Strategies of students in the early years of Elementary School in approaching mathematical modeling problems
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática em Revista |
Texto Completo: | https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3325 |
Resumo: | In this paper we produce a qualitative analysis of the strategies of students in a class of the 5th year of Elementary School to solve a modeling problem. With this intention, we base ourselves on Mathematical Modeling understood as a pedagogical alternative and on Peirce’s semiotics that makes it possible to infer about the production and use of signs to refer to an object. The data that supported our analyzes are the written reports and transcriptions of audios and videos produced in the development of a modeling activity that had as its theme the distance traveled from home to school using a bike. Starting from a real situation, the students established strategies to arrive at a solution to a modeling problem in which gesticulated, spoken and written signs were articulated with the objects related to the problem, the hypotheses and the mathematics used under questioning and guidance from the teacher. |
id |
SBEM_MAT-1_205ce9d1437b478c260c47157bc8e94c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:emr.www.sbem.com.br:article/3325 |
network_acronym_str |
SBEM_MAT-1 |
network_name_str |
Educação Matemática em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Strategies of students in the early years of Elementary School in approaching mathematical modeling problemsEstrategias de los estudiantes en la Educación Primaria en el abordaje de problemas de modelación matemáticaEstratégias de alunos dos anos iniciais do Ensino Fundamental na abordagem de problemas de modelagem matemáticaEducação MatemáticaProblema de modelagemSemióticaEnsino FundamentalComprimento de circunferênciaEducación MatemáticaProblema de modelaciónSemióticaEducación PrimariaLongitud de la circunferenciaMathematics EducationModeling problemSemioticsElementary Schoolcircunference lengthIn this paper we produce a qualitative analysis of the strategies of students in a class of the 5th year of Elementary School to solve a modeling problem. With this intention, we base ourselves on Mathematical Modeling understood as a pedagogical alternative and on Peirce’s semiotics that makes it possible to infer about the production and use of signs to refer to an object. The data that supported our analyzes are the written reports and transcriptions of audios and videos produced in the development of a modeling activity that had as its theme the distance traveled from home to school using a bike. Starting from a real situation, the students established strategies to arrive at a solution to a modeling problem in which gesticulated, spoken and written signs were articulated with the objects related to the problem, the hypotheses and the mathematics used under questioning and guidance from the teacher.En este artículo hacemos un análisis cualitativo de las estrategias de los estudiantes de una clase de 5º grado de la Educación Primaria para resolver un problema de modelación. Con esta intención, nos basamos en la Modelación Matemática entendida como alternativa pedagógica y en la semiótica peirceana que permite inferir sobre la producción y uso de signos para referirse a un objeto. Los datos que sustentaron nuestros análisis son los informes escritos y las transcripciones de audios y videos en el desarrollo de una actividad de modelación que tuvo como tema la distancia recorrida de la casa a la escuela en bicicleta. A partir de una situación real, los estudiantes establecieron estrategias para llegar a la solución de un problema de modelación en el que se articularon signos gestuales, hablados y escritos con los objetos relacionados con el problema, las hipótesis y las matemáticas utilizadas bajo cuestionamiento y orientación docentes.Neste artigo fazemos uma análise qualitativa das estratégias de alunos de uma turma do 5º ano do Ensino Fundamental para resolver um problema de modelagem matemática. Com essa intenção nos fundamentamos na Modelagem Matemática entendida como uma alternativa pedagógica e na semiótica peirceana que possibilita inferir sobre a produção e a utilização de signos para se referir a um objeto. Os dados que subsidiaram nossas análises são os relatórios escritos e as transcrições de áudios e vídeos produzidos no desenvolvimento de uma atividade de modelagem matemática que teve como temática a distância percorrida de casa até a escola utilizando uma bicicleta. Partindo de uma situação da realidade, os alunos estabeleceram estratégias para chegar a uma solução para um problema de modelagem em que signos gesticulados, falados e escritos se articularam com os objetos relativos ao problema, às hipóteses e à matemática empregada sob questionamentos e orientações da professora.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/332510.37001/emr.v28i79.3325Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 79 (2023): abr./jun. - Fluxo Contínuo; 1-162317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3325/2338https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Karina Alessandra Pessoa daPelaquim, Susane Cristina Pasa 2023-05-15T19:38:49Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3325Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-05-15T19:38:49Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Strategies of students in the early years of Elementary School in approaching mathematical modeling problems Estrategias de los estudiantes en la Educación Primaria en el abordaje de problemas de modelación matemática Estratégias de alunos dos anos iniciais do Ensino Fundamental na abordagem de problemas de modelagem matemática |
title |
Strategies of students in the early years of Elementary School in approaching mathematical modeling problems |
spellingShingle |
Strategies of students in the early years of Elementary School in approaching mathematical modeling problems Silva, Karina Alessandra Pessoa da Educação Matemática Problema de modelagem Semiótica Ensino Fundamental Comprimento de circunferência Educación Matemática Problema de modelación Semiótica Educación Primaria Longitud de la circunferencia Mathematics Education Modeling problem Semiotics Elementary School circunference length |
title_short |
Strategies of students in the early years of Elementary School in approaching mathematical modeling problems |
title_full |
Strategies of students in the early years of Elementary School in approaching mathematical modeling problems |
title_fullStr |
Strategies of students in the early years of Elementary School in approaching mathematical modeling problems |
title_full_unstemmed |
Strategies of students in the early years of Elementary School in approaching mathematical modeling problems |
title_sort |
Strategies of students in the early years of Elementary School in approaching mathematical modeling problems |
author |
Silva, Karina Alessandra Pessoa da |
author_facet |
Silva, Karina Alessandra Pessoa da Pelaquim, Susane Cristina Pasa |
author_role |
author |
author2 |
Pelaquim, Susane Cristina Pasa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Karina Alessandra Pessoa da Pelaquim, Susane Cristina Pasa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Problema de modelagem Semiótica Ensino Fundamental Comprimento de circunferência Educación Matemática Problema de modelación Semiótica Educación Primaria Longitud de la circunferencia Mathematics Education Modeling problem Semiotics Elementary School circunference length |
topic |
Educação Matemática Problema de modelagem Semiótica Ensino Fundamental Comprimento de circunferência Educación Matemática Problema de modelación Semiótica Educación Primaria Longitud de la circunferencia Mathematics Education Modeling problem Semiotics Elementary School circunference length |
description |
In this paper we produce a qualitative analysis of the strategies of students in a class of the 5th year of Elementary School to solve a modeling problem. With this intention, we base ourselves on Mathematical Modeling understood as a pedagogical alternative and on Peirce’s semiotics that makes it possible to infer about the production and use of signs to refer to an object. The data that supported our analyzes are the written reports and transcriptions of audios and videos produced in the development of a modeling activity that had as its theme the distance traveled from home to school using a bike. Starting from a real situation, the students established strategies to arrive at a solution to a modeling problem in which gesticulated, spoken and written signs were articulated with the objects related to the problem, the hypotheses and the mathematics used under questioning and guidance from the teacher. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3325 10.37001/emr.v28i79.3325 |
url |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3325 |
identifier_str_mv |
10.37001/emr.v28i79.3325 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3325/2338 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 79 (2023): abr./jun. - Fluxo Contínuo; 1-16 2317-904X 1517-3941 reponame:Educação Matemática em Revista instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM_MAT |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM_MAT |
institution |
SBEM_MAT |
reponame_str |
Educação Matemática em Revista |
collection |
Educação Matemática em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br |
_version_ |
1797050131546112000 |