Teaching and learning of Linear Systems in education teacher through Problem Exploration-Posing-Solving

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Fabíola da Cruz
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Andrade, Silvanio de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/6
Resumo: This article aims to points out contributions of the mathematics teaching-learning methodology through Problem Exploration, Posing and Solving, combining Algebra Multiple Representations in the Linear Systems teaching in the pre-service teacher education. We opted for the content of Linear Systems given the need for an investigation that covered basic and higher education, since there is a distance in these two levels in Algebra teaching. The research that is characterized as teacher research was developed in a pre-service teacher education 5th grade classroom through a theoretical-practical workshop with 10 meetings. The data indicate that Multiple Representations and the transition between them, combined with Problem Exploration-Solving-Posing, favor a learning with more understanding, and collaborate in the construction of a new posture of the pre-service teacher in relation to the teaching of Linear Systems.
id SBEM_f882d94fce41dceca12ee36b28b61d27
oai_identifier_str oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/6
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Teaching and learning of Linear Systems in education teacher through Problem Exploration-Posing-SolvingEnseñanza y aprendizaje de Sistemas Lineales en la carrera a través de Exploración- Creación-Resolución de ProblemasEnsino-aprendizagem de Sistemas Lineares na licenciatura através da Exploração-Proposição-Resolução de ProblemasFormação Inicial do ProfessorRepresentações MúltiplasEducação AlgébricaFormación Inicial del ProfesorRepresentaciones MúltiplesEducación AlgébricaPre-Service TeacherMultiple RepresentationsAlgebraic EducationThis article aims to points out contributions of the mathematics teaching-learning methodology through Problem Exploration, Posing and Solving, combining Algebra Multiple Representations in the Linear Systems teaching in the pre-service teacher education. We opted for the content of Linear Systems given the need for an investigation that covered basic and higher education, since there is a distance in these two levels in Algebra teaching. The research that is characterized as teacher research was developed in a pre-service teacher education 5th grade classroom through a theoretical-practical workshop with 10 meetings. The data indicate that Multiple Representations and the transition between them, combined with Problem Exploration-Solving-Posing, favor a learning with more understanding, and collaborate in the construction of a new posture of the pre-service teacher in relation to the teaching of Linear Systems.Este artículo pretende señalar los aportes de la metodología de enseñanza-aprendizaje de las Matemáticas a través de la Exploración, Resolución y Creación de Problemas, combinado con las Representaciones Múltiples del Álgebra, en la enseñanza de Sistemas Lineales en la licenciatura. El contenido de Sistemas Lineales fue escogido dada la necesidad de una investigación que abarcara la educación básica y superior, ya que el gran problema que se percibe en la enseñanza del Álgebra tiene que ver con un desfase en estos dos niveles. La investigación, caracterizada como pedagógica, se desarrolló en una clase del 5º período de un curso de Licenciatura en Matemáticas a través de un taller teórico-práctico con 10 encuentros. Los datos indican que las Representaciones Múltiples y la transición entre ellas, aliadas a la Exploración-Resolución-Proposición de Problemas, favorecen un aprendizaje con mayor comprensión y colaboran en la construcción de una nueva actitud del licenciado hacia la enseñanza de Sistemas Lineales.Neste artigo objetiva-se apontar as contribuições da metodologia de ensino-aprendizagem de Matemática através da Exploração, Proposição e Resolução, aliada às Representações Múltiplas de Álgebra, no ensino de Sistemas Lineares na licenciatura. Optou-se pelo conteúdo de Sistemas Lineares dada a necessidade de uma investigação que abrangesse a educação básica e a superior, visto que a grande problemática percebida no ensino de Álgebra trata de um distanciamento nestes dois níveis. A pesquisa, caracterizada como pedagógica, foi desenvolvida em uma turma do 5º período de um curso de Licenciatura em Matemática por meio de uma Oficina teórico-prática com 10 encontros. Os dados apontam que as Representações Múltiplas e a transição entre elas, aliada à Exploração-Resolução-Proposição de Problemas, favorecem uma aprendizagem com mais compreensão e colaboram na construção de uma nova postura do licenciando frente ao ensino de Sistemas Lineares.