Teaching and learning of Linear Systems in education teacher through Problem Exploration-Posing-Solving
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/6 |
Resumo: | This article aims to points out contributions of the mathematics teaching-learning methodology through Problem Exploration, Posing and Solving, combining Algebra Multiple Representations in the Linear Systems teaching in the pre-service teacher education. We opted for the content of Linear Systems given the need for an investigation that covered basic and higher education, since there is a distance in these two levels in Algebra teaching. The research that is characterized as teacher research was developed in a pre-service teacher education 5th grade classroom through a theoretical-practical workshop with 10 meetings. The data indicate that Multiple Representations and the transition between them, combined with Problem Exploration-Solving-Posing, favor a learning with more understanding, and collaborate in the construction of a new posture of the pre-service teacher in relation to the teaching of Linear Systems. |
id |
SBEM_f882d94fce41dceca12ee36b28b61d27 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/6 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching and learning of Linear Systems in education teacher through Problem Exploration-Posing-SolvingEnseñanza y aprendizaje de Sistemas Lineales en la carrera a través de Exploración- Creación-Resolución de ProblemasEnsino-aprendizagem de Sistemas Lineares na licenciatura através da Exploração-Proposição-Resolução de ProblemasFormação Inicial do ProfessorRepresentações MúltiplasEducação AlgébricaFormación Inicial del ProfesorRepresentaciones MúltiplesEducación AlgébricaPre-Service TeacherMultiple RepresentationsAlgebraic EducationThis article aims to points out contributions of the mathematics teaching-learning methodology through Problem Exploration, Posing and Solving, combining Algebra Multiple Representations in the Linear Systems teaching in the pre-service teacher education. We opted for the content of Linear Systems given the need for an investigation that covered basic and higher education, since there is a distance in these two levels in Algebra teaching. The research that is characterized as teacher research was developed in a pre-service teacher education 5th grade classroom through a theoretical-practical workshop with 10 meetings. The data indicate that Multiple Representations and the transition between them, combined with Problem Exploration-Solving-Posing, favor a learning with more understanding, and collaborate in the construction of a new posture of the pre-service teacher in relation to the teaching of Linear Systems.Este artículo pretende señalar los aportes de la metodología de enseñanza-aprendizaje de las Matemáticas a través de la Exploración, Resolución y Creación de Problemas, combinado con las Representaciones Múltiples del Álgebra, en la enseñanza de Sistemas Lineales en la licenciatura. El contenido de Sistemas Lineales fue escogido dada la necesidad de una investigación que abarcara la educación básica y superior, ya que el gran problema que se percibe en la enseñanza del Álgebra tiene que ver con un desfase en estos dos niveles. La investigación, caracterizada como pedagógica, se desarrolló en una clase del 5º período de un curso de Licenciatura en Matemáticas a través de un taller teórico-práctico con 10 encuentros. Los datos indican que las Representaciones Múltiples y la transición entre ellas, aliadas a la Exploración-Resolución-Proposición de Problemas, favorecen un aprendizaje con mayor comprensión y colaboran en la construcción de una nueva actitud del licenciado hacia la enseñanza de Sistemas Lineales.Neste artigo objetiva-se apontar as contribuições da metodologia de ensino-aprendizagem de Matemática através da Exploração, Proposição e Resolução, aliada às Representações Múltiplas de Álgebra, no ensino de Sistemas Lineares na licenciatura. Optou-se pelo conteúdo de Sistemas Lineares dada a necessidade de uma investigação que abrangesse a educação básica e a superior, visto que a grande problemática percebida no ensino de Álgebra trata de um distanciamento nestes dois níveis. A pesquisa, caracterizada como pedagógica, foi desenvolvida em uma turma do 5º período de um curso de Licenciatura em Matemática por meio de uma Oficina teórico-prática com 10 encontros. Os dados apontam que as Representações Múltiplas e a transição entre elas, aliada à Exploração-Resolução-Proposição de Problemas, favorecem uma aprendizagem com mais compreensão e colaboram na construção de uma nova postura do licenciando frente ao ensino de Sistemas Lineares.