Statistical Education in Brazilian curriculum documents: a comparative study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática em Revista |
Texto Completo: | https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3197 |
Resumo: | This article aims to analyze how Statistics, Probability and Combinatorics are presented in the two most recent guiding documents of the Brazilian school curriculum: the National Curricular Parameters and the Common National Curricular Base. To this end, we based ourselves on the Comparative Education methodology observing the homogeneity for being curriculum documents; the heterogeneity considering the characteristics of each document and its changes over time; and the plurality for being different documents. Positive changes in the organization related to the theme are observed, such as the anticipation to the early years of the study of statistics and probability; however, there are still discontinuities in the curriculum organization related to Statistical Education, a fact understood as an obstacle to the effectiveness of statistical literacy and the development of probabilistic and combinatory reasoning. |
id |
SBEM_MAT-1_34067164ecaa05ac9687873dc9a2d876 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:emr.www.sbem.com.br:article/3197 |
network_acronym_str |
SBEM_MAT-1 |
network_name_str |
Educação Matemática em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Statistical Education in Brazilian curriculum documents: a comparative study Educação Estatística em documentos curriculares brasileiros: um estudo comparadoCurrículoEducação BásicaCombinatóriaProbabilidadeCurriculumBasic EducationCombinatorialProbabilityThis article aims to analyze how Statistics, Probability and Combinatorics are presented in the two most recent guiding documents of the Brazilian school curriculum: the National Curricular Parameters and the Common National Curricular Base. To this end, we based ourselves on the Comparative Education methodology observing the homogeneity for being curriculum documents; the heterogeneity considering the characteristics of each document and its changes over time; and the plurality for being different documents. Positive changes in the organization related to the theme are observed, such as the anticipation to the early years of the study of statistics and probability; however, there are still discontinuities in the curriculum organization related to Statistical Education, a fact understood as an obstacle to the effectiveness of statistical literacy and the development of probabilistic and combinatory reasoning.Esse artigo objetiva analisar como a Estatística, a Probabilidade e a Combinatória são apresentadas nos dois mais recentes documentos norteadores do currículo escolar brasileiro: os Parâmetros Curriculares Nacionais e a Base Nacional Comum Curricular. Para isso nos fundamentamos na metodologia de Educação Comparada observando a homogeneidade por se tratar de documentos curriculares; a heterogeneidade considerando as características de cada documento e suas mudanças ao longo do tempo; e a pluralidade por serem documentos distintos. Observam-se mudanças positivas na organização relacionadas à temática, como a antecipação para anos iniciais do estudo da estatística e da probabilidade; no entanto, seguem existindo descontinuidades na organização curricular relacionadas à Educação Estatística, fato entendido como entrave para a efetivação do letramento estatístico e o desenvolvimento de raciocínios probabilístico e combinatório.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/319710.37001/emr.v27i77.3197Educação Matemática em Revista; v. 27 n. 77 (2022): out./dez.; 180-1892317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3197/2260https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonzalez, Heronde França Moraes, Leticia RenataSouza, Antonio Carlos dede Arimatéa Rocha, Cristiane 2022-12-19T13:13:21Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3197Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2022-12-19T13:13:21Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Statistical Education in Brazilian curriculum documents: a comparative study Educação Estatística em documentos curriculares brasileiros: um estudo comparado |
title |
Statistical Education in Brazilian curriculum documents: a comparative study |
spellingShingle |
Statistical Education in Brazilian curriculum documents: a comparative study Gonzalez, Heron Currículo Educação Básica Combinatória Probabilidade Curriculum Basic Education Combinatorial Probability |
title_short |
Statistical Education in Brazilian curriculum documents: a comparative study |
title_full |
Statistical Education in Brazilian curriculum documents: a comparative study |
title_fullStr |
Statistical Education in Brazilian curriculum documents: a comparative study |
title_full_unstemmed |
Statistical Education in Brazilian curriculum documents: a comparative study |
title_sort |
Statistical Education in Brazilian curriculum documents: a comparative study |
author |
Gonzalez, Heron |
author_facet |
Gonzalez, Heron de França Moraes, Leticia Renata Souza, Antonio Carlos de de Arimatéa Rocha, Cristiane |
author_role |
author |
author2 |
de França Moraes, Leticia Renata Souza, Antonio Carlos de de Arimatéa Rocha, Cristiane |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonzalez, Heron de França Moraes, Leticia Renata Souza, Antonio Carlos de de Arimatéa Rocha, Cristiane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Educação Básica Combinatória Probabilidade Curriculum Basic Education Combinatorial Probability |
topic |
Currículo Educação Básica Combinatória Probabilidade Curriculum Basic Education Combinatorial Probability |
description |
This article aims to analyze how Statistics, Probability and Combinatorics are presented in the two most recent guiding documents of the Brazilian school curriculum: the National Curricular Parameters and the Common National Curricular Base. To this end, we based ourselves on the Comparative Education methodology observing the homogeneity for being curriculum documents; the heterogeneity considering the characteristics of each document and its changes over time; and the plurality for being different documents. Positive changes in the organization related to the theme are observed, such as the anticipation to the early years of the study of statistics and probability; however, there are still discontinuities in the curriculum organization related to Statistical Education, a fact understood as an obstacle to the effectiveness of statistical literacy and the development of probabilistic and combinatory reasoning. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3197 10.37001/emr.v27i77.3197 |
url |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3197 |
identifier_str_mv |
10.37001/emr.v27i77.3197 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3197/2260 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista; v. 27 n. 77 (2022): out./dez.; 180-189 2317-904X 1517-3941 reponame:Educação Matemática em Revista instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM_MAT |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM_MAT |
institution |
SBEM_MAT |
reponame_str |
Educação Matemática em Revista |
collection |
Educação Matemática em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br |
_version_ |
1797050131517800448 |