Accessibility ramps and the construction of meanings for sine, cosine and tangent: An experience in the Pedagogical Residency Program

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zetum, Álan Felipe Siqueira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Ramos, Ladson Surlo, Paiva, Maria Auxiliadora Vilela, Milli, Elcio Pasolini
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3178
Resumo: This work presents experiences of a pedagogical intervention conducted in 2nd-year high school classes of a public school in the state education network of Vitória - ES. Planned interventions were carried out within the scope of the Pedagogical Residency Program (PRP) of the Mathematics Teaching Degree course at the Federal Institute of Espírito Santo (Ifes), campus Vitória. It involved trigonometry concepts, through raising awareness of the importance of accessibility ramps, supported by critical mathematics education. Manipulative materials were used as didactic tools in Geogebra, along with a presentation during interventions in synchronous remote sessions. According to the achieved results, the critical approach is a significant alternative for the teaching and learning process. When working with the topic at hand, we planned a class that went beyond mathematical content, concluding that the activity contributed to everyone thinking critically about this topic, which is extremely important in our society.
id SBEM_MAT-1_8669f4b82c4445fdfa76bc5d84ecbd8c
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/3178
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling Accessibility ramps and the construction of meanings for sine, cosine and tangent: An experience in the Pedagogical Residency Program Rampas de Acessibilidade e a Construção de Significados para Seno, Cosseno e Tangente: uma experiência no Programa de Residência Pedagógica Programa de Residência PedagógicaRampas de acessibilidadeTrigonometriaEducação Matemática CríticaPedagogical Residency ProgramAccessibility rampsTrigonometryCritical Mathematics EducationThis work presents experiences of a pedagogical intervention conducted in 2nd-year high school classes of a public school in the state education network of Vitória - ES. Planned interventions were carried out within the scope of the Pedagogical Residency Program (PRP) of the Mathematics Teaching Degree course at the Federal Institute of Espírito Santo (Ifes), campus Vitória. It involved trigonometry concepts, through raising awareness of the importance of accessibility ramps, supported by critical mathematics education. Manipulative materials were used as didactic tools in Geogebra, along with a presentation during interventions in synchronous remote sessions. According to the achieved results, the critical approach is a significant alternative for the teaching and learning process. When working with the topic at hand, we planned a class that went beyond mathematical content, concluding that the activity contributed to everyone thinking critically about this topic, which is extremely important in our society.Este trabalho apresenta experiências de uma intervenção pedagógica conduzida em turmas de 2º ano do ensino médio de uma escola pública da rede estadual de ensino localizada no município de Vitória - ES. Foram realizadas intervenções planejadas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica (PRP) do curso de Licenciatura em Matemática do Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes) campus Vitória. Envolveu conceitos de trigonometria, por meio da conscientização da importância de rampas de acessibilidade, sustentada pela educação matemática crítica. Foram utilizados como ferramentas didáticas alguns materiais manipuláveis no Geogebra e uma apresentação durante as intervenções em atendimento remoto síncrono. De acordo com os resultados alcançados, a abordagem crítica é uma alternativa significativa para o processo de ensino e aprendizagem. Ao trabalharmos com a temática em pauta, planejamos uma aula para além dos conteúdos matemáticos, concluindo que a atividade contribuiu para que todos pensassem criticamente sobre esse tema, de extrema importância em nossa sociedade.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-09-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/317810.37001/emr.v28i80.3178Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 80 (2023): jul./set. - Fluxo Contínuo; 1-112317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3178/2404https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessZetum, Álan Felipe SiqueiraRamos, Ladson SurloPaiva, Maria Auxiliadora Vilela Milli, Elcio Pasolini 2023-09-02T11:24:00Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3178Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-09-02T11:24Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Accessibility ramps and the construction of meanings for sine, cosine and tangent: An experience in the Pedagogical Residency Program
Rampas de Acessibilidade e a Construção de Significados para Seno, Cosseno e Tangente: uma experiência no Programa de Residência Pedagógica
title Accessibility ramps and the construction of meanings for sine, cosine and tangent: An experience in the Pedagogical Residency Program
spellingShingle Accessibility ramps and the construction of meanings for sine, cosine and tangent: An experience in the Pedagogical Residency Program
Zetum, Álan Felipe Siqueira
Programa de Residência Pedagógica
Rampas de acessibilidade
Trigonometria
Educação Matemática Crítica
Pedagogical Residency Program
Accessibility ramps
Trigonometry
Critical Mathematics Education
title_short Accessibility ramps and the construction of meanings for sine, cosine and tangent: An experience in the Pedagogical Residency Program
title_full Accessibility ramps and the construction of meanings for sine, cosine and tangent: An experience in the Pedagogical Residency Program
title_fullStr Accessibility ramps and the construction of meanings for sine, cosine and tangent: An experience in the Pedagogical Residency Program
title_full_unstemmed Accessibility ramps and the construction of meanings for sine, cosine and tangent: An experience in the Pedagogical Residency Program
title_sort Accessibility ramps and the construction of meanings for sine, cosine and tangent: An experience in the Pedagogical Residency Program
author Zetum, Álan Felipe Siqueira
author_facet Zetum, Álan Felipe Siqueira
Ramos, Ladson Surlo
Paiva, Maria Auxiliadora Vilela
Milli, Elcio Pasolini
author_role author
author2 Ramos, Ladson Surlo
Paiva, Maria Auxiliadora Vilela
Milli, Elcio Pasolini
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zetum, Álan Felipe Siqueira
Ramos, Ladson Surlo
Paiva, Maria Auxiliadora Vilela
Milli, Elcio Pasolini
dc.subject.por.fl_str_mv Programa de Residência Pedagógica
Rampas de acessibilidade
Trigonometria
Educação Matemática Crítica
Pedagogical Residency Program
Accessibility ramps
Trigonometry
Critical Mathematics Education
topic Programa de Residência Pedagógica
Rampas de acessibilidade
Trigonometria
Educação Matemática Crítica
Pedagogical Residency Program
Accessibility ramps
Trigonometry
Critical Mathematics Education
description This work presents experiences of a pedagogical intervention conducted in 2nd-year high school classes of a public school in the state education network of Vitória - ES. Planned interventions were carried out within the scope of the Pedagogical Residency Program (PRP) of the Mathematics Teaching Degree course at the Federal Institute of Espírito Santo (Ifes), campus Vitória. It involved trigonometry concepts, through raising awareness of the importance of accessibility ramps, supported by critical mathematics education. Manipulative materials were used as didactic tools in Geogebra, along with a presentation during interventions in synchronous remote sessions. According to the achieved results, the critical approach is a significant alternative for the teaching and learning process. When working with the topic at hand, we planned a class that went beyond mathematical content, concluding that the activity contributed to everyone thinking critically about this topic, which is extremely important in our society.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3178
10.37001/emr.v28i80.3178
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3178
identifier_str_mv 10.37001/emr.v28i80.3178
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3178/2404
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 80 (2023): jul./set. - Fluxo Contínuo; 1-11
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131511508992