Mathematical Modeling and Programming Algorithm Associated with Mathematical Simulation of The Volume of a Tank

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Socorro Pinheiro Ferreira, João
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/524
Resumo: This scientific article aims to present the results of an experience report of pedagogical actions for the resolution of a problem situation about the volume of a liquid varying inside a conical base cylindrical tank, which includes mathematical modeling and programming language specifically with regard to the possibility of interrelating two teaching techniques with a common purpose: mathematical modeling and programming algorithms associated with mathematical simulation. To achieve the objectives, we modeled mathematically the proposed problem situation with functions of two positive real variables and three sentences, using mathematical procedures and then mathematically simulate the values ​​of the radius R and the depth "d" of the liquid inside and "outside" of the tank - directly in the developed computer program. The results of the mathematical and computational studies proved to be satisfactory to the objectives proposed for the studies, this is because, the values ​​obtained by different methods presented the same real numbers.
id SBEM_a9a8cbb6acd2058697b027fb06778785
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/524
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Mathematical Modeling and Programming Algorithm Associated with Mathematical Simulation of The Volume of a TankAlgoritmo de Modelado Matemático Y Programación Asociado con La Simulación Matemática Del Volumen de un TanqueModelagem Matemática e Algoritmo de Programação Associados à Simulação Matemática do Volume de um TanqueBNCCMATLABMathematical ModelingVISUALG3BNCCMATLABModelo MatematicoVISUALG3BNCCMATLABModelagem MatemáticaVISUALG3This scientific article aims to present the results of an experience report of pedagogical actions for the resolution of a problem situation about the volume of a liquid varying inside a conical base cylindrical tank, which includes mathematical modeling and programming language specifically with regard to the possibility of interrelating two teaching techniques with a common purpose: mathematical modeling and programming algorithms associated with mathematical simulation. To achieve the objectives, we modeled mathematically the proposed problem situation with functions of two positive real variables and three sentences, using mathematical procedures and then mathematically simulate the values ​​of the radius R and the depth "d" of the liquid inside and "outside" of the tank - directly in the developed computer program. The results of the mathematical and computational studies proved to be satisfactory to the objectives proposed for the studies, this is because, the values ​​obtained by different methods presented the same real numbers.Este artículo científico tiene como objetivo presentar los resultados de un relato de experiencia de acciones pedagógicas para la resolución de una situación problemática sobre el volumen de un líquido que varía dentro de un tanque cilíndrico de base cónica, que incluye modelado matemático y lenguaje de programación., Específicamente en lo que se refiere a la posibilidad de interrelacionar dos técnicas de enseñanza con un propósito común: modelado matemático y algoritmos de programación asociados a la simulación matemática. Para lograr los objetivos, primero modelamos matemáticamente la situación problema propuesta con funciones de dos variables reales positivas y tres oraciones, utilizando procedimientos matemáticos y luego simulamos matemáticamente los valores del radio R y la profundidad "d" del líquido en el interior y "fuera" del tanque - directamente en el programa informático desarrollado. Los resultados de los estudios matemáticos y computacionales resultaron satisfactorios a los objetivos propuestos para los estudios, esto se debe a que los valores obtenidos por diferentes métodos presentan los mismos números reales.Este artigo científico tem como objetivo apresentar os resultados de um relato de experiência de ações pedagógicas para a resolução de uma situação-problema sobre o volume de um líquido variando no interior de um tanque cilíndrico de base cônica, que engloba modelagem matemática e linguagem de programação, especificamente no que diz respeito à possibilidade de se inter-relacionar duas técnicas de ensino com uma finalidade comum: modelagem matemática e algoritmo de programação associadas à simulação matemática. Para atingir os objetivos, primeiramente modelamos matematicamente a situação-problema proposta com funções de duas variáveis reais positivas e três sentenças, mediante procedimentos matemáticos e posteriormente simulamos matematicamente os valores do raio R e da profundidade “d” do líquido no interior e “exterior” do tanque – diretamente no programa computacional desenvolvido. Os resultados dos estudos matemáticos e computacionais mostraram-se satisfatórios aos objetivos propostos aos estudos, isto porque, os valores obtidos por métodos distintos apresentaram os mesmos números reais.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-04-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/52410.37001/remat25269062v18id524Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021021Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Publicação contínua; e021021Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021021Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e0210212526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/524/252https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/524/445https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/524/446https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/524/447https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSocorro Pinheiro Ferreira, João2022-03-12T15:37:44ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv Mathematical Modeling and Programming Algorithm Associated with Mathematical Simulation of The Volume of a Tank
Algoritmo de Modelado Matemático Y Programación Asociado con La Simulación Matemática Del Volumen de un Tanque
Modelagem Matemática e Algoritmo de Programação Associados à Simulação Matemática do Volume de um Tanque
title Mathematical Modeling and Programming Algorithm Associated with Mathematical Simulation of The Volume of a Tank
spellingShingle Mathematical Modeling and Programming Algorithm Associated with Mathematical Simulation of The Volume of a Tank
Socorro Pinheiro Ferreira, João
BNCC
MATLAB
Mathematical Modeling
VISUALG3
BNCC
MATLAB
Modelo Matematico
VISUALG3
BNCC
MATLAB
Modelagem Matemática
VISUALG3
title_short Mathematical Modeling and Programming Algorithm Associated with Mathematical Simulation of The Volume of a Tank
title_full Mathematical Modeling and Programming Algorithm Associated with Mathematical Simulation of The Volume of a Tank
title_fullStr Mathematical Modeling and Programming Algorithm Associated with Mathematical Simulation of The Volume of a Tank
title_full_unstemmed Mathematical Modeling and Programming Algorithm Associated with Mathematical Simulation of The Volume of a Tank
title_sort Mathematical Modeling and Programming Algorithm Associated with Mathematical Simulation of The Volume of a Tank
author Socorro Pinheiro Ferreira, João
author_facet Socorro Pinheiro Ferreira, João
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Socorro Pinheiro Ferreira, João
dc.subject.por.fl_str_mv BNCC
MATLAB
Mathematical Modeling
VISUALG3
BNCC
MATLAB
Modelo Matematico
VISUALG3
BNCC
MATLAB
Modelagem Matemática
VISUALG3
topic BNCC
MATLAB
Mathematical Modeling
VISUALG3
BNCC
MATLAB
Modelo Matematico
VISUALG3
BNCC
MATLAB
Modelagem Matemática
VISUALG3
description This scientific article aims to present the results of an experience report of pedagogical actions for the resolution of a problem situation about the volume of a liquid varying inside a conical base cylindrical tank, which includes mathematical modeling and programming language specifically with regard to the possibility of interrelating two teaching techniques with a common purpose: mathematical modeling and programming algorithms associated with mathematical simulation. To achieve the objectives, we modeled mathematically the proposed problem situation with functions of two positive real variables and three sentences, using mathematical procedures and then mathematically simulate the values ​​of the radius R and the depth "d" of the liquid inside and "outside" of the tank - directly in the developed computer program. The results of the mathematical and computational studies proved to be satisfactory to the objectives proposed for the studies, this is because, the values ​​obtained by different methods presented the same real numbers.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/524
10.37001/remat25269062v18id524
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/524
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v18id524
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/524/252
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/524/445
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/524/446
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/524/447
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021021
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Publicação contínua; e021021
Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021021
Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e021021
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313497701908480