Handling materials and geometric concepts: a teaching sequence developed in youth and Adult Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos Santana, Eurivalda Ribeiro dos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Cruz Santos, Nerivaldo Honorato da, Couto, Maria Elizabete Souza, Freitas Madruga , Zulma Elizabete de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/176
Resumo: The aim of this paper is to analyse the contributions that a teaching sequence, drawn up situations using manipulatives, can bring to the learning cube concepts and square in the Educação de Jovens e Adultos (EJA). The theoretical support used is the Theory of Conceptual Fields. A teaching sequence was applied to a group of 25 students from the third training period, EJA Axis VII in a Public School Middle in Brazil. Contributions to the learning of those involved were identified, such as: possibilities for changing student position as a learner; increased student motivation to participate in class; ease of identification of student difficulties; possibility of greater understanding of the concepts by the students; and, favoring the perception of differences and similarities between and in geometric shapes.
id SBEM_80cfadf381712760e0d93aac7693a516
oai_identifier_str oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/176
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Handling materials and geometric concepts: a teaching sequence developed in youth and Adult EducationManejo de materiales y conceptos geométricos: una secuencia de enseñanza desarrollada en la Educación de Jovenes y AdultosMateriais manipuláveis e conceitos geométricos: uma sequência de ensino desenvolvida na Educação de Jovens e AdultosConceitos GeométricosMateriais ManipuláveisSequência de EnsinoConceptos geométricosMateriales manipulablesSecuencia de enseñanzGeometric conceptsManipulativesTeaching SequenceThe aim of this paper is to analyse the contributions that a teaching sequence, drawn up situations using manipulatives, can bring to the learning cube concepts and square in the Educação de Jovens e Adultos (EJA). The theoretical support used is the Theory of Conceptual Fields. A teaching sequence was applied to a group of 25 students from the third training period, EJA Axis VII in a Public School Middle in Brazil. Contributions to the learning of those involved were identified, such as: possibilities for changing student position as a learner; increased student motivation to participate in class; ease of identification of student difficulties; possibility of greater understanding of the concepts by the students; and, favoring the perception of differences and similarities between and in geometric shapes.El objetivo de este articulo es analizar las contribuciones que una secuencia de enseñanza, elaborada con situaciones que utilizan materiales manipulables, puede aportar al aprendizaje de conceptos de cubo y cuadrado en la Educación de Jóvenes y Adultos (EJA). El soporte teórico utilizado es la Teoría de los Campos Conceptuales. Se aplicó una secuencia de enseñanza a un grupo de 25 estudiantes del tercer período formativo, EJA eje VII en una escuela secundaria pública en Brasil. Se identificaron las contribuciones al aprendizaje de los involucrados, tales como: posibilidades para cambiar la posición del alumno como aprendiz; aumento de la motivación del alumno para participar en clase; facilidad de identificación de dificultades estudiantiles; posibilidad de una mayor comprensión de los conceptos por parte de los alumnos; y, favoreciendo la percepción de diferencias y similitudes entre y en formas geométricas.O objetivo deste artigo é analisar as contribuições que uma sequência de ensino, elaborada com situações que usam materiais manipuláveis, pode trazer para a aprendizagem de conceitos de cubo e de quadrado na Educação de Jovens e Adultos (EJA). O aporte teórico utilizado é a Teoria dos Campos Conceituais. Foi aplicada uma sequência de ensino, em uma turma de 25 alunos do terceiro tempo formativo, Eixo VII da EJA em uma Escola Pública de nível médio no Brasil. Foram identificadas contribuições para a aprendizagem dos envolvidos, tais como: possibilidades de mudança de posição do aluno enquanto aprendiz; aumento da motivação do aluno para participar das aulas; facilidade da identificação de dificuldades dos alunos; possibilidade de maior compreensão dos conceitos por parte dos alunos; e, favorecimento da percepção de diferenças e similaridades entre e nas formas geométricas.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2020-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/17610.37001/remat25269062v17id305Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020005Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020005Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e0200052526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/176/190https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Santana, Eurivalda Ribeiro dosCruz Santos, Nerivaldo Honorato daCouto, Maria Elizabete SouzaFreitas Madruga , Zulma Elizabete de2023-07-08T19:09:21Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/176Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-08T19:09:21Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Handling materials and geometric concepts: a teaching sequence developed in youth and Adult Education
Manejo de materiales y conceptos geométricos: una secuencia de enseñanza desarrollada en la Educación de Jovenes y Adultos
Materiais manipuláveis e conceitos geométricos: uma sequência de ensino desenvolvida na Educação de Jovens e Adultos
title Handling materials and geometric concepts: a teaching sequence developed in youth and Adult Education
spellingShingle Handling materials and geometric concepts: a teaching sequence developed in youth and Adult Education
Santos Santana, Eurivalda Ribeiro dos
Conceitos Geométricos
Materiais Manipuláveis
Sequência de Ensino
Conceptos geométricos
Materiales manipulables
Secuencia de enseñanz
Geometric concepts
Manipulatives
Teaching Sequence
title_short Handling materials and geometric concepts: a teaching sequence developed in youth and Adult Education
title_full Handling materials and geometric concepts: a teaching sequence developed in youth and Adult Education
title_fullStr Handling materials and geometric concepts: a teaching sequence developed in youth and Adult Education
title_full_unstemmed Handling materials and geometric concepts: a teaching sequence developed in youth and Adult Education
title_sort Handling materials and geometric concepts: a teaching sequence developed in youth and Adult Education
author Santos Santana, Eurivalda Ribeiro dos
author_facet Santos Santana, Eurivalda Ribeiro dos
Cruz Santos, Nerivaldo Honorato da
Couto, Maria Elizabete Souza
Freitas Madruga , Zulma Elizabete de
author_role author
author2 Cruz Santos, Nerivaldo Honorato da
Couto, Maria Elizabete Souza
Freitas Madruga , Zulma Elizabete de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos Santana, Eurivalda Ribeiro dos
Cruz Santos, Nerivaldo Honorato da
Couto, Maria Elizabete Souza
Freitas Madruga , Zulma Elizabete de
dc.subject.por.fl_str_mv Conceitos Geométricos
Materiais Manipuláveis
Sequência de Ensino
Conceptos geométricos
Materiales manipulables
Secuencia de enseñanz
Geometric concepts
Manipulatives
Teaching Sequence
topic Conceitos Geométricos
Materiais Manipuláveis
Sequência de Ensino
Conceptos geométricos
Materiales manipulables
Secuencia de enseñanz
Geometric concepts
Manipulatives
Teaching Sequence
description The aim of this paper is to analyse the contributions that a teaching sequence, drawn up situations using manipulatives, can bring to the learning cube concepts and square in the Educação de Jovens e Adultos (EJA). The theoretical support used is the Theory of Conceptual Fields. A teaching sequence was applied to a group of 25 students from the third training period, EJA Axis VII in a Public School Middle in Brazil. Contributions to the learning of those involved were identified, such as: possibilities for changing student position as a learner; increased student motivation to participate in class; ease of identification of student difficulties; possibility of greater understanding of the concepts by the students; and, favoring the perception of differences and similarities between and in geometric shapes.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/176
10.37001/remat25269062v17id305
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/176
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v17id305
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/176/190
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020005
Revista de Educação Matemática; Vol. 17 (2020): Publicação Contínua; e020005
Revista de Educação Matemática; v. 17 (2020): Publicação Contínua; e020005
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv douglas.tinti@unicid.edu.br
_version_ 1798313494965125120