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2023-01-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/610.37001/remat25269062v20id738Revista de Educação Matemática; Vol. 20 No. 01 (2023): Publicação Contínua; e023005Revista de Educação Matemática; Vol. 20 Núm. 01 (2023): Publicação Contínua; e023005Revista de Educação Matemática; v. 20 n. 01 (2023): Publicação Contínua; e0230052526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/6/5https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Fabíola da CruzAndrade, Silvanio de2024-01-29T17:37:55Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/6Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2024-01-29T17:37:55Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching and learning of Linear Systems in education teacher through Problem Exploration-Posing-Solving
Enseñanza y aprendizaje de Sistemas Lineales en la carrera a través de Exploración- Creación-Resolución de Problemas
Ensino-aprendizagem de Sistemas Lineares na licenciatura através da Exploração-Proposição-Resolução de Problemas
title Teaching and learning of Linear Systems in education teacher through Problem Exploration-Posing-Solving
spellingShingle Teaching and learning of Linear Systems in education teacher through Problem Exploration-Posing-Solving
Martins, Fabíola da Cruz
Formação Inicial do Professor
Representações Múltiplas
Educação Algébrica
Formación Inicial del Profesor
Representaciones Múltiples
Educación Algébrica
Pre-Service Teacher
Multiple Representations
Algebraic Education
title_short Teaching and learning of Linear Systems in education teacher through Problem Exploration-Posing-Solving
title_full Teaching and learning of Linear Systems in education teacher through Problem Exploration-Posing-Solving
title_fullStr Teaching and learning of Linear Systems in education teacher through Problem Exploration-Posing-Solving
title_full_unstemmed Teaching and learning of Linear Systems in education teacher through Problem Exploration-Posing-Solving
title_sort Teaching and learning of Linear Systems in education teacher through Problem Exploration-Posing-Solving
author Martins, Fabíola da Cruz
author_facet Martins, Fabíola da Cruz
Andrade, Silvanio de
author_role author
author2 Andrade, Silvanio de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Fabíola da Cruz
Andrade, Silvanio de
dc.subject.por.fl_str_mv Formação Inicial do Professor
Representações Múltiplas
Educação Algébrica
Formación Inicial del Profesor
Representaciones Múltiples
Educación Algébrica
Pre-Service Teacher
Multiple Representations
Algebraic Education
topic Formação Inicial do Professor
Representações Múltiplas
Educação Algébrica
Formación Inicial del Profesor
Representaciones Múltiples
Educación Algébrica
Pre-Service Teacher
Multiple Representations
Algebraic Education
description This article aims to points out contributions of the mathematics teaching-learning methodology through Problem Exploration, Posing and Solving, combining Algebra Multiple Representations in the Linear Systems teaching in the pre-service teacher education. We opted for the content of Linear Systems given the need for an investigation that covered basic and higher education, since there is a distance in these two levels in Algebra teaching. The research that is characterized as teacher research was developed in a pre-service teacher education 5th grade classroom through a theoretical-practical workshop with 10 meetings. The data indicate that Multiple Representations and the transition between them, combined with Problem Exploration-Solving-Posing, favor a learning with more understanding, and collaborate in the construction of a new posture of the pre-service teacher in relation to the teaching of Linear Systems.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/6
10.37001/remat25269062v20id738
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/6
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v20id738
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/6/5
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 20 No. 01 (2023): Publicação Contínua; e023005
Revista de Educação Matemática; Vol. 20 Núm. 01 (2023): Publicação Contínua; e023005
Revista de Educação Matemática; v. 20 n. 01 (2023): Publicação Contínua; e023005
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv douglas.tinti@unicid.edu.br
_version_ 1798313494158770176