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2023-01-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/610.37001/remat25269062v20id738Revista de Educação Matemática; Vol. 20 No. 01 (2023): Publicação Contínua; e023005Revista de Educação Matemática; Vol. 20 Núm. 01 (2023): Publicação Contínua; e023005Revista de Educação Matemática; v. 20 n. 01 (2023): Publicação Contínua; e0230052526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/6/5https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Fabíola da CruzAndrade, Silvanio de2024-01-29T17:37:55Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/6Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2024-01-29T17:37:55Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching and learning of Linear Systems in education teacher through Problem Exploration-Posing-Solving Enseñanza y aprendizaje de Sistemas Lineales en la carrera a través de Exploración- Creación-Resolución de Problemas Ensino-aprendizagem de Sistemas Lineares na licenciatura através da Exploração-Proposição-Resolução de Problemas |
title |
Teaching and learning of Linear Systems in education teacher through Problem Exploration-Posing-Solving |
spellingShingle |
Teaching and learning of Linear Systems in education teacher through Problem Exploration-Posing-Solving Martins, Fabíola da Cruz Formação Inicial do Professor Representações Múltiplas Educação Algébrica Formación Inicial del Profesor Representaciones Múltiples Educación Algébrica Pre-Service Teacher Multiple Representations Algebraic Education |
title_short |
Teaching and learning of Linear Systems in education teacher through Problem Exploration-Posing-Solving |
title_full |
Teaching and learning of Linear Systems in education teacher through Problem Exploration-Posing-Solving |
title_fullStr |
Teaching and learning of Linear Systems in education teacher through Problem Exploration-Posing-Solving |
title_full_unstemmed |
Teaching and learning of Linear Systems in education teacher through Problem Exploration-Posing-Solving |
title_sort |
Teaching and learning of Linear Systems in education teacher through Problem Exploration-Posing-Solving |
author |
Martins, Fabíola da Cruz |
author_facet |
Martins, Fabíola da Cruz Andrade, Silvanio de |
author_role |
author |
author2 |
Andrade, Silvanio de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Fabíola da Cruz Andrade, Silvanio de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação Inicial do Professor Representações Múltiplas Educação Algébrica Formación Inicial del Profesor Representaciones Múltiples Educación Algébrica Pre-Service Teacher Multiple Representations Algebraic Education |
topic |
Formação Inicial do Professor Representações Múltiplas Educação Algébrica Formación Inicial del Profesor Representaciones Múltiples Educación Algébrica Pre-Service Teacher Multiple Representations Algebraic Education |
description |
This article aims to points out contributions of the mathematics teaching-learning methodology through Problem Exploration, Posing and Solving, combining Algebra Multiple Representations in the Linear Systems teaching in the pre-service teacher education. We opted for the content of Linear Systems given the need for an investigation that covered basic and higher education, since there is a distance in these two levels in Algebra teaching. The research that is characterized as teacher research was developed in a pre-service teacher education 5th grade classroom through a theoretical-practical workshop with 10 meetings. The data indicate that Multiple Representations and the transition between them, combined with Problem Exploration-Solving-Posing, favor a learning with more understanding, and collaborate in the construction of a new posture of the pre-service teacher in relation to the teaching of Linear Systems. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/6 10.37001/remat25269062v20id738 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/6 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v20id738 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/6/5 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 20 No. 01 (2023): Publicação Contínua; e023005 Revista de Educação Matemática; Vol. 20 Núm. 01 (2023): Publicação Contínua; e023005 Revista de Educação Matemática; v. 20 n. 01 (2023): Publicação Contínua; e023005 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
douglas.tinti@unicid.edu.br |
_version_ |
1798313494158770176 |