Dialogue between Math Teachers in Training and Experienced Math Teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Thiago Brañas de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Lopes Silva, Laira, Erthal Trindade Zambonelli, Leonardo, Henter de Melo Dias, Thaís
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2832
Resumo: This article reports the experience of a first-period class of a Mathematics Degree Course, in the city of Petrópolis/RJ, in which undergraduates (mathematics teachers in training) were able to dialogue with three more experienced mathematics teachers about their histories professionals in Basic Education. Some reflections were sought about the very act of dialoguing as a communicative action that creates more interactive learning scenarios. To analyze the activity, three of the teachers in training were invited to develop a critical review of the meetings with experienced teachers, thus highlighting the possibility of reflections on the practice since the beginning of teacher education, highlighting the love of the profession, others ways of introducing mathematics to students, the teacher-student relationship and the importance of the internship.
id SBEM_MAT-1_354866f1de2ffee182799c264f34c2ff
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/2832
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling Dialogue between Math Teachers in Training and Experienced Math TeachersDiálogos entre Professores de Matemática em Formação e Professores de Matemática ExperientesGraduationTeacher TrainingDialogueMath EducationLicenciaturaFormação de Professores.DiálogoEducação MatemáticaThis article reports the experience of a first-period class of a Mathematics Degree Course, in the city of Petrópolis/RJ, in which undergraduates (mathematics teachers in training) were able to dialogue with three more experienced mathematics teachers about their histories professionals in Basic Education. Some reflections were sought about the very act of dialoguing as a communicative action that creates more interactive learning scenarios. To analyze the activity, three of the teachers in training were invited to develop a critical review of the meetings with experienced teachers, thus highlighting the possibility of reflections on the practice since the beginning of teacher education, highlighting the love of the profession, others ways of introducing mathematics to students, the teacher-student relationship and the importance of the internship.Este artigo relata a experiência vivida por uma turma de primeiro período de um Curso de Licenciatura em Matemática, na cidade de Petrópolis/RJ, em que os licenciandos (professores de matemática em formação) puderam dialogar com três professores de matemática mais experientes sobre suas histórias profissionais na Educação Básica. Buscaram-se algumas reflexões acerca do próprio ato de dialogar como um agir comunicativo que cria cenários de aprendizagem mais interativos. Para análise da atividade, três dos professores em formação realizaram uma resenha crítica sobre os encontros com os professores experientes, evidenciando, assim, a possibilidade de reflexões sobre a prática desde o início da formação do professor, destacando o amor à profissão, outras formas de apresentar a matemática aos alunos, a relação professor-aluno e a importância do estágio.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/283210.37001/emr.v27i77.2832Educação Matemática em Revista; v. 27 n. 77 (2022): out./dez.; 217-2262317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2832/2263https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Thiago Brañas deLopes Silva, LairaErthal Trindade Zambonelli, LeonardoHenter de Melo Dias, Thaís2022-12-19T13:13:21Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/2832Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2022-12-19T13:13:21Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Dialogue between Math Teachers in Training and Experienced Math Teachers
Diálogos entre Professores de Matemática em Formação e Professores de Matemática Experientes
title Dialogue between Math Teachers in Training and Experienced Math Teachers
spellingShingle Dialogue between Math Teachers in Training and Experienced Math Teachers
Melo, Thiago Brañas de
Graduation
Teacher Training
Dialogue
Math Education
Licenciatura
Formação de Professores.
Diálogo
Educação Matemática
title_short Dialogue between Math Teachers in Training and Experienced Math Teachers
title_full Dialogue between Math Teachers in Training and Experienced Math Teachers
title_fullStr Dialogue between Math Teachers in Training and Experienced Math Teachers
title_full_unstemmed Dialogue between Math Teachers in Training and Experienced Math Teachers
title_sort Dialogue between Math Teachers in Training and Experienced Math Teachers
author Melo, Thiago Brañas de
author_facet Melo, Thiago Brañas de
Lopes Silva, Laira
Erthal Trindade Zambonelli, Leonardo
Henter de Melo Dias, Thaís
author_role author
author2 Lopes Silva, Laira
Erthal Trindade Zambonelli, Leonardo
Henter de Melo Dias, Thaís
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Thiago Brañas de
Lopes Silva, Laira
Erthal Trindade Zambonelli, Leonardo
Henter de Melo Dias, Thaís
dc.subject.por.fl_str_mv Graduation
Teacher Training
Dialogue
Math Education
Licenciatura
Formação de Professores.
Diálogo
Educação Matemática
topic Graduation
Teacher Training
Dialogue
Math Education
Licenciatura
Formação de Professores.
Diálogo
Educação Matemática
description This article reports the experience of a first-period class of a Mathematics Degree Course, in the city of Petrópolis/RJ, in which undergraduates (mathematics teachers in training) were able to dialogue with three more experienced mathematics teachers about their histories professionals in Basic Education. Some reflections were sought about the very act of dialoguing as a communicative action that creates more interactive learning scenarios. To analyze the activity, three of the teachers in training were invited to develop a critical review of the meetings with experienced teachers, thus highlighting the possibility of reflections on the practice since the beginning of teacher education, highlighting the love of the profession, others ways of introducing mathematics to students, the teacher-student relationship and the importance of the internship.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2832
10.37001/emr.v27i77.2832
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2832
identifier_str_mv 10.37001/emr.v27i77.2832
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2832/2263
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 27 n. 77 (2022): out./dez.; 217-226
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131131924480