Problematizations in School Practices Involving Probabilistic Thinking: math making sense

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Grando, Regina Célia
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lixandrão Santos, Jaqueline Aparecida Foratto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/160
Resumo: The text presents a discussion about the teaching and learning processes in school mathematics, seeking to establish a mathematical "meaningful" process. In this perspective, it makes considerations about the classroom as a social environment of interactions, aiming to give meaning to Mathematics, in tasks from the perspective of problematization. The movement of ideas related to the methodology of problem-solving is discussed, in a teaching of Mathematics to solve problems, through problem-solving and Mathematics. It seeks to make sense of this resolution in a problematizing environment. The following aspects are considered: the nature of the task, the role of the teacher, the educational resources, the social culture of the Mathematics classroom, and the accessibility of Mathematics for all the students (Hiebert et al, 1997). Classroom situations that contemplate such aspects are presented, with problematizations involved in the movement of students' probabilistic thinking. The mediation of the researcher professor contributes to the mathematical learning movement with meaning.
id SBEM_5ce7eaa319168d9fbc526bc97f37a38f
oai_identifier_str oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/160
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Problematizations in School Practices Involving Probabilistic Thinking: math making senseResolver problemas en las Prácticas Escolares que involucran situaciones probabilisticoas: darle sentido a las matemáticasProblematizações em práticas escolares envolvendo o pensamento probabilístico: fazendo matemática com sentidoResolução de problemasPensamento ProbabilísticoPesquisa em Prática Matemática EscolarSolución de problemasPensamiento ProbabilísticoInvestigacion en Práctica Matemática EscolarProblem-solvingProbabilistic ThinkingResearch in School Mathematical PracticeThe text presents a discussion about the teaching and learning processes in school mathematics, seeking to establish a mathematical "meaningful" process. In this perspective, it makes considerations about the classroom as a social environment of interactions, aiming to give meaning to Mathematics, in tasks from the perspective of problematization. The movement of ideas related to the methodology of problem-solving is discussed, in a teaching of Mathematics to solve problems, through problem-solving and Mathematics. It seeks to make sense of this resolution in a problematizing environment. The following aspects are considered: the nature of the task, the role of the teacher, the educational resources, the social culture of the Mathematics classroom, and the accessibility of Mathematics for all the students (Hiebert et al, 1997). Classroom situations that contemplate such aspects are presented, with problematizations involved in the movement of students' probabilistic thinking. The mediation of the researcher professor contributes to the mathematical learning movement with meaning.En este artículo se presentan algunas reflexiones sobre los procesos de la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas en el contexto escolar, tratando de establecer tareas que desarrollen el sentido de la matemática. Desde esta perspectiva y a partir de las consideraciones sobre la clase como un ambiente social de interacción trata de atribuirle sentido a la matemática a través de la problematización. Se debate sobre el movimiento de ideas relacionadas a la metodología de resolución de problemas en la enseñanza de matemática para resolver problemas, por la resolución de problemas y la matemática dándole sentido a la resolución de problemas. Este último ocurre en un ambiente de problematización en el que se consideran los siguientes aspectos: la naturaleza de la tarea, el papel del profesor, los recursos didácticos, la cultura social de la clase y la accesibilidad de las matemáticas a todos los alumnos (Hiebert et al, 1997). Se presentan situaciones de la clase en las que se contemplan tales aspectos en que ocurre problematizados involucrados en el movimiento de pensamiento probabilístico de estudiantes. La mediación de la profesora investigadora colabora para el movimiento de aprendizaje matemático con sentido.O texto apresenta uma discussão sobre os processos de ensino e de aprendizagem em matemática escolar, buscando estabelecer um fazer matemático “com sentido”. Nessa perspectiva, tece considerações sobre a sala de aula como um ambiente social de interações, buscando atribuir sentido à Matemática, em tarefas na perspectiva da problematização. Discute-se o movimento de ideias relacionadas à metodologia de resolução de problemas, em um ensino de Matemática para resolver problemas, pela resolução de problemas e pela Matemática. Busca-se dar sentido a essa resolução em um ambiente de problematização e consideram-se os seguintes aspectos: a natureza da tarefa, o papel do professor, os recursos didáticos, uma cultura social de sala de aula de Matemática e a acessibilidade da Matemática para todos os estudantes (Hiebert et al, 1997).  