Difficulties and potentialities of teaching ecology in basic education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Krizek, João Pedro Ocanha
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Muller, Marcus Vinicius Dias Vieira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/401
Resumo: The teaching and learning of ecology presents particular difficulties. Also, the scarcity of papers that discuss this issue contributes to a gap in the teaching of this science. Therefore, we intend to discuss in this article some of the difficulties that exist in the teaching of ecology and some strategies that can favor the teaching of ecological contents in Basic Education. Among the difficulties, we discussed those provided by the very definition of ecology, by the content that must be taught, by the ubiquity of conceptual errors, and by the way of teaching ecological theory. Among the strategies and potentials that can be used in teaching ecology, we propose four: top-down teaching, the use of case studies, the appeal to biophilia, and the use of scientific dissemination materials.
id SBEnBio_10407d546309b7009dd546362d7491f1
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/401
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Difficulties and potentialities of teaching ecology in basic educationRetos y potencialidades en la enseñanza de ecología en educación básicaDesafios e potencialidades no ensino de ecologia na educação básicaEducação ecológicaDesafios de aprendizagemEstratégias de EnsinoEducação BásicaDesafios e estratégias de ensinoThe teaching and learning of ecology presents particular difficulties. Also, the scarcity of papers that discuss this issue contributes to a gap in the teaching of this science. Therefore, we intend to discuss in this article some of the difficulties that exist in the teaching of ecology and some strategies that can favor the teaching of ecological contents in Basic Education. Among the difficulties, we discussed those provided by the very definition of ecology, by the content that must be taught, by the ubiquity of conceptual errors, and by the way of teaching ecological theory. Among the strategies and potentials that can be used in teaching ecology, we propose four: top-down teaching, the use of case studies, the appeal to biophilia, and the use of scientific dissemination materials.discutan este tema contribuye a un vacío en la enseñanza de esta ciencia. Por ello, pretendemos discutir en este artículo algunos de los retos de la enseñanza de la ecología y algunas estrategias que pueden favorecer la enseñanza de contenidos ecológicos en Educación Básica. Entre los desafíos, discutimos los que brinda la propia definición de ecología, el contenido que debe enseñarse, la ubicuidad de los errores conceptuales y la forma de enseñar la teoría ecológica. Entre las estrategias que se pueden utilizar en la enseñanza de la ecología, proponemos cuatro: la enseñanza de arriba hacia abajo, el uso de estudios de caso, la apelación a la biofilia y el uso de materiales de divulgación científica.O ensino-aprendizado de ecologia apresenta desafios particulares. Somando-se a isso, a escassez de trabalhos que debatam essa questão contribui para uma defasagem no ensino dessa ciência. Portanto, pretendemos discutir nesse artigo alguns dos desafios do ensino de ecologia e estratégias que podem favorecer o ensino de conteúdos ecológicos na Educação Básica. Entre os desafios, discutimos aqueles proporcionados pela própria definição de ecologia, pelo conteúdo que deve ser ensinado, pela onipresença de erros conceituais e pela maneira de se ensinar a teoria ecológica. Já entre as estratégias que podem ser utilizadas no ensino de ecologia, propomos quatro: o ensino de cima para baixo, o uso de estudos de caso, o apelo à biofilia e a utilização de materiais de divulgação científica.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/40110.46667/renbio.v14i1.401SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 700-720Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 700-720Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 700-7202763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/401/190Ensino de ecologia na Educação BásicaCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKrizek, João Pedro Ocanha Muller, Marcus Vinicius Dias Vieira2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/401Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Difficulties and potentialities of teaching ecology in basic education
Retos y potencialidades en la enseñanza de ecología en educación básica
Desafios e potencialidades no ensino de ecologia na educação básica
title Difficulties and potentialities of teaching ecology in basic education
spellingShingle Difficulties and potentialities of teaching ecology in basic education
Krizek, João Pedro Ocanha
Educação ecológica
Desafios de aprendizagem
Estratégias de Ensino
Educação Básica
Desafios e estratégias de ensino
title_short Difficulties and potentialities of teaching ecology in basic education
title_full Difficulties and potentialities of teaching ecology in basic education
title_fullStr Difficulties and potentialities of teaching ecology in basic education
title_full_unstemmed Difficulties and potentialities of teaching ecology in basic education
title_sort Difficulties and potentialities of teaching ecology in basic education
author Krizek, João Pedro Ocanha
author_facet Krizek, João Pedro Ocanha
Muller, Marcus Vinicius Dias Vieira
author_role author
author2 Muller, Marcus Vinicius Dias Vieira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Krizek, João Pedro Ocanha
Muller, Marcus Vinicius Dias Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Educação ecológica
Desafios de aprendizagem
Estratégias de Ensino
Educação Básica
Desafios e estratégias de ensino
topic Educação ecológica
Desafios de aprendizagem
Estratégias de Ensino
Educação Básica
Desafios e estratégias de ensino
description The teaching and learning of ecology presents particular difficulties. Also, the scarcity of papers that discuss this issue contributes to a gap in the teaching of this science. Therefore, we intend to discuss in this article some of the difficulties that exist in the teaching of ecology and some strategies that can favor the teaching of ecological contents in Basic Education. Among the difficulties, we discussed those provided by the very definition of ecology, by the content that must be taught, by the ubiquity of conceptual errors, and by the way of teaching ecological theory. Among the strategies and potentials that can be used in teaching ecology, we propose four: top-down teaching, the use of case studies, the appeal to biophilia, and the use of scientific dissemination materials.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/401
10.46667/renbio.v14i1.401
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/401
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v14i1.401
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/401/190
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Ensino de ecologia na Educação Básica
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 700-720
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 700-720
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 700-720
2763-8898
10.46667/renbio.v14i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866986180608