Problem-Posing of Affine Function: preferences, knowledge and experiences of students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Simões Campos, Mylena
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Oliveira Altoé, Renan, Scorziello Feitosa da Silva, Lais
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/531
Resumo: In this work, we present an experience of Problem-posing in Mathematics for the studies of Affine Function, which occurred in a class of 1st Grade of High School, of a State Public School, in the city of Marataízes - ES. Of a qualitative nature, the data were produced during the stage of conducting Supervised Internship III, of the Higher Degree in Mathematics at the Federal Institute of Espírito Santo (Ifes), Campus Cachoeiro de Itapemirim - ES. The students were asked to problem-posing that contemplated the Law of Formation of an Affine Function. The analysis of the data allowed us to conclude that the Problem-posing reinforced the student protagonism in the mathematics classes, allowing the development of argumentation and critical thinking, important in learning, and allowed to reveal the students' preferences, knowledge and experiences in the problem-posing, generating motivation in mathematics.
id SBEM_7c84462cb7e4dda26e4176e4cb0e5206
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/531
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Problem-Posing of Affine Function: preferences, knowledge and experiences of studentsFormulación de problemas de funciones afines: preferencias, conocimientos y experiencias de los estudiantesFormulação de Problemas de Função Afim: preferências, saberes e vivências dos estudantesProblem-posing; Affine Function; Mathematics education.Formulação de problemas; Função afim; Ensino de matemática.Formulação de problemas; Função afim; Ensino de matemáticaIn this work, we present an experience of Problem-posing in Mathematics for the studies of Affine Function, which occurred in a class of 1st Grade of High School, of a State Public School, in the city of Marataízes - ES. Of a qualitative nature, the data were produced during the stage of conducting Supervised Internship III, of the Higher Degree in Mathematics at the Federal Institute of Espírito Santo (Ifes), Campus Cachoeiro de Itapemirim - ES. The students were asked to problem-posing that contemplated the Law of Formation of an Affine Function. The analysis of the data allowed us to conclude that the Problem-posing reinforced the student protagonism in the mathematics classes, allowing the development of argumentation and critical thinking, important in learning, and allowed to reveal the students' preferences, knowledge and experiences in the problem-posing, generating motivation in mathematics.En este trabajo, presentamos una experiencia de Formulación de Problemas en Matemáticas para los estudios de Función Afinita, que ocurrió en una clase de 1er Grado de Bachillerato, de un Colegio Público del Estado, en la ciudad de Marataízes - ES. De carácter cualitativo, los datos fueron producidos durante la etapa de realización de la Pasantía Supervisada III, del Grado Superior en Matemáticas del Instituto Federal de Espírito Santo (Ifes), Campus Cachoeiro de Itapemirim - ES. Se pidió a los estudiantes que formularan problemas que contemplaran la Ley de formación de una función afín. El análisis de los datos permitió concluir que la Formulación de Problemas reforzó el protagonismo del estudiante en las clases de matemáticas, permitiendo el desarrollo de la argumentación y el pensamiento crítico, importante en el aprendizaje, y permitió revelar las preferencias, conocimientos y experiencias de los estudiantes en los problemas formulados, generando motivación en matemáticas.Neste trabalho, apresentamos uma experiência de Formulação de Problemas em Matemática para os estudos de Função Afim, que ocorreu em uma turma de 1ª Série do Ensino Médio, de uma Escola Pública Estadual, no município de Marataízes – ES. De natureza qualitativa, os dados foram produzidos no decorrer da etapa de regência do Estágio Supervisionado III, do Curso Superior de Licenciatura em Matemática do Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes), Campus Cachoeiro de Itapemirim – ES. Os estudantes foram convidados a formularem problemas que contemplassem a Lei de Formação de uma Função Afim. A análise dos dados nos permitiu concluir que a Formulação de Problemas reforçou o protagonismo discente nas aulas de matemática, propiciando o desenvolvimento da argumentação e do pensamento crítico, importantes na aprendizagem, e permitiu revelar preferências, saberes e vivências dos estudantes nos problemas formulados, gerando motivação em matemática.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/53110.37001/remat25269062v18id531Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021024Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Publicação contínua; e021024Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021024Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e0210242526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/531/255https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/531/421https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/531/422https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/531/423https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSimões Campos, MylenaOliveira Altoé, RenanScorziello Feitosa da Silva, Lais2022-03-12T15:25:58ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv Problem-Posing of Affine Function: preferences, knowledge and experiences of students
Formulación de problemas de funciones afines: preferencias, conocimientos y experiencias de los estudiantes
Formulação de Problemas de Função Afim: preferências, saberes e vivências dos estudantes
title Problem-Posing of Affine Function: preferences, knowledge and experiences of students
spellingShingle Problem-Posing of Affine Function: preferences, knowledge and experiences of students
Simões Campos, Mylena
Problem-posing; Affine Function; Mathematics education.
Formulação de problemas; Função afim; Ensino de matemática.
Formulação de problemas; Função afim; Ensino de matemática
title_short Problem-Posing of Affine Function: preferences, knowledge and experiences of students
title_full Problem-Posing of Affine Function: preferences, knowledge and experiences of students
title_fullStr Problem-Posing of Affine Function: preferences, knowledge and experiences of students
title_full_unstemmed Problem-Posing of Affine Function: preferences, knowledge and experiences of students
title_sort Problem-Posing of Affine Function: preferences, knowledge and experiences of students
author Simões Campos, Mylena
author_facet Simões Campos, Mylena
Oliveira Altoé, Renan
Scorziello Feitosa da Silva, Lais
author_role author
author2 Oliveira Altoé, Renan
Scorziello Feitosa da Silva, Lais
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Simões Campos, Mylena
Oliveira Altoé, Renan
Scorziello Feitosa da Silva, Lais
dc.subject.por.fl_str_mv Problem-posing; Affine Function; Mathematics education.
Formulação de problemas; Função afim; Ensino de matemática.
Formulação de problemas; Função afim; Ensino de matemática
topic Problem-posing; Affine Function; Mathematics education.
Formulação de problemas; Função afim; Ensino de matemática.
Formulação de problemas; Função afim; Ensino de matemática
description In this work, we present an experience of Problem-posing in Mathematics for the studies of Affine Function, which occurred in a class of 1st Grade of High School, of a State Public School, in the city of Marataízes - ES. Of a qualitative nature, the data were produced during the stage of conducting Supervised Internship III, of the Higher Degree in Mathematics at the Federal Institute of Espírito Santo (Ifes), Campus Cachoeiro de Itapemirim - ES. The students were asked to problem-posing that contemplated the Law of Formation of an Affine Function. The analysis of the data allowed us to conclude that the Problem-posing reinforced the student protagonism in the mathematics classes, allowing the development of argumentation and critical thinking, important in learning, and allowed to reveal the students' preferences, knowledge and experiences in the problem-posing, generating motivation in mathematics.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/531
10.37001/remat25269062v18id531
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/531
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v18id531
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/531/255
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/531/421
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/531/422
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/531/423
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021024
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Publicação contínua; e021024
Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021024
Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e021024
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313497704005632