Contavox: the blind view of Mathematics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva Barros, Aguinaldo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ribeiro de Sales, Elielson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2937
Resumo: This article is na excerpt of the resulto f the master’s research that was developed with the educational game Contavox, designed for the learning of the four fundamental operations of Mathematics with blind people. The main objective was to analyze the evidence of involvement and learning in the teaching processo f the four fundamental operations of Mathematics, using the game Contavox. The theoretical framework is based on the studies of Professor José Antônio Borges, creator of the Dosvox System, host of the Contavox game, ando on the work developed by the Eletronic Computing Center of the Federal University of Rio de Janeiro. The methodological procedures were carried out through the use of computers, with the proper intallation of the Dosvox System, and handling of the Contavox game; from the observation of the teaching and learning processo f the participating students and from a recorded interview with their reports of perception of the results achieved with the use of the game. Contavox, with the accomplishment of this research, became another innovative source of Mathematics learning in the school context.
id SBEM_MAT-1_d4f3bf0c242faf98cfcdac033892f7e4
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/2937
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling Contavox: the blind view of MathematicsContavox: a visão cega da matemáticaMatemáticaEstudantesContavoxOperaçõesMathematicsStudentsContavoxOperationsThis article is na excerpt of the resulto f the master’s research that was developed with the educational game Contavox, designed for the learning of the four fundamental operations of Mathematics with blind people. The main objective was to analyze the evidence of involvement and learning in the teaching processo f the four fundamental operations of Mathematics, using the game Contavox. The theoretical framework is based on the studies of Professor José Antônio Borges, creator of the Dosvox System, host of the Contavox game, ando on the work developed by the Eletronic Computing Center of the Federal University of Rio de Janeiro. The methodological procedures were carried out through the use of computers, with the proper intallation of the Dosvox System, and handling of the Contavox game; from the observation of the teaching and learning processo f the participating students and from a recorded interview with their reports of perception of the results achieved with the use of the game. Contavox, with the accomplishment of this research, became another innovative source of Mathematics learning in the school context.Esse artigo é um recorte do resultado da pesquisa de mestrado que foi desenvolvida com o jogo educativo Contavox, elaborado para a aprendizagem das quatro operações fundamentais da Matemática com pessoas cegas. O objetivo central foi analisar os indícios de envolvimento e aprendizagem no processo de ensino das quatro operações fundamentais da Matemática, com o uso do jogo Contavox. O referencial teórico se baseia nos estudos do Professor José Antônio Borges, criador do Sistema Dosvox, hospedeiro do jogo Contavox, e nos trabalhos desenvolvidos pelo Núcleo de Computação Eletrônica da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Os procedimentos metodológicos se deram por meio do uso de computadores, com a devida instalação do Sistema Dosvox, e manuseio do jogo Contavox; da observação do processo de ensino e aprendizagem dos estudantes participantes e de entrevista gravada com seus relatos de percepção dos resultados alcançados com a utilização do jogo. O Contavox, com a realização dessa pesquisa, tornou-se mais uma fonte inovadora de aprendizagem da Matemática no contexto escolar.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/293710.37001/emr.v27i77.2937Educação Matemática em Revista; v. 27 n. 77 (2022): out./dez.; 70-832317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2937/2253https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva Barros, AguinaldoRibeiro de Sales, Elielson 2022-12-19T13:13:21Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/2937Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2022-12-19T13:13:21Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Contavox: the blind view of Mathematics
Contavox: a visão cega da matemática
title Contavox: the blind view of Mathematics
spellingShingle Contavox: the blind view of Mathematics
da Silva Barros, Aguinaldo
Matemática
Estudantes
Contavox
Operações
Mathematics
Students
Contavox
Operations
title_short Contavox: the blind view of Mathematics
title_full Contavox: the blind view of Mathematics
title_fullStr Contavox: the blind view of Mathematics
title_full_unstemmed Contavox: the blind view of Mathematics
title_sort Contavox: the blind view of Mathematics
author da Silva Barros, Aguinaldo
author_facet da Silva Barros, Aguinaldo
Ribeiro de Sales, Elielson
author_role author
author2 Ribeiro de Sales, Elielson
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva Barros, Aguinaldo
Ribeiro de Sales, Elielson
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática
Estudantes
Contavox
Operações
Mathematics
Students
Contavox
Operations
topic Matemática
Estudantes
Contavox
Operações
Mathematics
Students
Contavox
Operations
description This article is na excerpt of the resulto f the master’s research that was developed with the educational game Contavox, designed for the learning of the four fundamental operations of Mathematics with blind people. The main objective was to analyze the evidence of involvement and learning in the teaching processo f the four fundamental operations of Mathematics, using the game Contavox. The theoretical framework is based on the studies of Professor José Antônio Borges, creator of the Dosvox System, host of the Contavox game, ando on the work developed by the Eletronic Computing Center of the Federal University of Rio de Janeiro. The methodological procedures were carried out through the use of computers, with the proper intallation of the Dosvox System, and handling of the Contavox game; from the observation of the teaching and learning processo f the participating students and from a recorded interview with their reports of perception of the results achieved with the use of the game. Contavox, with the accomplishment of this research, became another innovative source of Mathematics learning in the school context.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2937
10.37001/emr.v27i77.2937
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2937
identifier_str_mv 10.37001/emr.v27i77.2937
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2937/2253
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 27 n. 77 (2022): out./dez.; 70-83
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131150798848