Spiders and scorpions in the perception of 7th and 8th grade students at a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/903 |
Resumo: | Considering that arachnids are disliked by a part of society, this study aimed to record and analyze the perceptions on spiders and scorpions of students from the 7th and 8th grades of a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil. Thirty-six students aged between 12 and 17 were interviewed. Students define spiders and scorpions as “insects”, for the most part, “poisonous”. This categorization is related to their appearance and the fact that they are venomous animals. This repulsion causes, in most cases, that students kill these animals because they are afraid of them. It is necessary to carry out pedagogical practices that allow the change of mistaken perspectives related to these arachnids. |
id |
SBEnBio_0fd3443eccdb65e81993d4e8d1f2a84b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/903 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Spiders and scorpions in the perception of 7th and 8th grade students at a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, BrazilArañas y escorpiones em la percepción de estudiantes de 7º y 8º grado de una escuela del área rural de Feira de Santana, Bahia, BrasilAranhas e escorpiões na percepção de estudantes do 7º e 8º anos de uma escola da zona rural De Feira de Santana, Bahia, BrasilAranhasEscorpiõesEstudantesPercepçãoZona RuralEnsino de ZoologiaMacroinvertebradosEtnologiaSpidersScorpionsStudentsPerceptionRural AreaZoology TeachingMacroinvertebratesEthnologyArañasEscorpionesEstudiantesPercepciónZona RuralEnseñanza de ZoologíaMacroinvertebradosEtnologíaConsidering that arachnids are disliked by a part of society, this study aimed to record and analyze the perceptions on spiders and scorpions of students from the 7th and 8th grades of a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil. Thirty-six students aged between 12 and 17 were interviewed. Students define spiders and scorpions as “insects”, for the most part, “poisonous”. This categorization is related to their appearance and the fact that they are venomous animals. This repulsion causes, in most cases, that students kill these animals because they are afraid of them. It is necessary to carry out pedagogical practices that allow the change of mistaken perspectives related to these arachnids.Los arácnidos non son del agrado de una parte de la sociedad, este trabajo tuvo como objetivo registrar y analizar las percepciones de los estudiantes de los 7º y 8º grados sobre arañas y escorpiones, en una escuela en la zona rural de Feira de Santana, Bahía, Brasil. Se entrevistaron 36 estudiantes con edades comprendidas entre los 12 y los 17 años. Los estudiantes definen las arañas y los escorpiones como "insectos", en su mayoría "venenosos". Esta categorización está relacionada con la apariencia y de que son animales venenosos. En la mayoría de las veces, los estudiantes matan a estos animales porque tienen miedo. Es necesario realizar prácticas pedagógicas que permitan cambiar las miradas equivocadas relacionadas con estos arácnidos.Considerando que os aracnídeos são malquistos por uma parcela da sociedade, este trabalho teve como objetivo registrar e analisar as percepções de estudantes do 7º e 8º anos de uma escola da zona rural de Feira de Santana, Bahia, Brasil, sobre as aranhas e os escorpiões. Foram entrevistados 36 alunos com idades entre 12 a 17 anos. Os estudantes definem as aranhas e escorpiões como “insetos”, na sua maior parte, “venenosos”. Essa categorização está relacionada à aparência e ao fato de serem animais peçonhentos. Isso faz com que, na maioria das vezes, os alunos matem esses animais ao verem, por sentirem medo. É necessária a realização de práticas pedagógicas que permitam a mudança das perspectivas equivocadas relacionadas a esses aracnídeos.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/90310.46667/renbio.v16i1.903SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 120-141Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 120-141Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 120-1412763-889810.46667/renbio.v16i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/903/320BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Walter do NascimentoCosta Neto, Eraldo Medeiros Silva, João Paulo dos Santos2023-07-12T21:41:19Zoai:ojs.renbio.org.br:article/903Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-07-12T21:41:19Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Spiders and scorpions in the perception of 7th and 8th grade students at a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil Arañas y escorpiones em la percepción de estudiantes de 7º y 8º grado de una escuela del área rural de Feira de Santana, Bahia, Brasil Aranhas e escorpiões na percepção de estudantes do 7º e 8º anos de uma escola da zona rural De Feira de Santana, Bahia, Brasil |
title |
Spiders and scorpions in the perception of 7th and 8th grade students at a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil |
spellingShingle |
Spiders and scorpions in the perception of 7th and 8th grade students at a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil Santana, Walter do Nascimento Aranhas Escorpiões Estudantes Percepção Zona Rural Ensino de Zoologia Macroinvertebrados Etnologia Spiders Scorpions Students Perception Rural Area Zoology Teaching Macroinvertebrates Ethnology Arañas Escorpiones Estudiantes Percepción Zona Rural Enseñanza de Zoología Macroinvertebrados Etnología |
title_short |
Spiders and scorpions in the perception of 7th and 8th grade students at a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil |
title_full |
Spiders and scorpions in the perception of 7th and 8th grade students at a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil |
title_fullStr |
Spiders and scorpions in the perception of 7th and 8th grade students at a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil |
title_full_unstemmed |
Spiders and scorpions in the perception of 7th and 8th grade students at a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil |
title_sort |
Spiders and scorpions in the perception of 7th and 8th grade students at a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil |
author |
Santana, Walter do Nascimento |
author_facet |
Santana, Walter do Nascimento Costa Neto, Eraldo Medeiros Silva, João Paulo dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Costa Neto, Eraldo Medeiros Silva, João Paulo dos Santos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santana, Walter do Nascimento Costa Neto, Eraldo Medeiros Silva, João Paulo dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aranhas Escorpiões Estudantes Percepção Zona Rural Ensino de Zoologia Macroinvertebrados Etnologia Spiders Scorpions Students Perception Rural Area Zoology Teaching Macroinvertebrates Ethnology Arañas Escorpiones Estudiantes Percepción Zona Rural Enseñanza de Zoología Macroinvertebrados Etnología |
topic |
Aranhas Escorpiões Estudantes Percepção Zona Rural Ensino de Zoologia Macroinvertebrados Etnologia Spiders Scorpions Students Perception Rural Area Zoology Teaching Macroinvertebrates Ethnology Arañas Escorpiones Estudiantes Percepción Zona Rural Enseñanza de Zoología Macroinvertebrados Etnología |
description |
Considering that arachnids are disliked by a part of society, this study aimed to record and analyze the perceptions on spiders and scorpions of students from the 7th and 8th grades of a school in the rural area of Feira de Santana, Bahia, Brazil. Thirty-six students aged between 12 and 17 were interviewed. Students define spiders and scorpions as “insects”, for the most part, “poisonous”. This categorization is related to their appearance and the fact that they are venomous animals. This repulsion causes, in most cases, that students kill these animals because they are afraid of them. It is necessary to carry out pedagogical practices that allow the change of mistaken perspectives related to these arachnids. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/903 10.46667/renbio.v16i1.903 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/903 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16i1.903 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/903/320 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 120-141 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 120-141 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 120-141 2763-8898 10.46667/renbio.v16i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866042462208 |