The teaching of polynomials through manipulative materials: experiences in a pedagogical workshop
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática em Revista |
Texto Completo: | https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3368 |
Resumo: | This report aims to describe and reflect on pedagogical practices experienced in a workshop with students in the 8th grade of Elementary School, based on the use of manipulative materials, focusing on teaching-learning of algebraic contents. The workshop took place in the second half of 2022, in a public school in the municipality of Senhor do Bonfim, in Bahia. Starting from the experiences provided, we perceive the role of manipulative materials, when assumed ludic by the participants, for the teaching-learning process of Algebra. Furthermore, we noticed that the use of manipulative materials contributed significantly to the construction of algebraic knowledge and to the redefinition of the perception of Mathematics, bringing them closer to this science. |
id |
SBEM_MAT-1_2429143c173b47dd3c783dcf7621812c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:emr.www.sbem.com.br:article/3368 |
network_acronym_str |
SBEM_MAT-1 |
network_name_str |
Educação Matemática em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
The teaching of polynomials through manipulative materials: experiences in a pedagogical workshopLa enseñanza de polinomios a través de materiales manipulativos: experiencias en un taller pedagógicoO ensino de polinômios por meio de materiais manipulativos: vivências em uma oficina pedagógicaMateriales de enseñanzaEnseñanza de álgebraEducación MatemáticaTeaching materialsTeaching AlgebraMathematics EducationMateriais DidáticosEnsino de ÁlgebraEducação MatemáticaThis report aims to describe and reflect on pedagogical practices experienced in a workshop with students in the 8th grade of Elementary School, based on the use of manipulative materials, focusing on teaching-learning of algebraic contents. The workshop took place in the second half of 2022, in a public school in the municipality of Senhor do Bonfim, in Bahia. Starting from the experiences provided, we perceive the role of manipulative materials, when assumed ludic by the participants, for the teaching-learning process of Algebra. Furthermore, we noticed that the use of manipulative materials contributed significantly to the construction of algebraic knowledge and to the redefinition of the perception of Mathematics, bringing them closer to this science.Este relato tiene como objetivo describir y reflexionar sobre las prácticas pedagógicas vivenciadas en un taller con alumnos del 8º grado de la Enseñanza Fundamental, a partir del uso de materiales manipulativos, con foco en la enseñanza-aprendizaje de contenidos algebraicos. El taller tuvo lugar en el segundo semestre de 2022, en una escuela pública del municipio de Senhor do Bonfim, en Bahía. A partir de las experiencias brindadas, percibimos el papel de los materiales manipulativos, cuando asumidos lúdicamente por los participantes, para el proceso de enseñanza-aprendizaje del Álgebra. Además, notamos que el uso de materiales manipulativos contribuyó significativamente a la construcción del conocimiento algebraico ya la redefinición de la percepción de las Matemáticas, acercándolas a esta ciencia.Este relato objetiva descrever e refletir acerca de práticas pedagógicas vivenciadas em uma oficina com estudantes do 8º ano do Ensino Fundamental, a partir do uso de materiais manipulativos, tendo como foco o ensino-aprendizagem de conteúdos algébricos. A oficina ocorreu no segundo semestre de 2022, em uma escola pública do município de Senhor do Bonfim, na Bahia. Partindo das vivências oportunizadas, percebemos o papel dos materiais manipulativos, quando assumidos lúdicos pelos participantes, para o processo de ensino-aprendizagem da Álgebra. Ainda, notamos que o uso dos materiais manipulativos contribuiu de forma significativa para a construção de conhecimentos algébricos e no ressignificar da percepção acerca da Matemática, aproximando-os/as dessa ciência.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3368Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 79 (2023): abr./jun. - Fluxo Contínuo; 1-152317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3368/2340https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Alice Bispo dos Silva, Américo Junior Nunes da2023-05-15T19:38:49Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3368Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-05-15T19:38:49Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The teaching of polynomials through manipulative materials: experiences in a pedagogical workshop La enseñanza de polinomios a través de materiales manipulativos: experiencias en un taller pedagógico O ensino de polinômios por meio de materiais manipulativos: vivências em uma oficina pedagógica |
title |
The teaching of polynomials through manipulative materials: experiences in a pedagogical workshop |
spellingShingle |
The teaching of polynomials through manipulative materials: experiences in a pedagogical workshop Santos, Alice Bispo dos Materiales de enseñanza Enseñanza de álgebra Educación Matemática Teaching materials Teaching Algebra Mathematics Education Materiais Didáticos Ensino de Álgebra Educação Matemática |
title_short |
The teaching of polynomials through manipulative materials: experiences in a pedagogical workshop |
title_full |
The teaching of polynomials through manipulative materials: experiences in a pedagogical workshop |
title_fullStr |
The teaching of polynomials through manipulative materials: experiences in a pedagogical workshop |
title_full_unstemmed |
The teaching of polynomials through manipulative materials: experiences in a pedagogical workshop |
title_sort |
The teaching of polynomials through manipulative materials: experiences in a pedagogical workshop |
author |
Santos, Alice Bispo dos |
author_facet |
Santos, Alice Bispo dos Silva, Américo Junior Nunes da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Américo Junior Nunes da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Alice Bispo dos Silva, Américo Junior Nunes da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Materiales de enseñanza Enseñanza de álgebra Educación Matemática Teaching materials Teaching Algebra Mathematics Education Materiais Didáticos Ensino de Álgebra Educação Matemática |
topic |
Materiales de enseñanza Enseñanza de álgebra Educación Matemática Teaching materials Teaching Algebra Mathematics Education Materiais Didáticos Ensino de Álgebra Educação Matemática |
description |
This report aims to describe and reflect on pedagogical practices experienced in a workshop with students in the 8th grade of Elementary School, based on the use of manipulative materials, focusing on teaching-learning of algebraic contents. The workshop took place in the second half of 2022, in a public school in the municipality of Senhor do Bonfim, in Bahia. Starting from the experiences provided, we perceive the role of manipulative materials, when assumed ludic by the participants, for the teaching-learning process of Algebra. Furthermore, we noticed that the use of manipulative materials contributed significantly to the construction of algebraic knowledge and to the redefinition of the perception of Mathematics, bringing them closer to this science. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3368 |
url |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3368 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3368/2340 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 79 (2023): abr./jun. - Fluxo Contínuo; 1-15 2317-904X 1517-3941 reponame:Educação Matemática em Revista instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM_MAT |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM_MAT |
institution |
SBEM_MAT |
reponame_str |
Educação Matemática em Revista |
collection |
Educação Matemática em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br |
_version_ |
1797050131564986368 |