Decolonialidade, Educação do Campo e Formação de Professores de Matemática: por uma reforma agrária do saber

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos Fernandes, Filipe
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Coutinho, Eliziara Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
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Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/611
Resumo: This article aims to present the relations between Decoloniality, Rural Education and Teacher training. By assuming a decolonial perspective, conjecturing about new possibilities for the University and taking Rural Education as a phenomenon of political-epistemic disobedience, this article intends to show how these relations tension traditional models of mathematics teacher training based on actions developed in the Rural Education Degree course, mathematics qualification, from the Federal University of Minas Gerais (UFMG). The achieved discussions, which take Ethnomathematics as a guideline, defend teacher training processes based on historical, socio-cultural and pedagogical aspects present in different forms of life, particularly the peasants forms of life, while the University would occupy a possible multi-epistemic and borderline space that dialogues scientific-academic knowledge with those present in the practices of peasant cultures, positively affirming their differences in overcoming the hegemonies and the inequalities between rural areas and cities in Brazil.
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The achieved discussions, which take Ethnomathematics as a guideline, defend teacher training processes based on historical, socio-cultural and pedagogical aspects present in different forms of life, particularly the peasants forms of life, while the University would occupy a possible multi-epistemic and borderline space that dialogues scientific-academic knowledge with those present in the practices of peasant cultures, positively affirming their differences in overcoming the hegemonies and the inequalities between rural areas and cities in Brazil.Este artículo tiene como objetivo presentar las relaciones entre la Decolonialidad, la Educación del Campo y la Formación de Profesores. Asumiendo una opción decolonial, pensando en nuevas posibilidades para la Universidad y tomando la Educación del Campo como un fenómeno de desobediencia político-epistémica, se pretende mostrar cómo estas relaciones tensan los modelos tradicionales de formación docente en Matemática a partir de las acciones desarrolladas en el curso de Licenciada en Educación del Campo, habilitación en Matemática, de la Universidad Federal de Minas Gerais (UFMG). Las discusiones llevadas a cabo, que toman como eje la Etnomatemática, defienden procesos de formación basados en aspectos históricos, socioculturales y pedagógicos presentes en diferentes formas de vida, particularmente campesinas, siendo la Universidad un posible espacio pluriepistémico y fronterizo en el que dialogan los saberes científico-académico con aquellos presente en las prácticas de las culturas campesinas, afirmando positivamente sus diferencias para la superación de las hegemonías y las desigualdades campo-ciudad en Brasil.Este artigo tem como objetivo apresentar relações entre a Decolonialidade, a Educação do Campo e a Formação de Professores. Assumindo uma opção decolonial, pensando novas possibilidades para a Universidade e tomando a Educação do Campo como um fenômeno de desobediência político-epistêmica, pretende-se evidenciar como essas relações tensionam os modelos tradicionais de formação de professores de Matemática a partir de ações desenvolvidas no curso de Licenciatura em Educação do Campo, habilitação em Matemática, da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). As discussões realizadas, que tomam a Etnomatemática como orientação, defendem processos formativos baseados em aspectos históricos, socioculturais e pedagógicos presentes em diferentes formas de vida, particularmente as camponesas, sendo a Universidade um possível espaço pluriepistêmico e fronteiriço que dialoga os saberes científico-acadêmicos com aqueles presentes nas práticas de culturas camponesas, afirmando positivamente suas diferenças para a superação das hegemonias e desigualdades campo-cidade no Brasil.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/61110.37001/remat25269062v18id611Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Edição Especial - Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021045Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Edição Especial - Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021045Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Edição Especial - Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021045Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Edição Especial - Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e0210452526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporspahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/611/286https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/611/287https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/611/327https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/611/328https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/611/329https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Fernandes, FilipeCoutinho, Eliziara Pereira2021-10-19T20:52:04ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
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