Spiders and scorpions in the perception of 7th and 8th grade students at a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Walter do Nascimento
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Costa Neto, Eraldo Medeiros, Silva, João Paulo dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/903
Resumo: Considering that arachnids are disliked by a part of society, this study aimed to record and analyze the perceptions on spiders and scorpions of students from the 7th and 8th grades of  a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil. Thirty-six students aged between 12 and 17 were interviewed. Students define spiders and scorpions as “insects”, for the most part, “poisonous”. This categorization is related to their appearance and the fact that they are venomous animals. This repulsion causes, in most cases, that students kill these animals because they are afraid of them. It is necessary to carry out pedagogical practices that allow the change of mistaken perspectives related to these arachnids.
id SBEnBio_0fd3443eccdb65e81993d4e8d1f2a84b
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/903
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Spiders and scorpions in the perception of 7th and 8th grade students at a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, BrazilArañas y escorpiones em la percepción de estudiantes de 7º y 8º grado de una escuela del área rural de Feira de Santana, Bahia, BrasilAranhas e escorpiões na percepção de estudantes do 7º e 8º anos de uma escola da zona rural De Feira de Santana, Bahia, BrasilAranhasEscorpiõesEstudantesPercepçãoZona RuralEnsino de ZoologiaMacroinvertebradosEtnologiaSpidersScorpionsStudentsPerceptionRural AreaZoology TeachingMacroinvertebratesEthnologyArañasEscorpionesEstudiantesPercepciónZona RuralEnseñanza de ZoologíaMacroinvertebradosEtnologíaConsidering that arachnids are disliked by a part of society, this study aimed to record and analyze the perceptions on spiders and scorpions of students from the 7th and 8th grades of  a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil. Thirty-six students aged between 12 and 17 were interviewed. Students define spiders and scorpions as “insects”, for the most part, “poisonous”. This categorization is related to their appearance and the fact that they are venomous animals. This repulsion causes, in most cases, that students kill these animals because they are afraid of them. It is necessary to carry out pedagogical practices that allow the change of mistaken perspectives related to these arachnids.Los arácnidos non son del agrado de una parte de la sociedad, este trabajo tuvo como objetivo registrar y analizar las percepciones de los estudiantes de los 7º y 8º grados sobre arañas y escorpiones, en una escuela en la zona rural de Feira de Santana, Bahía, Brasil. Se entrevistaron 36 estudiantes con edades comprendidas entre los 12 y los 17 años. Los estudiantes definen las arañas y los escorpiones como "insectos", en su mayoría "venenosos". Esta categorización está relacionada con la apariencia y de que son animales venenosos. En la mayoría de las veces, los estudiantes matan a estos animales porque tienen miedo. Es necesario realizar prácticas pedagógicas que permitan cambiar las miradas equivocadas relacionadas con estos arácnidos.Considerando que os aracnídeos são malquistos por uma parcela da sociedade, este trabalho teve como objetivo registrar e analisar as percepções de estudantes do 7º e 8º anos de uma escola da zona rural de Feira de Santana, Bahia, Brasil, sobre as aranhas e os escorpiões. Foram entrevistados 36 alunos com idades entre 12 a 17 anos. Os estudantes definem as aranhas e escorpiões como “insetos”, na sua maior parte, “venenosos”. Essa categorização está relacionada à aparência e ao fato de serem animais peçonhentos. Isso faz com que, na maioria das vezes, os alunos matem esses animais ao verem, por sentirem medo. É necessária a realização de práticas pedagógicas que permitam a mudança das perspectivas equivocadas relacionadas a esses aracnídeos.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/90310.46667/renbio.v16i1.903SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 120-141Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 120-141Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 120-1412763-889810.46667/renbio.v16i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/903/320BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Walter do NascimentoCosta Neto, Eraldo Medeiros Silva, João Paulo dos Santos2023-07-12T21:41:19Zoai:ojs.renbio.org.br:article/903Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-07-12T21:41:19Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Spiders and scorpions in the perception of 7th and 8th grade students at a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil
Arañas y escorpiones em la percepción de estudiantes de 7º y 8º grado de una escuela del área rural de Feira de Santana, Bahia, Brasil
Aranhas e escorpiões na percepção de estudantes do 7º e 8º anos de uma escola da zona rural De Feira de Santana, Bahia, Brasil
title Spiders and scorpions in the perception of 7th and 8th grade students at a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil
spellingShingle Spiders and scorpions in the perception of 7th and 8th grade students at a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil
Santana, Walter do Nascimento
Aranhas
Escorpiões
Estudantes
Percepção
Zona Rural
Ensino de Zoologia
Macroinvertebrados
Etnologia
Spiders
Scorpions
Students
Perception
Rural Area
Zoology Teaching
Macroinvertebrates
Ethnology
Arañas
Escorpiones
Estudiantes
Percepción
Zona Rural
Enseñanza de Zoología
Macroinvertebrados
Etnología
title_short Spiders and scorpions in the perception of 7th and 8th grade students at a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil
title_full Spiders and scorpions in the perception of 7th and 8th grade students at a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil
title_fullStr Spiders and scorpions in the perception of 7th and 8th grade students at a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil
title_full_unstemmed Spiders and scorpions in the perception of 7th and 8th grade students at a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil
title_sort Spiders and scorpions in the perception of 7th and 8th grade students at a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil
author Santana, Walter do Nascimento
author_facet Santana, Walter do Nascimento
Costa Neto, Eraldo Medeiros
Silva, João Paulo dos Santos
author_role author
author2 Costa Neto, Eraldo Medeiros
Silva, João Paulo dos Santos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santana, Walter do Nascimento
Costa Neto, Eraldo Medeiros
Silva, João Paulo dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Aranhas
Escorpiões
Estudantes
Percepção
Zona Rural
Ensino de Zoologia
Macroinvertebrados
Etnologia
Spiders
Scorpions
Students
Perception
Rural Area
Zoology Teaching
Macroinvertebrates
Ethnology
Arañas
Escorpiones
Estudiantes
Percepción
Zona Rural
Enseñanza de Zoología
Macroinvertebrados
Etnología
topic Aranhas
Escorpiões
Estudantes
Percepção
Zona Rural
Ensino de Zoologia
Macroinvertebrados
Etnologia
Spiders
Scorpions
Students
Perception
Rural Area
Zoology Teaching
Macroinvertebrates
Ethnology
Arañas
Escorpiones
Estudiantes
Percepción
Zona Rural
Enseñanza de Zoología
Macroinvertebrados
Etnología
description Considering that arachnids are disliked by a part of society, this study aimed to record and analyze the perceptions on spiders and scorpions of students from the 7th and 8th grades of  a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil. Thirty-six students aged between 12 and 17 were interviewed. Students define spiders and scorpions as “insects”, for the most part, “poisonous”. This categorization is related to their appearance and the fact that they are venomous animals. This repulsion causes, in most cases, that students kill these animals because they are afraid of them. It is necessary to carry out pedagogical practices that allow the change of mistaken perspectives related to these arachnids.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/903
10.46667/renbio.v16i1.903
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/903
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16i1.903
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/903/320
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 120-141
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 120-141
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 120-141
2763-8898
10.46667/renbio.v16i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866042462208