Dialogue between Math Teachers in Training and Experienced Math Teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática em Revista |
Texto Completo: | https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2832 |
Resumo: | This article reports the experience of a first-period class of a Mathematics Degree Course, in the city of Petrópolis/RJ, in which undergraduates (mathematics teachers in training) were able to dialogue with three more experienced mathematics teachers about their histories professionals in Basic Education. Some reflections were sought about the very act of dialoguing as a communicative action that creates more interactive learning scenarios. To analyze the activity, three of the teachers in training were invited to develop a critical review of the meetings with experienced teachers, thus highlighting the possibility of reflections on the practice since the beginning of teacher education, highlighting the love of the profession, others ways of introducing mathematics to students, the teacher-student relationship and the importance of the internship. |
id |
SBEM_MAT-1_354866f1de2ffee182799c264f34c2ff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:emr.www.sbem.com.br:article/2832 |
network_acronym_str |
SBEM_MAT-1 |
network_name_str |
Educação Matemática em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Dialogue between Math Teachers in Training and Experienced Math TeachersDiálogos entre Professores de Matemática em Formação e Professores de Matemática ExperientesGraduationTeacher TrainingDialogueMath EducationLicenciaturaFormação de Professores.DiálogoEducação MatemáticaThis article reports the experience of a first-period class of a Mathematics Degree Course, in the city of Petrópolis/RJ, in which undergraduates (mathematics teachers in training) were able to dialogue with three more experienced mathematics teachers about their histories professionals in Basic Education. Some reflections were sought about the very act of dialoguing as a communicative action that creates more interactive learning scenarios. To analyze the activity, three of the teachers in training were invited to develop a critical review of the meetings with experienced teachers, thus highlighting the possibility of reflections on the practice since the beginning of teacher education, highlighting the love of the profession, others ways of introducing mathematics to students, the teacher-student relationship and the importance of the internship.Este artigo relata a experiência vivida por uma turma de primeiro período de um Curso de Licenciatura em Matemática, na cidade de Petrópolis/RJ, em que os licenciandos (professores de matemática em formação) puderam dialogar com três professores de matemática mais experientes sobre suas histórias profissionais na Educação Básica. Buscaram-se algumas reflexões acerca do próprio ato de dialogar como um agir comunicativo que cria cenários de aprendizagem mais interativos. Para análise da atividade, três dos professores em formação realizaram uma resenha crítica sobre os encontros com os professores experientes, evidenciando, assim, a possibilidade de reflexões sobre a prática desde o início da formação do professor, destacando o amor à profissão, outras formas de apresentar a matemática aos alunos, a relação professor-aluno e a importância do estágio.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/283210.37001/emr.v27i77.2832Educação Matemática em Revista; v. 27 n. 77 (2022): out./dez.; 217-2262317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2832/2263https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Thiago Brañas deLopes Silva, LairaErthal Trindade Zambonelli, LeonardoHenter de Melo Dias, Thaís2022-12-19T13:13:21Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/2832Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2022-12-19T13:13:21Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dialogue between Math Teachers in Training and Experienced Math Teachers Diálogos entre Professores de Matemática em Formação e Professores de Matemática Experientes |
title |
Dialogue between Math Teachers in Training and Experienced Math Teachers |
spellingShingle |
Dialogue between Math Teachers in Training and Experienced Math Teachers Melo, Thiago Brañas de Graduation Teacher Training Dialogue Math Education Licenciatura Formação de Professores. Diálogo Educação Matemática |
title_short |
Dialogue between Math Teachers in Training and Experienced Math Teachers |
title_full |
Dialogue between Math Teachers in Training and Experienced Math Teachers |
title_fullStr |
Dialogue between Math Teachers in Training and Experienced Math Teachers |
title_full_unstemmed |
Dialogue between Math Teachers in Training and Experienced Math Teachers |
title_sort |
Dialogue between Math Teachers in Training and Experienced Math Teachers |
author |
Melo, Thiago Brañas de |
author_facet |
Melo, Thiago Brañas de Lopes Silva, Laira Erthal Trindade Zambonelli, Leonardo Henter de Melo Dias, Thaís |
author_role |
author |
author2 |
Lopes Silva, Laira Erthal Trindade Zambonelli, Leonardo Henter de Melo Dias, Thaís |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Thiago Brañas de Lopes Silva, Laira Erthal Trindade Zambonelli, Leonardo Henter de Melo Dias, Thaís |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Graduation Teacher Training Dialogue Math Education Licenciatura Formação de Professores. Diálogo Educação Matemática |
topic |
Graduation Teacher Training Dialogue Math Education Licenciatura Formação de Professores. Diálogo Educação Matemática |
description |
This article reports the experience of a first-period class of a Mathematics Degree Course, in the city of Petrópolis/RJ, in which undergraduates (mathematics teachers in training) were able to dialogue with three more experienced mathematics teachers about their histories professionals in Basic Education. Some reflections were sought about the very act of dialoguing as a communicative action that creates more interactive learning scenarios. To analyze the activity, three of the teachers in training were invited to develop a critical review of the meetings with experienced teachers, thus highlighting the possibility of reflections on the practice since the beginning of teacher education, highlighting the love of the profession, others ways of introducing mathematics to students, the teacher-student relationship and the importance of the internship. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2832 10.37001/emr.v27i77.2832 |
url |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2832 |
identifier_str_mv |
10.37001/emr.v27i77.2832 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2832/2263 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista; v. 27 n. 77 (2022): out./dez.; 217-226 2317-904X 1517-3941 reponame:Educação Matemática em Revista instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM_MAT |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM_MAT |
institution |
SBEM_MAT |
reponame_str |
Educação Matemática em Revista |
collection |
Educação Matemática em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br |
_version_ |
1797050131131924480 |