Contavox: the blind view of Mathematics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática em Revista |
Texto Completo: | https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2937 |
Resumo: | This article is na excerpt of the resulto f the master’s research that was developed with the educational game Contavox, designed for the learning of the four fundamental operations of Mathematics with blind people. The main objective was to analyze the evidence of involvement and learning in the teaching processo f the four fundamental operations of Mathematics, using the game Contavox. The theoretical framework is based on the studies of Professor José Antônio Borges, creator of the Dosvox System, host of the Contavox game, ando on the work developed by the Eletronic Computing Center of the Federal University of Rio de Janeiro. The methodological procedures were carried out through the use of computers, with the proper intallation of the Dosvox System, and handling of the Contavox game; from the observation of the teaching and learning processo f the participating students and from a recorded interview with their reports of perception of the results achieved with the use of the game. Contavox, with the accomplishment of this research, became another innovative source of Mathematics learning in the school context. |
id |
SBEM_MAT-1_d4f3bf0c242faf98cfcdac033892f7e4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:emr.www.sbem.com.br:article/2937 |
network_acronym_str |
SBEM_MAT-1 |
network_name_str |
Educação Matemática em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Contavox: the blind view of MathematicsContavox: a visão cega da matemáticaMatemáticaEstudantesContavoxOperaçõesMathematicsStudentsContavoxOperationsThis article is na excerpt of the resulto f the master’s research that was developed with the educational game Contavox, designed for the learning of the four fundamental operations of Mathematics with blind people. The main objective was to analyze the evidence of involvement and learning in the teaching processo f the four fundamental operations of Mathematics, using the game Contavox. The theoretical framework is based on the studies of Professor José Antônio Borges, creator of the Dosvox System, host of the Contavox game, ando on the work developed by the Eletronic Computing Center of the Federal University of Rio de Janeiro. The methodological procedures were carried out through the use of computers, with the proper intallation of the Dosvox System, and handling of the Contavox game; from the observation of the teaching and learning processo f the participating students and from a recorded interview with their reports of perception of the results achieved with the use of the game. Contavox, with the accomplishment of this research, became another innovative source of Mathematics learning in the school context.Esse artigo é um recorte do resultado da pesquisa de mestrado que foi desenvolvida com o jogo educativo Contavox, elaborado para a aprendizagem das quatro operações fundamentais da Matemática com pessoas cegas. O objetivo central foi analisar os indícios de envolvimento e aprendizagem no processo de ensino das quatro operações fundamentais da Matemática, com o uso do jogo Contavox. O referencial teórico se baseia nos estudos do Professor José Antônio Borges, criador do Sistema Dosvox, hospedeiro do jogo Contavox, e nos trabalhos desenvolvidos pelo Núcleo de Computação Eletrônica da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Os procedimentos metodológicos se deram por meio do uso de computadores, com a devida instalação do Sistema Dosvox, e manuseio do jogo Contavox; da observação do processo de ensino e aprendizagem dos estudantes participantes e de entrevista gravada com seus relatos de percepção dos resultados alcançados com a utilização do jogo. O Contavox, com a realização dessa pesquisa, tornou-se mais uma fonte inovadora de aprendizagem da Matemática no contexto escolar.Sociedade Brasileira de Educação Matemática2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/293710.37001/emr.v27i77.2937Educação Matemática em Revista; v. 27 n. 77 (2022): out./dez.; 70-832317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2937/2253https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva Barros, AguinaldoRibeiro de Sales, Elielson 2022-12-19T13:13:21Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/2937Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2022-12-19T13:13:21Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contavox: the blind view of Mathematics Contavox: a visão cega da matemática |
title |
Contavox: the blind view of Mathematics |
spellingShingle |
Contavox: the blind view of Mathematics da Silva Barros, Aguinaldo Matemática Estudantes Contavox Operações Mathematics Students Contavox Operations |
title_short |
Contavox: the blind view of Mathematics |
title_full |
Contavox: the blind view of Mathematics |
title_fullStr |
Contavox: the blind view of Mathematics |
title_full_unstemmed |
Contavox: the blind view of Mathematics |
title_sort |
Contavox: the blind view of Mathematics |
author |
da Silva Barros, Aguinaldo |
author_facet |
da Silva Barros, Aguinaldo Ribeiro de Sales, Elielson |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro de Sales, Elielson |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva Barros, Aguinaldo Ribeiro de Sales, Elielson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática Estudantes Contavox Operações Mathematics Students Contavox Operations |
topic |
Matemática Estudantes Contavox Operações Mathematics Students Contavox Operations |
description |
This article is na excerpt of the resulto f the master’s research that was developed with the educational game Contavox, designed for the learning of the four fundamental operations of Mathematics with blind people. The main objective was to analyze the evidence of involvement and learning in the teaching processo f the four fundamental operations of Mathematics, using the game Contavox. The theoretical framework is based on the studies of Professor José Antônio Borges, creator of the Dosvox System, host of the Contavox game, ando on the work developed by the Eletronic Computing Center of the Federal University of Rio de Janeiro. The methodological procedures were carried out through the use of computers, with the proper intallation of the Dosvox System, and handling of the Contavox game; from the observation of the teaching and learning processo f the participating students and from a recorded interview with their reports of perception of the results achieved with the use of the game. Contavox, with the accomplishment of this research, became another innovative source of Mathematics learning in the school context. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2937 10.37001/emr.v27i77.2937 |
url |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2937 |
identifier_str_mv |
10.37001/emr.v27i77.2937 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/2937/2253 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista; v. 27 n. 77 (2022): out./dez.; 70-83 2317-904X 1517-3941 reponame:Educação Matemática em Revista instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM_MAT |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM_MAT |
institution |
SBEM_MAT |
reponame_str |
Educação Matemática em Revista |
collection |
Educação Matemática em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br |
_version_ |
1797050131150798848 |