Problem-Posing of Affine Function: preferences, knowledge and experiences of students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/531 |
Resumo: | In this work, we present an experience of Problem-posing in Mathematics for the studies of Affine Function, which occurred in a class of 1st Grade of High School, of a State Public School, in the city of Marataízes - ES. Of a qualitative nature, the data were produced during the stage of conducting Supervised Internship III, of the Higher Degree in Mathematics at the Federal Institute of Espírito Santo (Ifes), Campus Cachoeiro de Itapemirim - ES. The students were asked to problem-posing that contemplated the Law of Formation of an Affine Function. The analysis of the data allowed us to conclude that the Problem-posing reinforced the student protagonism in the mathematics classes, allowing the development of argumentation and critical thinking, important in learning, and allowed to reveal the students' preferences, knowledge and experiences in the problem-posing, generating motivation in mathematics. |
id |
SBEM_7c84462cb7e4dda26e4176e4cb0e5206 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/531 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Problem-Posing of Affine Function: preferences, knowledge and experiences of studentsFormulación de problemas de funciones afines: preferencias, conocimientos y experiencias de los estudiantesFormulação de Problemas de Função Afim: preferências, saberes e vivências dos estudantesProblem-posing; Affine Function; Mathematics education.Formulação de problemas; Função afim; Ensino de matemática.Formulação de problemas; Função afim; Ensino de matemáticaIn this work, we present an experience of Problem-posing in Mathematics for the studies of Affine Function, which occurred in a class of 1st Grade of High School, of a State Public School, in the city of Marataízes - ES. Of a qualitative nature, the data were produced during the stage of conducting Supervised Internship III, of the Higher Degree in Mathematics at the Federal Institute of Espírito Santo (Ifes), Campus Cachoeiro de Itapemirim - ES. The students were asked to problem-posing that contemplated the Law of Formation of an Affine Function. The analysis of the data allowed us to conclude that the Problem-posing reinforced the student protagonism in the mathematics classes, allowing the development of argumentation and critical thinking, important in learning, and allowed to reveal the students' preferences, knowledge and experiences in the problem-posing, generating motivation in mathematics.En este trabajo, presentamos una experiencia de Formulación de Problemas en Matemáticas para los estudios de Función Afinita, que ocurrió en una clase de 1er Grado de Bachillerato, de un Colegio Público del Estado, en la ciudad de Marataízes - ES. De carácter cualitativo, los datos fueron producidos durante la etapa de realización de la Pasantía Supervisada III, del Grado Superior en Matemáticas del Instituto Federal de Espírito Santo (Ifes), Campus Cachoeiro de Itapemirim - ES. Se pidió a los estudiantes que formularan problemas que contemplaran la Ley de formación de una función afín. El análisis de los datos permitió concluir que la Formulación de Problemas reforzó el protagonismo del estudiante en las clases de matemáticas, permitiendo el desarrollo de la argumentación y el pensamiento crítico, importante en el aprendizaje, y permitió revelar las preferencias, conocimientos y experiencias de los estudiantes en los problemas formulados, generando motivación en matemáticas.Neste trabalho, apresentamos uma experiência de Formulação de Problemas em Matemática para os estudos de Função Afim, que ocorreu em uma turma de 1ª Série do Ensino Médio, de uma Escola Pública Estadual, no município de Marataízes – ES. De natureza qualitativa, os dados foram produzidos no decorrer da etapa de regência do Estágio Supervisionado III, do Curso Superior de Licenciatura em Matemática do Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes), Campus Cachoeiro de Itapemirim – ES. Os estudantes foram convidados a formularem problemas que contemplassem a Lei de Formação de uma Função Afim. A análise dos dados nos permitiu concluir que a Formulação de Problemas reforçou o protagonismo discente nas aulas de matemática, propiciando o desenvolvimento da argumentação e do pensamento crítico, importantes na aprendizagem, e permitiu revelar preferências, saberes e vivências dos estudantes nos problemas formulados, gerando motivação em matemática.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/53110.37001/remat25269062v18id531Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021024Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Publicação contínua; e021024Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021024Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e0210242526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/531/255https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/531/421https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/531/422https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/531/423https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSimões Campos, MylenaOliveira Altoé, RenanScorziello Feitosa da Silva, Lais2022-03-12T15:25:58ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
Problem-Posing of Affine Function: preferences, knowledge and experiences of students Formulación de problemas de funciones afines: preferencias, conocimientos y experiencias de los estudiantes Formulação de Problemas de Função Afim: preferências, saberes e vivências dos estudantes |
title |
Problem-Posing of Affine Function: preferences, knowledge and experiences of students |
spellingShingle |
Problem-Posing of Affine Function: preferences, knowledge and experiences of students Simões Campos, Mylena Problem-posing; Affine Function; Mathematics education. Formulação de problemas; Função afim; Ensino de matemática. Formulação de problemas; Função afim; Ensino de matemática |
title_short |
Problem-Posing of Affine Function: preferences, knowledge and experiences of students |
title_full |
Problem-Posing of Affine Function: preferences, knowledge and experiences of students |
title_fullStr |
Problem-Posing of Affine Function: preferences, knowledge and experiences of students |
title_full_unstemmed |
Problem-Posing of Affine Function: preferences, knowledge and experiences of students |
title_sort |
Problem-Posing of Affine Function: preferences, knowledge and experiences of students |
author |
Simões Campos, Mylena |
author_facet |
Simões Campos, Mylena Oliveira Altoé, Renan Scorziello Feitosa da Silva, Lais |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira Altoé, Renan Scorziello Feitosa da Silva, Lais |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Simões Campos, Mylena Oliveira Altoé, Renan Scorziello Feitosa da Silva, Lais |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Problem-posing; Affine Function; Mathematics education. Formulação de problemas; Função afim; Ensino de matemática. Formulação de problemas; Função afim; Ensino de matemática |
topic |
Problem-posing; Affine Function; Mathematics education. Formulação de problemas; Função afim; Ensino de matemática. Formulação de problemas; Função afim; Ensino de matemática |
description |
In this work, we present an experience of Problem-posing in Mathematics for the studies of Affine Function, which occurred in a class of 1st Grade of High School, of a State Public School, in the city of Marataízes - ES. Of a qualitative nature, the data were produced during the stage of conducting Supervised Internship III, of the Higher Degree in Mathematics at the Federal Institute of Espírito Santo (Ifes), Campus Cachoeiro de Itapemirim - ES. The students were asked to problem-posing that contemplated the Law of Formation of an Affine Function. The analysis of the data allowed us to conclude that the Problem-posing reinforced the student protagonism in the mathematics classes, allowing the development of argumentation and critical thinking, important in learning, and allowed to reveal the students' preferences, knowledge and experiences in the problem-posing, generating motivation in mathematics. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/531 10.37001/remat25269062v18id531 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/531 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v18id531 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/531/255 https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/531/421 https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/531/422 https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/531/423 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021024 Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Publicação contínua; e021024 Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021024 Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e021024 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313497704005632 |