The teaching of polynomials through manipulative materials: experiences in a pedagogical workshop

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Alice Bispo dos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Américo Junior Nunes da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3368
Resumo: This report aims to describe and reflect on pedagogical practices experienced in a workshop with students in the 8th grade of Elementary School, based on the use of manipulative materials, focusing on teaching-learning of algebraic contents. The workshop took place in the second half of 2022, in a public school in the municipality of Senhor do Bonfim, in Bahia. Starting from the experiences provided, we perceive the role of manipulative materials, when assumed ludic by the participants, for the teaching-learning process of Algebra. Furthermore, we noticed that the use of manipulative materials contributed significantly to the construction of algebraic knowledge and to the redefinition of the perception of Mathematics, bringing them closer to this science.
id SBEM_MAT-1_2429143c173b47dd3c783dcf7621812c
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/3368
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling The teaching of polynomials through manipulative materials: experiences in a pedagogical workshopLa enseñanza de polinomios a través de materiales manipulativos: experiencias en un taller pedagógicoO ensino de polinômios por meio de materiais manipulativos: vivências em uma oficina pedagógicaMateriales de enseñanzaEnseñanza de álgebraEducación MatemáticaTeaching materialsTeaching AlgebraMathematics EducationMateriais DidáticosEnsino de ÁlgebraEducação MatemáticaThis report aims to describe and reflect on pedagogical practices experienced in a workshop with students in the 8th grade of Elementary School, based on the use of manipulative materials, focusing on teaching-learning of algebraic contents. The workshop took place in the second half of 2022, in a public school in the municipality of Senhor do Bonfim, in Bahia. Starting from the experiences provided, we perceive the role of manipulative materials, when assumed ludic by the participants, for the teaching-learning process of Algebra. Furthermore, we noticed that the use of manipulative materials contributed significantly to the construction of algebraic knowledge and to the redefinition of the perception of Mathematics, bringing them closer to this science.Este relato tiene como objetivo describir y reflexionar sobre las prácticas pedagógicas vivenciadas en un taller con alumnos del 8º grado de la Enseñanza Fundamental, a partir del uso de materiales manipulativos, con foco en la enseñanza-aprendizaje de contenidos algebraicos. El taller tuvo lugar en el segundo semestre de 2022, en una escuela pública del municipio de Senhor do Bonfim, en Bahía. A partir de las experiencias brindadas, percibimos el papel de los materiales manipulativos, cuando asumidos lúdicamente por los participantes, para el proceso de enseñanza-aprendizaje del Álgebra. Además, notamos que el uso de materiales manipulativos contribuyó significativamente a la construcción del conocimiento algebraico ya la redefinición de la percepción de las Matemáticas, acercándolas a esta ciencia.Este relato objetiva descrever e refletir acerca de práticas pedagógicas vivenciadas em uma oficina com  estudantes do 8º ano do Ensino Fundamental, a partir do uso de materiais manipulativos, tendo como foco o ensino-aprendizagem de conteúdos algébricos. A oficina ocorreu no segundo semestre de 2022, em uma escola pública do município de Senhor do Bonfim, na Bahia. Partindo das vivências oportunizadas, percebemos o papel dos materiais manipulativos, quando assumidos lúdicos pelos participantes, para o processo de ensino-aprendizagem da Álgebra. Ainda, notamos que o uso dos materiais manipulativos contribuiu de forma significativa para a construção de conhecimentos algébricos e no ressignificar da percepção acerca da Matemática, aproximando-os/as dessa ciência.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3368Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 79 (2023): abr./jun. - Fluxo Contínuo; 1-152317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3368/2340https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Alice Bispo dos Silva, Américo Junior Nunes da2023-05-15T19:38:49Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3368Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-05-15T19:38:49Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv The teaching of polynomials through manipulative materials: experiences in a pedagogical workshop
La enseñanza de polinomios a través de materiales manipulativos: experiencias en un taller pedagógico
O ensino de polinômios por meio de materiais manipulativos: vivências em uma oficina pedagógica
title The teaching of polynomials through manipulative materials: experiences in a pedagogical workshop
spellingShingle The teaching of polynomials through manipulative materials: experiences in a pedagogical workshop
Santos, Alice Bispo dos
Materiales de enseñanza
Enseñanza de álgebra
Educación Matemática
Teaching materials
Teaching Algebra
Mathematics Education
Materiais Didáticos
Ensino de Álgebra
Educação Matemática
title_short The teaching of polynomials through manipulative materials: experiences in a pedagogical workshop
title_full The teaching of polynomials through manipulative materials: experiences in a pedagogical workshop
title_fullStr The teaching of polynomials through manipulative materials: experiences in a pedagogical workshop
title_full_unstemmed The teaching of polynomials through manipulative materials: experiences in a pedagogical workshop
title_sort The teaching of polynomials through manipulative materials: experiences in a pedagogical workshop
author Santos, Alice Bispo dos
author_facet Santos, Alice Bispo dos
Silva, Américo Junior Nunes da
author_role author
author2 Silva, Américo Junior Nunes da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Alice Bispo dos
Silva, Américo Junior Nunes da
dc.subject.por.fl_str_mv Materiales de enseñanza
Enseñanza de álgebra
Educación Matemática
Teaching materials
Teaching Algebra
Mathematics Education
Materiais Didáticos
Ensino de Álgebra
Educação Matemática
topic Materiales de enseñanza
Enseñanza de álgebra
Educación Matemática
Teaching materials
Teaching Algebra
Mathematics Education
Materiais Didáticos
Ensino de Álgebra
Educação Matemática
description This report aims to describe and reflect on pedagogical practices experienced in a workshop with students in the 8th grade of Elementary School, based on the use of manipulative materials, focusing on teaching-learning of algebraic contents. The workshop took place in the second half of 2022, in a public school in the municipality of Senhor do Bonfim, in Bahia. Starting from the experiences provided, we perceive the role of manipulative materials, when assumed ludic by the participants, for the teaching-learning process of Algebra. Furthermore, we noticed that the use of manipulative materials contributed significantly to the construction of algebraic knowledge and to the redefinition of the perception of Mathematics, bringing them closer to this science.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3368
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3368
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3368/2340
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 79 (2023): abr./jun. - Fluxo Contínuo; 1-15
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131564986368