Apresentam-se situações da sala de aula que contemplam tais aspectos, com problematizações envolvidas no movimento de pensamento probabilístico de estudantes. A mediação da professora pesquisadora colabora para o movimento de aprendizagem matemática com sentido.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2020-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/16010.37001/remat25269062v17id385Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020038Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020038Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e0200382526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/160/174https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGrando, Regina CéliaLixandrão Santos, Jaqueline Aparecida Foratto2023-07-08T19:09:21Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/160Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-08T19:09:21Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Problematizations in School Practices Involving Probabilistic Thinking: math making sense
Resolver problemas en las Prácticas Escolares que involucran situaciones probabilisticoas: darle sentido a las matemáticas
Problematizações em práticas escolares envolvendo o pensamento probabilístico: fazendo matemática com sentido
title Problematizations in School Practices Involving Probabilistic Thinking: math making sense
spellingShingle Problematizations in School Practices Involving Probabilistic Thinking: math making sense
Grando, Regina Célia
Resolução de problemas
Pensamento Probabilístico
Pesquisa em Prática Matemática Escolar
Solución de problemas
Pensamiento Probabilístico
Investigacion en Práctica Matemática Escolar
Problem-solving
Probabilistic Thinking
Research in School Mathematical Practice
title_short Problematizations in School Practices Involving Probabilistic Thinking: math making sense
title_full Problematizations in School Practices Involving Probabilistic Thinking: math making sense
title_fullStr Problematizations in School Practices Involving Probabilistic Thinking: math making sense
title_full_unstemmed Problematizations in School Practices Involving Probabilistic Thinking: math making sense
title_sort Problematizations in School Practices Involving Probabilistic Thinking: math making sense
author Grando, Regina Célia
author_facet Grando, Regina Célia
Lixandrão Santos, Jaqueline Aparecida Foratto
author_role author
author2 Lixandrão Santos, Jaqueline Aparecida Foratto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Grando, Regina Célia
Lixandrão Santos, Jaqueline Aparecida Foratto
dc.subject.por.fl_str_mv Resolução de problemas
Pensamento Probabilístico
Pesquisa em Prática Matemática Escolar
Solución de problemas
Pensamiento Probabilístico
Investigacion en Práctica Matemática Escolar
Problem-solving
Probabilistic Thinking
Research in School Mathematical Practice
topic Resolução de problemas
Pensamento Probabilístico
Pesquisa em Prática Matemática Escolar
Solución de problemas
Pensamiento Probabilístico
Investigacion en Práctica Matemática Escolar
Problem-solving
Probabilistic Thinking
Research in School Mathematical Practice
description The text presents a discussion about the teaching and learning processes in school mathematics, seeking to establish a mathematical "meaningful" process. In this perspective, it makes considerations about the classroom as a social environment of interactions, aiming to give meaning to Mathematics, in tasks from the perspective of problematization. The movement of ideas related to the methodology of problem-solving is discussed, in a teaching of Mathematics to solve problems, through problem-solving and Mathematics. It seeks to make sense of this resolution in a problematizing environment. The following aspects are considered: the nature of the task, the role of the teacher, the educational resources, the social culture of the Mathematics classroom, and the accessibility of Mathematics for all the students (Hiebert et al, 1997). Classroom situations that contemplate such aspects are presented, with problematizations involved in the movement of students' probabilistic thinking. The mediation of the researcher professor contributes to the mathematical learning movement with meaning.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/160
10.37001/remat25269062v17id385
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/160
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v17id385
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/160/174
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020038
Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020038
Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e020038
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv douglas.tinti@unicid.edu.br
_version_ 1798313494916890624