Statistical Education in Brazilian curriculum documents: a comparative study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonzalez, Heron
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: de França Moraes, Leticia Renata, Souza, Antonio Carlos de, de Arimatéa Rocha, Cristiane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3197
Resumo: This article aims to analyze how Statistics, Probability and Combinatorics are presented in the two most recent guiding documents of the Brazilian school curriculum: the National Curricular Parameters and the Common National Curricular Base. To this end, we based ourselves on the Comparative Education methodology observing the homogeneity for being curriculum documents; the heterogeneity considering the characteristics of each document and its changes over time; and the plurality for being different documents. Positive changes in the organization related to the theme are observed, such as the anticipation to the early years of the study of statistics and probability; however, there are still discontinuities in the curriculum organization related to Statistical Education, a fact understood as an obstacle to the effectiveness of statistical literacy and the development of probabilistic and combinatory reasoning.
id SBEM_MAT-1_34067164ecaa05ac9687873dc9a2d876
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/3197
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling Statistical Education in Brazilian curriculum documents: a comparative study Educação Estatística em documentos curriculares brasileiros: um estudo comparadoCurrículoEducação BásicaCombinatóriaProbabilidadeCurriculumBasic EducationCombinatorialProbabilityThis article aims to analyze how Statistics, Probability and Combinatorics are presented in the two most recent guiding documents of the Brazilian school curriculum: the National Curricular Parameters and the Common National Curricular Base. To this end, we based ourselves on the Comparative Education methodology observing the homogeneity for being curriculum documents; the heterogeneity considering the characteristics of each document and its changes over time; and the plurality for being different documents. Positive changes in the organization related to the theme are observed, such as the anticipation to the early years of the study of statistics and probability; however, there are still discontinuities in the curriculum organization related to Statistical Education, a fact understood as an obstacle to the effectiveness of statistical literacy and the development of probabilistic and combinatory reasoning.Esse artigo objetiva analisar como a Estatística, a Probabilidade e a Combinatória são apresentadas nos dois mais recentes documentos norteadores do currículo escolar brasileiro: os Parâmetros Curriculares Nacionais e a Base Nacional Comum Curricular. Para isso nos fundamentamos na metodologia de Educação Comparada observando a homogeneidade por se tratar de documentos curriculares; a heterogeneidade considerando as características de cada documento e suas mudanças ao longo do tempo; e a pluralidade por serem documentos distintos. Observam-se mudanças positivas na organização relacionadas à temática, como a antecipação para anos iniciais do estudo da estatística e da probabilidade; no entanto, seguem existindo descontinuidades na organização curricular relacionadas à Educação Estatística, fato entendido como entrave para a efetivação do letramento estatístico e o desenvolvimento de raciocínios probabilístico e combinatório.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/319710.37001/emr.v27i77.3197Educação Matemática em Revista; v. 27 n. 77 (2022): out./dez.; 180-1892317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3197/2260https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonzalez, Heronde França Moraes, Leticia RenataSouza, Antonio Carlos dede Arimatéa Rocha, Cristiane 2022-12-19T13:13:21Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3197Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2022-12-19T13:13:21Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Statistical Education in Brazilian curriculum documents: a comparative study
Educação Estatística em documentos curriculares brasileiros: um estudo comparado
title Statistical Education in Brazilian curriculum documents: a comparative study
spellingShingle Statistical Education in Brazilian curriculum documents: a comparative study
Gonzalez, Heron
Currículo
Educação Básica
Combinatória
Probabilidade
Curriculum
Basic Education
Combinatorial
Probability
title_short Statistical Education in Brazilian curriculum documents: a comparative study
title_full Statistical Education in Brazilian curriculum documents: a comparative study
title_fullStr Statistical Education in Brazilian curriculum documents: a comparative study
title_full_unstemmed Statistical Education in Brazilian curriculum documents: a comparative study
title_sort Statistical Education in Brazilian curriculum documents: a comparative study
author Gonzalez, Heron
author_facet Gonzalez, Heron
de França Moraes, Leticia Renata
Souza, Antonio Carlos de
de Arimatéa Rocha, Cristiane
author_role author
author2 de França Moraes, Leticia Renata
Souza, Antonio Carlos de
de Arimatéa Rocha, Cristiane
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonzalez, Heron
de França Moraes, Leticia Renata
Souza, Antonio Carlos de
de Arimatéa Rocha, Cristiane
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Educação Básica
Combinatória
Probabilidade
Curriculum
Basic Education
Combinatorial
Probability
topic Currículo
Educação Básica
Combinatória
Probabilidade
Curriculum
Basic Education
Combinatorial
Probability
description This article aims to analyze how Statistics, Probability and Combinatorics are presented in the two most recent guiding documents of the Brazilian school curriculum: the National Curricular Parameters and the Common National Curricular Base. To this end, we based ourselves on the Comparative Education methodology observing the homogeneity for being curriculum documents; the heterogeneity considering the characteristics of each document and its changes over time; and the plurality for being different documents. Positive changes in the organization related to the theme are observed, such as the anticipation to the early years of the study of statistics and probability; however, there are still discontinuities in the curriculum organization related to Statistical Education, a fact understood as an obstacle to the effectiveness of statistical literacy and the development of probabilistic and combinatory reasoning.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3197
10.37001/emr.v27i77.3197
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3197
identifier_str_mv 10.37001/emr.v27i77.3197
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3197/2260
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 27 n. 77 (2022): out./dez.; 180-189
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131517800448