
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv douglas.tinti@unicid.edu.br
_version_ 1798313494281453568