Accessibility ramps and the construction of meanings for sine, cosine and tangent: An experience in the Pedagogical Residency Program
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática em Revista |
Texto Completo: | https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3178 |
Resumo: | This work presents experiences of a pedagogical intervention conducted in 2nd-year high school classes of a public school in the state education network of Vitória - ES. Planned interventions were carried out within the scope of the Pedagogical Residency Program (PRP) of the Mathematics Teaching Degree course at the Federal Institute of Espírito Santo (Ifes), campus Vitória. It involved trigonometry concepts, through raising awareness of the importance of accessibility ramps, supported by critical mathematics education. Manipulative materials were used as didactic tools in Geogebra, along with a presentation during interventions in synchronous remote sessions. According to the achieved results, the critical approach is a significant alternative for the teaching and learning process. When working with the topic at hand, we planned a class that went beyond mathematical content, concluding that the activity contributed to everyone thinking critically about this topic, which is extremely important in our society. |
id |
SBEM_MAT-1_8669f4b82c4445fdfa76bc5d84ecbd8c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:emr.www.sbem.com.br:article/3178 |
network_acronym_str |
SBEM_MAT-1 |
network_name_str |
Educação Matemática em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Accessibility ramps and the construction of meanings for sine, cosine and tangent: An experience in the Pedagogical Residency Program Rampas de Acessibilidade e a Construção de Significados para Seno, Cosseno e Tangente: uma experiência no Programa de Residência Pedagógica Programa de Residência PedagógicaRampas de acessibilidadeTrigonometriaEducação Matemática CríticaPedagogical Residency ProgramAccessibility rampsTrigonometryCritical Mathematics EducationThis work presents experiences of a pedagogical intervention conducted in 2nd-year high school classes of a public school in the state education network of Vitória - ES. Planned interventions were carried out within the scope of the Pedagogical Residency Program (PRP) of the Mathematics Teaching Degree course at the Federal Institute of Espírito Santo (Ifes), campus Vitória. It involved trigonometry concepts, through raising awareness of the importance of accessibility ramps, supported by critical mathematics education. Manipulative materials were used as didactic tools in Geogebra, along with a presentation during interventions in synchronous remote sessions. According to the achieved results, the critical approach is a significant alternative for the teaching and learning process. When working with the topic at hand, we planned a class that went beyond mathematical content, concluding that the activity contributed to everyone thinking critically about this topic, which is extremely important in our society.Este trabalho apresenta experiências de uma intervenção pedagógica conduzida em turmas de 2º ano do ensino médio de uma escola pública da rede estadual de ensino localizada no município de Vitória - ES. Foram realizadas intervenções planejadas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica (PRP) do curso de Licenciatura em Matemática do Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes) campus Vitória. Envolveu conceitos de trigonometria, por meio da conscientização da importância de rampas de acessibilidade, sustentada pela educação matemática crítica. Foram utilizados como ferramentas didáticas alguns materiais manipuláveis no Geogebra e uma apresentação durante as intervenções em atendimento remoto síncrono. De acordo com os resultados alcançados, a abordagem crítica é uma alternativa significativa para o processo de ensino e aprendizagem. Ao trabalharmos com a temática em pauta, planejamos uma aula para além dos conteúdos matemáticos, concluindo que a atividade contribuiu para que todos pensassem criticamente sobre esse tema, de extrema importância em nossa sociedade.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-09-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/317810.37001/emr.v28i80.3178Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 80 (2023): jul./set. - Fluxo Contínuo; 1-112317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3178/2404https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessZetum, Álan Felipe SiqueiraRamos, Ladson SurloPaiva, Maria Auxiliadora Vilela Milli, Elcio Pasolini 2023-09-02T11:24:00Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3178Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-09-02T11:24Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Accessibility ramps and the construction of meanings for sine, cosine and tangent: An experience in the Pedagogical Residency Program Rampas de Acessibilidade e a Construção de Significados para Seno, Cosseno e Tangente: uma experiência no Programa de Residência Pedagógica |
title |
Accessibility ramps and the construction of meanings for sine, cosine and tangent: An experience in the Pedagogical Residency Program |
spellingShingle |
Accessibility ramps and the construction of meanings for sine, cosine and tangent: An experience in the Pedagogical Residency Program Zetum, Álan Felipe Siqueira Programa de Residência Pedagógica Rampas de acessibilidade Trigonometria Educação Matemática Crítica Pedagogical Residency Program Accessibility ramps Trigonometry Critical Mathematics Education |
title_short |
Accessibility ramps and the construction of meanings for sine, cosine and tangent: An experience in the Pedagogical Residency Program |
title_full |
Accessibility ramps and the construction of meanings for sine, cosine and tangent: An experience in the Pedagogical Residency Program |
title_fullStr |
Accessibility ramps and the construction of meanings for sine, cosine and tangent: An experience in the Pedagogical Residency Program |
title_full_unstemmed |
Accessibility ramps and the construction of meanings for sine, cosine and tangent: An experience in the Pedagogical Residency Program |
title_sort |
Accessibility ramps and the construction of meanings for sine, cosine and tangent: An experience in the Pedagogical Residency Program |
author |
Zetum, Álan Felipe Siqueira |
author_facet |
Zetum, Álan Felipe Siqueira Ramos, Ladson Surlo Paiva, Maria Auxiliadora Vilela Milli, Elcio Pasolini |
author_role |
author |
author2 |
Ramos, Ladson Surlo Paiva, Maria Auxiliadora Vilela Milli, Elcio Pasolini |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zetum, Álan Felipe Siqueira Ramos, Ladson Surlo Paiva, Maria Auxiliadora Vilela Milli, Elcio Pasolini |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Programa de Residência Pedagógica Rampas de acessibilidade Trigonometria Educação Matemática Crítica Pedagogical Residency Program Accessibility ramps Trigonometry Critical Mathematics Education |
topic |
Programa de Residência Pedagógica Rampas de acessibilidade Trigonometria Educação Matemática Crítica Pedagogical Residency Program Accessibility ramps Trigonometry Critical Mathematics Education |
description |
This work presents experiences of a pedagogical intervention conducted in 2nd-year high school classes of a public school in the state education network of Vitória - ES. Planned interventions were carried out within the scope of the Pedagogical Residency Program (PRP) of the Mathematics Teaching Degree course at the Federal Institute of Espírito Santo (Ifes), campus Vitória. It involved trigonometry concepts, through raising awareness of the importance of accessibility ramps, supported by critical mathematics education. Manipulative materials were used as didactic tools in Geogebra, along with a presentation during interventions in synchronous remote sessions. According to the achieved results, the critical approach is a significant alternative for the teaching and learning process. When working with the topic at hand, we planned a class that went beyond mathematical content, concluding that the activity contributed to everyone thinking critically about this topic, which is extremely important in our society. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3178 10.37001/emr.v28i80.3178 |
url |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3178 |
identifier_str_mv |
10.37001/emr.v28i80.3178 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3178/2404 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 80 (2023): jul./set. - Fluxo Contínuo; 1-11 2317-904X 1517-3941 reponame:Educação Matemática em Revista instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM_MAT |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM_MAT |
institution |
SBEM_MAT |
reponame_str |
Educação Matemática em Revista |
collection |
Educação Matemática em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br |
_version_ |
1797050131511508992 |