Difficulties and potentialities of teaching ecology in basic education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/401 |
Resumo: | The teaching and learning of ecology presents particular difficulties. Also, the scarcity of papers that discuss this issue contributes to a gap in the teaching of this science. Therefore, we intend to discuss in this article some of the difficulties that exist in the teaching of ecology and some strategies that can favor the teaching of ecological contents in Basic Education. Among the difficulties, we discussed those provided by the very definition of ecology, by the content that must be taught, by the ubiquity of conceptual errors, and by the way of teaching ecological theory. Among the strategies and potentials that can be used in teaching ecology, we propose four: top-down teaching, the use of case studies, the appeal to biophilia, and the use of scientific dissemination materials. |
id |
SBEnBio_10407d546309b7009dd546362d7491f1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/401 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Difficulties and potentialities of teaching ecology in basic educationRetos y potencialidades en la enseñanza de ecología en educación básicaDesafios e potencialidades no ensino de ecologia na educação básicaEducação ecológicaDesafios de aprendizagemEstratégias de EnsinoEducação BásicaDesafios e estratégias de ensinoThe teaching and learning of ecology presents particular difficulties. Also, the scarcity of papers that discuss this issue contributes to a gap in the teaching of this science. Therefore, we intend to discuss in this article some of the difficulties that exist in the teaching of ecology and some strategies that can favor the teaching of ecological contents in Basic Education. Among the difficulties, we discussed those provided by the very definition of ecology, by the content that must be taught, by the ubiquity of conceptual errors, and by the way of teaching ecological theory. Among the strategies and potentials that can be used in teaching ecology, we propose four: top-down teaching, the use of case studies, the appeal to biophilia, and the use of scientific dissemination materials.discutan este tema contribuye a un vacío en la enseñanza de esta ciencia. Por ello, pretendemos discutir en este artículo algunos de los retos de la enseñanza de la ecología y algunas estrategias que pueden favorecer la enseñanza de contenidos ecológicos en Educación Básica. Entre los desafíos, discutimos los que brinda la propia definición de ecología, el contenido que debe enseñarse, la ubicuidad de los errores conceptuales y la forma de enseñar la teoría ecológica. Entre las estrategias que se pueden utilizar en la enseñanza de la ecología, proponemos cuatro: la enseñanza de arriba hacia abajo, el uso de estudios de caso, la apelación a la biofilia y el uso de materiales de divulgación científica.O ensino-aprendizado de ecologia apresenta desafios particulares. Somando-se a isso, a escassez de trabalhos que debatam essa questão contribui para uma defasagem no ensino dessa ciência. Portanto, pretendemos discutir nesse artigo alguns dos desafios do ensino de ecologia e estratégias que podem favorecer o ensino de conteúdos ecológicos na Educação Básica. Entre os desafios, discutimos aqueles proporcionados pela própria definição de ecologia, pelo conteúdo que deve ser ensinado, pela onipresença de erros conceituais e pela maneira de se ensinar a teoria ecológica. Já entre as estratégias que podem ser utilizadas no ensino de ecologia, propomos quatro: o ensino de cima para baixo, o uso de estudos de caso, o apelo à biofilia e a utilização de materiais de divulgação científica.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/40110.46667/renbio.v14i1.401SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 700-720Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 700-720Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 700-7202763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/401/190Ensino de ecologia na Educação BásicaCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKrizek, João Pedro Ocanha Muller, Marcus Vinicius Dias Vieira2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/401Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Difficulties and potentialities of teaching ecology in basic education Retos y potencialidades en la enseñanza de ecología en educación básica Desafios e potencialidades no ensino de ecologia na educação básica |
title |
Difficulties and potentialities of teaching ecology in basic education |
spellingShingle |
Difficulties and potentialities of teaching ecology in basic education Krizek, João Pedro Ocanha Educação ecológica Desafios de aprendizagem Estratégias de Ensino Educação Básica Desafios e estratégias de ensino |
title_short |
Difficulties and potentialities of teaching ecology in basic education |
title_full |
Difficulties and potentialities of teaching ecology in basic education |
title_fullStr |
Difficulties and potentialities of teaching ecology in basic education |
title_full_unstemmed |
Difficulties and potentialities of teaching ecology in basic education |
title_sort |
Difficulties and potentialities of teaching ecology in basic education |
author |
Krizek, João Pedro Ocanha |
author_facet |
Krizek, João Pedro Ocanha Muller, Marcus Vinicius Dias Vieira |
author_role |
author |
author2 |
Muller, Marcus Vinicius Dias Vieira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Krizek, João Pedro Ocanha Muller, Marcus Vinicius Dias Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação ecológica Desafios de aprendizagem Estratégias de Ensino Educação Básica Desafios e estratégias de ensino |
topic |
Educação ecológica Desafios de aprendizagem Estratégias de Ensino Educação Básica Desafios e estratégias de ensino |
description |
The teaching and learning of ecology presents particular difficulties. Also, the scarcity of papers that discuss this issue contributes to a gap in the teaching of this science. Therefore, we intend to discuss in this article some of the difficulties that exist in the teaching of ecology and some strategies that can favor the teaching of ecological contents in Basic Education. Among the difficulties, we discussed those provided by the very definition of ecology, by the content that must be taught, by the ubiquity of conceptual errors, and by the way of teaching ecological theory. Among the strategies and potentials that can be used in teaching ecology, we propose four: top-down teaching, the use of case studies, the appeal to biophilia, and the use of scientific dissemination materials. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/401 10.46667/renbio.v14i1.401 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/401 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v14i1.401 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/401/190 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Ensino de ecologia na Educação Básica |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 700-720 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 700-720 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 700-720 2763-8898 10.46667/renbio.v14i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866986180608 |