Strategies of students in the early years of Elementary School in approaching mathematical modeling problems

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Karina Alessandra Pessoa da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pelaquim, Susane Cristina Pasa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3325
Resumo: In this paper we produce a qualitative analysis of the strategies of students in a class of the 5th year of Elementary School to solve a modeling problem. With this intention, we base ourselves on Mathematical Modeling understood as a pedagogical alternative and on Peirce’s semiotics that makes it possible to infer about the production and use of signs to refer to an object. The data that supported our analyzes are the written reports and transcriptions of audios and videos produced in the development of a modeling activity that had as its theme the distance traveled from home to school using a bike. Starting from a real situation, the students established strategies to arrive at a solution to a modeling problem in which gesticulated, spoken and written signs were articulated with the objects related to the problem, the hypotheses and the mathematics used under questioning and guidance from the teacher.
id SBEM_MAT-1_205ce9d1437b478c260c47157bc8e94c
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/3325
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling Strategies of students in the early years of Elementary School in approaching mathematical modeling problemsEstrategias de los estudiantes en la Educación Primaria en el abordaje de problemas de modelación matemáticaEstratégias de alunos dos anos iniciais do Ensino Fundamental na abordagem de problemas de modelagem matemáticaEducação MatemáticaProblema de modelagemSemióticaEnsino FundamentalComprimento de circunferênciaEducación MatemáticaProblema de modelaciónSemióticaEducación PrimariaLongitud de la circunferenciaMathematics EducationModeling problemSemioticsElementary Schoolcircunference lengthIn this paper we produce a qualitative analysis of the strategies of students in a class of the 5th year of Elementary School to solve a modeling problem. With this intention, we base ourselves on Mathematical Modeling understood as a pedagogical alternative and on Peirce’s semiotics that makes it possible to infer about the production and use of signs to refer to an object. The data that supported our analyzes are the written reports and transcriptions of audios and videos produced in the development of a modeling activity that had as its theme the distance traveled from home to school using a bike. Starting from a real situation, the students established strategies to arrive at a solution to a modeling problem in which gesticulated, spoken and written signs were articulated with the objects related to the problem, the hypotheses and the mathematics used under questioning and guidance from the teacher.En este artículo hacemos un análisis cualitativo de las estrategias de los estudiantes de una clase de 5º grado de la Educación Primaria para resolver un problema de modelación. Con esta intención, nos basamos en la Modelación Matemática entendida como alternativa pedagógica y en la semiótica peirceana que permite inferir sobre la producción y uso de signos para referirse a un objeto. Los datos que sustentaron nuestros análisis son los informes escritos y las transcripciones de audios y videos en el desarrollo de una actividad de modelación que tuvo como tema la distancia recorrida de la casa a la escuela en bicicleta. A partir de una situación real, los estudiantes establecieron estrategias para llegar a la solución de un problema de modelación en el que se articularon signos gestuales, hablados y escritos con los objetos relacionados con el problema, las hipótesis y las matemáticas utilizadas bajo cuestionamiento y orientación docentes.Neste artigo fazemos uma análise qualitativa das estratégias de alunos de uma turma do 5º ano do Ensino Fundamental para resolver um problema de modelagem matemática. Com essa intenção nos fundamentamos na Modelagem Matemática entendida como uma alternativa pedagógica e na semiótica peirceana que possibilita inferir sobre a produção e a utilização de signos para se referir a um objeto. Os dados que subsidiaram nossas análises são os relatórios escritos e as transcrições de áudios e vídeos produzidos no desenvolvimento de uma atividade de modelagem matemática que teve como temática a distância percorrida de casa até a escola utilizando uma bicicleta. Partindo de uma situação da realidade, os alunos estabeleceram estratégias para chegar a uma solução para um problema de modelagem em que signos gesticulados, falados e escritos se articularam com os objetos relativos ao problema, às hipóteses e à matemática empregada sob questionamentos e orientações da professora.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/332510.37001/emr.v28i79.3325Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 79 (2023): abr./jun. - Fluxo Contínuo; 1-162317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3325/2338https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Karina Alessandra Pessoa daPelaquim, Susane Cristina Pasa 2023-05-15T19:38:49Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3325Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-05-15T19:38:49Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Strategies of students in the early years of Elementary School in approaching mathematical modeling problems
Estrategias de los estudiantes en la Educación Primaria en el abordaje de problemas de modelación matemática
Estratégias de alunos dos anos iniciais do Ensino Fundamental na abordagem de problemas de modelagem matemática
title Strategies of students in the early years of Elementary School in approaching mathematical modeling problems
spellingShingle Strategies of students in the early years of Elementary School in approaching mathematical modeling problems
Silva, Karina Alessandra Pessoa da
Educação Matemática
Problema de modelagem
Semiótica
Ensino Fundamental
Comprimento de circunferência
Educación Matemática
Problema de modelación
Semiótica
Educación Primaria
Longitud de la circunferencia
Mathematics Education
Modeling problem
Semiotics
Elementary School
circunference length
title_short Strategies of students in the early years of Elementary School in approaching mathematical modeling problems
title_full Strategies of students in the early years of Elementary School in approaching mathematical modeling problems
title_fullStr Strategies of students in the early years of Elementary School in approaching mathematical modeling problems
title_full_unstemmed Strategies of students in the early years of Elementary School in approaching mathematical modeling problems
title_sort Strategies of students in the early years of Elementary School in approaching mathematical modeling problems
author Silva, Karina Alessandra Pessoa da
author_facet Silva, Karina Alessandra Pessoa da
Pelaquim, Susane Cristina Pasa
author_role author
author2 Pelaquim, Susane Cristina Pasa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Karina Alessandra Pessoa da
Pelaquim, Susane Cristina Pasa
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Problema de modelagem
Semiótica
Ensino Fundamental
Comprimento de circunferência
Educación Matemática
Problema de modelación
Semiótica
Educación Primaria
Longitud de la circunferencia
Mathematics Education
Modeling problem
Semiotics
Elementary School
circunference length
topic Educação Matemática
Problema de modelagem
Semiótica
Ensino Fundamental
Comprimento de circunferência
Educación Matemática
Problema de modelación
Semiótica
Educación Primaria
Longitud de la circunferencia
Mathematics Education
Modeling problem
Semiotics
Elementary School
circunference length
description In this paper we produce a qualitative analysis of the strategies of students in a class of the 5th year of Elementary School to solve a modeling problem. With this intention, we base ourselves on Mathematical Modeling understood as a pedagogical alternative and on Peirce’s semiotics that makes it possible to infer about the production and use of signs to refer to an object. The data that supported our analyzes are the written reports and transcriptions of audios and videos produced in the development of a modeling activity that had as its theme the distance traveled from home to school using a bike. Starting from a real situation, the students established strategies to arrive at a solution to a modeling problem in which gesticulated, spoken and written signs were articulated with the objects related to the problem, the hypotheses and the mathematics used under questioning and guidance from the teacher.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3325
10.37001/emr.v28i79.3325
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3325
identifier_str_mv 10.37001/emr.v28i79.3325
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3325/2338
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 79 (2023): abr./jun. - Fluxo Contínuo; 1-16
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131546112000